Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 139
Offentligt
2018709_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. februar 2019
Politikontoret
Josephine Gremaud Ro-
senberg
2019-0037-0057
1006517
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven og forskellige andre love (Selvstændig bestemmelse
om psykisk vold) (L 139), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 7. februar 2019. Spørgsmålet er stillet af Karina Adsbøl (DF)
på vegne af Retsudvalget.
Søren Pape Poulsen
/
Rebekka Schjellerup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 139 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, at en krænker ikke kan tage bopæl inden for den geografiske udstrækning af et opholdsforbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Selvstændig be-
stemmelse om psykisk vold) (L 139):
”Vil ministeren bekræfte, at en krænker ikke kan tage bopæl in-
denfor den geografiske udstrækning af et opholdforbud (”sik-
kerhedszonen”)?”
Svar:
Det følger af § 3 i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, at en per-
son ved et opholdsforbud (geografisk bestemt tilhold) kan forbydes at op-
holde sig eller færdes i et nærmere afgrænset område i nærheden af en an-
den persons bolig, arbejds-, uddannelses- eller opholdssted eller andet om-
råde, hvor denne ofte færdes.
Det fremgår af bemærkningerne til forslag nr. L 10 af 9. november 2011 til
lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, at et opholdsforbud som ud-
gangspunkt vil indebære, at den blotte tilstedeværelse i det afgrænsede om-
råde vil udgøre en overtrædelse, selv om der er tale om helt kortvarige op-
hold. Et opholdsforbud indebærer således også et forbud mod efterfølgende
at bosætte sig i området.
2