Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 151 Bilag 7, L 151 A Bilag 7, L 151 B Bilag 7, L 151 C Bilag 7, L 151 D Bilag 7
Offentligt
2033460_0001.png
Notat
Analyse af beløbsordningen
Indledning
International rekruttering bidrager til at sikre, at virksomhederne kan få adgang til
de efterspurgte kompetencer. Derfor er der i Danmark oprettet en række ordnin-
ger, hvorefter tredjelandsborgere (ikke EU-borgere) kan få opholdstilladelse i
Danmark, mens de arbejder for en rekrutterende virksomhed eller institution.
Beløbsordningen er én af disse ordninger. Beløbsordningen betyder, at personer
med en lønindkomst over 417.793,60 kr. årligt (2018-niveau) kan opnå opholdstil-
ladelse i fire år plus eventuel forlængelse. Dog kan opholdet maksimalt vare i an-
sættelsens varighed. Hertil kommer et 6 måneders jobsøgningsophold. Ophører
ansættelsesforholdet, og finder den rekrutterede ikke et nyt job inden for jobsøg-
ningsopholdet, der opfylder betingelserne for ny opholdstilladelse, skal den rekrut-
terede således igen vende hjem til sit hjemland.
Analysen kortlægger brugen af ordningen, ligesom udviklingen i brugen af ordnin-
gen kortlægges. Samtidig gennemføres en analyse af, hvad rekrutterede via be-
løbsordningen bidrager med til den danske økonomi, på baggrund af det såkaldte
nettobidragsprojekt.
Analysen viser, at
Antallet af personer rekrutteret via beløbsordningen er steget kraftigt i perio-
den 2010-2017
fra knap 1.000 til knap 6.000 personer. Uanset stigningen er
der dog tale om et ret begrænset antal personer set i forhold til det samlede an-
tal udlændinge, der arbejder i Danmark, idet hovedparten er vandrende ar-
bejdstagere fra EU/EØS.
Det er god forretning for Danmark at rekruttere arbejdskraft via beløbsord-
ningen. Samlet set bidrager hver rekrutteret under ordningen med lidt under
300.000 kr. årligt (opgjort i 2014). Især personer fra USA, Canada og Australi-
en bidrager positivt
og især personer ansat inden for industri samt finansie-
ring bidrager positivt til statskassen
alle med omtrent 500.000 kr. årligt. Ud-
lændinge, der kommer ind via beløbsordningen, bidrager samlet set med knap
en milliard kroner til statskassen
hvert år (opgjort i 2014-niveau).
Det er i høj grad personer med en lang videregående uddannelse, der rekrutte-
res
og de arbejder primært inden for brancherne fremstilling; information og
kommunikation; liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser; samt
overnatning og restauration.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0002.png
Side 2 af 20
Knap 25 pct. arbejder med IT, mens lidt under en femtedel arbejder med na-
turvidenskab og ingeniørvirksomhed. Ca. 15 pct. arbejder med undervisning.
Personer på Green card-ordningen arbejder modsat hertil primært med manu-
elt arbejde - inden for rengøring, tilberedning af mad og inden for produktion,
bygge/anlæg og transport.
De rekrutterede kommer især fra Indien, Kina og USA, der samlet tegner sig
for mere end halvdelen af alle rekrutteret under beløbsordningen i 2016.
Boks 1
Beløbsordningen og andre ordninger
Der findes en række ordninger med henblik på international rekruttering i Danmark. Den mest anvendte er
beløbsordningen,
og den er derfor hovedfokus i nærværende analyse.
Udlændinge kan få ophold i Danmark under
beløbsordningen,
hvis de har et arbejde med en løn på mindst
417.793,60 kr. årligt (2018-niveau). Indtil juni 2016 var grænsen 375.000 kr. årligt. I juni 2016 øgedes grænsen dog
til 400.000 kr., og beløbet reguleres hvert år med sats- og tilpasningsprocent. Hertil kommer blandt andet krav om,
at lønnen op til beløbsgrænsen skal udbetales til en dansk bankkonto, samt at der skal være tale om ”sædvanling
løn- og ansættelsesvilkår efter danske forhold. Man kan opnå ophold i Danmark, så længe ansættelsesforholdet
varer, og op til fire år. Der er mulighed for forlængelse, hvis ansættelsen varer længere end fire år.
Udlændinge, hvis erhverv står på
positivlisten,
kan ligeledes få opholdstilladelse i Danmark. Listen opdateres hvert
halve år, og der påføres erhverv, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft i Danmark. Det er en betingelse, at
ansøgeren har en uddannelse, der kvalificerer til job i erhvervet. Uddannelsen er altid mindst på BA-niveau.
Samtidig er det en betingelse, at løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter danske forhold. Som udgangspunkt
kan man opnå ophold i Danmark i op til fire år
med mulighed for forlængelse.
Derudover kan forskere få ophold i Danmark via
forskerordningen,
ansatte i landbruget via den særlige ordning for
fodermestre og diftsledere, samt
en række
mindre anvendte ordninger.
Virksomheder kan desuden få certificering til at rekruttere via en særlig
fast track-ordning,
der gør
ansøgningsproceduren hurtig og fleksibel. Under fast track-ordningen findes fire muligheder for opholdstilladelse:
beløbssporet, forskersporet, uddannelsessporet og korttidssporet.
Endelig var der frem til juni 2016 en
Green card-ordning.
Udlændinge kunne få opholdstilladelse efter Green card-
ordningen, hvis de havde tilstrækkelig med point ifølge et pointskema, der gav point for uddannelse, joberfaring,
sprogkundskaber, tilpasningsevne og alder. Der var også krav til minimumsindkomst ved ansøgning om
forlængelse. Nogle af dem, der ankom via Green card-ordningen, har fortsat lovligt ophold i Danmark.
Brugen af beløbsordningen
Ved udgangen af andet kvartal 2017 havde knap 6.000 personer ophold i Dan-
mark i medfør af beløbsordningen. Det samlede antal personer, der er i Danmark
på beløbsordningen, er steget støt de senere år
og beløbsordningen er den stør-
ste af de ordninger, der anvendes til at rekruttere international arbejdskraft fra
tredjelande uden for EU/EØS,
jf. figur 1.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0003.png
Side 3 af 20
Figur 1
Antal personer i Danmark, rekrutteret via udvalgte ordninger
Personer i landet på ordningen
7.000
Personer i landet på ordningen
7.000
6.000
6.000
5.000
5.000
4.000
4.000
3.000
3.000
2.000
2.000
1.000
1.000
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
0
Beløbsordningen
Green card
Positivlisten
Fast track
Anm.: Fast track er en samling af ordninger, herunder beløbsordningen, hvor nogle virksomheder har en særlig
licens, der gør, at de kan rekruttere særligt hurtigt. Det er desværre ikke muligt at udsondre hvilken af
ordningerne, der er gjort brug af under fast track. Grundlaget for opgørelsen er Danmarks Statistiks data for
opholdstilladelser i Danmark, der er baseret på udlændingemyndighedernes administrative registre. Der er en
afvigelse i forhold til de tal, der offentliggøres på jobindsats.dk. For nærmere diskussion heraf, se appendiks.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Uddannelse
Der er generelt ikke gode registerbaserede oplysninger om indvandreres
medbragte uddanelse i Danmarks Statistiks registre. Danmarks Statistik har dog
for nylig lavet større opdatering af metoden til at indsamle oplysninger
og det er
med opdateringen muligt i de seneste år i et vist omfang at sige, hvilke
uddannelser de rekrutterede medbringer, når de ansættes i danske virksomheder.
Medbragt uddannelse fastlægges ud fra en kombination af spørgeskemaer
indsamlet via sprogskoler og e-boks, dels via oplysninger registreret hos STAR.
Lidt over halvdelen af de rekrutterede på beløbsordningen havde i 2016 en lang
videregående uddannelse (dvs. en uddannelse på kandidatnivau eller højere). For
ca. 40 pct. gælder, at oplysninger om uddannelse desværre ikke har været
tilgængelige. Blandt personer rekrutteret via green card-ordningen har lidt under
70 pct. en lang videregående uddannelse, mens det gælder for knap halvdelen af
de rekrutterede via positiv-listen,
jf. figur 2.
Da der som nævnt mangler oplysninger om uddannelse for mange af de
rekrutterede, vises andelen med manglende uddannelsesoplysninger i figuren.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0004.png
Side 4 af 20
Figur 2
Rekrutteredes medbragte uddannelse, 2016
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Beløbs-
ordningen
Grund
skole
Gym
Fast
track
Erhvervs
udd.
KVU
Green
card
MVU
LVU
Positiv-
listen
Ingen
oplysning
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.: Se figur 1
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Brancher
De rekrutterede på beløbsordningen er især blevet rekrutteret til opgaver inden
for fremstillingsindustrien og inden for information og kommunikation. Omkring
12 pct. af de rekrutterede på beløbsordningen arbejdede i 2015 inden for fremstil-
ling, mens knap 18 pct. arbejdede inden for information og kommunikation,
jf.
figur 3.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0005.png
Side 5 af 20
Figur 3
Rekrutterede via beløbsordningen og green card-ordningen fordelt på brancher, 2015.
pct.
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Kultur, forlystelser og sport
Administrative tjenesteydelser,
hjælpetjenester
Information og kommunikation
Liberale, videnskabelige og
tekniske tjenesteydelser
Overnatningsfaciliteter og
restauration
Pengeinstitut- og
finansvirksomhed
Engroshandel og
detailhandel
Råstofindvinding
Sundhedsvæsen og sociale
foranstaltninger
Fremstillingsvirksomhed
Transport og godshåndtering
Undervisning
pct.
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Beløbsordningen
Green card (pointbaseret)
Anm.: Se figur 1. Opgørelsen er baseret på den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS) 2015, som er senest
tilgængelige, koblet med statusoplysninger om opholdstilladelser pr. ultimo 2015. Dækningsgraden er 78,2
pct. for personer under beløbsordningen, mens den er 63,1 pct. for personer under green card-ordningen.
Enkelte brancher med meget små andele er udeladt. Andele er beregnet på baggrund af det samlede antal
rekrutterede.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Blandt rekrutterede på beløbsordningen i informations- og
kommunikationsbranchen er det især beskæftigelse inden for
computerprogrammering og konsulentbistand inden for IT, der har tiltrukket
international arbejdskraft. Mere end 80 pct. af de rekrutterede på beløbsordningen
arbejder således som computerprogrammører eller med konsulentbistand inden
for IT. For rekrutterede på Green card-ordningen er den tilsvarende andel lidt
over 50 pct.,
jf. figur 4.
Inden for den branche, der tiltrækker næstflest rekrutterede under
beløbsordningen
nemlig klassisk fremstillingsindustri
er det især fremstilling af
farmaceutiske råvarer og præparater samt maskinindustrien, der tiltrækker
international arbejdskraft. Fremstilling er ikke blandt de største brancher blandt
personer rekrutteret via Green Card-ordningen (se evt. figur 3 ovenfor). Det
bemærkes dog, at blandt de personer, der er rekrutteret på Green Card inden for
fremstilling, er der primært tale om beskæftigelse inden for fremstilling af
fødevarer. En del er dog ligeledes rekrutteret inden for maskinindustri,
jf. figur 5.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0006.png
Side 6 af 20
Figur 4
Rekrutterede inden for Information og
kommunikation, fordelt på undergrupper
Pct.
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Programmering,
IT-konsulent
Udgiver-
virksomhed
Telekom-
munikation
Informations-
tjenester
Pct.
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Figur 5
Rekrutterede inden for Fremstilling fordelt på
undergrupper
Pct.
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Jern- og
metalvarer
Elektronik
Maskiner og udstyr
Kemiske produkter
Anden fremstilling
Pct.
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Juridisk bistand,
revision
Reklame og
markedsanalyse
Hovedsæder,
virks.-rådgivn.
Arkitekt- og
ingeniørvirks.
Andre lib.,
vidensk., tek.
tjenester
Forskning
og udvikling
Mineralske prod.
Elektrisk udstry
Fødevarer
Farmaceutiske
produkter
Metal
Pct.
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Beløbsordningen
Green card (pointbaseret)
Beløbsordningen
Green card (pointbaseret)
Anm.: Se figur 3.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Blandt dem, der er beskæftiget inden for overnatning og restauration, er der på
begge ordninger næsten udelukkende beskæftiget personer inden for
restaurationsvirksomhed,
jf. figur 6.
Inden for gruppen af rekrutterede under beløbsordningen, der er beskæftiget
inden for liberale, videnskabelig og tekniske services, er det især arkitekt- og
ingeniørvirkomhed samt videnskabelig forskning og udvikling, der står for
rekrutteringen. Disse to undergrupper udgør således knap totredjedele af den
samlede beskæftigelse i branchen. Ca. en femtedel er beskæftiget inden for
undergruppen Hovedsæders virksomhed og virksomhedsrådgivning,
jf. figur 7.
Figur 6
Rekrutterede inden for Overnatning og
restauration, fordelt på undergrupper
Pct.
120
100
80
60
40
20
0
Overnatning
Beløbsordning
Restauration
Green Card
Pct.
120
100
80
60
40
20
0
Figur 7
Rekrutterede inden for Liberale,
videnskabelig og tekniske services, fordelt
på undergrupper
Pct.
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Beløbsordningen
Green card (pointbaseret)
Anm.: Se figur 3.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0007.png
Side 7 af 20
De fire brancher, der beskæftiger flest under green card-ordningen, er overnatning
og restauration, engros- og detailhandel, administrative tjenesteydelser og
hjælpetejenester, samt transport.
Inden for overnatning og restauration er det som for beløbsordningen
restaurationsbranchen, der står for rekrutteringen,
jf. figur 8.
Inden for transport og godshåndtering er ca. 50 pct. beskæftiget med post og
kurérservice, mens omkring ¼ er beskæftiget inden for landtransport,
jf. figur 9.
Figur 8
Overnatning og restauration, fordelt på
undergrupper. Green card-ordningen
Pct.
120
100
80
60
40
20
0
Overnatning
Beløbsordning
Restauration
Green Card
Pct.
120
100
80
60
40
20
0
Figur 9
Transport, fordelt på undergrupper. Green
card-ordningen
Pct
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
.
Pct
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Skibsfart
Landt
ransport
Hjælpe-
virks.,
transport
Post og
kurer
Luftfart
.
Beløbsordning
Green card
Anm.: Se figur 3.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Inden for engros- og detailhandel er ca. 60 pct. af dem på green card-ordningen
beskæftiget inden for detailhandelen. Blandt dem, der har ophold under
beløbsordningen og er beskæftiget i branchen, er knap 80 pct. beskæftiget inden
for engroshandel,
jf. figur 10.
Inden for administrative tjenesteydelser og hjælpetejenester er det især
ejendomsservice og landskabspleje, der står for rekrutteringen af folk under green
card-ordningen. Denne hovedgrupper indbefatter blandt andet rengøring af
bygninger, tog, busser og fly. Her er knap ¾ beskæftiget,
jf. figur 11.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0008.png
Side 8 af 20
Figur 10
Engros- og detailhandel samt rep af biler/mc.
Green card-ordningen
Pct.
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Handel/rep, biler Engroshandel, ej
og mc
bil/mc
Beløbsordningen
Detailhandel
Pct.
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Figur 11
Administrative tjenesteydelser,
hjælpetjenester. Green card-ordningen
Pct.
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Rejse
bureau
Ejendoms
service;
landskabs
pleje
Arbejds
formidling
Admini
strations
service
Pct.
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Green card
Beløbsordningen
Green card
Anm.: Se figur 3.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Jobfunktioner
Personer rekrutteret på beløbsordningen varetager i høj grad jobfunktioner, der
kræver viden på specialiseret niveau. De tre mest hyppige jobfunktioner for be-
løbsordningen er således informations- og kommunikationsteknologi, naturviden-
skab og ingeniørvirksomhed, samt undervisning og pædagogisk arbejde,
jf. figur 12.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0009.png
Side 9 af 20
Figur 12
Top-3 over mest hyppige jobfunktioner for beløbsordningen og green card-ordningen
Pct.
30
25
20
15
10
5
0
Naturvidenskab og
ingeniørvirksomhed
Undervisning og
pædagogisk arb
Informations- og
kommunikationsteknologi
Rengøringsarbejde
Manuelt arbejde
tilberedn af mad
Manuelt arbejde
råstoffer, bygge/anlæg,
produktion, transport
Pct.
30
25
20
15
10
5
0
Beløbsordningen
Green card
Anm.: Se figur 1. Dækningsgraden af jobfunktionskoderne er knap 58 pct. for beløbsordningen og ca. 55 pct. for
green card-ordningen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
De tre mest hyppige jobfunktioner for personer rekrutteret via green card-
ordningen er rengøringsarbejde, manuelt arbejde i forbindelse med tilberedning af
mad og manuelt arbejde inden for råstofudvinding, bygge- og anlægssektoren,
produktion og transport.
Der er således en tydelig forskel mellem de jobfunktioner, de rekrutterede vareta-
ger på de to ordninger. De tre mest hyppige jobfunktioner udgør ca. 60 pct. af de
rekrutterede under beløbsordningen og lidt mindre end halvdelen af de rekrutte-
rede på green card-ordningen.
Hvor kommer arbejdstagerne fra?
Langt størstedelen af de rekrutterede er fra ikke-vestlige lande. Knap 80 pct. af de
rekrutterede på beløbsordningen er fra ikke-vestlige lande, mens der blandt rekrut-
terede på Green-cardordningen er mere end 90 pct. fra ikke-vestlige lande,
jf. figur
13.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0010.png
Side 10 af 20
Figur 13
Rekrutteredes oprindelsesland fordelt på vestlige og ikke-vestlige lande, 2016.
pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Beløbsordningen
Fast-track
Vestlige lande
Green card (pointbaseret)
Ikke-vestlige lande
Positivlisten
pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.: Se figur 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
På beløbsordningen blev der især rekrutteret personer fra Indien, Kina, USA,
Ukraine og Canada, mens der på green card-ordningen især var personer fra
Pakistan, Indien, Iran, Nepal og Bangladesh, der blev rekrutteret,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Top-5 over lande, der rekrutteredes fra, 2016
Beløbsordningen
Land
Indien
Kina
USA
Ukraine
Canada
Pct. af alle rekrutterede på ordningen
Land
27,4
Pakistan
16,4
Indien
12,3
Iran
3,0
Nepal
2,9
Bangladesh
Green card-ordningen
Pct. af alle rekrutterede på ordningen
23,5
21,6
19,5
6,0
5,7
Anm.: Se figur 1.
Kilde: Egne beregninger baseret på Danmarks Statistiks registre.
Udviklingen i brugen af ordningen
I juni 2016 vedtog folketinget at forhøje beløbet i beløbsordningen fra 375.000 kr.
til 400.000 kr. Loven fik virkning umiddelbart. I 2018 skal ansøgere således have
en indkomst på 417.793,60 kr. Ændringen betyder, at der er nogle arbejdstagere,
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0011.png
Side 11 af 20
der ikke længere vil kunne komme ind i landet (via beløbsordningen)
nemlig
arbejdstagere, der oppebærer en løn, der er mindre end 417.793,60 kr. årligt (2018-
niveau) og større end 391.681,50 kr. årligt (2018-niveau)
1
.
Tilgang og afgang
Antallet af personer, der rekrutteres via beløbsordningen, steg jævnt fra 2012 og
frem til 2016, hvor
tilgangen
med knap 2.200 personer var den største i perioden.
Den samlede
nettotilgang
steg fra godt 500 personer i 2012 til ca. 1.200 personer i
2016,
jf. figur 14.
Antallet af førstegangstilladelser efter beløbsordningen, udstedt af Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, steg i perioden 2012-2016. Antallet af
førstegangstilladelser var således størst i 2016 med lidt mindre end 4.700 tilladel-
ser,
jf. figur 15.
Der er medregnet beløbsordningssporet i fast track-ordningen,
hvor der er sket en kraftig stigning fra 2015 til 2016.
Antallet af tilladelser vil være større end antallet af rekrutterede personer, da tilla-
delser også gives for kortere ophold, hvor personen ikke nødvendigvis vil indgå i
den beregning af rekrutterede personer, der er anvendt i dette notat, fordi ved-
kommende ikke er til stede i landet hen over et årsskifte (og dermed ved opgørel-
sen ultimo året). Dertil kommer, at den samme person kan indgå med mere end
en tilladelse over tid i forbindelse med en ny opholdstilladelse og ikke vil indgå
som ny tilgang i den forbindelse.
Figur 14
Den årlige tilgang via beløbsordningen
Antal personer
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Nettotilgang
Antal personer
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
Figur 15
Førstegangstilladelser på beløbsordningen
og fast-track beløbssporet
Tilladelser
5.000
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2012
2013
2014
2015
2016
Tilladelser
5.000
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
Tilgang
Afgang
Tilladelser
Anm.: Se figur 1. I figur 14 er der medregnet rekrutterede via fast track, der udgør et kraftigt stigende antal
personer. I figur 15 er der medregnet tilladelser via beløbsordningssporet på fast track.
Kilde: Figur 14 - Egne beregninger baseret på Danmarks Statistiks registre. Figur 15
Styrelsen for International
Rekruttering og Integration .
Der er anvendt en fremskrivningsfaktor 1,0445, svarende til 417.793,6/400.000 til fremskrivning af den
oprindelige beløbsgrænse i 2016 på 375.000 kr. årligt.
1
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0012.png
Side 12 af 20
Efter at have toppet i fjerde kvartal, 2016, faldt tilgangen. I andet kvartal, 2017 er
der således sket en forholdsvis kraftig opbremsning i rekrutteringen via beløbs-
ordningen sammenholdt med fjerde kvartal, 2016. Tilgangen steg dog lidt igen i
tredje kvartal, 2017. Da afgangen samtidig øgedes fra første til andet kvartal, 2017,
faldt nettotilgangen betydeligt frem mod andet kvartal, 2017, og nettotilgangen var
godt 60 pct. af, hvad den var i første kvartal, 2017, hvor den toppede. I tredje
kvartal skete der dog atter en stigning i tilgangen samt en deraf følgende svag stig-
ning i nettotilgangen,
jf. figur 16.
Det er en mulig konsekvens af forhøjelsen af beløbsgrænsen i juni, 2016, at netto-
flowet falder til ca. 60 pct. givet en mindre forsinkelse på ca. tre-fire kvartaler i,
hvornår effekten heraf indtræffer. Forsinkelsen kan muligvis skyldes, at virksom-
heder, der rekrutterede personer i tredje eller fjerde kvartal, 2016, allerede i første
halvår af 2016 havde indgået aftale med de pågældende personer om rekruttering
og fortsat har et behov for rekrutteringen, også selvom det eventuelt må ske til
en højere løn.
