Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2033050_0001.png
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Undervisningsudvalget
Christiansborg
20. marts 2019
Sagsnr.:19/02851
Svar på spørgsmål 256 (Alm. del):
I brev af 21. februar 2019 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 256:
Vil ministeren oplyse den samlede stigning i statsstøtten for perioden
2015-2018 for privatskoler, hvor forældrenes gennemsnitlige disponible
indkomst er højest? Dette bedes opgjort for de 10, 15, 20 og 25 privat-
skoler, hvor forældreindkomsten er højest. Der henvises i den forbindel-
se til beregningsmetoden nævnt i Ugebrevet A4’s artikel 15/5-18: ”Rige
forældre til skolebørn stikker af fra resten”.
Svar:
Undervisningsministeriet forstår spørgsmålet sådan, at
Ugebrevet A4’s
oplysninger om den gennemsnitlige forældreindkomst på de frie grund-
skoler ønskes lagt til grund for besvarelsen af spørgsmålet. De frie
grundskoler, som indgår i beregningsgrundlaget bag denne besvarelse, er
således udvalgt på grundlag af Ugebrevets tal for forældrenes gennem-
snitlige disponible indkomst på de enkelte skoler. Ministeriet har ikke
selv vurderet eller genberegnet denne opgørelse.
Stigningen i samlet statstilskud til de fire interval-grupper af frie grund-
skoler afhænger af udviklingen i tilskud pr. elev og antallet af elever på
skolerne.
Indledningsvist er derfor i nedenstående tabel 1 vist udviklingen i det
gennemsnitlige statstilskud pr. årselev i perioden 2015-2017 for de 10,
15, 20 og 25 frie grundskoler, hvor forældrenes gennemsnitlige disponib-
le indkomst er højest.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om den samlede stigning i statsstøtten for privatskoler, hvor forældrenes gennemsnitlig disponible indkomst er højest, til undervisningsministeren
2033050_0002.png
I tabellen er til sammenligning endvidere vist udviklingen i det gennem-
snitlige statstilskud pr. årselev i perioden 2015-2017 for alle frie grund-
skoler.
Statstilskuddet er opgjort i faste priser (2019-pris- og lønniveau). Opgø-
relsen er afgrænset til perioden 2015 - 2017, fordi der endnu ikke forelig-
ger regnskabstal for 2018.
Tabel 1. Stigning i statstilskud pr. årselev i perioden 2015-2017 for de 10, 15, 20 og 25 frie
grundskoler, hvor forældrenes gennemsnitlige disponible indkomst er højest, og for
alle frie grundskoler
(2019 pris- og lønniveau, kr.)
2015
2017
Stigning 2015 -
2017
- kr. -
Statstilskud pr. årselev til de 10 frie grundskoler, hvor for-
ældreindkomsten er højest
Statstilskud pr. årselev til de 15 frie grundskoler, hvor for-
ældreindkomsten er højest
Statstilskud pr. årselev til de 20 frie grundskoler, hvor for-
ældreindkomsten er højest
Statstilskud pr. årselev til de 25 frie grundskoler, hvor for-
ældreindkomsten er højest
Statstilskud pr. årselev til alle frie grundskoler
46.693
47.267
47.337
47.444
50.075
50.089
50.794
50.781
50.880
53.931
3.396
3.526
3.445
3.436
3.855
- pct. -
7,3
7,5
7,3
7,2
7,7
Anm. Forældreindkomsten er gennemsnitlig disponibel indkomst opgjort på baggrund af ækvivaleret
disponibel indkomst, dvs. indkomst efter skat og korrigeret for familiens størrelse.
Forskellene i statstilskud pr. årselev skyldes, at nogle elever udløser et
højere tilskud end andre. Hver skoles statstilskud pr. årselev afhænger
således bl.a. af skolens størrelse, aldersfordelingen af elever og antallet af
elever med specialundervisningsbehov.
Driftstilskuddet til de frie grundskoler beregnes som en andel af udgiften
pr. elev i folkeskolen 3 år før finansåret. Stigningen i det gennemsnitlige
statstilskud fra 2015-2017 skyldes dels, at tilskudsprocenten til de frie
grundskoler er forhøjet fra 71 pct. i 2015 til 75 pct. i 2017, dels en stig-
ning i den gennemsnitlige udgift pr. elev i folkeskolen, bl.a. som følge af
folkeskolereformen i 2014. Udgifter pr. elev i folkeskolen i 2014 har be-
tydning for driftstilskud til de frie grundskoler i 2017.
I tabel 2 er vist den samlede stigning i statstilskuddet i perioden 2015 -
2017 til de 10, 15, 20 og 25 frie grundskoler, hvor forældrenes gennem-
snitlige disponible indkomst er højest, og endvidere til sammenligning
for alle frie grundskoler. Det samlede tilskud er opgjort i faste priser
(2019-pris- og lønniveau).
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om den samlede stigning i statsstøtten for privatskoler, hvor forældrenes gennemsnitlig disponible indkomst er højest, til undervisningsministeren
2033050_0003.png
Tabel 2. Samlet stigning i statstilskud i 2015-2017 for de 10, 15, 20 og 25 frie grundskoler,
hvor forældrenes gennemsnitlige disponible indkomst er højest, og for alle frie
grundskoler
(2019 pris- og lønniveau, kr.)
Statstilskud til de 10 frie grundskoler, hvor
forældreindkomsten er højest
Statstilskud til de 15 frie grundskoler, hvor
forældreindkomsten er højest
Statstilskud til de 20 frie grundskoler, hvor
forældreindkomsten er højest
Statstilskud til de 25 frie grundskoler, hvor
forældreindkomsten er højest
Statstilskud til alle frie grundskoler
2015
2017
Stigning 2015 - 2017
- kr. -
244.344.837
311.397.600
400.845.910
492.469.286
5.163.041.999
267.125.682
344.026.993
450.987.097
550.780.303
5.925.671.482
22.780.845
32.629.393
50.141.188
58.311.016
762.629.483
- pct. -
9,3
10,5
12,5
11,8
14,8
Anm. Forældreindkomsten er gennemsnitlig disponibel indkomst opgjort på baggrund af ækvivaleret
disponibel indkomst, dvs. indkomst efter skat og korrigeret for familiens størrelse.
I opgørelserne i tabel 1 og 2 er ikke medtaget frie grundskoler, som ind-
går i en kombineret institution med en privat institution for gymnasial
virksomhed, og frie grundskoler, der senere er lukket. Baggrunden for at
disse kombinerede skoler ikke indgår er, at skolerne for 2015 ikke har
indberettet oplysninger om samlet statstilskud for den fri grundskole,
men alene for den kombinerede skole. Opgørelserne er udarbejdet på
grundlag af de frie grundskolers årlige regnskabsindberetninger til Un-
dervisningsministeriet.
Opgørelsen i tabel 2 af den samlede stigning i statstilskuddet til alle frie
grundskoler omfatter ikke frie grundskoler, der er blevet oprettet i løbet
af denne periode.
Ugebrevet A4’s artikel den 15. maj 2018 bygger på en analyse af foræl-
drenes gennemsnitlige disponible indkomst på alle folkeskoler og frie
grundskoler i 2016. Analysen er udarbejdet af Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd på grundlag af tal fra Danmarks Statistik. I analysen er den
gennemsnitlige disponible indkomst for forældrene opgjort på baggrund
af ækvivaleret disponibel indkomst i familierne, dvs. indkomst efter skat
og korrigeret for familiens størrelse. Som nævnt har Undervisningsmini-
steriet ikke forholdt sig nærmere til metode og gennemførelse af denne
analyse.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3