Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 189
Offentligt
2043695_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. april 2019
Besvarelse af spørgsmål 3 ad L 189 stillet af udvalget den 28. marts
efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
Kan ministeren garantere, at et skadesforsikringsselskabs forsikringstage-
re og sikrede generelt ikke stilles ringere med den foreslåede model, hvor
forsikringstagerne og de sikrede overgår fra at blive fyldestgjort i selska-
bets registrerede aktiver til at få en generel fortrinsret til fyldestgørelse i
selskabets samlede aktivmasse?
Svar:
Hvor kunderne før havde fortrinsret til de registrerede aktiver, og kun
dem, så vil kunderne i den nye model få fortrinsret til hele aktivmassen –
men til gengæld vil der fragå eventuelle pantsatte aktiver. I nogle tilfælde
vil det indebære en større mængde aktiver end i dag, i andre tilfælde kan
det indebære en mindre. Finanstilsynet vil som følge af forslaget skærpe
overvågningen af skadesforsikringsselskabernes pantsætning af aktiver,
og Finanstilsynet vil kunne forhindre, at et skadesforsikringsselskab pant-
sætter sine aktiver, hvis selskabet ikke har tilstrækkelige forsikringsmæs-
sige hensættelser.
Begge modeller har således til formål at sikre beskyttelse af forsikringsta-
gerne og de sikrede i tilfælde af en konkurs. Som det er anført af arbejds-
gruppen for eftersyn af den finansielle regulering, anses de to modeller
for stort set ækvivalente i forhold til beskyttelsen af forsikringstagerne.
Det skal i den sammenhæng fremhæves, at forsikringstagerne, der er
dækket af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, vil være dækket
på den samme måde, uanset hvilken af de to modeller, der vælges for
håndtering af konkurser i skadesforsikringsselskaberne. Forsikringstager-
ne og de sikrede, der er dækket af Garantifonden, vil derfor ikke stilles
ringere, uanset om fortrinsretten til fyldestgørelse er knyttet til de registre-
rede aktiver, som i den nuværende model, eller til den samlede aktivmas-
se, som med den foreslåede model. Den foreslåede model vil have den
fordel, at den er mindre administrativt byrdefuld for forsikringsselskabet.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ophævelsen af kravet om, at skadesforsikringsselskaber skal have og føre et register over en gruppe af aktiver, hvis samlede værdi til enhver tid mindst svarer til værdien af selskabets samlede forsikringsmæssige hensættelser, til erhvervsministeren
2/2
I de almindelige bemærkninger er refereret fra konklusioner fra arbejds-
gruppen for eftersyn af den finansielle regulering. I sin rapport ”Eftersyn
af den finansielle regulering”, der blev offentliggjort den 27. april 2018,
anførte arbejdsgruppen bl.a., at de foreliggende praktiske erfaringer og
praksis viser, at modellen med registrerede aktiver ikke har sikret en fuld
kompensation til forsikringstagerne og de sikrede for deres forsikrings-
krav.
Det skal præciseres, at der endnu ikke er erfaringer med et fuldt afsluttet
konkursbo, hvor forsikringstagerne og de sikrede er blevet fyldestgjort i
de registrerede aktiver. Der har været to konkurser i danske skadeforsik-
ringsselskaber siden reglerne om registrerede aktiver blev indført i 2003.
Der er tale om konkurserne i Alpha Insurance A/S og Qudos Insurance
A/S, der begge indtrådte i 2018, hvor konkursbehandlingerne endnu ikke
er afsluttede.
Jeg henviser desuden til min besvarelse af spørgsmål 4 til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov