Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2017229_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 564
Offentligt
25. oktober 2018
J.nr. 2018 - 6298
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 564 af 26. september 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm. om, hvad der har ligget til grund for fastsættelsen af det normtal, der bliver sendt til Ejendomsmæglerfirmaet Living Homes, som får firmaet til at beregne en grundværdi på 135.000 kr. for et rækkehus i Nordhavn, til skatteministeren
2017229_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. september 2018 fra Peter Thielst Jen-
sen, Nordhavn, vedrørende foretræde om grundværdi og SKATs ejendomsvurderinger
ved projektsalg, jf. SAU alm. del - bilag 279.
Svar
Peter Thielst Jessen har ved foretræde for udvalget den 8. oktober 2018 redegjort for, at
grundværdien i salgsopstillingen for hans ejendom erhvervet som projektbolig, der var
baseret på en vejledende udtalelse indhentet fra skatteforvaltningen, var sat meget lavt i
forhold til den grundværdi, som senere blev ansat af skatteforvaltningen ved vurderingen
i 2017, jf. SAU alm. del
bilag 279 og bilag 7.
Det har ifølge Peter Thielst Jessen resulteret i, at der skal betales 63.755 kr. mere i ejen-
domsskat om året end forventet. Han anfører, at det er et problem, at man ingen steder
kan få svar på forhånd, så man i forbindelse med et nybyggeri kender sin grundværdi og
kan regne sin økonomi igennem. Desuden henviser han til, at grundværdierne for andre
sammenlignelige ejendomme er langt lavere, at vurderingerne ikke tager højde for mo-
derne bebyggelse, samt at han og andre i samme situation er efterladt i ingenmandsland,
indtil den nye boligbeskatning træder i kraft i 2021. Han foreslår på denne baggrund, at
tilbagebetalingsordningen forlænges indtil 2021.
Efter reglerne i skatteforvaltningsloven har jeg som skatteminister ikke lov til at gå ind i
konkrete sager. Jeg kan derfor heller ikke tage stilling til ejendomsvurderingen for den
konkrete ejendom. Jeg kan endvidere forstå, at der er indgivet klage til Skatteankestyrel-
sen over omvurderingen for ejendommen.
I forhold til forskellen mellem vejledende udtalelser og efterfølgende vurderinger
generelt
kan jeg dog fremhæve, at ejendomsmæglerne vil have mulighed for at anmode Vurde-
ringsstyrelsen om en ny opdateret udtalelse, hvis der findes at være grundlag herfor, så
udbudsmaterialet mv. for projekter, der endnu ikke er solgt, kan korrigeres efter behov.
Denne mulighed vil Dansk Ejendomsmæglerforening nu gøre medlemmerne opmærk-
somme på, jf. også svar på SAU alm. del
spm. 562.
Det skal samtidig bemærkes, at for projektbyggeri har ejendomsudviklingsselskabet gene-
relt adgang til oplysninger, der
i projektfasen
kan anvendes til at fastlægge et skøn over de
kommende vurderinger, og dermed til at kunne forholde sig kvalificeret til evt. modtagne
vejledende udtalelser fra skatteforvaltningen. Det drejer sig om udbudspriser og opførel-
sesomkostninger. I
projektfasen
har ejendomsudviklingsselskabet således bedre muligheder
for at udarbejde et retvisende skøn over de kommende vurderinger end skatteforvaltnin-
gen, jf. også svar på SAU alm. del
spm. 562.
For så vidt angår tilbagebetalingsordningen og forslaget om at forlænge denne til 2021
henvises endvidere til mine svar på SAU alm. del
spm. 26 og 27.
Side 2 af 2