Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2041795_0001.png
5. april 2019
J.nr. 2019 - 2710
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 321 af 14. marts 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del - spørgsmål 669, folketingsåret 2016-17, til skatteministeren
2041795_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del - spørgsmål 669, folketingsåret 2016-17,
om skyggepriser og udledninger under forudsætning af, at de aftalte omlægninger af bilaf-
gifterne, afskaffelsen af PSO samt nedsættelsen af elafgifterne er fuldt gennemført?
Svar
Svaret på ovennævnte SAU alm. del
spørgsmål 669 (2016-17) er en opdatering af sva-
rene på SAU alm. del
spørgsmål 369 og 370 (2013-14), hvori der redegøres for hhv.
skyggepriserne på CO
2
ved de typer af emissioner, der er afgiftsbelagte, samt CO
2
-udled-
ninger relateret til energiforbrug opdelt på brændselstype og hovedsektor. Svarene på
SAU alm. del
spørgsmål 369 og 370 (2013-14) er også opdateret i svaret på SAU alm.
del
spørgsmål 513 (2014-15 (1. samling)) og i svaret på SAU alm. del
spørgsmål 552
(2015-16).
I nærværende svar er beregningerne opdateret med seneste tilgængelige oplysninger:
i)
af-
giftssatser for 2019,
ii)
CO
2
-kvotepris for 2019,
iii)
PSO-afgiften er antaget fuldt udfaset,
iv)
lempelserne af elafgiften i forbindelse med
Aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer
fra
november 2017 og
Energiaftalen
fra juni 2018,
v)
lempelserne til elbiler mv. i forbindelse
med udskydelsen af indfasningen af registreringsafgiften og forhøjelsen af bundfradraget
udmøntet ved lov nr. 1730 (L 120), der blev vedtaget ultimo december 2018,
vi)
de sene-
ste transportøkonomiske enhedspriser udarbejdet af DTU og COWI og
vii)
udviklingen i
nye bilers brændstoføkonomi.
Det bemærkes, at opgørelserne af skyggepriserne er behæftet med usikkerhed, og særligt
de transportrelaterede emissioner er meget følsomme over for de beregningsmæssige for-
udsætninger. For så vidt angår de transportrelaterede emissioner henvises der til besvarel-
sen af SAU alm. del
spørgsmål 669 (2016-17) for en nærmere redegørelse for metoden.
Siden svaret på SAU alm. del
spørgsmål 669 (2016-17) er der sket følgende lovændrin-
ger, som har betydning for beregningerne:
Med
Aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer
fra november 2017 blev elvarmeafgiften
nedsat fra ca. 41 øre pr. kWh til ca. 26 øre pr. kWh i 2019 og ca. 21 øre pr. kWh i
2020. Nedsættelsen af elvarmeafgiften blev i februar 2018 fremrykket til 1. maj 2018.
Med
Energiaftalen
fra 2018 blev det aftalt at lempe elvarmeafgiften yderligere, så denne
reduceres til 15,6 øre/kWh fra 2021 og frem (2019-priser).
Med
Energiaftalen
fra juni 2018 lempes endvidere den almindelige elafgift med ca. 4
øre/kWh i 2019-2022, ca. 7 øre/kWh i 2023, ca. 8 øre/kWh i 2024 og ca. 14 øre/kWh
i 2025. Som følge af aftalen vil elafgiften således udgøre 78,2 øre/kWh i 2025 (2019-
priser).
Med lov nr. 1730 (L 120), der blev vedtaget ultimo december 2018, udskydes indfas-
ningen af el- og plug-in hybridbiler i registreringsafgiften med ét år, samtidig med at
bundfradraget i registreringsafgiften forhøjes i to år. Det betyder, at indfasningen for-
bliver på 20 pct. af den fulde registreringsafgift i 2019, og at elbiler med en pris op til
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del - spørgsmål 669, folketingsåret 2016-17, til skatteministeren
2041795_0003.png
400.000 kr. vil være friholdt for registreringsafgift i 2019 og 2020 som følge af det for-
højede bundfradrag.
Figur 1. Samlet afgiftsbelastning pr. ton CO
2
fra forskellige emissionskilder i 2019
Kr. pr. ton CO2
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Kr. pr. ton CO2
10.000
CO2-kvotepris
Grøn ejerafgift
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Energiafgift
NOx-afgift
Registreringsafgift
CO2-afgift
SO2-afgift
Benzin - personbiler
Diesel - varebiler
Kul
El i øvrigt
Diesel - landbrug
El - personbiler
Naturgas
Naturgas
Kul
Diesel - personbiler
Elvarme
Til vejtransport
Diesel - lastbiler og busser
Fyringsolie
Til rumvarme
Fyringsolie
Til proces
Anm.: Afgiftsbelastningen pr. ton CO
2
omfatter energiafgift, CO
2
-afgift, NOx-afgift og SO
2
-afgift samt CO
2
-afhængige ele-
menter i registreringsafgiften og den grønne ejerafgift (inkl. udligningsafgift for dieselbiler). For afgiftsbelastningen fra regi-
streringsafgiften og ejerafgiften tages udgangspunkt i nyregistrerede personbilers gennemsnitlige energiforbrug i 2018.
