Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1998872_0001.png
10. januar 2019
J.nr. 2018 - 8599
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 184 af 14. december 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være af at afskaffe momsfritagelsen for aviser, til skatteministeren
1998872_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være af at af-
skaffe momsfritagelsen for aviser.
Svar
Trykte aviser er i dag omfattet af en såkaldt nulmoms. Det vil sige, at der ikke betales
moms af salg af aviser, mens producenter af aviser stadig kan fradrage købsmoms af varer
og ydelser, som anvendes til produktionen af avisen. Trykte aviser er dog pålagt en løn-
sumsafgift på 3,54 pct. af værdien af avissalget.
Det skønnes, at en afskaffelse af nulmomsen og lønsumsafgiften på trykte aviser medfø-
rer et umiddelbart merprovenu på 425 mio. kr. (2019-niveau) i 2020, svarende til et mer-
provenu på 325 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved afskaffelse af nulmoms og lønsumsafgift på trykte aviser
Mio. kr. (2019-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Umiddelbar provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
2020
425
325
325
2021
400
300
300
2022
375
300
275
Varigt
325
250
250
Anm.: Afrundet til nærmeste 25 mio. kr. Det er forudsat, at salget af trykte aviser falder frem til 2025. Herefter er det bereg-
ningsteknisk forudsat, at grundlaget følger udviklingen i BNP. Der er indregnet en arbejdsudbudsvirkning med en selvfinan-
sieringsgrad på 3,5 pct.
Opgørelsen af provenuvirkningen ved en afskaffelse af nulmomsen og lønsumsafgiften
på trykte aviser er baseret på de samme antagelser, som er anvendt i besvarelsen af KUU
alm. del spørgsmål nr. 27 af 6. november 2017 samt FIU alm. del spørgsmål nr. 350 af 19.
maj 2017. Forskellen i provenuvirkningen skyldes en opdatering af det bagvedliggende
datagrundlag.
Det bemærkes, at man ikke kan afskaffe nulmomsen for trykte aviser uden samtidig at af-
skaffe lønsumsafgiften for trykte aviser, da kun momsfritagne aktiviteter er omfattet af
lønsumsafgift.
Side 2 af 2