Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2042422_0001.png
8. april 2019
J.nr. 2019 - 3500
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 385 af 4. april 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Claus Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om at redegøre for provenueffekten af at lade værdien ved genberegningen af afgiftsgrundlaget gælde fra dag et, til skatteministeren
2042422_0002.png
Spørgsmål
I dag gælder en genberegning af et køretøjs værdi kun fremadrettet, således at en leasing-
periodes første fire måneder kan fås med et lavt beregningsgrundlag. Hvis der er tale om
en leasingkontrakt på 12 måneder, fås de første fire måneder altså til en mulig lav indregi-
streringspris. Ministeren bedes redegøre for provenueffekten af at lade værdien ved gen-
beregningen af afgiftsgrundlaget gælde fra dag et. Der henvises til lovforslag nr. L 4 (fol-
ketingssamlingen 2017-2018)
spørgsmål 38.
Svar
Det følger af registreringsafgiftsloven, at nye bilers afgiftspligtige værdi som udgangs-
punkt fastsættes på baggrund af den faktiske købspris under hensyntagen til opnåede ra-
batter. Reglerne om fastsættelse af den afgiftspligtige værdi for nye biler er ens for biler på
ordningen med forholdsmæssig afgift og biler, for hvilke der betales fuld afgift.
For leasede biler skal der ske en genberegning af bilens afgiftspligtige værdi senest efter 4
måneder. Genberegningen består af en værditabsberegning, som foretages bagudrettet
samt en efterregulering, som foretages fremadrettet, dvs. for de resterende måneder af
leasingkontrakten.
I forbindelse med genberegningen fastsættes den afgiftspligtige værdi på baggrund af han-
delsprisen for sammenlignelige brugte biler. Som følge af lave indkøbspriser for leasing-
virksomheder og sammenligningen med ofte højere markedspriser ved genberegning kan
det medføre, at der skal efterbetales registreringsafgift.
Hvis værdien af genberegningen også skal gælde bagudrettet for de første 4 måneder, vil
det medføre, at der eventuelt skal efterbetales registreringsafgift helt tilbage fra indregi-
streringstidspunktet. Hvis en sådan ordning indføres specifikt for biler indregistreret efter
reglerne om forholdsmæssig afgift, vurderes det at udgøre en EU-retsstridig forskelsbe-
handling. Det skyldes, at bl.a. udenlandske leasingvirksomheder i givet fald reelt ikke kan
anvende samme beregningsgrundlag som andre ejere, hvor den afgiftspligtige værdi fast-
sættes til bilernes almindelige pris ved salg til bruger her i landet. På den baggrund er der
ikke foretaget en beregning af de provenumæssige konsekvenser ved at lade værdien ved
genberegningen af afgiftsgrundlaget gælde fra dag et.
Der vil imidlertid kunne efteropkræves registreringsafgift for de første fire måneder af en
leasingperiode, hvis reglerne ændres, så kravet om genberegning og evt. efteropkrævning
gøres til en generel regel, som omfatter alle nye køretøjer, uanset om de købes af private
forbrugere eller leasingvirksomheder.
Det vil dog medføre væsentlige administrative byrder for Motorstyrelsen, branchen, for-
brugerne mv., hvis der skal foretages genberegninger for alle nye biler. På den baggrund
skønnes en ændring som den foreslåede ikke mulig.
Side 2 af 2