Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1973881_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2018 - 5651
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 610 af 11. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at opdatere tabel 1 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 503 (folketingsåret 2017-18) om merprovenu ved indførelse af forskellige modeller af en millionærskat til 2019-niveau, til skatteministeren
1973881_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af SAU alm del
spørgsmål 503 skønne over virkningen på
det finanspolitiske råderum i hvert af årene 2019-2025 ved en millionærskat på 5 pct. og
efter model c, dvs. en model, hvor personlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst og
aktieindkomst beskattes som arbejdsindkomst? I svaret bedes ministeren angive virknin-
gen i mia. kr., 2019-pl.
Svar
En hypotetisk indførelse af en 5 pct. millionærskat på det beskrevne grundlag skønnes
isoleret set, at medføre et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,9 mia. kr. i
2019-niveau, uanset om beregningen tager udgangspunkt i 2019- eller 2025-regler (eller i
reglerne i de mellemliggende år),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkninger af at indføre millionærskat på 5 pct. (2019-niveau)
Regelår
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Mia. kr.
2019
2025
3,2
3,2
2,4
2,4
1,9
1,9
Provenu efter
tilbageløb og adfærd
Anm.: I forhold besvarelsen af SAU 503 er beregningsgrundlaget opdateret, idet beregningen er baseret på data fra 2015
opregnet til 2019-niveau. Dette har dog ikke nogen væsentlig betydning for størrelsen af de skønnede provenuer. Tallene
er afrundet til nærmeste 100 mio. kr., hvilket betyder at mindre afvigelser i beregningerne kan forekomme.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellen baseret på 2015-data fremskrevet til 2019-niveau.
Det hypotetiske forslag om en millionærskat øger marginalskatten på arbejdsindkomst,
hvilket isoleret set reducerer arbejdsudbuddet med ca. 400 personer, og øger derudover
også marginalskatten på kapitalindkomst og aktieindkomst, hvilket vil have negative af-
ledte effekter på opsparing mv. Regeringen kan derfor ikke gå ind for et sådant initiativ,
ligesom det strider mod regeringens skattestop.
Side 2 af 2