Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2003285_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
UDENRIGSUDVALGET
Samråd F om eksportkontrol, F-35 og våbensalg
Taleseddel
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
URU samrådsspørgsmål F
Vil Ministeren redegøre for hvordan suspenderingen af eksport og salg af våben
og dual use udstyr til Saudi-Arabien vil blive implementeret, og vil ministeren som
partner i F-35 projektet arbejde for, at der ikke bliver leveret kampfly med
danske dele til Saudi-Arabiens bombninger i Yemen?
Besvarelse af samrådsspørgsmålet
Tak for ordet.
Først vil jeg for fuldstændighedens skyld, gøre opmærksom på at jeg ikke
som forsvarsminister har ressortansvar for eksportkontrol. Det ansvar ligger
ved hhv. justitsministeren og erhvervsministeren, men myndigheder under
Forsvarsministeriet deltager i vurderingsprocessen i forbindelse med
våbensalg.
Jeg vil derfor ikke kunne svare på spørgsmål om eksportkontrol og
eksportkontrolsager,
hvor
jeg
henvise
til
justitsministeren
og
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. januar 2019 om suspendering af eksport og salg af våben og dual-use-udstyr til Saudi-Arabien, til forsvarsministeren
2003285_0002.png
erhvervsministeren.
programmet.
Jeg
vil
kunne
svare
spørgsmål
om
F-35
Jeg vil i den forbindelse nævne, at det allerede i det allerførste danske JSF
aktstykke fra 1997 [aktstykke 342] blev slået fast, at: ”
Dansk deltagelse på
ethvert stadium af projektet skal foregå inden for rammerne af dansk
lovgivning om produktion og eksport af krigsmateriel.”
Eksport af danske dele til F-35 følger således de gældende regler for
eksport af krigsmateriel.
Jeg er blevet spurgt om, hvad jeg vil arbejde for, som partner i F-35
projektet. Det vil jeg gerne sætte nogle ord på, inden jeg adresserer det
konkrete spørgsmål.
Vi arbejder grundlæggende i F-35 programmet på at fremme danske
interesser.
Da partierne bag forsvarsforliget i 2016 traf beslutning om typevalg af
Danmarks nye kampfly, bestod beslutningsgrundlaget bl.a. af fire forskellige
evalueringsfaktorer: militære, økonomiske, industrielle og strategiske
forhold.
De danske interesser kan ses i direkte forlængelse heraf:
Vi arbejder sammen med de øvrige F-35 partnere på at få det militært mest
kapable fly.
SIDE 2/6
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. januar 2019 om suspendering af eksport og salg af våben og dual-use-udstyr til Saudi-Arabien, til forsvarsministeren
2003285_0003.png
Vi arbejder for at holde omkostningerne nede i forhold til såvel anskaffelse
som den løbende drift.
Vi arbejder for at fremme danske virksomheders muligheder ift. deltagelse i
F-35 programmet og videre samarbejdsmuligheder med Lockheed Martin
m.fl. Det gør vi bl.a. gennem det ”industripartnerskab” som regeringen har
lanceret i samarbejde med Dansk Industri.
Og
vi
arbejder
at
styrke
vores
fremtidige
strategiske
samarbejdsmuligheder med de øvrige F-35 lande, herunder ikke mindst
Norge, Nederlandene og Belgien, som vi har haft et meget frugtbart F-16
samarbejde med.
Og nu vil jeg så komme tilbage til det konkrete spørgsmål: Vil jeg som
partner i F-35 projektet arbejde for, at der ikke bliver leveret kampfly med
danske dele til Saudi-Arabiens bombninger i Yemen?
Jeg har allerede nævnt, at eksportkontrol fsva. danske dele til F-35 følger
de gældende regler for eksport af krigsmateriel. Det betyder konkret, at
eksport af danske delkomponenter til flyene som regel går direkte til de
øvrige leverandører til F-35 programmet, eksempelvis USA. En eventuel
efterfølgende videre eksport vil herefter være underlagt de pågældende
landes eksportkontrol.