Energiforbruget for varebiler til brug for afgiftsbelastningen er
som i de tidligere besvarelser
sat til det samme som per-
sonbilernes energiforbrug. Desuden indgår en CO
2
-kvotepris på 121 kr. pr. ton, svarende til Finansministeriets seneste
skøn for CO
2
-kvoteprisen i 2019 på godt 16
€ pr. ton.
For person- og varebiler afhænger den grønne ejerafgift og registreringsafgiften (nedslag/tillæg for brændstofeffektivitet) af
bilens energiforbrug. Nedslag/tillæg for brændstofeffektivitet i registreringsafgiften gives ikke til større varebiler. Bidraget fra
registreringsafgift og grøn ejerafgift er beregnet over bilens levetid ved gennemsnitlig årskørsel for hhv. benzin- og dieselbi-
ler. Elbilen er forudsat at have samme årskørsel som benzinbiler. Registreringsafgiftens værdielement er ikke inkluderet.
For elbiler er bidraget fra nedslag i registreringsafgiften endvidere reduceret med 20 pct., da registreringsafgiften af elbiler i
2019 udgør 20 pct. af den fulde registreringsafgift. Det er forudsat, at elbiler anvender ordningen, hvorefter el til opladning
af elbiler som led i momsregistreret virksomhed sker til den lave processats på 0,4 øre pr. kWh. Det målte brændstofforbrug
er
som i de tidligere besvarelser
ikke korrigeret med en realitetsfaktor.
For brændsler til rumvarme og proces er vist afgiftsbelastningen for ikke-kvoteomfattede virksomheder. En del af forbruget
af brændsler sker dog i kvoteomfattede virksomheder og belastes med CO
2
-kvoteprisen i stedet for CO
2
-afgiften.
Det marginale CO
2
-indhold i 1 kWh el er i nærværende besvarelse forudsat at udgøre 800 g svarende til forudsætningen i
seneste besvarelse, svar på SAU alm. del
spørgsmål 669 (2016-17). Et CO
2
-indhold på 800 g pr. kWh svarer til, at mer-
forbrug af el hovedsageligt produceres på et kulfyret kondensværk.
Der gælder særlige lempelser af energiafgifterne på brændsler og el for landbrug og væksthusgartnerier samt mineralogi-
ske og metallurgiske processer. For naturgas til landbrug og væksthusgartnerier er vist afgiftsbelastningen for ikke-kvote-
omfattet forbrug. For el til landbrug og væksthusgartnerier samt for brændsler til mineralogiske og metallurgiske processer
er vist afgiftsbelastningen for kvoteomfattet forbrug.
Visse energiintensive erhverv såsom olieraffinaderier, fiskeri, luft- og søfart er fritaget for afgifter. Europæisk luftfart er dog
omfattet af CO
2
-kvotesystemet.
Omkostningen ved andre eksternaliteter end CO
2
er ikke fratrukket. Endvidere indgår arbejdsudbudseffekter samt grænse-
handel ikke. Afgiftsbelastningen er opgjort ekskl. moms.
Kilde: Skatteministeriet.
Af figur 1 fremgår den samlede afgiftsbelastning pr. ton CO
2
fra forskellige emissionskil-
der i 2019. Den samlede afgiftsbelastning er delt op på de forskellige typer af afgifter. Det
El
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del - spørgsmål 669, folketingsåret 2016-17, til skatteministeren
2041795_0004.png
fremgår fx, at anvendes der fyringsolie til rumvarme, betales der en samlet afgift af fy-
ringsolie svarende til godt 900 kr., hver gang der udledes 1 ton CO
2
. Anvendes fyringsolie
derimod til procesformål, betales der en samlet afgift svarende til godt 200 kr. for udled-
ning af 1 ton CO
2
.
For de køretøjer, der betaler registrerings- og ejerafgift, viser figur 1, hvor meget den
samlede afgiftsbelastning stiger, hvis CO
2
-udledningen forbundet med kørsel øges med 1
ton CO
2
via en forværring af brændstoføkonomien, jf. særskilt afsnit nedenfor om de
transportrelaterede emissioner.
Af tabel 1 fremgår tilsvarende den samlede afgiftsbelastning pr. ton CO
2
fra samme emis-
sionskilder suppleret med landbrug og væksthusgartnerier samt mineralogiske og metal-
lurgiske processer. Endvidere fremgår CO
2
-skyggeprisen. Skyggeprisen er en skønsmæs-
sig opgørelse af den samfundsøkonomiske omkostning ved at reducere CO
2
-udledningen.
