Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2041799_0001.png
Skatteudvalget 2014-15
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 513
Offentligt
25. marts 2015
J.nr. 15-0740260
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 513 af 27. februar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del - spørgsmål 669, folketingsåret 2016-17, til skatteministeren
2041799_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svarene på SAU (2013-14) alm. del
spørgsmål 369 og 370 med
de senest tilgængelige oplysninger
Svar
Svar på ovennævnte SAU-spørgsmål redegør henholdsvis for skyggepriserne på CO2 ved
de typer af emissioner, der er afgiftsbelagte, samt CO2-udledninger for hver af de udled-
ningskilder, hvor der er beregnet skyggepriser.
Siden udarbejdelsen af første udgave af beregningerne er tilbagerulningen af forsynings-
sikkerhedsafgiften (FSA) i forbindelse med Vækstpakke 2014 trådt i kraft med lov nr.
1174 af 5. november 2014, hvilket blandt andet har medført, at:
energiafgifterne på rumvarme er blevet nedsat med ca. 25 pct.
PSO for el er lempet for erhverv
elvarmeafgiften er netto blevet nedsat.
Derudover er gas-PSO’en
blevet afskaffet.
Afgiftsreduktionen har reduceret virksomhedernes produktionsomkostninger og har der-
ved styrket konkurrenceevnen. De ønskede beregninger er blevet opdateret med nye tal
for CO2-kvotepriser samt for de seneste transportøkonomiske omkostninger.
Af figur 1 fremgår afgiftsbelastningen for forskellige CO2-udledende aktiviteter.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del - spørgsmål 669, folketingsåret 2016-17, til skatteministeren
2041799_0003.png
Figur 1. Samlet afgiftsbelastning pr. ton CO2 fra forskellige emissionskilder i 2015
Kr. pr. ton CO2
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Diesel -
person- og varebiler
Benzin - personbiler
Energiafgift
SO2-afgift
Grøn ejerafgift
CO2-afgift
PSO
CO2-kvotepris
Kr. pr. ton CO2
NOx-afgift
Registreringsafgift
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Fyringsolie
Kul
El i øvrigt
Naturgas
Elvarme
El
Fyringsolie
Diesel - landbrug
Til vejtransport
Diesel - lastbiler og busser
El - personbiler
Naturgas
Til rumvarme
Kul
Til proces
Anm.: Afgiftsbelastningen pr. ton CO2 omfatter energiafgift, CO2-afgift, NOx-afgift, SO2-afgift og PSO samt CO2-afhængige elementer i
registreringsafgiften og den grønne ejerafgift. Desuden indgår en CO2-kvotepris på ca. 44 kr. pr. ton (beregnet årsgennemsnit for 2014). PSO-
satsen for el fastsættes kvartalsvis forud. Der anvendes satsen for 1. kvartal 2015 på 22,1 øre pr. kWh.
For person- og varebiler afhænger den grønne ejerafgift og registreringsafgiften (nedslag/tillæg for brændstofeffektivitet) af bilens energiforbrug.
Bidraget fra registreringsafgift og grøn ejerafgift er beregnet over bilens levetid ved gennemsnitlig årskørsel for hhv. benzin og dieselbiler.
Registreringsafgiftens værdielement er ikke inkluderet.
For brændsler til rumvarme og proces er vist afgiftsbelastningen for ikke-kvoteomfattede virksomheder. En del af forbruget af brændsler sker
dog i kvoteomfattede virksomheder og belastes med CO2-kvoteprisen i stedet for CO2-afgiftten.
CO2-indholdet i marginal elproduktion korrigeret for udenrigshandel antages at udgøre 760 g pr. kWh.
Der gælder særlige lempelser af energiafgifterne på brændsler og el for landbrug og væksthusgartnerier samt mineralogiske og metallurgiske
processer. Visse energiintensive erhverv såsom olieraffinaderier, fiskeri, luft- og søfart er fritaget for afgifter. Europæisk luftfart er dog omfattet
af CO2-kvotesystemet.
