Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2031127_0001.png
15. marts 2019
J.nr. 2019 - 1565
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 202 af 4. januar 2019 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at oversende en opgørelse af den samlede skattenedsættelse, som Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« giver, fordelt på landets kommuner, til skatteministeren
2031127_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en opgørelse af den samlede skattenedsættelse, som Konserva-
tive Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« giver, fordelt på lan-
dets kommuner? Tabellen bedes opstillet, så de kommuner, hvor borgerne gennemsnitligt
opnår den største gevinst, fremgår først?
Svar
Det Konservative Folkeparti offentliggjorde i december 2018 skatteplanen:
”Det skal være
billigere at være familie”.
Skatteplanen består af fire elementer, der lemper skatter og afgifter,
og fem finansieringselementer, som hovedsagelig omfatter lavere offentligt forbrug og
udgifter til indkomstoverførsler. Efter spørgsmålet er blevet stillet, har Skatteudvalget
oversendt en tabel til Skatteministeriet, som uddyber provenuvirkningen for nogle af for-
slagene. Der henvises til besvarelsen af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 199 af 4. januar
2019 for en uddybning af forslagenes provenuvirkning mv.
Det er skønnet over fordelingen på kommuner af de gennemsnitlige umiddelbare prove-
nuvirkninger af lavere skat på arbejde (i alt 16,1 mia. kr., jf. punkt 1 i skatteplanen) samt
lavere boligskatter (forudsat 14,1 mia. kr. før tilbageløb og adfærd, jf. punkt 4 i skattepla-
nen). Derudover indgår i beregningen den skønnede gennemsnitlige umiddelbare prove-
nuvirkning af at afskaffe bo- og gaveafgiften (på 3,5 mia. kr., jf. punkt 2 i skatteplanen).
Endvidere er der skønnet over fordelingen på kommuner af den gennemsnitlige effekt på
de såkaldte udvidede forbrugsmuligheder (indregnet som en ækvivalent ændring i de di-
sponible indkomster) af den forudsatte anvendelse af råderum, hvis dette beregningstek-
nisk alternativt var anvendt til generelt offentligt forbrug. Givet at skatteplanen efter Skat-
teministeriets skøn er overfinansieret med ca. 3,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i
2027, jf. besvarelsen af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 199 af 4. januar 2019, indregnes
alene virkning af en råderumsfinansiering på ca. 10,3 mia. kr. og ikke 14 mia. kr. (som for-
udsat i planen punkt 7), hvilket svarer til en umiddelbar provenuvirkning før tilbageløb på
ca. 10,9 mia. kr.
Tilsvarende er indregnet effekten af den forudsatte besparelse på jobcentre og beskæfti-
gelsesindsatsen, idet denne betragtes som en proportional reduktion af den samlede nu-
værende beskæftigelsesindsats, som beregningsteknisk fordeles ud fra den forudsatte gen-
nemsnitlige værdi for de berørte (svarende til en samlet umiddelbar provenuvirkning før
tilbageløb på ca. 4,2 mia. kr., jf. punkt 6 i skatteplanen). Det bemærkes, jf. besvarelsen af
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 203 af 4. januar 2019, at det ikke er muligt på forhånd at
angive, hvordan en generel besparelse på jobcentre og beskæftigelsesindsatsen konkret vil
fordele sig på indbyggere i landets kommuner.
I forhold til, at Konservatives oplæg løber til 2027 og indebærer et træk på råderummet
(på 14 mia. kr.) bemærkes, at der principielt set ikke opgøres et finanspolitisk råderum
længere frem end til 2025, idet der ikke er fastlagt finanspolitiske mål efter den mellemfri-
stede planlægningshorisont. Frem mod 2025 udgør det finanspolitiske råderum baseret på
forløbet fra august 2018 ca. 23�½ mia. kr.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at oversende en opgørelse af den samlede skattenedsættelse, som Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« giver, fordelt på landets kommuner, til skatteministeren
2031127_0003.png
Således omfatter beregningerne skattelempelser for i alt ca. 33,7 mia. kr. i umiddelbar pro-
venuvirkning og finansiering for i alt ca. 15,1 mia. kr. i umiddelbar provenuvirkning,
jf. ta-
bel 1.