Antallet af førstegangstilladelser efter beløbsordningen var med knap 1.000 tilla-
delser størst i tredje kvartal af 2016. Hertil kommer tilladelser via beløbsordnings-
sporet på fast track, som i tredje kvartal 2016 er knap 450. Derefter er antallet
faldet til et niveau på ca. 600 tilladelser i andet og tredje kvartal af 2017, mens
beløbsordningssporet under fast track-ordningen tegner sig for ca. 500 hhv. ca.
450 tilladelser i andet og tredje kvartal 2017,
jf. figur 17.
Faldet efter tredje kvartal i
2016 kan ses som en konsekvens af forhøjelsen af beløbsgrænsen, men også bru-
gen af fast-track ordningen gør, at antallet af tilladelser under beløbsordningen
falder.
Figur 16
Tilgang og afgang opgjort på kvartaler
Antal personer
1.000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
1
2
2016
Tilgang
Afgang
3
4
1
2
2017
Nettotilgang
3
Antal personer
1.000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
Figur 17
Tilladelser opgjort på kvartaler
Tilladelser
1.000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
1
2
2016
Beløbsordningen
3
4
1
2
2017
Fast-track - Beløbsgrænse
Tilladelser
1000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
3
Anm.: Se figur 14-15.
Kilde: Figur 16 - Egne beregninger baseret på Danmarks Statistiks registre. Figur 17
Styrelsen for International
Rekruttering og Integration
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0013.png
Side 13 af 20
Udvikling i brancher, jobfunktioner og oprindelsesland
Fremstillingsvirksomhed samt information og kommunikation var i 2010 ligesom
i 2015 de to brancher, der gjorde størst anvendelse af rekruttering via beløbsord-
ningen. I 2010 var ca. 11 pct. af de rekrutterede via beløbsordningen således re-
krutteret til virksomheder inden for fremstilling, mens knap 15 pct. var rekrutteret
til virksomheder inden for information og kommunikation. I 2015 var godt 12
pct. og knap 18 pct. rekrutteret til virksomheder inden for fremstilling, hhv. in-
formation og kommunikation,
jf. figur 18.
Der er sket en fordobling af den andel, der udfører undervisning som en del af
deres arbejde i perioden fra 2010 til 2015. I samme periode har andelen, der udfø-
rer opgaver inden for økonomi og administration, nærmet sig nul. Andelen af
rekrutterede, der udfører opgaver med højt specialiseret viden inden for naturvi-
denskab og ingeniørvirksomhed samt inden for informations- og kommunikati-
onsteknologi, er faldet,
jf. figur 19.
Figur 18
Branchefordeling blandt rekrutterede under
beløbsordningen, 2010 og 2015
Pct.
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Bank og finans
Fremstilling
Sund. og social
Lib., vidensk., tekn. serv.
Overnatning, rest.
Undervisning
Adm. service
Info., komm.
Råstoffer
Handel
Transport
Kultur mv
Pct.
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Figur 19
Jobfunktionsfordeling blandt rekrutterede
under beløbsordningen, 2010 og 2015
Pct.
30
25
20
15
10
5
0
Arbejde inden
for økonomi, adm.
Informations- og
kommunikationsteknologi
Naturvidenskab og
ingeniørvirksomhed
Forretningsservice,
økonomi
for forretnings
Undervisning og
pædagogisk arb
Pct.
30
25
20
15
10
5
0
2010
2015
2010
2015
Anm.: Se figur 3.
Kilde: Egne beregninger baseret på Danmarks Statistiks registre
Der er ikke store ændringer i forhold til, hvorfra der rekrutteres hen over perio-
den. Trefjerdedele af de rekrutterede via beløbsordningen har således været fra
ikke-vestlige lande både i 2010 og i 2016. For rekruttere via Green card-ordningen
har tallet ligget på omkring 94 pct.,
jf. figur 20.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0014.png
Side 14 af 20
Figur 20
Oprindelsesland (vestlig/ikke-vestlig), fordelt på ordning og årstal.
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2010
2016
2010
2016
Beløbsordningen
Vestlige lande
Anm.: Se figur 1.
Kilde: Egne beregninger baseret på Danmarks Statistiks registre.
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Green card (pointbaseret)
Ikke-vestlige lande
Det er vurderingen, at det ikke er muligt at lave en fyldestgørende opgørelse
udviklingen i uddannelsesniveauet. Det skyldes, at kvaliteten af data længere
tilbage i tid ikke er tilstrækkelig høj, idet kun ganske få af de rekrutteredes
medbragte uddannelse kan identificeres i registrene.
