Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1979994_0001.png
3. december 2018
J.nr. 2018 - 7840
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 91 af 9. november 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at oplyse det umiddelbare provenu, provenuet efter tilbageløb samt provenuet efter tilbageløb og adfærd af, at erhvervslivets fradrag for afgifter af olie, flaskegas, naturgas, bygas og kul afskaffes helt eller fastsættes til henholdsvis 10 pct., 20 pct., 30 pct., 40 pct., 50 pct., 60 pct., 70 pct., 80 pct. eller 90 pct. for landbrug, gartnerier m.v., til skatteministeren
1979994_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse det umiddelbare provenu, provenuet efter tilbageløb samt prove-
nuet efter tilbageløb og adfærd af, at erhvervslivets fradrag for afgifter af olie, flaskegas,
naturgas, bygas og kul afskaffes helt eller fastsættes til henholdsvis 10 pct., 20 pct., 30
pct., 40 pct., 50 pct., 60 pct., 70 pct., 80 pct. eller 90 pct. for landbrug, gartnerier m.v.
samt øvrige omfattede brancher.
Svar
Energiafgiften på fossile brændsler til rumvarme udgør 55,5 kr./GJ i 2018. Den generelle
energiafgift af fossile brændsler til proces udgør 4,5 kr./GJ. Det svarer til en godtgørelses-
procent på ca. 91,9 pct. i 2018 af energiafgiften for rumvarme. Rumvarmeafgiften betales
af såvel husholdninger som erhverv for energi forbrugt til rumvarme og komfortkøling,
mens processatsen for momsregistrerede virksomheder er differentieret,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Energiafgifter på fossile brændsler, 2018-satser
Energiafgift på fossile brændsler
Rumvarme
Almindelig proces
Landbrug, skovbrug og gartnerier
Mineralogiske og metallurgiske processer
Kr./GJ
55,5
4,5
1-1,4
0
Anm.: Afgiftsgrundlaget for almindelig proces skønnes at udgøre ca. 30 mio. GJ årligt, grundlaget for landbrug mv. skønnes
at udgøre ca. 15 mio. GJ, mens grundlaget for de mineralogiske og metallurgiske processer skønnes at udgøre ca. 15 mio.
GJ. Da der er tale om afgiftsforhøjelser i alle erhverv, antages der at forekomme et almindeligt tilbageløb. Et fald i prisen på
landbrugsjord skønnes således alene at forekomme, når landbrugets relative afgiftsbelastning øges.
Kilde: Skatteministeriet.
For landbrug, skovbrug og gartnerier
1
er satserne lavere end den generelle procesafgift.
For hovedparten gælder en særlig lempet sats på ca. 1 kr./GJ af brændsler anvendt til sta-
tionær proces og ca. 1,4 kr./GJ af diesel til traktorer mv. Det svarer til en godtgørelses-
procent på 98,2 pct. i 2018.
Mineralogiske og metallurgiske processer, der bl.a. rummer cementproduktion, betaler 0
kr. i energiafgift
2
.
Besvarelsen tager udgangspunkt i, at energiafgiften ligestilles for almindelig proces, land-
brug mv. og mineralogiske og metallurgiske processer. Forslaget skønnes at indebære et
umiddelbart merprovenu på ca. 200 mio. kr. ved en forhøjelse op til 5,6 kr./GJ, svarende
1
Gartnerier (væksthuse med et overdækket areal på mindst 200 m
2
, hvor der ikke foregår detailsalg) betaler energiafgift for
brændsler til opvarmning efter en anden fremgangsmåde. For disse anvendes
EU’s faktiske
minimumsafgift for hver type
brændsel.
2
Fritagelsen for afgift gælder brændsel, der anvendes direkte til opvarmning i metallurgiske eller mineralogiske processer til
opvarmning af materialerne i anlæg, herunder især ovne, som medfører, at materialet ændrer kemisk eller indre fysisk
struktur. Andet energiforbrug, eksempelvis til tørring af materialer inden brænding eller videreforarbejdning, er ikke om-
fattet af lempelserne.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at oplyse det umiddelbare provenu, provenuet efter tilbageløb samt provenuet efter tilbageløb og adfærd af, at erhvervslivets fradrag for afgifter af olie, flaskegas, naturgas, bygas og kul afskaffes helt eller fastsættes til henholdsvis 10 pct., 20 pct., 30 pct., 40 pct., 50 pct., 60 pct., 70 pct., 80 pct. eller 90 pct. for landbrug, gartnerier m.v., til skatteministeren
1979994_0003.png
til en godtgørelse på 90 pct., stigende til ca. 2,9 mia. kr. ved en forhøjelse op til niveauet
for rumvarme, dvs. 55,5 kr./GJ,
jf. tabel 2.
Forhøjelse af afgifterne på proces vil reducere forbruget af fossile brændsler. Adfærdsæn-
dringerne rummer forbedring af energieffektivitet, skift til afgiftsfrit VE-brændsel samt
ændring i erhvervsstruktur mod mindre energiintensive erhverv. Det skønnes med usik-
kerhed, at merprovenuet efter tilbageløb og adfærd vil være ca. 100 mio. kr. ved en forhø-
jelse op til 5,6 kr./GJ. Ligestilles energiafgiften til proces med rumvarmeafgiften på 55,5
kr./GJ, skønnes omlægningen samlet set at medføre et mindreprovenu. Mindreprovenuet
sker hovedsageligt som følge af et afledt mindreprovenu fra CO
2
-afgiften, der udgør ca.
13
kr./GJ for proces, der ikke er omfattet EU’s kvotesystem.
Tabel 2. Provenuvirkning ved forskellige forhøjelser af energiafgiften for proces
Fradrag af energiafgifter for proces, procent af rumvarmeafgift
90
Energiafgift for
proces, kr./GJ
5,6
80
11,1
70
16,7
60
22,2
50
27,8
40
33,3
30
38,9
20
44,4
10
50,0
0
55,5
Mio. kr. i 2015 (2018-niveau)
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu efter
tilbageløb
Merprovenu efter
tilbageløb og
adfærd
200
150
500
450
800
750
1.100
1.050
1.400
1.350
1.700
1.650
2.000
1.900
2.300
2.200
2.600
2.500
2.900
2.800
100
300
350
400
350
300
250
100
0
-200
Anm.: Provenuvirkningen er angivet i år 2025, hvor det beregningsteknisk er antaget, at adfærdseffekten er fuldt indfaset.
Et fradrag på 0 pct. svarer til, at erhvervene betaler fuld rumvarmesats på 55,5 kr./GJ af energiforbrug til proces. Der er
anvendt samme elasticiteter som i Afgifts- og tilskudsanalysens delanalyse 4. Der er usikkerhed om de faktiske adfærds-
ændringer. Usikkerheden er særlig stor ved større ændringer af satserne. Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger
Det bemærkes, at sådanne afgiftsforhøjelser vil stride mod skattestoppet og gøre det dy-
rere at drive virksomhed i Danmark. Regeringen har således ingen intention om at gen-
nemføre de angivne afgiftsforhøjelser.
Side 3 af 3