Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2038280_0001.png
Oplæg for skatteordførerne
om Skatteministeriets tilsyn
med underliggende styrelser
19. marts 2019
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0002.png
Præsenteres af skatteministeren
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Rammer, formål og dimensioner
Finansielt tilsyn
Revisionens rolle i tilsynet
Tilsyn med drift, portefølje og risikostyring
Tilsyn med HR og informationssikkerhed
Spørgsmål
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0003.png
1. Tilsynets rammer, formål og
dimensioner
6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0004.png
Præsenteres af Anders Holbøll
Formål
Forebygge, håndtere og løse udfordringer på ministerområdet.
Sikre, at eventuelle problemer identificeres i tide og derigennem bane
vejen for initiativer, der kan løse problemerne.
Gennem dialog at sikre effektiv prioritering i opgavevaretagelsen.
Bidrage til, at politiske beslutninger implementeres i driften.
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0005.png
Præsenteres af Anders Holbøll
Sammenhæng mellem tilsyn og det politiske niveau
Skatteministeriet
Embedsmænd i DEP
Politisk niveau
Skatteministeren,
regering, Folketing
Skatteministeriets embedsmænd vurderer løbende hvilke sager, der præsenteres for skatteministeren.
I den forbindelse lægges der vægt på, at udfordringer er tilstrækkeligt afdækket, ligesom det løbende vurderes, hvorvidt
der er behov for politisk og parlamentarisk stillingtagen for at løse evt. problemstillinger.
Det er skatteministerens ansvar, hvilke oplysninger der evt. tilgår Folketinget samt evt. berørte aftalekredse.
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0006.png
Styrkede rammer i departementet
Præsenteres af Anders Holbøll
Nye
styringskontorer
Koncernstyrings-
afdeling styrket
med flere
medarbejdere og
oprettelsen af
særskilte
styringskontorer,
der fører tilsyn
med de enkelte
styrelser.
Mere faglig
tyngde
Styrket faglig
kapacitet, bl.a. i
form af chefer og
medarbejdere, der
besidder og
oparbejder faglig
viden om
styrelsernes
forretning.
Større
tilsynskapacitet
Oprustning af den
organisatoriske
kapacitet bl.a. i
form af styrket
tilsyn med
problemstillinger,
som går på tværs
af styrelser.
Tættere inddragelse af
styrelserne
Tættere dialog
med styrelserne
og kvalificeret
modspil om
indholdet i de
driftsområder, som
styrelserne har
ansvar for.
4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0007.png
Præsenteres af Anders Holbøll
Intensitet
Skærpet
Fokus
Risiko-
baseret
Én styrelse
(vertikalt)
Tværgående
(horisontalt)
Løbende
6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0008.png
Præsenteres af Anders Holbøll
Mødestruktur
Departement
Inddrivelse og opkrævning
Implementering af boligforlig
§ 38-regnskab
GÆLDST, UFST, SKTST
VURDST, SKTST, UFST, SANST
SKTST, UFST, GÆLDST
MOTORST
GÆLDST
VURDST
TOLDST
SANST
SKTST
ADST
UFST
SPM
Øvrige tværgående forhold ud fra en vurdering af risiko og
væsentlighed
Mødestruktur:
Vertikalt:
Faste kvartalsmøder med fokus på elementerne i koncernens styringsmodel (finansiel styring, driftsstyring, porteføljestyring, risikostyring samt HR og organisering. Dertil
kommer evt. øvrige relevante problemstillinger.
Horisontalt:
Faste møder på tværgående områder, der er udvalgt ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed.
