Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2024330_0001.png
4. marts 2019
J.nr. 2019-1426
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 245 af 7. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om kommentar til artiklen: Forbudt i udlandet: Nu kan populær spil-trend snart blive ulovlig i Danmark bragt på dr.dk den 6/2-19, til skatteministeren
2024330_0002.png
Spørgsmål
I lyset af formuleringerne om beskyttelse af børn og unge i ”Aftale om nye tiltag mod
spilafhængighed og justering af spilaftale” fra juni 2018 bedes ministeren kommentere
ar-
tiklen: ”Forbudt i udlandet: Nu kan populær spil-trend snart blive ulovlig i Danmark”
bragt på dr.dk den 6. februar 2019.
Svar
Artiklen omhandler loot boxes og retstilstanden i Belgien.
En loot box er, når man i et computerspil køber en virtuel kasse indeholdende tilfældige
genstande. Disse genstande kan eksempelvis være virtuelle guldmønter, der kan bruges i
spillet, et særligt kraftfuldt våben eller andre virtuelle genstande, som man typisk skal
bruge mange timer på at spille sig til i spillet.
Artiklen omtaler, at Electronic Arts (EA), udbyderen af computerspillet FIFA19, har be-
sluttet at stoppe med at tilbyde køb af FIFA point, som kan bruges i spillet til at købe
bl.a. FIFA packs (loot boxes), idet de belgiske myndigheder vurderer, at køb af FIFA po-
int med penge er i strid med belgisk lovgivning. I artiklen bakker bl.a. Center for Ludo-
mani op om det belgiske forbud og ser gerne en ændring af begrebet gevinst i spilleloven,
så en gevinst ikke længere skal have en økonomisk værdi. Center for Ludomani ser gerne,
at gevinster i form af fx points, skins eller andre virtuelle gevinster, som man normalt skal
spille sig til i computerspillet, bliver omfattet af spilleloven, fordi gevinsterne giver spille-
ren en følelse af at have vundet og måske en følelse af øget social status.
Med spilaftalen fra juni 2018 mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti (Aftale
om nye tiltag mod spilafhængighed og justering
af spilaftale)
blev aftaleparterne bl.a. enige om, at der skal være øget fokus på udviskningen
af grænserne mellem gaming (computerspil) og gambling (pengespil), og at der, som følge
af det voksende problem (særligt blandt unge) med bl.a. skinbetting og loot boxes, skulle
iværksættes et forskningsprojekt om unges forhold til gaming, herunder omfanget af af-
hængighed af gaming.
Jeg bakker naturligvis fortsat op om, at der skal være fokus på udviskningen mellem ga-
ming og gambling. Jeg er derfor glad for, at Spillemyndigheden har underskrevet en de-
klaration ultimo 2018, som er underskrevet af en række hovedsageligt europæiske spille-
myndigheder, som bl.a. forpligter underskriverne til et øget samarbejde om netop denne
problemstilling. Formålet med samarbejdet er iværksættelse af fælles initiativer, der skal
sikre, at børn ikke lokkes ind i pengespil.
Forskningsprojektet om unges forhold til gaming forventes igangsat i løbet af foråret
2019 og forventes afsluttet medio 2020.
Når resultatet af forskningsprojektet foreligger, vil der være et oplyst grundlag at vurdere
behovet for evt. regulering på. Jeg vil til den tid vende tilbage til aftaleparterne vedrørende
problemstillingen.
Side 2 af 2