Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2052575_0001.png
1. maj 2019
J.nr. 2019 - 4610
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 400 af 5. april 2019 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om at opdatere tabel 1 og 2 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 289, til skatteministeren
2052575_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på SAU alm. del
spørgsmål 330 bedes ministeren, på trods af at det
ikke er i overensstemmelse med ministeriernes traditionelle regnemetode, som efterspurgt
opdatere tabel 1 og 2 i svar på SAU alm. del
spørgsmål 289, således at beregningerne
fremgår uden antagelser om adfærdsvirkninger på arbejdsudbuddet.
Svar
I denne besvarelse er tabel 1 og tabel 2 i besvarelsen af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 289
af 22. februar 2019 udvidet med en ekstra kolonne, hvor der i udgangspunktet ses bort
fra adfærdsvirkninger, jf. spørgsmålet.
Medielicensen er i nationalregnskabsmæssig forstand en skat og indgår dermed i det op-
gjorte skattetryk. I praksis var næsten alle husstande forpligtede til at betale medielicens i
2018
1
. Dermed var den aftalte afskaffelse af medielicensen og en forhøjelse af personskat-
terne i forbindelse med
Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen (marts 2018)
udtryk for en skatteomlægning. Netto medfører aftalen en umiddelbar skattelempelse på
knap 400 mio. kr.
Den umiddelbare parallel i indkomstskattesystemet til medielicensen er en nedsættelse af
personfradraget. Det skyldes, at betaling af medielicens har karakter af en såkaldt lump-
sum skat, dvs. en beløbsmæssig ensartet skat, der ikke afhænger af indkomsten. En ned-
sættelse af personfradraget har grundlæggende samme egenskaber. Aftalen om at afskaffe
medielicensen finansieret ved en nedsættelse af personfradraget indebærer dermed en om-
trent neutral virkning på indkomstfordelingen og arbejdsudbuddet.
Når der
hypotetisk ses bort fra besparelsen på DR’s budget, ville finansieringsbehovet
ved afskaffelsen af medielicensen
opgjort i 2019-niveau
udgøre ca. 5,6 mia. kr. i umid-
delbar virkning, hvilket skønnes at svare til ca. 4,5 mia. kr. opgjort efter tilbageløb og ad-
færd,
jf. tabel 1.
Såfremt dette provenu skal tilvejebringes via højere bundskat, forudsætter det en forhø-
jelse af bundskatten med ca. 6,5 mia. kr. i umiddelbar virkning svarende til en forhøjelse
af bundskattesatsen med 0,54 pct.-point. Dermed indebærer en fuldt finansieret omlæg-
ning fra medielicens til bundskat en skatteforhøjelse på 0,8 mia. kr. i umiddelbar provenu-
virkning,
jf. søjle (1) i tabel 1.
Årsagen til, at det umiddelbare bundskatteprovenu skal forøges mere end den umiddel-
bare provenuvirkning af medielicensen, er, at både afskaffelsen af medielicensen og for-
højelsen af bundskatten hver især reducerer arbejdsudbuddet, hvormed arbejdsudbuddet
samlet reduceres med ca. 3.100 personer,
jf. besvarelsen af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 289 af
22. februar 2019.
Overfor det står, at en omlægning til finansiering via lavere personfradrag
vil indebære uændrede skatter i umiddelbar virkning og et omtrent uændret arbejdsudbud.
1
På trods heraf skønnes der at være mindst 250.000 husstande, der ikke betalte licens.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om at opdatere tabel 1 og 2 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 289, til skatteministeren
2052575_0003.png
Tabel 1. Afskaffelse af medielicensen og finansiering ved forhøjelse af bundskatten
(1)
Fuldt finansieret
omlægning
Mia. kr. (2019-niveau)
Afskaffelse af medielicensen
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse af bundskatten
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Samlet virkning ved omlægning
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
0,8
0
6,5
4,5
-5,6
-4,5
(2)
Underfinansieret
omlægning
(med 0,6 mia. kr.)
-5,6
-4,5
5,6
3,9
0
-0,6
Anm.: Staten, DR og de regionale TV 2-virksomheder mv. forudsættes stillet økonomisk uændret ved en omlægning. Evt.
administrative besparelser ved nedlæggelse af den nuværende licensopkrævning er ikke medregnet. DR’s udgifter til
DR Licens udgjorde i 2016 ca. 50 mio. kr. Der er forudsat en parallel forhøjelse af det skrå skatteloft. Medielicensen
er fra 2018 til 2019 fremskrevet med prisudviklingen.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2015 fremskrevet til 2019 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Såfremt bundskatten kun forhøjes med ca. 5,6 mia. kr. i umiddelbar provenuvirkning,
svarende til en forhøjelse af bundskattesatsen med 0,47 pct.-point, er den samlede umid-
delbare provenuvirkning af omlægningen 0, men omlægningen vil dermed være underfi-
nansieret med ca. 0,6 mia. kr. opgjort efter tilbageløb og adfærd,
jf. søjle (2) i tabel 2.
Det samfundsøkonomiske tab, der opstår som konsekvens af omlægningen til bundskat-
tefinansiering, bæres af skatteyderne, hvis staten og de licensfinansierede institutioner skal
være stillet uændret.
En hypotetisk fuldt finansieret omlægning af medielicensen til bundskat skønnes at inde-
bære en gennemsnitlig reduktion af den disponible indkomst med ca. 230 kr. pr. person
på 18 år og derover,
jf. søjle (1) i tabel 2.
Det svarer til ca. 0,1 pct. af den disponible ind-
komst.
