Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2013471_0001.png
7. februar 2019
J.nr. 2018 - 7102
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 3. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om at oplyse om det eller de relevante kontrolprojekter, der kontrollerer forhold vedrørende unoterede aktier, til skatteministeren
2013471_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse følgende om det eller de relevante kontrolprojekter, der kontrol-
lerer forhold vedrørende unoterede aktier:
- antal tilknyttede årsværk,
- personaleomkostninger for det tilknyttede antal årsværk,
- projektets eller projekternes nettoregulering/provenu,
- den samlede gevinst på projektet eller projekterne (nettoregulering/provenu minus per-
sonaleomkostninger),
- gevinst pr. årsværk (samlet gevinst/antal årsværk).
- hvor mange gange udgiften til personaleomkostninger er tjent hjem (nettoregulering/
provenu divideret med personaleomkostninger).
I svaret bedes oplysningerne opstillet på månedsbasis fra januar 2015 til og med decem-
ber 2017. Ministeren bedes endvidere kort beskrive det eller de konkrete projekter, det
drejer sig om.
Svar
Jeg vil indledningsvis gøre opmærksom på, at der bør udvises tilbageholdenhed med at
sammenstille og fortolke sammenhængen mellem konkrete kontrolprojekters driftsudgif-
ter og de tilhørende kontrolprovenuer.
Opgjorte provenuvirkninger fra konkrete kontrolprojekter har fx ikke nødvendigvis ka-
rakter af varige merprovenuer. Det skyldes bl.a., at en del af nettoprovenuet i ét år kan
neutraliseres af lavere regelefterlevelse i andre år, ligesom der kan være tale om skatteskyl-
dige virksomheder, der på lovlig vis går konkurs mellem kontrollen og skattebetalingen,
samt restancer, der ikke kan inddrives. Samtidig vil størrelsen på andelen af nettoprove-
nuet, der reelt bliver betalt eller inddrevet, afhænge af, på hvilket område reguleringerne
foretages.
Skattestyrelsen prioriterer sine aktiviteter ud fra en vurdering af, hvordan konkrete risici
håndteres mest hensigtsmæssigt. Det kan fx være i form af digitale stopklodser, kampag-
ner eller regnskabskontrol. Derfor mener jeg, at et isoleret fokus på kontrolprojekter er
for ensidigt. Kontrol kan ikke stå alene, hvis vi skal sikre korrekt skattebetaling fra virk-
somhederne. Skattestyrelsen skal også sikre en god vejledning og nemme indberetnings-
muligheder.
Det er naturligvis vigtigt, at der altid er en reel opdagelsesrisiko, og der skal derfor også
være et vist kontroltryk. Skattestyrelsen prioriterer sine kontrolaktiviteter ud fra en række
forskellige hensyn, herunder bindinger (såvel politiske som lovmæssige), analysebehov,
synlighed og effekt på regelefterlevelsen.
Endelig skal det bemærkes, at Skattestyrelsens kontrolindsats er tilrettelagt efter væsentlig-
hed og risiko, hvorfor det ikke kan forventes, at ekstra medarbejdere i gennemsnit finder
fejl i samme omfang som de eksisterende medarbejdere, og dermed kan indbringe samme
høje provenu.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om at oplyse om det eller de relevante kontrolprojekter, der kontrollerer forhold vedrørende unoterede aktier, til skatteministeren
2013471_0003.png
Det er derfor ikke altid muligt eller hensigtsmæssigt at prioritere projekter alene efter,
hvor nettoprovenu pr. forbrugt lønkrone er højest.
Vedrørende de i spørgsmålet omtalte beregninger kan jeg henholde mig til følgende, som
jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skatteforvaltningen
har i den angivne periode haft ét analyseprojekt specifikt vedrørende
kontrol af unoterede aktier,
Analyseprojekt Unoterede aktier,
med projektperiode 1. juli 2017
til 31. august 2018.
