Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1958188_0001.png
25. oktober 2018
J.nr. 2018 - 6958
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 11. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Claus Houmann
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om at bekræfte, at omkostningerne ved at forlænge tilbagebetalingsordningen fra boligskatteaftalen til også at omfatte årene 2018-2021 ikke vil påvirke den offentlige saldo, til skatteministeren
1958188_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes bekræfte, at omkostningerne ved at forlænge tilbagebetalingsordningen
fra boligskatteaftalen til også at omfatte årene 2018-2021 ikke vil påvirke den offentlige
saldo, og dermed heller ikke det økonomiske råderum.
Svar
Som led i forliget om et nyt ejendomsvurderingssystem fra november 2017 (regeringen
(V), DF, LA, K, S og RV) er det aftalt at indføre en tilbagebetalingsordning.
Tilbagebetalingsordningen skal sikre, at boligejerne kompenseres, hvis de har betalt ejen-
domsskatter af en for høj vurdering fra 2011 og frem til, at de nye ejendomsvurderinger
udgør beskatningsgrundlag.
Dette sker ved, at den første, nye vurdering tilbageskrives til 2011 og tilsvarende for de
mellemliggende år. Derefter sammenlignes den boligskat, de nye, tilbageskrevne vurderin-
ger ville have givet anledning til, med den boligskat, der faktisk er blevet betalt i perioden.
Såfremt der på den baggrund er betalt for meget, tilbagebetales dette beløb automatisk til
den eller de personer, der ejer eller har ejet ejendommen på de(t) tidspunkt(er), hvor der
er grundlag for tilbagebetaling, medmindre vurderingerne påklages.
Vurderingen af, hvorvidt en tidligere vurdering har været for høj, tager som nævnt ud-
gangspunkt i en tilbageskrivning af den kommende, nye vurdering. Hvis tilbagebetalings-
ordningen i boligforliget skulle videreføres til efter, at de nye vurderinger er offentliggjort,
tilsiger ordningen, at de nye vurdering sammenlignes med sig selv. Derfor vil tilbagebeta-
lingsordningen i boligforliget pr. konstruktion ikke kunne give anledning til tilbagebeta-
ling af boligskat, efter at de nye vurderinger er offentliggjort.
Om råderumspåvirkning
Tilbagebetalingsordningen i boligforliget påvirker ikke den strukturelle offentlige saldo, da
der er tale om en engangsudbetaling, der udgør en kompensation til boligejere, der tidli-
gere har betalt skat af en for høj vurdering, dvs. skatteindtægterne har været højere, end
de ellers ville have været. Tilbagebetalingsordningen har fuldt gennemslag på den faktiske
offentlige saldo, da der sker en udbetaling fra staten til boligejerne.
Hvis der indføres et nyt tiltag, der reducerer provenuet fra ejendomsskatterne, efter de
nye vurderinger træder i kraft, og dermed udover hvad de nye vurderinger tilsiger
her-
under i form af en anden type tilbagebetalingsordning end den i boligforliget eller andre
særlige nedslag i boligskatten
må det karakteriseres som en aktiv politisk beslutning, der
vil svække den offentlige saldo strukturelt og dermed lægge beslag på råderum.
Side 2 af 2