Hvis vi hæver blikket fra eksport af enkelte dele og komponenter til eksport
af de samlede fly, så er der alene tale om et amerikansk ansvar.
SIDE 3/6
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. januar 2019 om suspendering af eksport og salg af våben og dual-use-udstyr til Saudi-Arabien, til forsvarsministeren
2003285_0004.png
F-35 salg til tredjelande (dvs. lande uden for F-35 programmet) varetages
af den amerikanske regering gennem det amerikanske Foreign Military
Sales system samt gældende amerikanske regler for eksportkontrol.
Det følger samtidig af den gældende samarbejdsaftale for F-35 programmet
den såkaldte PSFD (Production, Sustainment and Follow-on Development)
MOU
at den amerikanske regering, forud for evt. salg af F-35 fly til
tredjelande, skal konsultere de øvrige partnerlande.
Det fremgår af aftalen, at den amerikanske regering anerkender
vigtigheden
af,
at
den
amerikanske
beslutningsproces
tager
evt.
synspunkter fra de øvrige F-35 partnerlande i betragtning. Der følger dog
ingen formel forpligtelse for den amerikanske regering til at følge evt.
divergerende synspunkter fra de øvrige partnerlande.
I praksis foregår sådanne konsultationer ved, at USA orienterer om status
for nuværende og mulige kommende F-35 købere ifm. møderne i F-35
partnerskabets styrende organer.
Det følger logisk heraf, at hvis USA måtte beslutte at sælge F-35 til andre
lande, så vil der kunne være dansk producerede dele i de fly.
Jeg vil gerne understrege, at der ikke i den forbindelse har været nogen
orientering om evt. salg af F-35 fly til Saudi-Arabien.
**
SIDE 4/6
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. januar 2019 om suspendering af eksport og salg af våben og dual-use-udstyr til Saudi-Arabien, til forsvarsministeren
Afslutningsvis vil jeg sige et par ord om dansk forsvarsindustri og dens rolle
i internationale samarbejder som F-35 programmet.
Det er nødvendigt, at Danmark råder over konkurrencedygtige industrielle
kompetencer og kapaciteter på områder med strategisk betydning for
varetagelsen af Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser.
For det første er det nødvendigt, fordi Danmark skal forblive en attraktiv og
troværdig partner i det internationale samarbejde om sikkerhed i
forbindelse med varetagelsen af fælles sikkerhedsinteresser og styrkelse af
den europæiske og nordamerikanske forsvarsindustri. Ved at være en
attraktiv partner og skabe gensidig afhængighed i varetagelsen af de fælles
sikkerhedsinteresser kan Danmark styrke grundlaget for partneres støtte,
hvis Danmarks sikkerhed og selvstændighed bliver truet.
For det andet er det nødvendigt, fordi Danmark ultimativt selv er ansvarlig
for sin sikkerhed, suverænitet og selvstændighed og derfor i uforudsete
krisesituationer selv skal kunne forstå, vurdere og udvikle modtræk mod
nye trusler, herunder i relevant omfang selv skal kunne opretholde centrale
systemer og materiel.
Danmark og dansk forsvarsindustri har en størrelse, der betyder at vi har få
eller ingen såkaldte systemleverandører.
Derved er samarbejder som F-35 programmet også afgørende for dansk
forsvars forsyningssikkerhed.
SIDE 5/6
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. januar 2019 om suspendering af eksport og salg af våben og dual-use-udstyr til Saudi-Arabien, til forsvarsministeren
Det kan samtidig betyde, at vi kan komme til at stå i situationer, hvor vi må
forlade os på andre EU og NATO-landes eksportkontrolsystemer, når
danske virksomheder leverer dele eller komponenter til større systemer.
Hvis vi ikke er parate til det, må vi acceptere, at vi ikke kan have en
levedygtig forsvarsindustri i Danmark.
Det skyldes, at danske virksomheder reelt ville blive udelukket fra at blive
integreret i større udenlandske virksomheders leverandørkæder.
Den situation ønsker jeg ikke som forsvarsminister, idet det vil skade
Danmarks muligheder for at varetage væsentlige sikkerhedsinteresser.
SIDE 6/6