Projektets primære formål var at undersøge, hvorvidt indberetningspligten ved handler
med visse unoterede aktier har resulteret i øget selvangivelse af fortjeneste eller tab ved
salg. Indberetningspligten blev indført for handler foretaget fra og med 1. januar 2016.
Kontrollerne har derfor hovedsageligt været af indkomståret 2016. Der er i hele projektpe-
rioden gennemført 413 kontroller. Det bemærkes, at da der er tale om et analyseprojekt,
har projektets sigte i 2017 primært været videnopbygning, hvorfor provenuet er begrænset.
Modsat i 2018 hvor provenuet er noget større, fordi størstedelen af sagerne blev udsøgt til
kontrol ud fra en vurdering af, hvor risikoen for manglende selvangivelse af fortjeneste eller
tab var størst.
Tabel 1 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu, fratrukket
personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger pr. årsværk samt
nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleomkostning for skatteforvaltningens
projekt
Analyseprojekt Unoterede aktier
for de måneder i året 2017, hvor projektet har været
aktivt. Projektet blev startet i 2017, hvorfor der ikke er tilgængelige data for 2015 og 2016.
Nettoprovenuet, der fremgår af tabel 1, er beregnet efter en optælling af nettoregulerin-
gerne, som skatteforvaltningen har gennemført ved kontrolindsatsen. Reguleringer, der har
medført nedsættelser, er fratrukket ved optællingen.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om at oplyse om det eller de relevante kontrolprojekter, der kontrollerer forhold vedrørende unoterede aktier, til skatteministeren
2013471_0004.png
Tabel 1. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, 2017
Måned
a) Realiseret
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
b) Persona-
leomkost-
ning (mio.
kr.)
2
c) Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
d) Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (d=c-b)
(mio. kr.)
e) Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk (e=d/a)
(mio. kr.)
f) Nettopro-
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
(f=c/b)
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec Total
-
-
-
-
0,1
0,1
0,1
0,3
0,3
0,4
0,5
0,3
2,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,0
0,2
0,2
0,3
0,4
0,2
1,6
-
-
-
-
-
-
-
0,0
0,3
0,3
0,1
1,3
2,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
0,0
-0,2
0,0
0,0
-0,3
1,0
0,4
-
-
-
-
-0,7
-0,7
-0,7
-0,7
0,1
0,0
-0,5
3,5
0,2
-
-
-
-
0,0
0,0
0,0
0,0
1,1
1,0
0,3
5,8
1,3
Sumafvigelser i tabellen skyldes afrundinger
”Realiseret årsværksforbrug”
er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejdere har registreret
på opgaveløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.332 timer i 2017.
1)
2)
”Personaleomkostning”
er beregnet som antallet af årsværk ganget med en årsværkspris på 730.000 kr. inkl. fællesom-
kostninger til løn.
Dataindholdet i Skatteforvaltningens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter
for det enkelte år. Opgørelsen af nettoprovenuet er opgjort d. 6. februar 2018, og tidsforbruget er opgjort ved opgørelse d.
11. oktober 2018. Senere opgørelser vil derfor kunne udvise mindre forskelle.
3)
Det bemærkes, at der i forbindelse med en række kontrolprojekter i skatteforvaltningen er
fundet anledning til regulering af oplysningerne i rubrik 67. Skatteforvaltningen kontrolle-
rer og vejleder om selskabers unoterede porteføljeaktier som en del af den løbende drift.
Området indgår som en del af den almindelige kontrolindsats, som tilrettelægges ud fra
væsentlighed og risiko. Det er imidlertid ikke muligt for Skattestyrelsen at isolere, hvilke af
disse reguleringer der har fundet sted som følge af kontrol af oplysninger om gevinst eller
tab på unoterede aktier. Dette skyldes, at borgeren i rubrik 67 skal selvangive flere beløb,
hvorfor det ikke er muligt at udsøge beløbet, der alene vedrører unoterede aktier. Der hen-
vises i denne forbindelse til
svar på SAU alm. del spørgsmål 6
af 3. oktober 2018”.
Side 4 af 4