Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 133 Bilag 5
Offentligt
2001291_0001.png
Lovforslag nr.
L 133
Folketinget 2018-19
Fremsat den 19. december 2018 af Martin Henriksen (DF), Alex Ahrendtsen (DF), Pernille Bendixen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF), Karina Due (DF), Søren Espersen (DF), Marie Krarup (DF), Christian Langballe (DF),
Peter Skaarup (DF) og Dorthe Ullemose (DF)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Fuld brugerbetaling for danskundervisning under au pair-ordningen)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2.
oktober 2017, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 1321 af
27. november 2018, foretages følgende ændring:
1.
§ 9 j, stk. 6,
affattes således:
»Stk. 6.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller samlever betaler
et beløb til Styrelsen for International Rekruttering og Inte-
gration. Beløbet fastsættes en gang årligt den 1. januar af
udlændinge- og integrationsministeren og skal svare til det
offentliges forventede udgift til at tilbyde danskundervisning
til udlændingen samt administrationsomkostningerne ved
opkrævning af beløbet.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på eksisterende op-
holdstilladelser efter udlændingelovens § 9 j, ansøgninger
om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j indgivet
før lovens ikrafttræden og ansøgninger om forlængelse af
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j. For sådanne
ansøgninger eller opholdstilladelser finder de hidtil gælden-
de regler anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
AX022413
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Færøernes Landsstyre
2001291_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med dette lovforslag er så vidt muligt at indføre
fuld brugerbetaling for personer, som ønsker at benytte sig
af au pair-ordningen i Danmark. Med dette lovforslag fore-
slås det derfor at ændre udlændingeloven, så familier, der
ønsker at være værtsfamilie for en au pair-person, betaler
det offentliges udgifter til at tilbyde danskundervisning til au
pair-personen.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at au pair-ordningen
generelt ikke fungerer efter hensigten. Det oprindelige for-
mål med au pair-ordningen var kulturudveksling mellem en
værtsfamilie og en au pair, men i praksis har ordningen ud-
viklet sig til at være en adgang til billig hushjælp.
I 2014 indgik den daværende regering (Socialdemokratiet
og Radikale Venstre) en aftale med Dansk Folkeparti, So-
cialistisk Folkeparti og Enhedslisten om at forbedre vilkåre-
ne for au pair-personer i Danmark. Aftalen blev udmøntet i
lov nr. 685 af 27. maj 2015 om ændring af udlændingeloven
og lov om ferie (Udmøntning af aftalen om en bedre au pair-
ordning m.v.), som bl.a. indførte et krav til værtsfamilier om
at betale et engangsbeløb på 5.000 kr. som medfinansiering
af tilbuddet om danskundervisning for au pair-personer.
Flere partier i Folketinget finder fortsat, at au pair-ordnin-
gen er problematisk, og derfor fremsatte Dansk Folkeparti
og Socialistisk Folkeparti i foråret 2018 et lovforslag om af-
skaffelse af au pair-ordningen, jf. L 215, forslag til lov om
ændring af udlændingeloven, ferieloven og lov om danskud-
dannelse til voksne udlændinge m.fl., folketingsåret
2017-18. Desværre var der ikke et flertal i Folketinget, som
støttede lovforslaget.
Udlændinge- og integrationsministeren har oplyst, at der i
2016 blev meddelt 1.349 opholdstilladelser til au pair-perso-
ner, og at der i 2016 blev indbetalt 6,8 mio. kr. til finansie-
ring af danskundervisningen for au pair-personer. Den sam-
lede offentlige udgift for undervisningen var ca. 15 mio. kr.,
jf. Udlændinge- og Integrationsudvalget, UUI alm. del –
svar på spørgsmål 932, folketingsåret 2016-17. I 2018 er de
forventede udgifter på ca. 13,3 mio. kr. til danskundervis-
ning for au pair-personer, og værtsfamiliernes finansierings-
bidrag forventes at være ca. 6,3 mio. kr., jf. L 215 – svar på
spm. 5, folketingsåret 2017-18. Udlændinge- og integrati-
onsministeren vurderede i 2017, at værtsfamiliernes bidrag
til danskundervisning skulle hæves til ca. 11.000 kr., hvis
der blev indført fuld brugerbetaling for danskundervisning,
jf. UUI, alm. del – svar på spørgsmål 932, folketingsåret
2016-17.
Med dette lovforslag håber forslagsstillerne, at der i det
mindste kan findes et flertal i Folketinget, som vil indføre
fuld brugerbetaling for sprogundervisningen, da det ikke er
rimeligt, at alle dem, der ikke har en au pair, betaler for
dem, der benytter sig af au pair-ordningen.