Omkostningen ved andre eksternaliteter end CO2 er ikke fratrukket. Endvidere indgår arbejdsudbudseffekter samt grænsehandel ikke. Afgifts-
belastningen er opgjort ekskl. moms.
Kilde: Skatteministeriet.
Af tabel 1 fremgår skyggeprisen for CO2 for en række afgiftsbelagte aktiviteter. Skygge-
prisen er en skønsmæssig opgørelse af den samfundsøkonomiske omkostning ved at re-
ducere CO2-udledningen. Skyggeprisen er udtrykt i kr. pr. fortrængt ton CO2. De sam-
fundsøkonomiske omkostninger er udregnet som summen af det samlede afgiftsniveau
opgjort i kr. pr. ton CO2 korrigeret for den skønnede værdi af andre eksternaliteter såsom
formindsket luftforurening, støjniveau m.v., jf. svar på SAU-spørgsmål nr. 369.
Tabel 2 viser CO2-udledninger opdelt efter brændselstype og hovedsektor.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del - spørgsmål 669, folketingsåret 2016-17, til skatteministeren
2041799_0004.png
Tabel 1. Afgiftsbelastning og eksterne omkostninger opgjort pr. ton CO2 i 2015
CO2-
kvote-
pris
Regi-
stre-
rings-
afgift
Grøn
ejeraf
-gift
Eksterne
omkost-
ninger
udover
CO2
Kr. pr. ton CO2
Energi-
afgift
CO2-
afgift
NOx-
afgift
SO2-
afgift
PSO
Skyggepris i
alt
Til vejtransport
Benzin -
personbiler
Benzin -
varebiler
Diesel -
personbiler
Diesel -
varebiler
Diesel - lastbiler
1.008
Diesel - busser
1.008
Diesel -
landbrug
El - personbiler
5
Fyringsolie
Naturgas
Kul
Elvarme
El i øvrigt
-
44
-
-
Til rumvarme
18
19
27
-
-
-
25
-
278
-
-
5.954
-5.627
170
-
18
-
-
-
-
3.525
(Ikke
tilgængelig)
-2.329
(Ikke
tilgængelig)
170
-
18
-
-
-
-
4.799
-3.603
1.753
170
-
18
-
-
2.799
3.730
4.481
3.988
1.753
170
-
18
-
-
2.799
3.730
4.481
3.988
1.008
1.008
170
170
-
-
18
18
-
-
-
-
1.901
1.901
3.306
3.306
5.473
3.934
929
2.468
18
170
-
18
-
-
-
-
737
955
575
500
1.155
170
170
170
-
-
-
-
-
44
44
-
-
-
278
278
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
18
19
52
-
-
907
1.125
745
822
1.477
-
-
Til proces
18
19
27
-
-
25
Fyringsolie
Naturgas
Kul
El
61
79
47
5
170
170
170
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
18
19
52
-
231
249
217
327
44
-
-
278
Landbrug og væksthusgartnerier
-
19
-
-
Naturgas
El
17
5
170
-
-
-
-
-
19
-
187
327
44
-
-
278
Mineralogiske og metallurgiske processer
44
44
19
-
-
-
-
278
Naturgas
El
-
5
-
-
-
-
-
-
19
-
44
327
Anm.: Afgiftsbelastningen pr. ton CO2 omfatter energiafgift, CO2-afgift, NOx-afgift, SO2-afgift og PSO samt CO2-afhængige elementer i
registreringsafgiften og den grønne ejerafgift. Desuden indgår CO2-kvoteprisen på ca. 44 kr. pr. ton (beregnet årsgennemsnit for 2014). PSO-
satsen for el fastsættes kvartalsvis forud. Der anvendes satsen for 1. kvartal 2015 på 22,1 øre pr. kWh .
For person- og varebiler afhænger den grønne ejerafgift og registreringsafgiften (nedslag/tillæg for brændstofeffektivitet) af bilens energiforbrug.