8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0009.png
Præsenteres af Anders Holbøll
To tilsynsdimensioner
Én styrelse
(vertikalt)
Løbende
Alle styrelser
Tværgående forhold
(horisontalt)
It-udvikling
(udvalgte projekter)
Boligområdet
Gældsinddrivelsesområdet
Analyse af løn
Risikobaseret
Økonomi for SKTST, UFST og ADST
Skærpet
Sagsbehandlingstider og produktivitet
i SANST
§ 38-regnskab
9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0010.png
Præsenteres af Anders Holbøll
Skatteministeriets styringsmodel
Strategi
Finansiel
styring
Drifts-
styring
Portefølje
-styring
Risiko-
styring
HR og organisering
10
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0011.png
2. Finansielt tilsyn
11
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0012.png
Præsenteres af Anders Holbøll
§ 9. Skatteministeriet
12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0013.png
Præsenteres af Anders Holbøll
§ 38. Skatter og afgifter
Overvågning af indtægtsudvikling
Regnskabsgodkendelser § 38
Skærpet tilsyn for § 38
13
11
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0014.png
3. Revisionens rolle i tilsynet
14
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0015.png
Præsenteres af Anders Holbøll
Koncernrevision
Rigsrevisionen har siden den 1.
september 2016 varetaget
hele
revisionen af Skatteministeriet.
Skatteministeriets Koncernrevision
(SKR) varetog
på vegne af
Rigsrevisionen
revisionen af
Skatteministeriet frem til den 1.
september 2016.
SKR
varetager i dag en
vigtig rolle
i forhold til
departementets tilsyn:
o
Bidrag til styrelsernes
implementering
af
revisionshandleplaner
o
Gennemgang af og
oprydning
i
revisionshandleplaner
o
Undersøgelser
af
indtægtsprocesser
(forretningsgange og interne kontroller)
o
Øvrige undersøgelser
på bestilling fra
departementets ledelse
15
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0016.png
Præsenteres af Anders Holbøll
Samarbejde med Rigsrevisionen
Sammenhæng mellem tilsyn og det politiske niveau
Skatteministeriet
Embedsmænd i
DEP
Ekstern revision
Rigsrevisionen,
Statsrevisorerne
Skatteministeriet fører løbende tilsyn med underliggende styrelser og indgår i tæt dialog med Rigsrevisionen
herom.
Rigsrevisionen afgiver årligt et antal beretninger om revision på områder, som Statsrevisorerne har anmodet
revisionen om at se nærmere på, eller som den har taget op af egen drift.
Revisionsberetninger kan initieres af risici og udfordringer, som afdækkes i forbindelse med Skatteministeriets
tilsyn.
16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0017.png
Præsenteres af Anders Holbøll
Stor bevågenhed fra Rigsrevisionen
Rigsrevisionens verserende
revisioner (feb. 19)
Årsrevisioner
Forvaltningsrevisioner
Juridisk-kritiske revisioner
Finansielle revisioner
It-revisioner
Lønrevisioner
Beretningsundersøgelser
Opfølgning på
beretningsundersøgelser
Total
DEP
GÆLDST
SKTST
SPM
UFST
Total
3
-
1
1
-
1
3
2
8
1
1
-
-
-
-
1
-
2
4
3
-
1
-
-
1
1
6
-
-
-
-
-
-
1
-
1
7
2
-
-
4
-
1
-
7
14
6
1
2
4
1
7
3
24
17
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0018.png
4. Tilsyn med drift, portefølje- og
risikostyring
18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0019.png
Præsenteres af Mads Diness Jensen
Løbende vertikal styring
Opfølgning på mål- og resultatplaner med
ophæng i styrelsens strategiske pejlemærker
Driftsstyring
Opfølgning på it-projekter
Portefølje-
styring
Opfølgning på større policysager
Opfølgning på større
forandringsprojekter
Aktuelt risikobillede
Risikostyring
13
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0020.png
Præsenteres af Mads Diness Jensen
Rammen for mål- og resultatplaner
