Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1990288_0001.png
10. december 2018
J.nr. 2018 - 7828
Kontor:
Forretning og Styring 1 [FS1]
Samrådsspørgsmål O og P
- Tale til besvarelse af spørgsmål O og P den 13. december 2018
Spørgsmål O
Vil ministeren redegøre for, hvorfor SKAT ikke
stoppede refusion af udbytteskat, da SKAT mod-
tog oplysninger fra Storbritannien i juni 2015 om
mulig svindel med refusion af udbytteskat?
Spørgsmål P
Vil ministeren redegøre for, om det blev vurderet
at benytte muligheden for at tilbageholde refusion
af udbytteskat i op til 6 måneder, da man modtog
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. december 2018 om udbyttesagen, til skatteministeren
1990288_0002.png
oplysninger fra Storbritannien om mulig svindel
med refusion af udbytteskat?
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd om udbytte-
sagen, som jo er et emne, vi har drøftet før. Jeg er
blevet stillet to spørgsmål, som jeg vil besvare
samlet.
Lad mig starte med at bemærke, at det hele tiden
har været vigtigt for mig at sikre så åben en debat
om sagen som muligt. Det er en trist og alvorlig
sag, som Folketinget har en naturlig og berettiget
interesse i.
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. december 2018 om udbyttesagen, til skatteministeren
1990288_0003.png
I løbet af 2016 havde vi en række samråd om næ-
sten samme spørgsmål. På det tidspunkt vurde-
rede jeg, at jeg ikke kunne oplyse Folketinget om
forløbet henover sommeren 2015 af hensyn til den
verserende efterforskning i SØIK.
SØIK har nu vurderet, at det hensyn ikke er til
stede i samme grad som tidligere. Derfor er der
også blevet udleveret en række centrale dokumen-
ter til Skatteudvalgets fortrolige orientering.
Som følge af SØIKs vurdering har Justitsministe-
riet udvidet tillægskommissoriet vedrørende ud-
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. december 2018 om udbyttesagen, til skatteministeren
1990288_0004.png
byttesagen og har anmodet Undersøgelseskom-
missionen om SKAT om at udvide sin undersø-
gelse, således at SKATs udbetaling af refusion af
udbytteskat også omfatter perioden henover som-
meren 2015.
SØIK har dog understreget, at de udleverede do-
kumenter og oplysninger skal fastholde deres for-
trolige karakter. Derfor er det begrænset, hvor
mange nye detaljer jeg kan fremlægge på et åbent
samråd.
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. december 2018 om udbyttesagen, til skatteministeren
1990288_0005.png
[Spørgsmål O]
Med den ramme sat vil jeg gå videre til besvarelsen
af spørgsmålene. I spørgsmål O spørges der om,
hvorfor SKAT ikke stoppede refusion af udbytte-
skat, da man modtog oplysninger fra Storbritan-
nien i juni 2015 om mulig svindel med refusion af
udbytteskat.
Det daværende SKAT modtog, hen over somme-
ren 2015, oplysninger om mulig svindel med refu-
sion af udbytteskat. Som jeg også tidligere har op-
lyst, så iværksatte SKAT undersøgelser af de mod-
tagne oplysninger med henblik på at be- eller af-
kræfte den påståede svindel.
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. december 2018 om udbyttesagen, til skatteministeren
1990288_0006.png
Jeg har tidligere fået oplyst, at oplysningerne var af
en sådan karakter, at SKATs undersøgelser ikke
førte til noget resultat. Derfor vurderede SKAT
først den 6. august, at det fornødne grundlag var
til stede for at stoppe alle udbetalinger.
Det daværende SKATs håndtering af henvendel-
serne er genstand for Undersøgelseskommissio-
nen om SKATs undersøgelse, og jeg finder det
derfor ikke rigtigt at kommentere yderligere herpå.
Jeg imødeser resultaterne af Undersøgelseskom-
missionens arbejde, når disse foreligger.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. december 2018 om udbyttesagen, til skatteministeren
1990288_0007.png
Men det er da klart, at med den viden vi har i dag,
burde udbetalingerne have været stoppet langt tid-
ligere.
[Spørgsmål P]
Det leder mig videre til besvarelse af spørgsmål P,
hvor der spørges om, hvorvidt det blev vurderet
at benytte muligheden for at tilbageholde refusion
af udbytteskat i seks måneder.
Her antager jeg, at der henvises til kildeskattelo-
vens § 69 B. Bestemmelsen i kildeskatteloven er
ikke
en generel bemyndigelse for Skatteforvaltnin-
gen til vilkårligt at stoppe al refusion af udbytte-
skat.
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. december 2018 om udbyttesagen, til skatteministeren
1990288_0008.png
Efter reglen har Skatteforvaltningen seks måneder
til at behandle sager om refusion af udbytteskat.
Det gælder bl.a. i tilfælde, hvor modtageren er be-
rettiget til refusion som følge af en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst.
Afgøres sagen ikke inden for denne frist, påløber
der renter af den refusion, den pågældende even-
tuelt er berettiget til. Fristen kan med reglen afbry-
des, hvis Skatteforvaltningen ikke har modtaget
tilstrækkelig dokumentation.
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. december 2018 om udbyttesagen, til skatteministeren
1990288_0009.png
Reglen giver dermed ikke en
generel
mulighed for
at holde refusioner tilbage i op til seks måneder.
Hvis grundlaget for at udbetale en refusion er til
stede, giver reglen således ikke mulighed for at
holde udbetalingen tilbage.
Hvis der på den anden side
på baggrund af en
konkret vurdering af den enkelte anmodning
mangler dokumentation, og den, der har anmodet
om refusion, ikke leverer denne, kan Skatteforvalt-
ningen stoppe udbetalingen og dermed rentetil-
skrivningen af udbytteskat for den enkelte anmod-
ning
også ud over de seks måneder.
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. december 2018 om udbyttesagen, til skatteministeren
1990288_0010.png
Det vil sige, at bestemmelsen kun giver mulighed
for at stoppe fristerne for rentetilskrivning på bag-
grund af en konkret anmodning om at modtage
dokumentation for relevante oplysninger i sagen.
Bestemmelsen siger ikke noget om, hvornår der
skal træffes afgørelse i sager om anmodning om
refusion af udbytteskat, men alene noget om,
hvornår forrentningen starter.
På den ene side kan bestemmelsen derfor ikke
bruges til at holde alle sager tilbage i seks måneder
uden en tilstrækkelig begrundelse, og på den an-
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. december 2018 om udbyttesagen, til skatteministeren
1990288_0011.png
den side hindrer den ikke, at alle anmodninger til-
bageholdes, også ud over seks måneder, hvis der
på grund af en generel mistanke om svindel er det
fornødne grundlag for det. Det sidste var det, der
var tilfældet i august 2015.
[Afslutning]
Med den viden vi har i dag, er det klart, at både jeg
og alle andre ville ønske, at udbetalingen var blevet
stoppet tidligere. At det ikke skete, kan vi desværre
ikke ændre på.
Det, som vi kan gøre noget ved nu, er at minimere
risikoen for, at der kan ske svindel fremadrettet.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. december 2018 om udbyttesagen, til skatteministeren
1990288_0012.png
Det har vi gjort i fællesskab ved at afsætte 435 mio.
kr. til at styrke kontrollen på området, til udvikling
en ny og sikrere model for udbyttebeskatning og
til arbejdet med hjemføring af svigsbeløb.
Tak for ordet.
Side 12 af 12