Skyggeprisen er udtrykt i kr. pr. fortrængt ton CO
2
og er udregnet som summen af den
samlede afgiftsbelastning (opgjort i kr. pr. ton CO
2
) fratrukket den skønnede gevinst ved
at reducere andre eksterne omkostninger end CO
2
(tilsvarende opgjort i kr. pr. ton CO
2
),
såsom formindsket luftforurening, støj mv., jf. svar på SAU alm. del
spørgsmål 369
(2013-14).
Det ses fx, at der betales knap 9.800 kr. mere i afgift pr. ton CO
2
ved at køre i en benzin-
dreven personbil med et benzinforbrug på 16 km/l i stedet for et forbrug på 21,3 km/l,
når der i begge tilfælde køres ca. 13.300 km årligt i 16 år.
1
Det bemærkes, at den negative skyggepris for dieseldrevne personbiler kan henføres til, at
de eksterne omkostninger er øget væsentligt siden sidste opdatering. Eksterne omkostnin-
ger ved luftforurening, støj og uheld er hævet som følge af, at værdien af statistisk liv er
forhøjet. Beskatningsniveauet for dieseldrevne personbiler er således alene ændret på bag-
grund af ændringer i forudsætningerne siden seneste opdatering i svaret på SAU alm. del
spørgsmål 669 (2016-17). Derudover indgår værdielementet i registreringsafgiften
som i de tidligere besvarelser
ikke i opgørelsen af afgiftsbelastningen.
Endeligt bemærkes det, at Det Miljøøkonomiske Råd (DMØR) i rapporten
Økonomi og
Miljø 2018
har opgjort niveauet for de samlede eksterne omkostninger ved kørsel i per-
sonbiler til at være noget lavere end niveauet for de eksterne omkostninger udarbejdet af
DTU og COWI i deres transportøkonomiske enhedspriser. Særligt opgøres niveauet for
de eksterne omkostninger ved trængsel og uheld af DMØR ud fra nyere studier til at være
1
De 21,3 km/l svarer til det gennemsnitlige målte brændstofforbrug for en ny benzindreven personbil i 2018. De 16 km/l,
der er forudsat for referencebilen, er samme forudsætning som anvendt til svaret på SAU alm. del
spørgsmål 369 (2013-
14) og de efterfølgende opdateringer. Det er endvidere forudsat, at de to biler har samme pris ekskl. afgift. For dieselbiler er
der på samme måde sammenholdt en bil, som kører 18 km/l (svarende til det tidligere knækpunkt i registreringsafgiften
for, hvornår der gives fradrag eller tillæg for brændstoføkonomi for en dieselbil, og som er forhøjet til 22 km/l med omlæg-
ningen af bilafgifterne) med en bil, som kører 25 km/l (svarende til en gennemsnitlig ny dieselbil i 2018) ved en årskørsel
på ca. 21.700 km og en levetid på 16 år. For elbilen er sammenholdt en bil, som kører ca. 7,4 km/kWh, med en bil, som
kører ca. 1,8 km/kWh ved en årskørsel som for benzinbilen på ca. 13.300 km og en levetid på 16 år. Elbilens elforbrug om-
regnes til benzinækvivalenter for at indplacere elbiler på ejerafgiftsskalaen og beregne fradrag i registreringsafgiften for
brændstoføkonomi. Omregnet til benzinækvivalenter svarer elbilens elforbrug til et brændstofforbrug på hhv. ca. 66,4 km/l
og 16 km/l.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del - spørgsmål 669, folketingsåret 2016-17, til skatteministeren
2041795_0005.png
under halvdelen af, hvad DTU og COWI har opgjort dem til. DMØR opgør således af-
giftsbelastningen for bl.a. dieseldrevne personbiler til at være højere, end hvad de eksterne
omkostninger tilsiger, som det også fremgår af figur 3.8 og 3.9 i kapitel 3 i
Skatteøkonomisk
redegørelse 2018.