Vi skaber fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor
Faglighed
Ansvarlighed
Borgere og virksomheder betaler
de korrekte skatter og afgifter til
tiden
Styrelserne i skatteforvaltningen er
etableret som velfungerende
organisationer med en ny solid
arbejdskultur
Samarbejde
Der er etableret en velfungerende
ledelse og administration på tværs
af Skatteministeriets koncern
Udsyn
Der er etableret eller anvist
velfungerende it- og
forretningsløsninger på en række
kritiske områder
Der er tillid til Skatteministeriets
koncern
Skatte-
styrelsen
Gælds-
styrelsen
Told-
styrelsen
Vurderings-
styrelsen
Motor-
styrelsen
Udviklings- og
Forenklings-
styrelsen
Administrations-
og Service-
styrelsen
Styrelsernes
Grundfortællinger
Skatteanke-
styrelsen
Spille-
myndigheden
Styrelsesvisioner
Styrelsesspecifikke beskrivelser/oversættelser af koncernværdier
Styrelsernes
Mål- og resultatplaner
Styrelsernes strategiske pejlemærker
Styrelsernes mål
20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0021.png
Overblik over
Skatteministeriets målstyring
MÅLSÆTNING
Flere effektbaserede mål, der
måler det, som giver værdi
139 mål i alt
Gennemsnitligt 15 pr. styrelse
Målstyring i dag
Mange output- og effektmål, men stadig en
overvægt af aktivitetsbaserede mål
2019
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0022.png
Præsenteres af Mads Diness Jensen
Ny praksis for målstyring
SKAT havde tidligere fire
måltal på finansloven:
Skattegabet i pct. af
skattepotentialet
Udfordringer
Svært at evaluere indsatsen pba.
målet, da det er overordnet, ikke
dækkende og tidsmæssigt
forskudt
Afspejler ikke Gældsstyrelsens
arbejde og resultater
Den samlede måling kunne ikke
meningsfuldt overføres til den nye
organisering
Praksis i dag
Arbejder på nye mål
Inddrivelsesprocent for øvrige
restancer
Indeks for borgernes og
virksomheders forhold til SKAT
(et måltal for hver)
Følger udviklingen i
inddrivelsesprovenuet og arbejder
på nye mål
Der er udarbejdet nye
koncernfælles mål for
kundetilfredsheden i mål- og
resultatplanerne
22
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0023.png
Præsenteres af Mads Diness Jensen
Horisontal styring
Boligområdet
Implementering af initiativer i tryghed i
Forlig om Tryghed om
boligbeskatningen
og
Forlig om nyt
ejendomsvurderingssystem.
Tilsynet involverer
Vurderingsstyrelsen, Skattestyrelsen,
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
og Skatteankestyrelsen.
Opkrævnings- og
inddrivelsesområderne
Udvikling og implementering af
det nye inddrivelsessystem og
Skatteforvaltningens opgave som
fordringshaver.
Tilsynet involverer
Gældsstyrelsen, Skattestyrelsen,
Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen.
23
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0024.png
5. Tilsyn med HR, organisering og
informationssikkerhed
24
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0025.png
Præsenteres af Christina Severinsen
Tilsyn med HR og organisering
Lønniveau
8
7
6
5
Nettosygefravær år til dato (01.01.2018-31.12.2018)
Sygefravær
Personaleomsætning
Chefer, fx ansættelsesvilkår og ledelsesspænd
4
3
2
1
0
4,4
4,9
4,0
5,4
5,4
4,4
5,7
5,2
4,7
Nettosygefravær
Resultatkrav
Organisering
Analyser af udvalgte forhold, fx strategisk anvendelse af løn
25
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0026.png
Tilsyn med informationssikkerhed
Hensigtsmæssig,
pålidelig og
sikkerhedsmæssigt
forsvarlig styring
Præsenteres af Christina Severinsen
Fokusområder
udvælges ud fra risiko
og væsentlighed
ISO27001
National strategi for
cyber- og informations-
sikkerhed
GDPR
26
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038280_0027.png
Spørgsmål?
27