Det er ikke muligt at fastsætte et bestemt indkomstniveau, hvor alle med en lavere dispo-
nibel indkomst har en gevinst og alle med en højere disponible indkomst har et tab af den
hypotetiske omlægning. Det skyldes, at licensbetalingen er fordelt på husholdninger, og
den gennemsnitlige gevinst pr. person derfor afhænger af husholdningens størrelse, hvor-
imod bundskatten opkræves på individniveau.
Dog skønnes personer med en disponibel indkomst på op til 200.000 kr. i gennemsnit at
opnå en fremgang i den disponible indkomst som følge af en hypotetisk fuldt finansieret
omlægning til bundskat, mens personer med højere indkomster i gennemsnit skønnes at
opleve en reduktion i den disponible indkomst.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om at opdatere tabel 1 og 2 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 289, til skatteministeren
2052575_0004.png
Det er ikke muligt at foretage en udtømmende opdeling af adfærdseffekten på indkomst-
grupper, jf. spørgsmålet, fordi den afledte såkaldte deltagelseseffekt ikke kan fordeles på
enkeltpersoner.
Tabel 2. Virkning på den disponible indkomst ved afskaffelse af medielicensen og finansiering ved
forhøjelse af bundskatten for personer på 18 år og derover (2019-niveau)
(1)
Fuldt finansieret
omlægning
Disponibel
indkomst
Kr.
0-100.000
100.000-125.000
125.000-150.000
150.000-175.000
175.000-200.000
200.000-225.000
225.000-250.000
250.000-275.000
275.000-300.000
300.000-400.000
400.000-500.000
500.000-600.000
600.000-700.000
700.000-800.000
800.000-900.000
900.000-1 mio.
Over 1 mio.
I alt
Virkning af forhø-
jet bundskat sva-
rende til mang-
lende finansiering
Antal
1.000
personer
280
319
450
545
527
471
427
361
291
605
177
62
25
12
7
5
17
4.581
Medie-
licens
Kr.
1.550
1.130
1.100
1.160
1.190
1.190
1.180
1.180
1.180
1.190
1.200
1.200
1.210
1.230
1.220
1.220
1.180
1.190
Bundskat
Kr.
-230
-550
-730
-890
-1.070
-1.300
-1.510
-1.700
-1.860
-2.230
-2.960
-3.620
-4.240
-4.850
-5.500
-5.310
-8.790
-1.420
Ændring I alt
Kr.
1.320
570
370
270
120
-110
-320
-520
-680
-1.040
-1.760
-2.420
-3.030
-3.620
-4.280
-4.090
-7.620
-230
Pct.
1,9
0,5
0,3
0,2
0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,4
-0,3
-0,1
(2)
Underfinansieret omlæg-
ning (med 0,6 mia. kr.)
Bundskat
Kr.
-190
-460
-610
-750
-900
-1.090
-1.270
-1.430
-1.560
-1.880
Ændring I alt
Kr.
1.360
660
490
410
290
100
-80
-250
-390
-690
Pct.
2,0
0,6
0,4
0,2
0,2
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,3
-0,4
-0,4
-0,4
-0,3
-0,2
0,0
-2.480 -1.290
-3.040 -1.840
-3.560 -2.350
-4.080 -2.850
-4.620 -3.400
-4.460 -3.240
-7.390 -6.220
-1.190
0
-
-
0
0
0
-230
-230
-0,1
Anm.: Disponibel indkomst, medielicens og øget bundskat er fordelt ligeligt på personer i husstanden på 18 år og derover.
Opgørelsen omfatter samtlige husstande i Danmark ekskl. husstande med negativ disponibel indkomst. Der er forud-
sat en parallel forhøjelse af det skrå skatteloft.
1)
Skatteministeriet har ikke kendskab til hvilke husstande, der betaler medielicens, eller fordelingen af disse på ind-
komstintervaller. Licensbetalingen i tabellen er derfor et skøn baseret på en antagelse om, at alle husstande betaler
medielicens, som herefter er nedskaleret, således at det samlede licensprovenu udgør ca. 5,6 mia. kr. I beregningen
er der taget højde for, at pensionister med lav indkomst har mulighed for at få reduceret licensbetalingen.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2015 fremskrevet til 2019 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2018.
Fuldtidsbeskæftigede indenfor rengøring, kasseassistentarbejde og pædagogiske medhjæl-
pere har i gennemsnit en disponibel indkomst omkring 200.000 kr.
dvs. omkring det
indkomstniveau, hvor effekten af en hypotetisk fuldt finansieret omlægning i gennemsnit
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om at opdatere tabel 1 og 2 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 289, til skatteministeren
2052575_0005.png
skifter fra gevinst til tab. Der er stor variation i de disponible indkomster indenfor hver
enkelt faggruppe, men generelt har fuldtidsbeskæftigede indenfor næsten alle faggrupper i
gennemsnit en disponibel indkomst, der er større end 200.000 kr. Persongrupper med en
disponibel indkomst under 200.000 kr. er bl.a. deltidsbeskæftigede, studerende og ind-
komstoverførselsmodtagere.
En hypotetisk underfinansieret omlægning af medielicensen til bundskat
dvs. hvor
bundskatten kun forhøjes med ca. 5,6 mia. kr. i umiddelbar provenuvirkning, og hvor den
samlede umiddelbare provenuvirkning af omlægningen er 0
vil som udgangspunkt inde-
bære, at den gennemsnitlige disponible indkomst for befolkningen på 18 år og derover er
uændret,
jf. søjle (2) i tabel 2.
Hvis den herved manglende finansiering på 0,6 mia. kr. efter tilbageløb forudsættes tilve-
jebragt gennem en (yderligere) forhøjelse af bundskatten, vil det indebære en gennemsnit-
lig reduktion af den disponible indkomst med ca. 230 kr. pr. person på 18 år og derover,
svarende til ca. 0,1 pct. af den disponible indkomst,
jf. nederste række i tabel 2.
Side 5 af 5