Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2040621_0001.png
4. april 2019
J.nr. 2019-1050
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 217 af 14. januar 2019 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om ministeren vil redegøre for muligheden for at indføre en bruttoejendomsavanceskat uden fradragsmulighed for al ejendomsavance, som ikke er omfattet af parcelhusreglen, til skatteministeren
2040621_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for muligheden for at indføre en bruttoejendomsavanceskat
uden fradragsmulighed for al ejendomsavance, som ikke er omfattet af parcelhusreglen.
Ministeren bedes herunder redegøre for, hvilket provenu sådan en skat ville forventes at
kunne indbringe, hvis bruttoejendomsavanceskatten eksempelvis blev fastsat til �½, 1, 2
eller 5 pct. Endvidere bedes ministeren redegøre for, hvilke implikationer en sådan skat
vil have for ejendomsmarkedet, herunder hvordan skatten vil ventes at påvirke internatio-
nale investorers lyst til at spekulere i det danske ejendomsmarked.
Svar
Jeg skal indledningsvist beklage det sene svar.
Efter de gældende regler er en ejendomsavance skattepligtig for så vidt angår ejendomme,
der ikke er omfattet af parcelhusreglen. Avancen beskattes i forbindelse med, at en ejen-
dom afstås, og beregnes som forskellen mellem afståelses- og anskaffelsessummen. Der
gives nedslag for ejertid og forbedringsudgifter, der ikke har været skattemæssigt fradrag
for. I denne nettoavance kan fratrækkes tab på andre ejendomme. Avance på fast ejen-
dom ejet af et pensionsinstitut lagerbeskattes. Det vil sige, at årets værdistigning beskattes
løbende.
Avance ved afståelse af en ejerbolig eller et sommerhus, som i ejertiden har været anvendt
privat, beskattes dog ikke, jf. parcelhusreglen.
Ejendomme kan handles indirekte ved, at det (datter)selskab, der ejer ejendommen, over-
drages. Da avancer på datterselskabsaktier og unoterede aktier er skattefrie, vil et ejer-
skifte af ejendommen kunne ske via et salg af aktierne i selskabet, der ikke udløser beskat-
ning. Herved kan avancebeskatningen af ejendommen udskydes i potentielt det uendelige.
I nedenstående beregning lægges det derfor til grund, at bruttoavanceskatten alene omfat-
ter boliger ejet via et A/S, ApS og andre typer selskaber.
Når personligt ejede boliger, der udlejes (evt. via et I/S), sælges, vil avancen blive beskat-
tet i forbindelse med et evt. salg. En bruttoavanceskat vil derfor i disse tilfælde kunne
medføre en dobbeltbeskatning. Det lægges endvidere til grund, at almennyttige boligsel-
skaber og andelsboligforeninger ikke omfattes. Med denne afgrænsning vil bruttoavance-
skatten ifølge oplysninger fra Danmarks Statistik omfatte ca. 200.000 boliger, der med be-
tydelig usikkerhed kan skønnes til en samlet markedsværdi på ca. 800 mia. kr.
1
Herudover lægges det til grund for besvarelsen, at der ved bruttoejendomsavance uden
fradragsmulighed forstås en beskatning af forskellen mellem afståelses- og anskaffelses-
summen uden mulighed for fradrag for ejertid eller forbedringer eller andre typer af om-
kostninger forbundet med investeringen og uden mulighed for fradrag for tab på andre
ejendomme.
1
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at den gennemsnitlige pris på de omfattede boliger udgør 4 mio. kr.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om ministeren vil redegøre for muligheden for at indføre en bruttoejendomsavanceskat uden fradragsmulighed for al ejendomsavance, som ikke er omfattet af parcelhusreglen, til skatteministeren
2040621_0003.png
Det lægges endvidere til grund, at skatten pålægges som en ekstra skat på ejerne af de om-
fattede ejendomme
herunder pensionsinstitutter underlagt de særlige beskatningsregler i
pensionsafkastbeskatningsloven (PAL-skat). Endelig lægges det til grund, at bruttoejen-
domsavanceskatten alene pålægges ejendomme, der udlejes til beboelse. Butiksejen-
domme, fabriks- og lagerbygninger, landbrugsejendomme mv. forudsættes friholdt.
Eventuelle yderligere afgrænsninger vil potentielt kunne reducere merprovenuet væsent-
ligt ift. nedenstående. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at en evt. indførelse af en
bruttoejendomsavanceskat vil kræve et grundigt lovforberedende arbejde, hvor det vil
kunne være nødvendigt at justere ovenstående afgrænsninger med deraf følgende konse-
kvenser for provenuet.