2. Gældende regler
Ifølge § 24 c i lov om integration af udlændinge (integrati-
onsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1127 af 11. oktober
2017, skal en indvandrer, som på tidspunktet for kommunal-
bestyrelsens overtagelse af ansvaret er fyldt 18 år, have til-
budt et introduktionsforløb, som tilrettelægges af den an-
svarlige kommunalbestyrelse. Introduktionsforløbet består
bl.a. af en danskuddannelse, jf. § 24 c, stk. 2. Ved en ind-
vandrer forstås i integrationsloven bl.a. en udlænding med
opholdstilladelse som au pair-person efter udlændingelovens
§ 9 j, jf. integrationslovens § 2, stk. 4, nr. 2.
Opholdstilladelse som au pair-person efter udlændingelo-
vens § 9 j er betinget af, at værtsfamilien betaler en del af
udgifterne til danskundervisningen for au pair-personer samt
administrationsomkostningerne ved opkrævning af beløbet.
Værtspersonen eller dennes ægtefælle eller samlever skal
således indbetale et beløb på 5.000 kr. til Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration. Beløbet reguleres årligt
den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent, og beløbet afrundes til det nærmeste
beløb, som er deleligt med 5, jf. udlændingelovens § 9 j, stk.
6. Beløbet udgør på 2018-niveau 5.275 kr., jf. § 4, stk. 1, nr.
6, i bekendtgørelse nr. 1769 af 29. december 2017 om med-
delelse af opholdstilladelse med henblik på au pair-ophold.
Beløbet, som fremgår af udlændingelovens § 9 j, stk. 6,
skal kun betales i sager, hvor au pair-personen får en op-
holdstilladelse, men beløbet skal betales, uanset om den en-
kelte værtsfamilies au pair-person vælger at tage imod til-
buddet om danskundervisning. Beløbet skal desuden betales,
uanset om værtsfamilien tidligere har haft en au pair, og
uanset om udlændingen, der søger ophold, tidligere har haft
opholdstilladelse som au pair i Danmark. Beløbet refunderes
ikke, hvis au pair-personen efter udstedt opholdstilladelse
alligevel ikke indrejser i Danmark, eller hvis kontrakten
mellem au pair-personen og værtsfamilien opsiges.
Sagsbehandlingen i Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration er gebyrfinansieret, og en værtsfamilie
skal således ud over at betale for en del af udgifterne til
danskundervisning betale et sagsbehandlingsgebyr. Udlæn-
dinge- og integrationsministeren har oplyst til Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg, at gebyret på 2017-ni-
veau udgjorde 2.890 kr., jf. UUI alm. del – svar på spørgs-
mål 932, folketingsåret 2016-17.
3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at ændre udlændingelovens
§ 9 j, stk. 6, således at der så vidt muligt indføres fuld bru-
gerbetaling for danskundervisning til au pair-personer. I ste-
det for at betale en del af det offentliges udgifter til dansk-
undervisning til au pair-personer, vil værtsfamilier altså bli-
ve pålagt at betale det offentliges fulde forventede udgift til
at tilbyde danskundervisning til den pågældende au pair-per-
son. Med lovforslaget betinges opholdstilladelser til au pair-
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Færøernes Landsstyre
2001291_0003.png
3
personer således af, at værtsfamilien indbetaler et beløb til
Styrelsen for International Rekruttering og Integration, som
modsvarer det offentliges forventede udgifter til at tilbyde
danskundervisning til au pair-personen samt administrati-
onsomkostninger forbundet med opkrævning af beløbet. Det
er forslagsstillernes forventning, at lovforslaget vil medføre,
at værtsfamiliers betaling for tilbud om danskundervisning
til en au pair-person vil stige fra 5.275 kr. på 2018-niveau til
ca. 11.000 kr., jf. UUI alm. del – svar på spørgsmål 932, fol-
ketingsåret 2016-17.
Beløbet i § 9 j, stk. 6, skal reguleres årligt den 1. januar og
vil blive fastlagt af udlændinge- og integrationsministeren.
Udlændinge- og integrationsministeren skal så vidt muligt
sikre, at tilbuddet om danskundervisning til personer med
ophold efter udlændingelovens § 9 j bliver udgiftsneutralt
for det offentlige ved at pålægge værtsfamilierne at betale
udgifterne til danskundervisningen. Ministeren kan en gang
årligt regulere beløbet under hensyntagen til antallet af an-
søgninger om opholdstilladelse som au pair-person og ande-
len af au pair-personer, som tager imod tilbuddet om dansk-
undervisning, osv. Beløbet afrundes af ministeren til det
nærmeste beløb, som er deleligt med 5.
Med lovforslaget vil beløbet, som skal betales i henhold
til udlændingelovens § 9 j, stk. 6, fortsat kun skulle betales,
hvis en udlænding får opholdstilladelse som au pair-person,
og beløbet skal fortsat betales, uanset om den enkelte værts-
families au pair-person vælger at tage imod tilbuddet om
danskundervisning. Beløbet skal desuden betales, uanset om
værtsfamilien tidligere har haft en au pair, og uanset om ud-
lændingen, der søger ophold, tidligere har haft opholdstilla-
delse som au pair i Danmark. Beløbet refunderes ikke, hvis
au pair-personen efter udstedt opholdstilladelse alligevel ik-
ke indrejser i Danmark, eller hvis kontrakten mellem au
pair-personen og værtsfamilien opsiges.
