Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
2008472_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. januar 2019
2019-577
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU L 129), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (A).
Spørgsmål nr. 7:
Vil ministeren redegøre for, hvordan forenklingen af afstandskravet for fjern-
buskørsel kommer til at påvirke passagergrundlaget for hvert af de regionale
trafikselskaber, for DSB og for Arriva?
Svar:
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen
af lovforslaget fået foretaget en analyse af konsekvenserne af at ændre på af-
standskravene på fjernbusmarkedet. I analysen skønnes over både forventede
mobilitetsgevinster samt betydningen for den øvrige kollektive trafik af lov-
forslaget. Den samlede afrapportering er foretaget af Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen i samarbejde med et eksternt konsulenthus, og kan læses på styrel-
sens hjemmeside på
https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-
Trafik/Trafikale-analyser/Afstandskrav-for-fjernbusser.aspx.
I ovennævnte analyse skønnes en ændring af afstandskravene til et fælles krav
på 75 kilometer mellem passagerernes af- og påstigning at medføre ca. 584.000
nye fjernbuspassagerer, hvoraf ca. halvdelen skønnes at ville være nye rejsende,
mens resten skønnes overflyttet fra øvrige kollektiv bus- og togtrafik samt biler,
jf. tabel 1.
Til sammenligning vurderer Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at det
samlede antal bus- og togpassagerer årligt er over 5o0 mio., jf. min besvarelse
af TRU spørgsmål 10 (TRU L 129).
L 129 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvordan forenklingen af afstandskravet for fjernbuskørsel kommer til at påvirke passagergrundlaget for hvert af de regionale trafikselskaber, for DSB og for Arriva, til transport-, bygnings- og boligministeren
2008472_0002.png
Tabel 1. Skøn for nye fjernbuspassagerer
Nye fjernbuspassagerer i alt
Nye fjernbuspassagerer i alt
Nye rejsende
Fra øvrig kollektiv trafik
Fra bil
584.000
292.000
263.000
29.000
Side 2/2
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Incentive; 2018. Rapporten kan læses her:
https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/Afstandskrav-for-
fjernbusser.aspx.
I ovennævnte analyse er passageroverflytningen fra øvrig kollektiv trafik ikke
opdelt på transportformer og trafikvirksomheder. Det fremgår imidlertid af
analysen, at det samlede skønnede bruttobilletindtægtstab for den øvrige kol-
lektive bus- og togtrafik fordeler sig således, at DSB skønnes at bære ca. 80
pct., Arriva skønnes at bære 5 pct., mens trafikselskaberne tilsammen forventes
at bære de resterende 15 pct.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen