Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1960822_0001.png
25. oktober 2018
J.nr. 2018 - 5867
Kontor:
Forretning og Styring 1 [FS1]
Samrådsspørgsmål A, B, C og D
- Tale til besvarelse af spørgsmål A, B, C og D den 25. oktober 2018
Spørgsmål A
Hvordan vil ministeren forklare, at den oplevede
opdagelsesrisiko blandt virksomheder, jf. SKATs
holdningsundersøgelse og svar på SAU alm. del
spørgsmål 459, er faldet væsentligt fra 2016 til
2017, mens ministeren har haft ansvaret, og mener
ministeren, at det er en acceptabel udvikling?
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0002.png
Spørgsmål B
Mener ministeren, at der i regeringens finanslovs-
forslag for 2019 er afsat tilstrækkeligt med midler
til at styrke kontrollen med virksomhederne, det
klare fald i den oplevede opdagelsesrisiko fra 2016
til 2017 taget i betragtning?
Spørgsmål C
I Finansloven 2017 var det en målsætning for
SKAT, at indeks på virksomhedernes forhold til
SKAT skulle nå 3,8 (§ 09.21.01). Ifølge SKATs
Årsrapport 2017, jf. SAU alm. del
bilag 158, var
den primære årsag til, at dette mål ikke kunne nås,
Side 2 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0003.png
at den oplevede opdagelsesrisiko var faldet. I rege-
ringens finanslovsforslag for 2019 findes disse
måltal ikke for den nye skatteforvaltning. Ministe-
ren bedes redegøre for, om det fortsat er et mål for
skatteforvaltningen at hæve opdagelsesrisikoen, og
hvis ja, hvilket niveau, der betragtes som målsæt-
ningen.
Spørgsmål D
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det ikke
fremgår af finanslovsforslaget for 2019, at skatte-
forvaltningen har som mål at nedbringe tabet af
skatteindtægter således at skattegabet højst er på 2
pct.?
Side 3 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0004.png
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd om opdagel-
sesrisiko og finanslovsmål. Der er stillet fire
spørgsmål, som jeg vil besvare samlet.
Jeg noterer mig, at Folketingets nye forretnings-
ordning indebærer, at en ministers indledende be-
mærkninger i udgangspunktet må være 10 minut-
ter og et samråd samlet bør vare en time. Det vil
jeg naturligvis forsøge at overholde. Jeg vil dog be-
mærke, at dette samråd er fastsat til en time og 15
minutter.
Side 4 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0005.png
Den oplevede opdagelsesrisiko måles som en del
af holdningsundersøgelsen, som blev foretaget år-
ligt af det daværende SKAT. Undersøgelsen måler
borgere og virksomheders erfaringer og tilfreds-
hed med SKAT samt holdninger og tillid til
SKAT.
En del af undersøgelsen er målingen af det indeks
for borgere og virksomheders tilfredshed med
SKAT, som har været et måltal på finansloven.
Indekset for virksomheder har ligget på mellem
3,8 og 3,6 ud af 5 siden 2010. Tilfredsheden har
Side 5 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0006.png
dermed generelt ligget stabilt hen over årene. Må-
lingen for virksomheder er sammensat af 17
spørgsmål, så stabiliteten kan dække over, at en-
kelte mål er steget, mens andre er faldet.
To af spørgsmålene er om den oplevede opdagel-
sesrisiko for henholdsvis skattesnyd og sort ar-
bejde, hvor svarene har udviklet sig i en negativ
retning fra 2016 til 2017. Men der er også et
spørgsmål om, hvorvidt virksomheder tror, at an-
dre virksomheder efterlever skattereglerne. Sva-
rene på det spørgsmål har for virksomheder ud-
viklet sig positivt fra 2016 til 2017.
Side 6 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0007.png
Selv om den oplevede opdagelsesrisiko er faldet
skal det dermed ses i sammenhæng med, at den
samlede tilfredshed er stabil.
Spørgsmål A
Det bringer mig til spørgsmål A om, hvorfor den
oplevede opdagelsesrisiko er faldet og om, hvor-
vidt jeg mener, det er en acceptabel udvikling.
Som nævnt indledningsvist, er den oplevede op-
dagelsesrisiko kun en delmængde af det samlede
måltal for Skatteforvaltningens forhold til virk-
somheder og borgere. Og det overordnede resul-
tat har været forholdsvist stabilt igennem flere år.
Side 7 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0008.png
Når den oplevede opdagelsesrisiko er faldet, er det
vigtigt at være opmærksom på, at der er mange
faktorer, der kan have betydning.
Heriblandt naturligvis den reelle opdagelsesrisiko,
men derudover kan fx negativ omtale i medierne,
dårlige enkeltoplevelser eller ændringer i tilliden til
skatteforvaltningen generelt også påvirke den op-
levede opdagelsesrisiko.
Det er derfor ikke muligt at pege meget præcis på,
hvad faldet skyldes. Men det virker sandsynligt, at
det blandt andet kan have noget at gøre med de
Side 8 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0009.png
mange problemsager, der er dukket op på skatte-
området de seneste år.
Til spørgsmålet om, hvorvidt jeg synes faldet i den
oplevede opdagelsesrisiko
er en ”acceptabel” ud-
vikling er svaret
nej
jeg ønsker selvfølgelig altid,
at vi kan gøre tingene bedre.
Blandt andet derfor har jeg indgået
’Aftale
om
styrket kontrol og vejledning’
med Folketingets
partier, der styrker kontrol- og vejledningsindsat-
sen med 480 mio. kr. frem til 2021.
Side 9 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0010.png
Spørgsmål B
Det bringer mig videre til spørgsmål B om, hvor-
vidt jeg mener, der er afsat tilstrækkeligt med mid-
ler på finanslovsforslaget for 2019 til at styrke
kontrollen givet udviklingen i den oplevede opda-
gelsesrisiko.
Vi har i fællesskab i løbet af de seneste år investe-
ret massivt i skatteforvaltningen. Siden den før-
omtalte måling af opdaget oplevelsesrisiko blev
foretaget, er der gennemført yderligere tiltag, som
styrker skatteforvaltningen.
Side 10 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0011.png
Med finanslovsforslaget for 2019 har vi foreslået
at tilføre yderligere 2,1 mia. kr. til Skatteministeri-
ets område. Og det beløb kommer oven i de 10,5
mia. kr. som blev tilført på finanslovene for 2017
og 2018.
En del af midlerne er gået til specifikt at styrke
kontrollen. Her tænker jeg, som nævnt, særligt på
’Aftale om styrket kontrol og vejledning’ fra no-
vember 2017, hvor vi blev enige om at styrke kon-
trol- og vejledningsindsatsen med 480 mio. kr. i de
næste fire år.
Side 11 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0012.png
Det er mange penge. Og jeg er sikker på, at de kan
være med til at styrke kontrollen bredt set. Samti-
dig er der afsat specifikke kontrolbevillinger til fx
deleøkonomi og told. Disse investeringer er kom-
met
efter
målingen af den oplevede opdagelsesri-
siko i 2017.
Alle finanslovsinvesteringerne giver gode rammer
for Skatteforvaltningen til at styrke den samlede
opgaveløsning
for der skal mere end styrket kon-
trol alene til at løse kerneopgaverne.
Side 12 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0013.png
Jeg er
som jeg også tidligere har nævnt
altid
villig til at diskutere yderligere investeringer i Skat-
teforvaltningen. En forudsætning for sådan en dis-
kussion er som altid, at der skal findes finansierin-
gen til det.
Spørgsmål C
Nu til spørgsmål C, hvor der spørges til, om det
fortsat er et mål for skatteforvaltningen at hæve
opdagelsesrisikoen og hvis ja, hvilket niveau, der
betragtes som målsætningen.
Generelt set skal Skatteforvaltningen sikre finan-
sieringen af det danske samfund. Derfor er det et
Side 13 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0014.png
mål, at borgere og virksomheder har en høj regel-
efterlevelse
og altså betaler de skatter, de skal.
I det arbejde spiller såvel den oplevede som den
reelle opdagelsesrisiko naturligvis en rolle. Men
det er ikke nødvendigvis et mål i sig selv at have
en høj opdagelsesrisiko. Og kontrol er langt fra det
eneste redskab, der kan sikre en høj regelefterle-
velse.
Værktøjer som tredjepartsindberetninger og digi-
tale stopklodser kan øge regelefterlevelsen betrag-
teligt uden nødvendigvis at øge den oplevede op-
dagelsesrisiko. En borger eller virksomhed, der
Side 14 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0015.png
betaler den skat, de skal, vil med disse værktøjer
ikke blive kontaktet af Skatteforvaltningen
og
dermed oplever de måske ikke en risiko for at
blive opdaget.
I forhold til hvilke konkrete mål skatteforvaltnin-
gen skal sigte efter de næste år, pågår der lige nu et
stort arbejde med at få etableret de nye styrelser.
En væsentlig del af dette arbejde er at få fastsat
mål for styrelsernes kerneopgaver, så der er nogle
klare succeskriterier, og der sikres et ledelsesmæs-
sigt fokus. Herunder vil der naturligt indgå mål,
der kan understøtte arbejdet med blandt andet at
Side 15 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0016.png
sikre en høj regelefterlevelse for borgere og virk-
somheder.
Det er som sagt et arbejde netop nu er i gang, bl.a.
som led i fastsættelsen mål- og resultatplaner for
2019. Men det ligger allerede nu fast, at det bliver
et overordnet strategisk pejlemærke for Skattemi-
nisteriets koncern at sikre, at borgere og virksom-
heder betaler de korrekte skatter og afgifter til ti-
den, herunder at sikre en høj regelefterlevelse på
tværs af styrelser.
Side 16 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0017.png
Spørgsmål D
Det leder mig videre til spørgsmål D om, hvorfor
der ikke på finanslovforslaget for 2019 er et måltal
på finansloven om skattegab.
Det følger af normal praksis for opsætning af fi-
nanslovens hovedkonti, at der kun er overordnede
mål på finansloven, og de konkrete måltal indsæt-
tes i mål- og resultatplaner. Det har derfor været
usædvanligt, at der har været måltal for skattefor-
valtningen på finansloven. Der er mig bekendt
ikke andre ministerområder, der har måltal på fi-
nansloven.
Side 17 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0018.png
I stedet vil der blive udarbejdet måltal i mål- og
resultatplanerne for de nye styrelser. Og med syv
nye styrelser kommer der til at være flere og mere
operationelle mål end tidligere. Det sikrer, at vi i
ministeriet vil kunne følge tættere op på målopfyl-
delsen for skatteforvaltningens kerneopgaver, end
det nødvendigvis har været tilfældet med et aggre-
geret mål, der påvirkes af en række faktorer.
Som nævnt ovenfor, er det et overordnet strate-
gisk pejlemærke for Skatteministeriets koncern, at
borgere og virksomheder betaler de korrekte skat-
ter og afgifter til tiden, herunder at sikre en høj
Side 18 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0019.png
regelefterlevelse på tværs af styrelser. Det vil også
blive afspejlet i mål- og resultatplanerne.
Det vigtigste for mig som minister er, at vi er i
stand til at måle skatteforvaltningen på kerneop-
gaven, som blandt andet er at sikre en høj regel-
efterlevelse.
[Afslutning]
Lad mig afslutningsvist bemærke igen, at jeg er
overbevist om, at vi er på rette vej. Vi har oprettet
syv nye styrelser, som skal forbedre opgaveløsnin-
gen på tværs af skatteforvaltningen. Vi har afsat
Side 19 af 20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. oktober 2018 om opdagelsesrisiko og skattegab, til skatteministeren
1960822_0020.png
knap 13 mia. kr. til Skatteministeriets område, og
vi har prioriteret midler til styrket kontrolindsats.
Vi har dermed gennemført et markant løft af skat-
teforvaltningen, som jeg er sikker vil hjælpe med
at sikre en høj regelefterlevelse for borgere og
virksomheder fremadrettet.
Side 20 af 20