Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1975955_0001.png
27. november 2018
J.nr. 2018 - 7411
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 72 af 30. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om, hvilke EU-lande der beskatter højtemperatur og lavtemperatur overskudsvarme, til skatteministeren
1975955_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke EU-lande der beskatter højtemperatur og lavtemperaturo-
verskudsvarme, samt hvordan dette beskattes i de pågældende lande?
Svar
Spørgsmålet er videreformidlet til medlemslandene i EU. Otte lande (Sverige, Tyskland,
Finland, Tjekkiet, Polen, Litauen, Belgien og Slovakiet) har svaret inden for fristen. Ingen
af de otte lande har en afgift på overskudsvarme.
Reglerne for overskudsvarme er formentlig særegne for Danmark. Det skyldes, at Dan-
mark har stærkt differentierede energiafgifter mellem erhvervenes produktion og rum-
varme. Når en virksomhed har produktion, går der ofte varme til spilde, fx i forbindelse
med drift af maskiner, nedkøling af produkter mv. Varmen kan i visse tilfælde genindvin-
des og bruges som rumvarme. Det giver en afgiftsmæssig fordel, fordi virksomheden der-
med udnytter varme fra produktionen (hvor afgiften er lav) til rumvarme (hvor satsen er
høj). Overskudsvarmeafgiften neutraliserer i et vist omfang denne forskel, hvilket medfø-
rer en mere ensartet afgiftsbehandling af varme.
Det bemærkes, at den danske overskudsvarmeafgift ikke er differentieret efter temperatu-
ren på den nyttiggjorte overskudsvarme. Nyttiggørelse af overskudsvarme med en lav
temperatur kan kræve opvarmning med en varmepumpe, før varmen kan leveres til fjern-
varmenettet. Med de gældende regler, hvor overskudvarmeafgiften i visse tilfælde er en
værdiafgift og følger omkostningerne ved at nyttiggøre varmen, vil brug af varmepumpe
alt andet lige medføre en højere afgift. Der kan dog også være høje omkostninger ved
nyttiggørelse af overskudsvarme med en høj temperatur. Det kan fx være de tilfælde, hvor
overskudsvarmen skal transporteres over store afstande.
I forlængelse af energiaftalen indgår der i regeringens udspil til en omlægning af reglerne
for overskudsvarme, at der indføres en ensartet overskudsvarmesats, der følger energiind-
holdet i varmen. Dermed vil overskudsvarmeafgiften være uafhængig af omkostningerne
ved at nyttiggøre varmen.
Side 2 af 2