Tabel 1. Afgiftsbelastning og eksterne omkostninger opgjort pr. ton CO
2
i 2019
Energi-
afgift
CO
2
-af-
gift
CO
2
-
kvote-
pris
NOx-
afgift
SO
2
-af-
gift
Registre-
ringsaf-
gift
Grøn
ejer-
afgift
Eksterne
omkostnin-
ger udover
CO
2
6.890
5.966
8.303
7.189
6.057
5.195
(Ikke til-
gængelig)
6.734
Skyggepris i
alt
Kr. pr. ton CO
2
PSO
Til vejtransport
Benzin - per-
sonbiler
Benzin - varebi-
ler
Diesel
personbiler
Diesel
varebiler
Diesel - lastbiler
Diesel - busser
Diesel - land-
brug
El - personbiler
1.807
1.807
1.039
1.039
1.039
1.039
19
5
175
175
175
175
175
175
175
-
-
-
-
-
-
-
-
121
3
3
3
3
3
3
3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3.858
3.858
2.700
3.146
-
-
-
576
3.941
3.941
3.035
3.035
-
-
-
510
2.894
3.818
-1.350
211
-4.839
-3.977
(Ikke tilgæn-
gelig)
-5.523
Til rumvarme
Fyringsolie
Naturgas
Kul
Elvarme
El i øvrigt
760
984
532
195
978
175
175
175
-
-
-
-
-
121
121
3
4
5
-
-
-
-
24
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3
4
28
-
-
935
1.160
707
316
1.098
Til proces
Fyringsolie
Naturgas
Kul
El
61
79
43
5
175
175
175
-
-
-
-
121
3
4
5
-
-
-
24
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3
4
28
-
236
254
218
126
Landbrug og væksthusgartnerier
Naturgas
El
18
5
175
-
-
121
4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4
-
193
126
Mineralogiske og metallurgiske processer
Naturgas
El
-
5
-
-
121
121
4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4
-
121
126
Anm.: Se anmærkning til figur 1. De eksterne omkostninger vedr. transport pr. ton CO
2
er opgjort ud fra Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriets Transportøkonomiske enhedspriser version 1.8, februar 2018. Ved den seneste opdatering af
enhedspriserne er værdien af statistisk liv hævet, hvilket har betydet en stigning i de eksterne omkostninger på ca. 20-25
pct. pr. km for person- og lastbiler, som særligt kan forklares ved medførte højere eksterne omkostninger ved ulykker, luft-
forurening og støj. For andre udledninger end fra transporten er det
som i de tidligere besvarelser
lagt til grund, at de
eksterne omkostninger ud over CO
2
svarer til NOx- og svovlafgiften. For så vidt angår ulykker internaliseres den eksterne
omkostning tillige gennem værdiafgiften på ansvarsforsikringer. De eksterne omkostninger er ikke korrigeret herfor. Endvi-
dere internaliseres eksterne omkostninger for lastbiler indirekte gennem vægtafgiften og vejbenyttelsesafgiften for lastbiler.
Kilde: Skatteministeriet samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets Transportøkonomiske enhedspriser version 1.8,
februar 2018.
Tabel 2 viser CO
2
-udledninger opdelt efter brændselstype og hovedsektor i 2015-2017.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del - spørgsmål 669, folketingsåret 2016-17, til skatteministeren
2041795_0006.png
Tabel 2. Energirelaterede CO
2
-udledninger opdelt på brændsler og hovedsektorer, 2015-2017
1.000 ton CO
2
I alt
Olie
Energisektor
Konverteringssektor
Endeligt forbrug
-Vejtransport
--Benzin
1)
--Diesel
1)
-Bane-, sø- og lufttransport
mv
-Produktionserhverv
-Handels- og serviceer-
hverv
-Husholdninger
Naturgas
Energisektor
Konverteringssektor
Endeligt forbrug
-Produktionserhverv
-Handels- og serviceer-
hverv
-Husholdninger
-Vejtransport
Kul
Energisektor
Konverteringssektor
Endeligt forbrug
-Produktionserhverv
-Handels- og serviceer-
hverv
-Husholdninger
Affald, ikke-bionedbryde-
ligt
Energisektor
Konverteringssektor
Endeligt forbrug
-Produktionserhverv
-Handels- og serviceer-
hverv
2015
35.349
19.394
795
288
18.311
11.057
3.839
7.218
3.518
2.753
187
795
7.040
1.551
1.999
3.489
1.666
422
1.397
4
7.229
-
6.756
472
472
-
-
1.687
-
1.611
76
63
12
2016
36.915
19.686
685
295
18.706
11.097
3 821
7 276
3.792
2.860
189
767
7.177
1.446
2.159
3.572
1.673
430
1.462
8
8.373
-
7.917
457
457
-
-
1.679
-
1.597
82
63
19
2017
34.705
19.753
575
265
18.913
11.260
3 877
7 383
3.951
2.811
173
718
7.028
1.626
1.815
3.587
1.739
445
1.388
14
6.239
-
5.760
479
479
-
-
1.685
-
1.592
93
63
30
1) Opdelingen af olie til vejtransport på benzin og diesel er egne beregninger og forbundet med usikkerhed. For 2017 er der
i nærværende svar forudsat at være samme opdeling på brændstoffer som for 2016.
Kilde: Skatteministeriet og Energistyrelsens energistatistik 2017.
Side 6 af 6