Bidraget fra registreringsafgift og grøn ejerafgift er beregnet over bilens levetid ved gennemsnitlig årskørsel for hhv. benzin og dieselbiler.
Registreringsafgiftens værdielement er ikke inkluderet.
For brændsler til rumvarme og proces er vist afgiftsbelastningen for ikke-kvoteomfattede virksomheder. En del af forbruget af brændsler sker
dog i kvoteomfattede virksomheder og belastes med CO2-kvoteprisen i stedet for CO2-afgiftten.
CO2-indholdet i marginal elproduktion korrigeret for udenrigshandel antages at udgøre 760 g pr. kWh.
Der gælder særlige lempelser af energiafgifterne på brændsler og el for landbrug og væksthusgartnerier samt mineralogiske og metallurgiske
processer. Visse energiintensive erhverv såsom olieraffinaderier, fiskeri, luft- og søfart er fritaget for afgifter. Europæisk luftfart er dog omfattet
af CO2-kvotesystemet.
Arbejdsudbudseffekter samt grænsehandel indgår ikke. Afgiftsbelastningen er opgjort ekskl. moms.
De eksterne omkostninger vedr. transport pr. ton CO2 er opgjort ud fra Transportministeriets
Transportøkonomiske enhedspriser
version 1.5,
september 2014. For andre udledninger end fra transporten er forudsat, at de eksterne omkostninger ud over CO2 svarer til NOx- og svovlafgif-
ten. For så vidt angår ulykker internaliseres den eksterne omkostning tillige gennem værdiafgiften på ansvarsforsikringer. De eksterne omkost-
ninger er ikke korrigeret herfor. Endvidere internaliseres eksterne omkostninger for lastbiler indirekte gennem vægtafgiften og vejbenyttelsesaf-
giften for lastbiler.
Kilde: Skatteministeriet samt Transportministeriets
Transportøkonomiske enhedspriser
version 1.5, september 2014.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del - spørgsmål 669, folketingsåret 2016-17, til skatteministeren
2041799_0005.png
Tabel 2. Energirelaterede CO2-udledninger opdelt på brændsler og hovedsektorer
1.000 ton CO2
I alt
Olie
Energisektor
Konverteringssektor
Endeligt forbrug
-Vejtransport
--Benzin
--Diesel
-Bane-, sø- og lufttransport mv
-Produktionserhverv
-Handels- og serviceerhverv
-Husholdninger
Naturgas
Energisektor
Konverteringssektor
Endeligt forbrug
-Produktionserhverv
-Handels- og serviceerhverv
-Husholdninger
Kul
Energisektor
Konverteringssektor
Endeligt forbrug
-Produktionserhverv
-Handels- og serviceerhverv
-Husholdninger
Affald, ikke-bionedbrydeligt
Energisektor
Konverteringssektor
Endeligt forbrug
-Produktionserhverv
-Handels- og serviceerhverv
2010
49.600
22.065
766
930
20.368
11.778
-
-
3.413
3.422
224
1.530
10.577
1.556
4.896
4.124
1.801
564
1.759
15.560
-
15.006
554
551
-
3
1.398
-
1.333
66
51
15
2012
39.858
19.997
869
458
18.670
10.822
3.929
6.893
3.470
3.060
208
1.110
8.351
1.494
3.185
3.672
1.697
420
1.555
10.123
-
9.655
467
465
-
2
1.387
-
1.308
79
60
20
2013
41.568
19.554
948
448
18.158
10.619
3.855
6.764
3.471
2.828
196
1.045
7.836
1.330
2.771
3.735
1.689
517
1.529
12.786
-
12.269
517
516
-
2
1.391
-
1.313
79
60
19
Anm.: Opdelingen af olie til vejtransport på benzin og diesel er egne beregninger og forbundet med usikkerhed.
Kilde: Energistyrelsens energistatistik 2013, december 2014.
Side 5 af 5