Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2053609_0001.png
2. maj 2019
J.nr. 2019-3232
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 350 af 25. marts 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 350: Spm. om, hvor mange årsværk og hvad de administrative omkostninger forventeligt ville have været, hvis gælden for henholdsvis 6., 7., 8., 9. og 10. indkomstdecil var blevet gennemgået manuelt, til skatteministeren
2053609_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 282 redegøre
for, hvor mange årsværk, og hvad de administrative omkostninger forventeligt ville have
været, hvis gælden for henholdsvis 6., 7., 8., 9. og 10. indkomstdecil var blevet gennem-
gået manuelt.
Svar
Det fremgår af den politiske aftale af 8. juni 2017 om styrkelse af den offentlige gældsind-
drivelse, at det som led i oprydningsarbejdet på gældsområdet i det tidligere SKAT var
nødvendigt at afskrive et større antal ældre gældsposter med relativt lav værdi. Det skyl-
des, at der er usikkerhed om, hvorvidt det er lovligt at inddrive dem, fordi gældsposterne
kan være forældede. Det ville kræve en manuel gennemgang af hver enkelt gældspost,
som ville være så omfattende og tidskrævende, at omkostningerne alene til sagsbehandlin-
gen langt ville overstige værdien af gælden.
Der var endvidere enighed om, at afskrivningen skulle ske efter en model med en række
objektive kriterier, herunder et værn mod afskrivning af uforholdsmæssig stor gæld hos
enkeltskyldnere som følge af mange små gældsposter. Herefter kan en skyldner i forbin-
delse med den ekstraordinære afskrivning maksimalt få afskrevet 50.000 kr. plus 50 pct. af
den gæld, der overstiger 50.000 kr. Det betyder, at skyldnere, der får afskrevet relativt me-
get gæld, også vil have en relativt høj tilbageværende gæld til det offentlige efter afskriv-
ningen.
Gældsstyrelsen har fra september til december 2018 gennemført den ekstraordinære af-
skrivning af ca. 10 mio. gældsposter. Der blev afskrevet gældsposter til en kursværdi på
1,1 mia. kr. svarende til en nominel værdi på ca. 5,3 mia. kr.
Den ønskede opgørelse fremgår af tabel 1. Scenariet i spørgsmålet indebærer, at nogle
personskyldnere ikke kunne have fået afskrevet gæld i den ekstraordinære afskrivning. Ta-
bellen viser, at hvis ingen af skyldnerne i 6.-10. indkomstdecil havde fået afskrevet gælds-
poster, ville det have medført behov for manuel gennemgang af over 4,7 mio. gældspo-
ster. Det ville have krævet over 4.700 årsværk til retskraftvurdering og ville have kostet ca.
3,3 mia. kr.
Det bemærkes, at størstedelen af gældsposterne blandt skyldnere i 6.
10. indkomstdecil
er placeret hos skyldnere med en årlig indkomst på under 220.000 kr. Mange skyldnere
har desuden, som følge af ovenstående kriterier for den ekstraordinære afskrivning, en
stor tilbageværende gæld.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 350: Spm. om, hvor mange årsværk og hvad de administrative omkostninger forventeligt ville have været, hvis gælden for henholdsvis 6., 7., 8., 9. og 10. indkomstdecil var blevet gennemgået manuelt, til skatteministeren
2053609_0003.png
Tabel 1. Oversigter over konsekvenser af en friholdelse af alle skyldnere i 6.-10. indkomstdecil i den
ekstraordinære afskrivning
Indkomstdecil
6. decil 171.000 - 193.000 kr.
7. decil 193.000 - 220.000 kr.
8. decil 220.000 - 262.000 kr.
9. decil 262.000 - 337.000 kr.
10. decil 337.000 kr. og højere
Total
Antal gældsposter til
manuel gennemgang
1.546.510
1.180.215
851.842
684.632
500.905
4.764.104
Antal årsværk
1.547
1.180
852
685
501
4.764
Omkostninger
(mio. kr.)
1.083
826
596
479
351
3.335
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Anm.: Omkostningerne er beregnet under antagelse af en årsværkspris på 700.000 kr. inklusiv overhead, og at et årsværk
kan gennemgå 1.000 gældsposter.
Side 3 af 3