Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2043882_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 526
Offentligt
1. oktober 2018
J.nr. 2018 - 5641
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 526 af 6. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om at opdatere tabel 2 og 3 med kroner og øre, jf. SAU alm. del – svar på spørgsmål 293, til skatteministeren
2043882_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svaret på SAU (2015-16) alm. del
spørgsmål 533 op-
lyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. ind-
komstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst samt som andel af den
samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koeffici-
enten.
Svar
I svaret på SAU alm. del - spørgsmål 533 (2015-16), blev der skønnet over de prove-
numæssige konsekvenser af en formueskatteskattegrænse på henholdsvis 3,0 mio. kr. og
3,79 mio. kr. (2017-niveau) og ved en skattesats på henholdsvis 0,7 pct. og 1,0 pct.
Det blev beregningsteknisk forudsat, at formueskattegrundlaget udgøres af indestående i
banker, kursværdien af aktier og investeringsforeningspapirer ifølge bankernes indberet-
ning, obligationer samt pantebreve i depot fratrukket bankgæld. Unoterede aktier er som
udgangspunkt ikke omfattet.
Det skønnes, at fx en formueskattegrænse på 3,83 mio. kr. og en sats på 0,7 pct. medfører
et merprovenu på 1,5 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 0,9 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd,
jf. tabel 1.
1
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en formueskat
Efter
Umiddel-
tilbageløb
bar
Efter
og
virkning tilbageløb adfærd
1
---------- Mia. kr. ----------
Formueskattegrænse på 3,75 mio. kr., sats på 0,7 pct.
Formueskattegrænse på 3,0 mio. kr., sats på 0,7 pct.
Formueskattegrænse på 3,75 mio. kr., sats på 1,0 pct.
Formueskattegrænse på 3,0 mio. kr., sats på 1,0 pct.
1. Forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct.
Kilde: Beregninger på lovmodeldata. Fuldtælling i 2016 fremskrevet til 2019 med forudsætningerne i Økonomisk Redegø-
relse, august 2018.
2019-niveau
Antal
21.600
32.100
21.600
32.100
1,5
1,7
2,2
2,5
1,2
1,3
1,7
1,9
0,9
1,0
1,2
1,4
Ved en formueskattegrænse på 3,83 mio. kr. og en sats på 0,7 pct. skønnes rådighedsbelø-
bet i gennemsnit at blive reduceret med ca. 370 kr., svarende til ca. 0,1 pct. af den dispo-
nible indkomst og ca. 0,1 pct. af bruttoindkomsten,
jf. tabel 2.
Virkningen er størst i tiende
indkomstdecil, hvor rådighedsbeløbet skønnes at blive reduceret med godt 3.000 kr., sva-
rende til 0,5 pct. af den disponible indkomst og ca. 0,3 pct. af bruttoindkomsten.
Omlægningen skønnes at reducere Gini-koefficienten med 0,06 pct.-point. Til sammen-
ligning er seneste officielle skøn for Gini-koefficienten 27,8 pct.
1
Beregningerne er opdateret i forhold til SAU 533 (2015-16). Formueskattegrænsen i 1996 på 2,4 mio. kr. opregnet til
2019-niveau udgør 3,83 mio. kr.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om at opdatere tabel 2 og 3 med kroner og øre, jf. SAU alm. del – svar på spørgsmål 293, til skatteministeren
2043882_0003.png
Tabel 2 og tabel 3 viser endvidere virkningen for andre kombinationer af formuegrænse
og sats, samt virkningen for 91.-100. indkomstpercentil.
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser af en formueskattesats på 0,7 pct.
Formueskattegrænse på 3,83 mio. kr. Formueskattegrænse på 3,0 mio. kr.
Ændring i
Ændring i
Ændring i disponibel indk. bruttoindk.
2
Ændring i disponibel indk. bruttoindk.
2
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
percentil
Ændring af
Gini-koeffi-
cient
kr.
1
-50
-10
-10
-20
-30
-40
-40
-60
-130
-3.090
-370
kr.
1
-210
-250
-270
-350
-440
-520
-730
-1.060
-2.890
-24.220
-3.090
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,5
-0,1
pct.
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,4
-1,6
-0,5
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-0,1
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-1,0
-0,3
kr.
1
-60
-20
-20
-30
-50
-60
-70
-90
-190
-3.360
-410
kr.
1
-290
-340
-370
-480
-580
-700
-940
-1.350
-3.390
-25.290
-3.360
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,6
-0,1
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,5
-1,6
-0,6
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-0,1
pct.
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,3
-1,0
-0,3
-0,06
-0,07
Anm.: 2019-niveau. Indkomstdeciler og percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkomster, hvor der
tages højde for stordriftsfordele.
1: Ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn over 18 år, er ikke medtaget i beregningen.
2: Bruttoindkomsten er opgjort som summen af personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag, positiv nettokapi-
talindkomst, positiv nettoaktieindkomst samt pensionsindbetalinger.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data fra 2015 fremskrevet til 2019 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2018.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om at opdatere tabel 2 og 3 med kroner og øre, jf. SAU alm. del – svar på spørgsmål 293, til skatteministeren
2043882_0004.png
Tabel 3. Fordelingsmæssige konsekvenser af en formueskattesats på 1,0 pct.
Formueskattegrænse på 3,83 mio. kr. Formueskattegrænse på 3,0 mio. kr.
Ændring i
Ændring i
Ændring i disponibel indk. bruttoindk.
2
Ændring i disponibel indk. bruttoindk.
2
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
percentil
Ændring af
Gini-koeffi-
cient
kr.
1
-70
-10
-20
-20
-40
-60
-60
-80
-180
-4.410
-520
kr.
1
-290
-350
-390
-500
-630
-740
-1.050
-1.520
-4.120
-34.610
-4.410
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,7
-0,2
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,6
-2,2
-0,7
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,4
-0,1
pct.
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,4
-1,4
-0,4
kr.
1
-80
-20
-30
-40
-70
-90
-100
-130
-270
-4.810
-590
kr.
1
-410
-480
-530
-680
-830
-990
-1.340
-1.930
-4.850
-36.120
-4.810
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,8
-0,2
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,3
-0,7
-2,3
-0,8
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,5
-0,1
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,4
-1,4
-0,5
-0,09
-0,10
Anm., noter og kilde: Se tabel 2.
En formueskat må forventes indirekte at virke på samme måde som kapitalindkomstbe-
skatning, og beskatningen heraf er efter regeringens mening rigeligt dækket ind i form af
bl.a. aktieindkomstskat og beskatning af kapitalindkomst i personskattesystemet. Endvi-
dere vil indførelse af en formueskat have negative adfærdsvirkninger i form af reduceret
opsparing og mindre arbejdsudbud. Regeringen kan ikke gå ind for et sådant initiativ, der
samlet set øger beskatningen og strider mod regeringens skattestop.
Side 4 af 4