Det er desuden Skatteministeriets umiddelbare vurdering, at det vil være forbundet med
væsentlige kontrol- og systemmæssige udfordringer at indføre en beskatning af brutto-
avancen ved afståelse af ejendomme, der er tilstrækkelig robust. Det vurderes vanskeligt
at opstille en realisationsbeskatning af ejendomsavancen, der effektivt kan sikre beskat-
ning ved afståelse af ejendomsselskaber. Det skyldes bl.a., at det vil være vanskeligt for
skattemyndighederne at konstatere, om et udenlandsk ejet datterselskab skifter ejer.
Det er derfor i den nedenstående provenuberegning lagt til grund, at der indføres en lø-
bende (lager)beskatning af værdistigninger og -fald. Det vil dog kræve, at der løbende fo-
retages en skønsmæssig vurdering af prisudviklingen på de omfattede ejendomme. Det
skal understreges, at en model baseret på lagerbeskatning også vil være forbundet med
betydelige administrative udfordringer, ligesom det forventeligt vil kræve et betydeligt sy-
stemmæssigt udviklingsarbejde.
På baggrund af oplysninger i Skatteministeriets systemer skønnes det med betydelig usik-
kerhed, at de samlede ejendomsavancer, der vil blive pålagt en evt. bruttoejendomsavan-
ceskat, vil udgøre ca. 20 mia. kr. årligt
2
. På dette grundlag vil en bruttoejendomsavance-
skat på �½ pct. medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 100 mio. kr. årligt.
En del af dette merprovenu vil blive opvejet af færre indtægter fra andre skatter og afgif-
ter. Dette tilbageløb antages beregningsteknisk at reducere merprovenuet med ca. 15 pct.
af det umiddelbare merprovenu, således at en bruttoejendomsavanceskat på �½ pct. med-
fører et merprovenu på 90 mio. kr. årligt efter tilbageløb.
Dertil kommer, at en ejendomsavanceskat generelt vil reducere incitamentet til at inve-
stere i det danske ejendomsmarked. Det gælder ikke kun investeringer mhp. udlejning,
men også ift. investeringer i nybyggerier, renovation af ældre ejendomme mv. Det vil
lægge en dæmper på prisstigningerne og dermed de avancer, der udgør beskatningsgrund-
2
Det skønnes med stor usikkerhed, at den samlede omfattede ejedomsmasse udgør en markedsværdi på ca. 800 mia. kr. i
2019. Desuden lægges det til grund, at de årlige værdistigninger udgør ca. 2,2 pct. årligt.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om ministeren vil redegøre for muligheden for at indføre en bruttoejendomsavanceskat uden fradragsmulighed for al ejendomsavance, som ikke er omfattet af parcelhusreglen, til skatteministeren
2040621_0004.png
laget. Dette gælder både ift. udenlandske investorer (fx kapitalfonde) og indenlandske in-
vestorer (fx pensionskasser). Disse adfærdseffekter skønnes beregningsteknisk at reducere
merprovenuet med 10 pct. af det umiddelbare merprovenu.
Samlet set skønnes en bruttoejendomsavanceskat på �½ pct. at medføre et merprovenu på
ca. 80 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, mens en bruttoejendomsavanceskat på 5 pct.
skønnes at medføre et merprovenu på ca. 760 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Det skal dog un-
derstreges, at der i vurderingen ikke er taget højde for, at det kan blive vanskeligt at udar-
bejde en robust model, der kan kontrolleres af skattemyndighederne, hvilket potentielt
kan reducere merprovenuet betydeligt. De skønnede provenuvirkninger er således for-
bundet med betydelig usikkerhed.
Tabel 1. Skønnet merprovenu ved at indføre en bruttoejendomsavanceskat
�½ pct.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet
1 pct.
200
170
150
2 pct.
400
340
300
5 pct.
1.000
860
760
100
90
80
Det bemærkes, at det er lagt til grund, at de gældende regler for beskatning af ejendoms-
avancer ikke ændres, samt at dækningsafgiftsreglerne ligeledes ikke ændres.
Afslutningsvis vil jeg godt slå fast, at indførelsen af en bruttoejendomsavanceskat er i
strid med regeringens skattestop. Det vil reducere ejendomsinvesteringerne i Danmark og
dermed have en negativ effekt på samfundsøkonomien som helhed. Regeringen finder
derfor ikke, at indførelsen af en bruttoejendomsavanceskat er den rigtige vej at gå.
Side 4 af 4