Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2016780_0001.png
18. februar 2019
J.nr. 2019 - 831
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 234 af 23. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: MFU spm. om lovgivning og praksis, der gælder i en situation, hvor developere i byggebranchen køber et areal og udstykker et stort antal grunde, hvorpå der opsættes færdige huse/rækkehuse, til skatteministeren
2016780_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den lovgivning og praksis, der gælder i en situation, hvor
developere i byggebranchen køber et areal og udstykker et stort antal grunde, hvorpå der
opsættes færdige huse/rækkehuse. Disse sættes kortvarigt til salg, hvorefter det konstate-
res, at boligerne ikke kan sælges, hvorfor de i stedet udlejes. Efter en årrække kan develo-
peren få momsen på 25 procent retur. Er det ministerens opfattelse, at denne fremgangs-
måde er i overensstemmelse med intentionen med lovgivningen?
Svar
Levering af visse former for fast ejendom (nye bygninger og byggegrunde) er momsplig-
tige. Ved levering af momspligtige varer og ydelser, har leverandøren fradrag for den
købsmoms, der er betalt til fremstillingen af den momspligtige vare eller ydelse. Hvis en
ejendomsudvikler opfører bygninger med henblik på salg, har ejendomsudvikleren således
fradrag for den moms, der betales i forbindelse med opførelsen af byggeriet. Fradragsret-
ten udøves på det tidspunkt, hvor indkøbet foretages, og det er derfor omstændighederne
på dette tidspunkt, der afgør momsfradragsrettens omfang.
Der kan efterfølgende ske ændringer i anvendelsen af et investeringsgode, som fx en fast
ejendom. Derfor gælder der en reguleringsforpligtelse for investeringsgoder. Hvis et inve-
steringsgode ændrer anvendelse efter anskaffelsen, reguleres den købsmoms, som virk-
somheden tidligere har fået eller ikke fået fradragsret for. Hvis for eksempel en bygning i
stedet for at blive solgt udlejes til beboelse, som er momsfritaget, skal der ske en regule-
ring af det fradrag, som ejendomsudvikleren tog under opførelsen af byggeriet, idet der
ikke er fradragsret for momsfritagne aktiviteter.
Reguleringen sikrer, at fradragsretten afspejler investeringsgodets brug inden for den så-
kaldte reguleringsperiode, fremfor alene ved anskaffelsen. Reguleringsperioden for fast
ejendom er 10 regnskabsår efter anskaffelsen eller ibrugtagningen. Reguleringen foretages
med lige store andele over reguleringsperioden. Dvs. i tilfælde, hvor en fast ejendom æn-
drer anvendelse fra momspligtig til momsfritaget, skal ejendomsudvikleren tilbagebetale
det oprindelige foretagne fradrag med en tiendedel over den resterende reguleringsperi-
ode. Der er således ikke tale om, at ejendomsudvikleren får moms tilbage, som det anfø-
res i spørgsmålet, men om at ejendomsudvikleren tilbagebetaler det momsfradrag, der er
taget under byggeriet. Ejendomsudvikleren har således haft en fordel i form af en moms-
kredit fra staten på op til 10 år.
En virksomheds hensigt med at opføre en bygning med henblik på henholdsvis salg eller
efterfølgende udlejning skal være reel. Opføres en bygning med henblik på salg, skal der
således foreligge dokumentation for, at der er gjort en ihærdig indsats for at få bygningen
eller dele heraf solgt.
Jeg håber ikke, at virksomheder bevidst indretter sig på en bestemt måde for at opnå en
momskredit fra staten. Jeg vil gerne se nærmere på området, og om der i givet fald er be-
hov for tiltag.
Side 2 af 2