Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1973880_0001.png
25. oktober 2018
J.nr. 2018 - 6537
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 3. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at opdatere tabel 1 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 503 (folketingsåret 2017-18) om merprovenu ved indførelse af forskellige modeller af en millionærskat til 2019-niveau, til skatteministeren
1973880_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opdatere tabel 1 i svar på SAU alm. del
spørgsmål 503 (folketingsåret
2017-18) om merprovenu ved indførelse af forskellige modeller af en millionærskat til
2019-niveau. Ministeren bedes begrunde eventuelle differencer i provenuer.
Svar
I
tabel 1
er vist opdaterede skøn for provenuvirkningerne i 2019-niveau af en hypotetisk
indførelse af en millionærskat på henholdsvis 1, 5 og 10 pct. på tre forskellige beskat-
ningsgrundlag, jf. besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 503 (folketingsåret 2017-18).
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af indførelse af en millionærskat, 2019-niveau
Beskatningsgrundlag
Umiddelbar virkning
Efter tilbageløb
Mia. kr.
a) Personlig indkomst
Sats for millionærskat
- 1 pct.
- 5 pct.
- 10 pct.
b) Personlig indkomst inkl. positiv netto-
kapitalindkomst
Sats for millionærskat
- 1 pct.
- 5 pct.
- 10 pct.
c) Personlig indkomst, hvor positiv netto-
kapitalindkomst og aktieindkomst beskat-
tes som arbejdsindkomst
Sats for millionærskat
- 1 pct.
- 5 pct.
- 10 pct.
0,6
3,2
6,4
0,5
2,4
4,8
0,4
1,9
3,6
0,4
2,0
3,9
0,3
1,5
2,9
0,2
1,1
2,2
0,4
1,8
3,5
0,3
1,3
2,7
0,2
1,0
2,0
Efter tilbage-
løb og adfærd
Anm.:Det er beregningsmæssigt antaget, at øget marginalbeskatning af positiv nettokapitalindkomst og aktieindkomst har
samme selvfinansieringsgrad som for personlig indkomst. Der er beregningsmæssigt set bort fra muligheden for omlæg-
ning til aldersopsparing, hvilket isoleret set kan trække i retning af en begrænset undervurdering af provenuvirkningerne af
en millionærskat.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2015 (opregnet til 2019-niveau).
Der er forholdsvis begrænsede forskelle i provenuskønnene mellem besvarelsen af SAU
spm. 503 og nærværende besvarelse. Forskellene skyldes overordnet set, at beregningerne
i SAU spm. 503 var baseret på 2014-data opregnet til 2018-niveau med anvendelse af for-
udsætninger fra Økonomisk Redegørelse mv. på daværende tidspunkt, mens nærværende
besvarelse er baseret på 2015-data opregnet til 2019-niveau baseret på de seneste forud-
sætninger. Endvidere er anvendt en ny version af skattemodellen (i Lovmodelsystemet)
fra september 2018, hvor metoden til opregning fra stikprøvestørrelse til makroniveau er
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at opdatere tabel 1 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 503 (folketingsåret 2017-18) om merprovenu ved indførelse af forskellige modeller af en millionærskat til 2019-niveau, til skatteministeren
1973880_0003.png
opdateret. Det bemærkes, at nærværende besvarelse er konsistent med besvarelsen af FIU
spm. 610 af 11. september 2018.
Det hypotetiske forslag om en millionærskat øger marginalskatten på arbejdsindkomst,
hvilket reducerer arbejdsudbuddet, og øger derudover også marginalskatten på kapitalind-
komst og aktieindkomst, hvis disse indkomster indgår i grundlaget for millionærskatten,
hvilket i givet fald vil have negative afledte effekter på opsparing mv. Regeringen kan der-
for ikke gå ind for en sådan millionærskat, ligesom det ville stride mod regeringens skatte-
stop.
Side 3 af 3