Med lovforslaget vil værtsfamilien desuden fortsat skulle
betale et sagsbehandlingsgebyr til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Lovforslaget ventes at medføre en besparelse for det of-
fentlige i form af fuld brugerbetaling for danskundervisning
for personer med opholdstilladelse som au pair-person.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde EU-retlige aspek-
ter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i høring forud for frem-
sættelsen, men vil blive sendt i høring efterfølgende.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat,
Lovforslaget ventes at medføre en be-
kommuner og regioner
sparelse i form af fuld brugerbetaling
for danskundervisning for personer
med opholdstilladelse som au pair-per-
son.
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor- Ingen
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Går videre end minimumskrav i EU-re-
gulering (sæt X)
JA
NEJ
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Færøernes Landsstyre
2001291_0004.png
4
X
tilladelse som au pair-person. Beløbet skal betales, uanset
om den enkelte værtsfamilies au pair-person vælger at tage
imod tilbuddet om danskundervisning. Beløbet skal desuden
betales, uanset om værtsfamilien tidligere har haft en au
pair, og uanset om udlændingen, der søger ophold, tidligere
har haft opholdstilladelse som au pair i Danmark. Beløbet
refunderes ikke, hvis au pair-personen efter udstedt opholds-
tilladelse alligevel ikke indrejser i Danmark, eller hvis kon-
trakten mellem au pair-personen og værtsfamilien opsiges.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
I stk. 2 præciseres det, at loven ikke finder anvendelse for
udlændinge, der har en eksisterende opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 j eller inden lovens ikrafttræden har
indgivet ansøgning om opholdstilladelse i henhold til udlæn-
dingelovens § 9 j. Loven finder heller ikke anvendelse for
ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelser efter ud-
lændingelovens § 9 j. For disse udlændinge finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale
gyldighed og fastslår, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Udlændingelovens § 9 j, stk. 6, foreslås ændret, således at
der så vidt muligt indføres fuld brugerbetaling for danskun-
dervisning til au pair-personer. Opholdstilladelse efter § 9 j,
stk. 1, skal derfor betinges af, at værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever betaler et beløb til Styrelsen for In-
ternational Rekruttering og Integration, som svarer til det of-
fentliges forventede udgift til at tilbyde danskundervisning
til udlændingen samt administrationsomkostningerne ved
opkrævning af beløbet. Beløbet fastsættes af udlændinge- og
integrationsministeren, som regulerer beløbet årligt den 1.
januar. Udlændinge- og integrationsministeren skal så vidt
muligt sikre, at beløbets størrelse medfører, at tilbuddet om
danskundervisning til personer med ophold efter udlændin-
gelovens § 9 j bliver udgiftsneutralt for det offentlige. Mini-
steren kan eksempelvis regulere beløbet under hensyntagen
til antallet af ansøgninger om opholdstilladelse som au pair-
person og andelen af au pair-personer, som tager imod til-
buddet om danskundervisning, osv. Ministeren afrunder be-
løbet til det nærmeste beløb, som er deleligt med 5.
Det er forslagsstillernes umiddelbare forventning, at lov-
forslaget vil medføre, at værtsfamiliers betaling for tilbud
om danskundervisning til en au pair-person vil stige fra
5.275 kr. i 2018-niveau til ca. 11.000 kr.
Beløbet, som skal betales i henhold til udlændingelovens
§ 9 j, stk. 6, skal kun betales, hvis udlændingen får opholds-
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Færøernes Landsstyre
2001291_0005.png
5
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved
at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Fuld
brugerbetaling for danskundervisning under au pair-
ordningen).
(Lovforslag nr. L 133)
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager
lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behand-
ling.
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Færøernes Landsstyre
2001291_0006.png
6
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2.
oktober 2017, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 1321 af
27. november 2018, foretages følgende ændring:
§ 9 j.
Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en ud-
lænding med henblik på au pair-ophold her i landet.
Stk. 2-5.
---
Stk. 6.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller samlever betaler
et beløb på 5.000 kr. til Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration. Beløbet reguleres fra og med 2016 en
gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Det regulerede beløb af-
rundes dog til det nærmeste beløb, som er deleligt med 5 kr.
1.
§ 9 j, stk. 6,
affattes således:
»Stk.
6.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller samlever betaler
et beløb til Styrelsen for International Rekruttering og Inte-
gration. Beløbet fastsættes en gang årligt den 1. januar af ud-
lændinge- og integrationsministeren og skal svare til det of-
fentliges forventede udgift til at tilbyde danskundervisning
til udlændingen samt administrationsomkostningerne ved
opkrævning af beløbet.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på eksisterende op-
holdstilladelser efter udlændingelovens § 9 j, ansøgninger
om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j indgivet
før lovens ikrafttræden og ansøgninger om forlængelse af
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j. For sådanne
ansøgninger eller opholdstilladelser finder de hidtil gælden-
de regler anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.