Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2029230_0001.png
13. marts 2019
J.nr. 2019 - 1900
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 276 af 18. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Claus Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om regler for parkering af en firmabil på gule plader en håndværker har fået stillet til rådighed, til skatteministeren
2029230_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om en håndværker, der har fået stillet en firmabil på gule pla-
der til rådighed, og som vedkommende dagligt kører til og fra arbejdet i, inden for reg-
lerne for brugen af varebiler på gule plader, må parkere bilen, enten hos arbejdsgiveren
eller et sted på den naturlige rute til og fra arbejde, i f.eks. 5 timer, hvis håndværkeren i de
5 timer har et privat ærinde og efterfølgende kører hjem i bilen?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at der grundlæggende sondres mellem almindelige firmabi-
ler på gule plader og specialindrettede køretøjer. Det forudsættes i den forbindelse, at
spørgsmålet omhandler reglerne for specialindrettede køretøjer, idet almindelige firmabi-
ler på gule plader som udgangspunkt ikke må benyttes af en arbejdstager til daglig trans-
port mellem bopæl og arbejdsplads, uden at vedkommende skal beskattes efter reglerne
om fri bil.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Skattestyrelsen, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Specialindrettede køretøjer er
biler, der almindeligvis er egnede som en privat bil, men
som på grund af indretningen mv. alligevel ikke er egnet til at træde i stedet for en privat
bil.
Det er bilens indretning, der afgør, om bilen er uegnet som alternativ til en privat bil eller
ej. Det kan fx være en håndværksbil, der ud over fastspændte reoler i varerummet også er
fyldt med nødvendigt værktøj og materialer til brug for håndværkerens arbejde.
En håndværker kan, uden at det har moms- eller skattemæssige konsekvenser, køre dag-
ligt mellem hjem og arbejde i firmabiler på gule plader, når der er tale om kørsel i sådanne
specialindrettede vare- og lastmotorkøretøjer med en tilladt totalvægt ikke over 4 ton. Så-
dan kørsel udløser kun beskatning, såfremt håndværkeren tager et befordringsfradrag.
I tilknytning til kørsel mellem hjem og arbejde må håndværkeren foretage ”svinkeærin-
der” som f.eks. at aflevere eller hente børn eller at handle, på op til 1.000 km. om året.
Små ”svinkeærinder”, der ikke afviger mere end højst et par hundrede meter fra
den er-
hvervsbetingede kørselsrute, medregnes ikke til de 1.000 km. om året. Overstiger kørslen
de 1.000 km., bliver håndværkeren beskattet af den del af kørslen, der overstiger de 1.000
km., med den fastsatte sats for erhvervsmæssig befordring på 3,56 kr. for 2019.
En håndværker, der kører mellem hjem og arbejde og i tilknytning hertil parkerer et sted
på den naturlige rute som følge af et privat ærinde, bliver således ikke beskattet. Dette har
endvidere ingen momsmæssige konsekvenser. Det bemærkes i den forbindelse, at der
ikke er udstukket retningslinjer for, hvor længe et ophold af privat karakter på den natur-
lige kørselsrute må vare. Det er dog Skattestyrelsens opfattelse, at når blot kørslen foregår
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om regler for parkering af en firmabil på gule plader en håndværker har fået stillet til rådighed, til skatteministeren
2029230_0003.png
i de nævnte specialindrettede køretøjer inden for rammerne af de skitserede svinkeærin-
der, er der ikke noget i vejen for, at håndværkeren foretager et ophold af privat karakter
på fx 5 timer.
Parkerer håndværkeren hos arbejdsgiveren i tilknytning til kørslen mellem hjem og ar-
bejde eller i forbindelse med et erhvervsmæssigt ærinde hos arbejdsgiveren, bliver hånd-
værkeren ikke beskattet, uanset om håndværkeren måtte have et privat ærinde i nærheden.
Hvis håndværkeren afviger fra den naturlige kørselsrute, således at betingelserne for svin-
keærinder ikke er opfyldt, anses kørslen for privat kørsel, der har skatte- og momsmæs-
sige konsekvenser.
I disse tilfælde er der dog mulighed for at købe et dagsbevis på op til 20 dage pr. kalen-
derår pr. bil. Er der købt et dagsbevis, beholder virksomheden sin fulde momsfradragsret
og der sker ingen beskatning af lønmodtageren. Prisen for et dagsbevis på varebiler med
tilladt totalvægt på ikke over 3 ton omfatter også betaling af moms. For varebiler med til-
ladt totalvægt på over 3 ton, skal der udover prisen for dagsbeviset betales udtagnings-
moms efter momslovens almindelige regler.”
Side 3 af 3