Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 139 Bilag 14
Offentligt
2031011_0001.png
Til lovforslag nr.
L 139
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 14. marts 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love
(Selvstændig bestemmelse om psykisk vold)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Præcisering fra justitsministeren
Justitsministeren har anmodet om, at der medtages føl-
gende præcisering af punkt 1 i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget:
»Den foreslåede bestemmelse om psykisk vold i lovfor-
slagets § 1, nr. 2, finder anvendelse, over for en person
»som tilhører eller er nært knyttet til en andens husstand el-
ler tidligere har haft en sådan tilknytning til husstanden, og
som gentagne gange over en periode udsætter den anden for
groft nedværdigende, forulempende eller krænkende adfærd,
der er egnet til utilbørligt at styre den anden«.
I bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, om psykisk
vold anføres det bl.a., at:
»Styring er således i visse tilfælde nødvendig og helt na-
turlig, f.eks. i særlige relationer mellem voksen og barn (for-
udsat at der tages fornøden højde for barnets alder og mo-
denhed) eller i relationen mellem plejekrævende ældre eller
handicappede og den person, som plejer eller passer den
ældre eller handicappede. Det må dog antages, at meget gro-
ve krænkelser kun sjældent vil kunne opfattes som en natur-
lig del af parters relation. Dette indebærer, at forældres op-
dragelse af børn som udgangspunkt ikke er omfattet af be-
stemmelsen, men at forældres adfærd over for deres børn
kan antage en karakter eller grovhed, der omfattes af be-
stemmelsen, herunder f.eks. hvis
barnet udsættes for hyppi-
ge og længerevarende stuearrester.«
(Justitsministeriets
kursivering)
Justitsministeren ønsker at præcisere, at bemærkningerne
skal forstås således, at forældres opdragelse af børn, herun-
der ved brug af det som man normalt forstår ved stuearre-
ster, som udgangspunkt ikke er omfattet af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2, men at forældres ad-
færd over for deres børn kan antage en sådan karakter eller
grovhed, der omfattes af bestemmelsen, herunder f.eks. hvis
barnet udsættes for hyppig og længerevarende isolation, som
nærmer sig en frihedsberøvelse. Der kan f.eks. være tale om,
at et barn gentagne gange som led i negativ social kontrol
udsættes for sanktioner, der i væsentlig grad hæmmer eller
begrænser barnets livsudfoldelse, adfærd, valg og rettighe-
der.
Der kan endvidere være tale om psykisk vold, hvis der
anvendes hyppige eller længevarende stuearrester som en
del af et handlingsmønster eller regime, hvor barnet over en
periode udsættes for en række krænkelser, som er egnet til at
nedbryde barnet, og som ofte vil have karakter af negativ
social kontrol. Det forudsættes i øvrigt, at kun stuearrester,
der nærmer sig frihedsberøvelse, tillægges vægt. Der skal
ses på helhedsbilledet, hvor det bl.a. kan være relevant at se
på, om der er indgivet en underretning om barnets trivsel
m.v.«
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller po-
litiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget bemærker, at eksempelvis gentagne tilfælde af
dæmonuddrivelse på mindreårige, mentalt handicappede
m.v. – eller disses overværelse heraf – efter omstændighe-
derne vil kunne blive betragtet som psykisk vold.
AX023294
L 139 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Betænkning afgivet den 14. marts 2019
2031011_0002.png
2
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget tager justits-
ministerens præcisering af lovbemærkningerne vedrørende
stuearrester til efterretning. DF støtter lovforslaget, da alle
former for vold er uacceptable. DF vil følge området tæt, i
forhold til hvordan lovgivningen kommer til at virke i prak-
sis. DF finder, at en gerningsmand ikke skal kunne bosætte
sig tæt på sit offer (opholdsforbuddet). Regeringen skal ar-
bejde for dette, når der i begyndelsen af 2020 skal foretages
en evaluering af tilholdslovens bestemmelser om strakstil-
hold, som blev indført ved lov nr. 1724 af 27. december
2016.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I
nr. 3
ændres », psykisk vold« til: », for psykisk vold«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 7
2)
Datoen »1. marts 2019« ændres til: »1. april 2019«.
[Ændring af ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en lovteknisk korrektion, idet der i
den foreslåede affattelse af § 247, stk. 1, i straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1156 af 20. september 2018, i lovfor-
slagets § 1, nr. 3, indsættes forholdsordet for foran »psykisk
vold«, således at forholdsordet for indgår i alle led af be-
stemmelsens opremsning. Forslaget indebærer således ingen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Det følger af lovforslagets § 7, at loven træder i kraft den
1. marts 2019. Da lovforslaget ikke kan vedtages inden den
foreslåede ikrafttrædelsesdato den 1. marts 2019, foreslås
det at ændre ikrafttrædelsen til den 1. april 2019.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. januar 2019 og var til 1.
behandling den 22. januar 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 20. november
2018 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 67.
Den 9. januar 2019 sendte justitsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Lise Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader (KF) Simon Kollerup (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Trine Bramsen (S) Rasmus Prehn (S)
Morten Bødskov (S) Eva Flyvholm (EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
46
37
34
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
6
1
L 139 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Betænkning afgivet den 14. marts 2019
2031011_0003.png
3
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
14
13
10
8
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1