Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2033905_0001.png
21. marts 2019
J.nr. 2019 - 2240
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 307 af 7. marts 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke stilleskruer der både generelt og for sambeskatning af selskaber kan anvendes for at øge statens rentefordel ved at begrænse udskydelsen af skattebetaling, til skatteministeren
2033905_0002.png
Spørgsmål
Med baggrund i at der er generelle begrænsninger på anvendelse af selskabers underskud i
form af, hvor stor en andel af et fremførbart underskud der i et skatteår kan trækkes fra i
en skattepligtig indkomst, og at begrænsningerne medfører en rentefordel for staten på
grund af en mindre udskydelse af skattebetaling, bedes ministeren redegøre for, hvilke
stilleskruer der både generelt og for sambeskatning af selskaber kan anvendes for at øge
statens rentefordel ved at begrænse udskydelsen af skattebetaling.
Svar
Efter gældende regler kan et selskab (eller en sambeskatningskreds) fradrage underskud
op til 8.385.000 kr. (2019-niveau) fuldt ud i den skattepligtige indkomst. Underskud ud-
over denne grænse kan højest nedbringe den skattepligtige indkomst med 60 pct. i de en-
kelte år. Uudnyttede underskud kan fremføres uden tidsbegrænsninger i efterfølgende års
overskud.
Underskudsbegrænsningen blev indført i 2012 af den daværende S-R-SF-regering. Under-
skudsbegrænsningsreglerne sikrer en vis skattebetaling i år med større overskud selv om
et selskab har betydelige underskud fra tidligere år. Idet beskårne underskud kan fremfø-
res i efterfølgende år, indebærer underskudsbegrænsningen alene en fremrykning af be-
skatningen og dermed en rentefordel for det offentlige.
Der er overordnet set to stilleskruer, hvormed selskabers muligheder for at fremføre un-
derskud kan strammes inden for rammerne af de nuværende regler om underskudsbe-
grænsning.
En mulighed er at reducere grænsen for, hvornår underskud frit kan fremføres fra de nu-
værende 8.385.000 kr. til eksempelvis 5.000.000 kr. En anden mulighed er at reducere sat-
sen for hvor meget underskud over grænsen kan nedbringe den skattepligtige indkomst
fra de nuværende 60 pct. til eksempelvis 50 pct.
Ved at justere på disse stilleskruer vil det være muligt at udskyde selskabernes muligheder
for at udnytte deres underskud yderligere, hvilket vil øge rentefordelen for det offentlige.
Set fra et samfundsøkonomisk perspektiv hæmmer de nuværende underskudsbegræns-
ningsregler imidlertid selskabernes incitament til at påtage sig risikobehæftede investerin-
ger, der kan medføre underskud i en kortere eller længere periode. Det drejer sig fx om
investeringer i forskning og udvikling, der ofte indebærer underskud i de første år.
På denne baggrund er det min og regeringens holdning, at underskudsbegrænsningsreg-
lerne ikke bør strammes, men derimod lempes eller helt fjernes, hvis der kan opnås et po-
litisk flertal og tilvejebringes den fornødne finansiering.
Side 2 af 2