Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2021843_0001.png
27. februar 2019
J.nr. 2019 - 1433
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 243 af 31. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om den samlede virkning på Gini-koefficienten når kapital- og aktieindkomst beskattes som lønindkomst m.v., til skatteministeren
2021843_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den samlede virkning på Gini-koefficienten af følgende ini-
tiativer:
- Kapital- og aktieindkomst beskattes som lønindkomst, jf. svar på SAU alm. del
246
(folketingsåret 2017-18).
- Forhøjelse af personfradraget med 10.000 kr. for indkomster op til 300.000 kr. af-
trappet fuldt ud ved 350.000 kr., jf. svar på SAU alm. del
spørgsmål 506 (folketings-
året 2017-18).
- Indførsel af en formueskat på 1 pct. for formuer over 3 mio. kr., jf. svar på SAU alm.
del
spørgsmål 526 (folketingsåret 2017-18).
- Fjernelse af fradragsretten i topskatten for arbejdsmarkedsbidraget, jf. svar på SAU
alm. del
249 (folketingsåret 2017-18).
- Indførsel af ekstra topskattetrin på henholdsvis 5 pct. ekstra ved indkomst over 1
mio. kr., yderligere 5 pct. ekstra topskat ved indkomst over 2 mio. kr. og slutteligt
yderligere ekstra 5 pct. for indkomster over 3 mio. kr. Beskatningen skal både inde-
holde lønindkomst, kapitalindkomst og aktieindkomst, jf. SAU alm. del
spørgsmål
232.
- Fjernelse af fradragsretten i topskatten for pensionsindbetalinger, hvor man samtidigt
undtager udbetalingerne fra pensioner i topskattegrundlaget, jf. SAU alm. del
spørgsmål 207.
- Fjernelse kontanthjælpsloft, integrationsydelse og 225-timersregel, ungeydelsen, den
fremadrettede mindreregulering af overførselsindkomsterne (pba. 2012-skatterefor-
men) samt fjernelse af den fremadrettede mindreregulering af SU’en, jf. SAU alm. del
spørgsmål 206.
Ministeren bedes redegøre for både den samlede virkning af planen på Gini-koefficienten
og virkningen af de enkelte elementer. Dette bedes opgjort både med og uden adfærd.
Svar
Det skønnes, at de nævnte tiltag tilsammen vil reducere Gini-koefficienten med ca. 2,6
pct.-point,
jf. tabel 1,
der endvidere viser den isolerede virkning af de enkelte tiltag. Til
sammenligning er seneste officielle skøn for Gini-koefficienten 27,8 pct. Det bemærkes,
at Gini-koefficienten altid beregnes på baggrund af den umiddelbare virkning, dvs. ekskl.
adfærd.
Den beregnede ændring i Gini-koefficienten for alle tiltagene set under ét er en anelse
større end summen af de isolerede virkninger af de enkelte tiltag. Det skyldes, at virknin-
gerne af de enkelte tiltag ikke er indbyrdes uafhængige
fx vil medregning af kapital- og
aktieindkomst i topskattegrundlaget forøge merprovenuet ved at indføre et ekstra top-
skattetrin.
Forslagene vil indebære en betydelig stigning i marginalskatten for de berørte og dermed
en reduktion af arbejdsudbuddet og den samlede velstand. En højere beskatning af aktie-
og kapitalindkomst kan derudover reducere opsparingen og føre til en mindre efficient
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om den samlede virkning på Gini-koefficienten når kapital- og aktieindkomst beskattes som lønindkomst m.v., til skatteministeren
2021843_0003.png
porteføljesammensætning af husholdningernes formue, hvilket ligeledes kan reducere den
samlede velstand. Regeringen er modstander af skatteændringer, der gør Danmark fatti-
gere, og kan derfor ikke gå ind for forslagene, ligesom disse strider imod regeringens skat-
testop.
Der henvises derudover til de nævnte svar på spørgsmålene for uddybende bemærkninger
til det enkelte tiltag.
Tabel 1. Ændring af Gini-koefficienten ved en række ændringer af indkomstskatter og overførsler
Forslag
Kapital- og aktieindkomst beskattes som lønindkomst
Forhøjelse af personfradraget med 10.000 kr. for indkomster op til 300.000 kr.
aftrappet fuldt ud ved 350.000 kr.
Indførsel af en formueskat på 1 pct. for formuer over 3 mio. kr.
Fjernelse af fradragsretten i topskatten for arbejdsmarkedsbidraget
Indførsel af ekstra topskattetrin på henholdsvis 5 pct. ekstra ved indkomst over
1 mio. kr., yderligere 5 pct. ekstra topskat ved indkomst over 2 mio. kr. og slut-
teligt yderligere ekstra 5 pct. for indkomster over 3 mio. kr. Beskatningen skal
både indeholde lønindkomst, kapitalindkomst og aktieindkomst
Fjernelse af fradragsretten i topskatten for pensionsindbetalinger, hvor man
samtidigt undtager udbetalingerne fra pensioner i topskattegrundlaget
Fjernelse af kontanthjælpsloft, integrationsydelse og 225-timersregel, ungeydel-
sen, den fremadrettede mindreregulering af overførselsindkomsterne (pba.
2012-skattereformen) samt fjernelse af den fremadrettede mindreregulering af
SU’en
Alle
Ændring af
Gini-koefficient
-0,44
-0,45
-0,10
-0,19
-0,64
-0,25
-0,40
-2,6
Kilde: Svar på SAU alm. del
spørgsmål 246 (2017-18), svar på SAU alm. del
spørgsmål 506 (2017-18), svar på SAU
alm. del
spørgsmål 526 (2017-18), svar på SAU alm. del
spørgsmål 249 (2017-18), svar på SAU alm. del
spørgsmål
232 (2018-19), svar på SAU alm. del
spørgsmål 207 (2018-19), svar på SAU alm. del
spørgsmål 206 (2018-19) samt
egne beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen med data fra 2015 fremskrevet til 2019 med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2018.
Side 3 af 3