For så vidt angår lavere registreringsafgift (punkt 3 i planen) og højere tobaksafgifter
(punkt 5 i planen) er der ikke tilstrækkelig viden om incidensen af afgifterne til at kunne
opgøre en fordeling på kommuner af de gennemsnitlige gevinster eller tab forbundet med
afgiftslempelser og -forhøjelser, jf. også besvarelsen af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 201
af 4. januar 2019. Det er derudover vurderingen, at der ikke kan opgøres en retvisende
fordelingsvirkning af forslagene om en gradvis afskaffelse af efterlønsordningen (punkt 8
i planen) og seniorjobordningen (punkt 9 i planen), hvilket også er uddybet i besvarelsen
af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 199 af 4. januar 2019. Beregningerne i tabel 1 omfatter
således ikke disse punkter i skatteplanen.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at oversende en opgørelse af den samlede skattenedsættelse, som Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« giver, fordelt på landets kommuner, til skatteministeren
2031127_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig virkning per person af punkt 1, 2, 4, 6 og 7 i Konservative Folkepartis skatte-
plan ”Det
skal være billigere at være familie”
opdelt på kommuner, 2027-regler
Kommune
Gentofte
Rudersdal
Hørsholm
Lyngby-Taarbæk
Dragør
Allerød
Furesø
Hillerød
Solrød
Fredensborg
Egedal
Roskilde
Helsingør
Vallensbæk
Lejre
Frederiksberg
Gribskov
Greve
Gladsaxe
Frederikssund
Skanderborg
Ballerup
Fanø
Tårnby
Odder
Køge
Rødovre
Hvidovre
Herlev
København
Stevns
Silkeborg
Aarhus
1.000 kr. Kommune
11,0
10,8
10,5
8,2
8,2
7,7
7,3
6,7
5,7
5,6
5,0
4,8
4,6
4,5
4,5
4,2
4,1
4,0
3,8
3,7
3,3
3,3
3,1
3,1
2,9
2,8
2,8
2,7
2,6
2,5
2,5
2,5
2,5
Glostrup
Favrskov
Syddjurs
Kolding
Halsnæs
Middelfart
Vejle
Høje-Taastrup
Ringsted
Sorø
Holbæk
Rebild
Faxe
Albertslund
Næstved
Fredericia
Aalborg
Herning
Varde
Kerteminde
Hedensted
Vordingborg
Kalundborg
Esbjerg
Viborg
Horsens
Brøndby
Sønderborg
Odsherred
Samsø
Ringkøbing-Skjern
Nyborg
Svendborg
1.000 kr. Kommune
2,5
2,4
2,4
2,3
2,3
2,3
2,3
2,2
2,0
2,0
1,9
1,8
1,7
1,7
1,7
1,7
1,6
1,6
1,6
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,4
1,4
1,4
1,4
1,3
1,3
1,3
1,3
Billund
Nordfyns
Lemvig
Odense
Ishøj
Holstebro
Haderslev
Randers
Slagelse
Jammerbugt
Assens
Hjørring
Læsø
Faaborg-Midtfyn
Brønderslev
Frederikshavn
Vejen
Aabenraa
Norddjurs
Mariagerfjord
Ikast-Brande
Struer
Guldborgsund
Ærø
Tønder
Thisted
Bornholm
Skive
Langeland
Vesthimmerlands
Morsø
Lolland
I alt
1.000 kr.
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,2
1,2
1,2
1,2
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
0,9
0,8
0,8
0,7
0,7
0,7
0,7
0,5
0,5
0,3
0,1
2,5
Anm.: Der henvises til tabelnoter til tabel 1 i besvarelse af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 199 af 4. januar 2019.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 4