Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1996687_0001.png
4. januar 2019
J.nr. 2018 - 7314
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 172 af 12. december 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 172: MFU spm. om at opgøre de provenumæssige konsekvenser i ejer/udligningsafgiften, i elafgifterne og i brændstofafgifterne, jf. svar på spm. 40 og 42, til skatteministeren
1996687_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 40 om mindreprovenu ved viderefø-
relse af batterifradrag for elbiler og af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 42 om afskaf-
felse af minimumssats i registreringsafgift for elbiler, at ”Foruden at påvirke registrerings-
afgiftsprovenuet og moms vil der også være provenumæssige konsekvenser for ejer- og
udligningsafgiften, samt el- og
brændstofafgifterne”. Ministeren bedes på samme måde
som i de to nævnte spørgsmål og svar opgøre de provenumæssige konsekvenser i
ejer/udligningsafgiften, i elafgifterne og i brændstofafgifterne.
Svar
Elbilers elforbrug omregnes på baggrund af energiindholdet i en kWh fra elforbrug til et
tilsvarende benzinforbrug. Som følge af elbilers høje energieffektivitet er ejerafgiften for
elbiler lavere end for benzin- og dieselbiler.
De fleste elbiler har et omregnet benzinforbrug på over 50 km/l, og derfor svares der af-
gift efter ejerafgiftens laveste sats på 660 kr. årligt. Til sammenligning udgør ejerafgiften
for en gennemsnitlig benzinbil 1.160 kr. årligt. Dermed indebærer det et årligt mindrepro-
venu på 500 kr. pr. elbil, der erstatter købet af benzinbil. Ved et ejerskab på 15 år svarer
det til et mindreprovenu på ca. 7.500 kr. (2019-priser) pr. bil.
Elbilers høje energieffektivitet medfører ligeledes, at der for elbiler betales mindre i elaf-
gift end i brændstofafgifter for benzinbiler. Ved en årskørsel på 13.000 km og en afgifts-
sats i 2020 på 88,4 øre (2019-priser)
1
skønnes den årlige afgiftsbetaling for en gennemsnit-
lig elbil at udgøre ca. 2.700 kr. inkl. moms. Til sammenligning skønnes det, at der for en
ny benzinbil i gennemsnit betales ca. 5.000 kr. årligt i brændstofafgifter inkl. moms. Ved
et ejerskab på 15 år svarer det til et mindreprovenu på ca. 34.500 kr. (2019-priser) pr. bil.
Med baggrund i disse beregningstekniske antagelser skønnes det med betydelig usikker-
hed, at 100.000 ekstra elbiler, som erstatter benzindrevne biler, vil medføre et akkumule-
ret mindreprovenu fra ejerafgiften på ca. 1 mia. kr. og fra brændstofafgifterne på ca. 3
mia. kr. Ved 500.000 ekstra elbiler kan mindreprovenuet med betydelig usikkerhed ud-
gøre hhv. ca. 3 mia. kr. og 13 mia. kr.,
jf. tabel 1.
For 1 mio. og 3 mio. ekstra elbiler kan
mindreprovenuerne skaleres yderligere.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser for ejerafgiften og brændstofafgifterne
Mia. kr., 2019-niveau
Antal ekstra elbiler
Ejerafgift
Brændstofafgifter
Kilde: Egne beregninger.
100.000
-1
-3
500.000
-3
-13
1.000.000
-6
-27
3.000.000
-18
-80
1
I forbindelse med justeringen af Aftalen om indfasning af elbiler mv. fra foråret 2017 blev det aftalt, at særordningen med
tilbagebetaling af elafgift ned til minimumssatsen på 0,4 øre pr. kWh for erhvervsmæssig opladning af elbiler m.v. blev
forlænget til og med den 31. december 2019, hvorefter der skal betales fuld elafgift af el til opladning af elbiler mv.
Side 2 af 2