Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1974982_0001.png
Forsvarsudvalget 2017-18
B 102 endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Folketingets Forsvarsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
1. oktober 2018
Besvarelse af spørgsmål 1 ad B 102 stillet af udvalget den 25. septem-
ber 2018 efter ønske fra Naser Khader (KF).
Spørgsmål:
Hvad er ministerens
holdning til en beretningstekst, der lyder sådan: ”Et
<->tal bestående af (partier) ønsker at skærpe reglerne for eksport af dual-
use udstyr til lander, der krænker menneskerettighederne alvorligt. Samti-
dig erkender flertallet, at en skærpelse giver mest effekt, hvis den gen-
nemføres på EU-plan, så en skærpelse i det ene land ikke opvejes af øget
eksport fra et andet land. <->tallet opfordrer derfor regeringen til:
1) at arbejde aktivt på EU niveau for at få fælles skærpede regler for
eksport af dual-use teknologi til lande, der krænker menneskeret-
tighederne alvorligt
2) at sikre, at Danmark befinder sig i den restriktive ende af praksis
på området i EU
3) at søge veje til at skærpe den administrative procedure og praksis
på området.”
Svar:
Indledningsvis kan jeg oplyse, at den tidligere erhvervsminister har rede-
gjort for regeringens holdning på området, bl.a. i forbindelse med 1. be-
handlingen af beslutningsforslag B 102 i Folketinget den 22. maj 2018.
Jeg deler min forgængers holdning. Herudover har jeg følgende bemærk-
ninger til den foreslåede beretningstekst.
Ad. pkt. 1 om skærpede EU-regler
Det glæder mig, at partierne deler regeringens synspunkt om, at en skær-
pelse af dual-use regelsættet giver mest effekt, hvis den gennemføres på
EU-plan.
Regeringen arbejder allerede for skærpede regler på EU-niveau. I de
igangværende forhandlinger af revisionen af dual-use forordningen arbej-
der regeringen for, at hensynet til menneskerettigheder skærpes, så der
kommer øget fokus på, at eksporterede dual-use produkter ikke misbru-
ges. Regeringen bakker bl.a. op om, at hensynet til menneskerettigheder
som noget nyt skrives direkte ind i forordningen, hvilket vil fastsætte den
nuværende danske praksis i forordningsteksten og dermed på EU-plan.
Ad. pkt. 2 om en restriktiv praksis
Danmark ligger allerede i dag
efter de nuværende regler og administra-
tion på området
i den restriktive ende i forhold til afslag til eksport af
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvorvidt man kan garantere, at den masseovervågningsteknologi, som Danmark gav det dansk-britiske firma BAE Systems Applied Intelligence A/S tilladelse til at eksportere til Saudi-Arabien, ikke er blevet brugt mod den saudiarabiske journalist Jamal Khashoggi, til erhvervsministeren
2/2
dual-use produkter. Danmark ligger således på top-10 over lande i EU,
som i absolutte tal har givet flest afslag på eksport af alle typer af dual-
use produkter i 2017.
Når det er sagt, synes jeg ikke, at det i sig selv bør være et mål at give
mange afslag. I min optik bør afslag gives ud fra en konkret vurdering af,
om der er risiko for, at eksporten vil blive benyttet til alvorlige krænkelser
af menneskerettigheder.
Ad. pkt. 3 om den administrative procedure
Regeringen har skærpet den administrative procedure og praksis på områ-
det. Bl.a. har Erhvervsstyrelsen implementeret en ny slutbrugererklæring,
der sikrer, at militære slutbrugere, sikkerhedsstyrker og håndhævelses-
myndigheder, skal skrive under på, at det konkrete dual-use produkt ikke
bliver anvendt til menneskerettighedskrænkelser Det bemærkes, at Dan-
mark er et af de eneste EU-lande, der har implementeret en sådan slutbru-
gererklæring.
Jeg kan desuden fremhæve, at regeringen agter at fremsætte et lovforslag,
der skal sikre en større inddragelse af virksomhedsledelsen i den konkrete
eksportansøgning om cyberovervågningsudstyr. Konkret foreslås, at an-
søgninger vedrørende cyberovervågningsudstyr skal være ledsaget af en
erklæring om, at ledelsen har set og godkendt ansøgningen. Formålet er at
skærpe ledelsens opmærksomhed i forhold til, hvilke konkrete lande og
slutbrugere virksomheden eksporterer cyberovervågningsudstyr til. Lov-
forslaget er i øjeblikket i offentlig høring.
Endelig har regeringen også i cyber- og informationssikkerhedsstrategien
sat ekstra fokus på øget kontrol med cyberovervågningsudstyr. Strategien
skal styrke kontrollen gennem kompetent vejledning fra myndighederne
om regelsættet. Det skal dels sikre, at danske virksomheder er i stand til at
navigere inden for reglerne. Dels sikre at dansk udviklet teknologi ikke
falder i de forkerte hænder.
Det er således min samlede vurdering, at regeringen allerede har igangsat
foranstaltninger, der skal sikre øget fokus på, at forhindre, at eksporterede
dual-use produkter misbruges, og at regeringen derfor lever op til formå-
let bag de tiltag, som partierne ønsker regeringen skal igangsætte.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov