Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1972309_0001.png
20. november 2018
J.nr. 2018 - 7314
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 42 af 23. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: MFU spm. om at redegøre for, hvad det årlige mindreprovenu vil være, hvis man udelukkende for elbiler fjerner den nuværende mindstesats for registreringsafgiften, til skatteministeren
1972309_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad det årlige mindreprovenu vil være, hvis man udeluk-
kende for elbiler fjerner den nuværende mindstesats for registreringsafgiften. Dette bedes
opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter adfærd. For adfærd bedes mindre-
provenuet opdelt i henholdsvis inklusiv og eksklusiv arbejdsudbud. Ministeren bedes til-
lige redegøre for udviklingen i mindreprovenuet opgjort på samme måde, hvis antallet af
elbiler stiger til 100.000, 500.000, 1 mio. og 3 mio.
Svar
Ifølge gældende regler indfases elbilerne i registreringsafgiften frem mod 2022, hvor de er
fuldt indfaset i registreringsafgiften. Provenuet fra minimumsafgiften vedr. elbiler er såle-
des stigende over indfasningsperioden. Der er derfor i det følgende taget udgangspunkt i
et scenarie, hvor minimumsafgiften for elbiler afskaffes ved fuldt indfasede regler i 2022.
På baggrund af Energistyrelsens Basisfremskrivning 2018 er det lagt til grund, at der i
2022 vil blive solgt ca. 4.700 elbiler ved gældende regler. Hvis det herudover lægges til
grund, at prisen på elbiler falder med ca. 6 pct. om året frem mod 2022, skønnes det, at
en afskaffelse af minimumsafgiften for elbiler i 2022 vil indebære et umiddelbart mindre-
provenu på ca. 100 mio. kr. og ca. 50 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2022.
På lidt længere sigt må det forventes, at prisen på elbiler vil falde yderligere, og i de øvrige
beregninger er det lagt til grund, at elbilerne ikke ville være kommet i fravær af afskaffel-
sen af minimumsafgiften. Derudover lægges det beregningsteknisk til grund, at elbilen
fortrænger en benzindrevet personbil til ca. 230.000 kr. inkl. moms og afgift, svarende til
prisen på en gennemsnitlig konventionel bil i dag, og der indregnes ikke yderligere ad-
færd. De 100.000-3.000.000 elbiler er beregningsteknisk indfaset lineært over en periode
på 15 år. Beregningerne er meget følsomme over for disse antagelser.
Da der spørges til mindreprovenuet ved 100.000-3.000.000 elbiler, beregnes alene det ak-
kumulerede mindreprovenu. Med baggrund i disse antagelser skønnes det med stor usik-
kerhed, at en afskaffelse af minimumsafgiften for 100.000 ekstra elbiler, som erstatter
benzindrevne biler, vil medføre et akkumuleret mindreprovenu på ca. 5 mia. kr. Ved
500.000 ekstra elbiler vil det akkumulerede mindreprovenu med stor usikkerhed tilsva-
rende blive femdoblet til ca. 23 mia. kr.,
jf. tabel 1.
For 1 mio. og 3 mio. ekstra elbiler kan
mindreprovenuerne skaleres yderligere. Foruden at påvirke registreringsafgiftsprovenuet
og moms vil der også være provenumæssige konsekvenser for ejer- og udligningsafgiften,
samt el- og brændstofafgifterne.
Tabel 1. Provenukonsekvenser ved afskaffelse af minimumsafgiften for elbiler
Mia. kr. - 2019-niveau
Antal ekstra elbiler
Akkumuleret mindreprovenu
Kilde: Egne beregninger.
100.000
5
500.000
23
1.000.000
47
3.000.000
141
Side 2 af 2