Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2047310_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 305 (Alm. del):
I brev af 26. marts 2019 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 305:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke initiativer som regeringen har igangsat for
at løfte inklusionsindsatsen i folkeskolen, herunder om de samlede udgif-
ter til inklusionstiltag i folkeskolen i kroner? Det bedes oplyst fra rege-
ringens tiltrædelse i 2015 og frem til i dag i faste priser.”
Svar:
Jeg vil gerne henvise spørgeren til mit svar på UNU alm. del spm. 398 af
12. oktober 2018, for hvad angår de samlede udgifter til inklusionstiltag i
folkeskolen. I svaret oplyses bl.a. at Undervisningsministeriet ikke har
mulighed for at oplyse, hvor meget kommunerne bruger til støttetiltag i
den almindelige undervisning, da udgifterne hertil ikke opgøres særskilt i
kommunernes budget- og regnskabssystem. Jeg har vedlagt svaret til
orientering.
Spørgeren ønsker også at få oplyst, hvilke initiativer, som regeringen har
igangsat for at løfte inklusionsindsatsen i folkeskolen. Jeg kan oplyse, at
regeringen samarbejder med kommunerne om at styrke de inkluderende
læringsmiljøer i forhold til de børn, der har behov for en særlig indsats.
Målsætningen er at styrke folkeskolens fællesskab til gavn for alle elever
med fokus på den enkelte elevs faglige progression og trivsel.
Der er iværksat en lang række understøttende indsatser, der omfatter:
En aftale mellem regeringen og KL om, at arbejdet med at skabe
inkluderende læringsmiljøer skal tage udgangspunkt i det enkelte
barn frem for en overordnet inklusionsmålsætning på 96 pct. Mål-
sætningen er at styrke folkeskolens almene fællesskab og undervis-
ning til gavn for alle børn. Som led heri er igangsat en udredning af,
hvordan den enkelte elevs progression og trivsel kan følges.
17. april 2019
Sagsnr.:19/04911
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvilke initiativer som regeringen har igangsat for at løfte inklusionsindsatsen i folkeskolen, til undervisningsministeren
En lovændring i 2017 for at tydeliggøre folkeskolens ansvar for at
tilvejebringe inkluderende læringsmiljøer. Det er blevet præciseret i
folkeskoleloven, at skolelederen har ansvar for at sikre, at det under-
visende personale planlægger og tilrettelægger undervisningen såle-
des, at alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt,
samt trives i skolens faglige og sociale fællesskaber.
Læringskonsulenternes inklusionsindsats 2016-2020 har til formål at
understøtte, at der skabes inkluderende læringsmiljøer for alle børn
og unge i dagtilbud, grundskoler og fritidstilbud, og derved sikre, at
alle børn og unge, herunder børn og unge med særlige behov, får
mulighed for at trives, lære og opnå højt fagligt udbytte gennem aktiv
deltagelse i fællesskabet.
Indførelse af retskrav på gennemførelse af en ordblindetest og udvik-
ling af en ordblinderisikotest, der kan anvendes i indskolingen.
Pulje til at støtte børn og unge med handicap i at deltage i idræt og
bevægelse, hvor der er ydet tilskud til udvikling af vejlednings- og in-
spirationsmateriale, der skal give lærere og pædagoger nye redskaber
til, hvordan børn og unge med handicap deltager i idræt og bevægelse
i grundskolen og aflægger prøve i faget.
Satspuljeprojekt om at styrke en tidlig forebyggende indsats i grund-
skolen for børn med autismespektrumforstyrrelser (ASF), ADHD og
lignende vanskeligheder. Indsatsen skal understøtte målgruppens ev-
ne til at mestre skolen og hverdagen ved at styrke disse elevers samt
deres klassekammeraters sociale relationer. Samtidig skal indsatsen
bidrage til viden om virkningsfulde indsatser til inklusion af elever
med autismespektrumforstyrrelser, ADHD og lignende vanskelighe-
der i grundskolen.
De fremadrettede indsatser omfatter:
Et satspuljeprojekt om opfølgning på ekspertgruppen for inklusions-
eftersynets anbefalinger. Satspuljeinitiativet udmøntes i perioden
2018-2020 af læringskonsulenternes inklusionsindsats og har særligt
fokus på at opsamle, formidle, afprøve og understøtte implemente-
ring af viden og redskaber i kommuner, skoler og dagtilbud inden for
tre temaer:
o
Tidlig indsats og tværsektorielt samarbejde
o
Specialområdet tættere på det almene
o
Trivsel, ro og klasseledelse
Projekt
”Styrk
kvaliteten af undervisningen i specialtilbud”, hvor 19
specialskoler eller specialafdelinger på almene folkeskoler deltager i et
netværk, der arbejder med at afprøve indsatser i forhold til lokal ud-
vikling af en systematisk og fælles praksis inden for temaer om sy-
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvilke initiativer som regeringen har igangsat for at løfte inklusionsindsatsen i folkeskolen, til undervisningsministeren
stematisk feedback og samarbejde mellem specialtilbud og almenom-
rådet. Netværket har til formål at udvikle kvaliteten i skolens under-
visning og derved styrke elevernes faglige, sociale og personlige
kompetencer.
Viden Om inkluderende fællesskaber
herunder ADHD, autisme,
ordblindhed samt høre- og synsvanskeligheder. Udgives på emu.dk i
foråret 2019. Formålet med udgivelsen er at imødekomme inklusi-
onseftersynets anbefalinger om blandt andet styrket indhold om in-
kluderende læringsmiljøer på EMU-portalen, samt understøtte at
fagprofessionelle i grundskolen oplever, at de har adgang til den for-
nødne viden og redskaber til at imødekomme elevers særlige behov.
Pædagogisk-juridisk vejledning om fleksible undervisningstilbud til
elever med særlige behov, som udgives på emu.dk i foråret 2019.
Formålet med vejledningen er at tydeliggøre de muligheder for mel-
lemformer mellem almen- og specialundervisning, der allerede eksi-
sterer, herunder muligheder for at anvende specialpædagogisk støtte i
almenundervisningen.
Nedsættelse af en følgegruppe for elever med særlige behov i almen-
og specialundervisningen med repræsentanter fra folkeskolens parter,
interessenter og forskere. KL er formand for følgegruppen, der hol-
der sit første møde den 11. april 2019.
Det er endelig i Aftalen om kommunernes økonomi for 2019 aftalt med
KL at gennemføre en evaluering af inklusionsindsatsen med henblik på
at kunne gøre status i 2010/2021.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3