Nettobidrag fra personer i ordningen
Udlændinge, der kommer ind via beløbsordningen, bidrager samlet set med knap
en milliard kroner til statskassen
hvert år (opgjort i 2014-niveau). Hver udlæn-
ding, der er kommet hertil på beløbsordningen, bidrager med ca. 282.000 kr. årligt
(2014-niveau) i gennemsnit. Medregnes familiemedlemmer (herunder de rekrutte-
redes børn), er det gennemsnitlige bidrag pr. person omkring 134.000 kr. årligt
(2014-niveau),
jf. særudtræk fra nettobidragsprojektet i tabel 2.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0015.png
Side 15 af 20
Der er dog stor forskel på bidraget, afhængig af, hvem det er, der bidrager. Blandt
personer med kendte oplysninger, er det således ingeniører, der bidrager mest
positivt
med godt 380.000 kr. i snit, mens it-medarbejdere og vidensmedarbej-
dere inden for teknologi og naturvidenskab bidrager med ca. 230-240.000 kr. årligt
pr. person,
jf. tabel 2
Tabel 2
Samlet nettobidrag for udvalgte grupper
Gns (1.000 kr. i 2014-niveau)
IT-medarbejdere
Ingeniører mv.
Vidensmedarbejdere inden for teknologi og naturvidenskab
Øvrige på beløbsordningen
I alt
Familiemedlemmer
I alt inkl. Familiemedlemmer
Nettobidrag
239
381
234
286
282
-10
134
Anm.: Ved beregningen af den enkeltes nettobidrag fordeles samtlige offentlige indtægter og udgifter ud på de enkelte personer, der
opholdt sig i landet i løbet af året. Der er et forskelligt antal personer i kategorierne (rækkerne), hvorfor tallene ikke umiddelbart
summer.
Kilde: Egne beregninger baseret på Danmarks Statistiks registre.
Ved beregningen af den enkeltes nettobidrag fordeles samtlige offentlige indtægter
og udgifter ud på de enkelte personer, der opholdt sig i landet i løbet af året. På
indtægtssiden indgår bl.a. betalinger af skatter og afgifter, mens der på
udgiftssiden bl.a. indgår udbetalinger af offentlige overførsler og træk på de
offentlige serviceudgifter.
Det er især personer fra Australien, Canada og USA, der giver et positivt
nettobidrag, set som gennemsnit pr. person. Rekrutterede fra disse lande bidrager
i snit med omkring 500.000 kr. årligt, mens rekrutterede fra ikke-vestlige lande
bidrager med mellem 150.000 og 300.000 kr. årligt (2014-niveau),
jf. figur 21.
Rekrutterede under beløbsordningen med en videregående uddannelse bidrager
med omkring 250.000 kr. årligt i snit (2014-niveau). Faglærte bidrager med ca.
200.000 kr., mens ufaglærte bidrager med omkring 70.000 kr. Rekrutterede uden
oplysning om uddannelse bidrager med omkring 300.000 kr. (2014-niveau),
jf. figur
22.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0016.png
Side 16 af 20
Figur 21
Nettobidrag fordelt på lande (2014-niveau)
1.000 kr.
600
500
400
300
200
100
Australien
Rusland
Canada
USA
Øvrige
vestlige
Indien
Kina
Øvrige ikke-
vestlige
Ukraine
Tyrkiet
Figur 22
Nettobidrag fordelt på uddannelsesniveau
1.000 kr.
350
300
250
200
150
100
50
100
0
0
Ufaglært
Faglært
Uoplyst
Videregående
uddannelse
1.000 kr.
350
300
250
200
150
100
50
0
1.000 kr.
600
500
400
300
200
0
Anm.: Ved beregningen af den enkeltes nettobidrag fordeles samtlige offentlige indtægter og udgifter ud på de
enkelte personer, der opholdt sig i landet i løbet af året. Der er set bort fra medfølgende families nettobidrag.
Nettobidraget for medfølgende familiemedlemmer er dog generelt småt, jf. tabel 2.
Kilde: Egne beregninger baseret på Danmarks Statistiks registre.
Rekrutterede, der er beskæftiget i industrien og inden for finansiering og
forsikring, giver med ca. 500.000 kr. (2014-niveau) det største nettobidrag til
statskassen, når der ses på rekrutterede under beløbsgrænsen. Rekrutterede
beskæftiget inden for kultur, fritid og anden service bidrager med godt 360.000 kr.
(2014-nvieau), mens rekrutterede i byggeriet, erhvervsservice, handel og transport,
og information og kommunikation bidrager med ca. 300-330.000 kr.,
jf. figur 21.
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0017.png
Side 17 af 20
Figur 21
Nettobidrag fordelt på brancher (2014-niveau)
1.000 kr.
600
500
400
300
200
100
Bygge og anlæg
Finansiering og
forsikring
Handel og
transport mv.
Off. Adm., undervisning
og sundhed
1.000 kr.
600
500
400
300
200
100
Industri, råstofindv. og
forsyningsvirksomhed
Kultur, fritid
og anden service
Ejendomshandel
og udlejning
Erhvervsservice
Information og
kommunikation
Landbrug, skovbrug
og fiskeri
Uoplyst aktivitet
0
0
Anm.: Ved beregningen af den enkeltes nettobidrag fordeles samtlige offentlige indtægter og udgifter ud på de
enkelte personer, der opholdt sig i landet i løbet af året. Der er set bort fra medfølgende families nettobidrag.
Medfølgende families nettobidrag er dog generelt småt, jf. tabel 2.
Kilde: Egne beregninger baseret på Danmarks Statistiks registre
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0018.png
Side 18 af 20
Appendiks
Opgørelserne i nærværende analyse er udarbejdet på baggrund af oplysninger i
Danmarks Statistiks registre, konkret opholdsgrundlagsregistrene. Antallene er
ikke de samme som de oplysninger, der kan findes på jobindsats.dk. Med ud-
gangspunkt i 2016 kan antallet af rekrutterede via beløbsordningen opgøres til ca.
5.750 personer, jf. Danmarks Statistiks register, jf. figur 1 ovenfor.
Ifølge jobindsats.dk opholdt der sig 7.037 beskæftigede i Danmark med opholds-
tilladelse efter beløbsordningen i 2016,
jf. tabel A1.
Tabel A1
Forskellige opgørelser af antallet af rekrutterede på beløbsordningen.
2016
Antal personer
Jobindsats.dk
Danmarks Statistik
7.037
5.750
Anm.: jobindsats.dk opgørlese er en samlet opgørelse af antal berørte personer over et år, mens Danmarks Statistiks
oplysninger er baseret på en statusopgørelse ultimo året.
Kilde: jobindsats.dk og Danmarks Statistik
Forskellen i antal kan henføres til forskel i opgørelsesmetode. Kort sagt baserer
opgørelser fra jobindsats.dk sig på registreringer af indkomst, mens opgørelserne
fra Danmarks Statistik i dette notat baserer sig på bopælsregistrering.
Opgørelsen fra Jobindsats.dk er en opgørelse af det samlede antal ”berørte”
personer over et år, som har haft lønindkomst i Danmark. Alle personer, der er
registreret med indkomst i Danmark i en del af (eller hele) året, vil således blive
medtalt. Derudover kan der fra jobindsats.dk opgøres antal fuldtidsbeskæftigede
personer. Styrelsen for International Rekruttering og Integration anvender
jobindsats.dk til opgørelse af bestanden af antal beskæftigede hhv.
fuldtidsbeskæftigede personer med opholdstilladelse på beløbsordningen,
jf. figur
22 og figur 23.
Opgørelsen, som er anvendt i dette notat, er baseret på oplysninger fra Danmarks
Statistik og er en statusopgørelse med status ultimo året på baggrund af
bopælsregistreringer i CPR. Det betyder, at personer, der har været i Danmark en
del af året, men ikke opholder sig i Danmark ved årets afslutning, indgår i
jobindsats.dk’s opgørelse, men
ikke
i opgørelsen baseret på Danmarks Statistiks
oplysninger. Derudover kan indgå personer, som ikke er frameldt CPR ved udrej-
se.
Opgørelsen af antal opholdstilladelser er udarbejdet af Styrelsen for International
Rekruttering og Integration og omfatter alle førstegangstilladelser givet i en given
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0019.png
Side 19 af 20
periode. Der er tale om antal tilladelser og ikke personer. Det betyder, at den
samme person kan indgå flere gange over tid i forbindelse med en ny opholdstil-
ladelse.
Figur 22
Beskæftigede via udvalgte ordninger
Beskæftigede
8.000
8000
7.000
7000
6.000
6000
5.000
5000
4.000
4000
3.000
3000
2.000
2000
1.000
0
0
2010
2011
Beløbsordningen
2012
Greencard
2013
Positivlisten
2014
2015
2016
1000
0
Fast-track ordningen
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration på baggrund af data fra jobindsats.dk
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere
2033460_0020.png
Side 20 af 20
Figur 23
Fuldbeskæftigede via udvalgte ordninger
Fuldtidsbeskæftigede
6.000
6000
5.000
5000
4.000
4000
3.000
3000
2.000
2000
1.000
1000
0
0
2010
2011
Beløbsordningen
2012
Greencard
2013
Positivlisten
2014
2015
2016
0
Fast-track ordningen
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration på baggrund af data fra jobindsats.dk