Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1996877_0001.png
7. januar 2019
J.nr.
2018-8558
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 179 af 12. december 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om der findes et skattefagligt optimum for personbeskatningen, til skatteministeren
1996877_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at der findes et skattefagligt optimum for personbeskatningen, og hvor
mener ministeren i bekræftende fald, at det dette optimum ligger, hvad angår topskatte-
grænsen?
Svar
Regeringen fører en ansvarlig og holdbar økonomisk politik og ønsker løbende at priori-
tere en styrkelse af kernevelfærden og sænke det strukturelle skattetryk.
Dette er regeringen lykkedes med. Således har regeringens skattepolitik siden regerings-
skiftet i juni 2015 medført, at skatter og afgifter (netto) lempes med godt 27 mia. kr.
(2019-niveau)
i 2025. Disse skattelempelser indebærer blandt andet, at en enlig LO’er
skønnes at få en fremgang i rådighedsbeløbet på ca. 7.200 kr. i 2025.
Der er teoretisk og empirisk belæg for, at en høj skat på arbejdsindkomst reducerer det
samlede arbejdsudbud og dermed beskæftigelsen i samfundet. Niveauet og indretningen
af indkomstskatterne kan dermed have en række velstandsmæssige omkostninger i form
af lavere beskæftigelse og produktion.
Det er således teoretisk og empirisk belæg for, at det vil øge den økonomiske velstand i
samfundet at forhøje topskattegrænsen
og det vil øge den økonomiske velstand mere,
end hvis samme provenu eksempelvis anvendes på at lempe bundskattesatsen. Men det er
naturligvis i sidste ende en politisk beslutning, hvor topskattegrænsen skal ligge.
Side 2 af 2