Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1986323_0001.png
26. november 2018
J.nr. 2018 - 7610
Kontor:
Strategisk HR og Analyse [SHA]
Samrådsspørgsmål J
- Tale til besvarelse af spørgsmål J den 6. december 2018
[Indledning]
Tak for invitationen til at deltage i samrådet. Jeg er
blevet bedt om at kommentere på en udtalelse fra
Dansk Told og Skatteforbund, som rejser en
række bekymringer om etableringen af de syv sty-
relser i skatteforvaltningen. Jeg har løbende dialog
med Dansk Told og Skatteforbunds formand Jørn
Rise
og jeg har allerede inviteret ham til et møde
om de bekymringer, han rejser i udtalelsen.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0002.png
Jeg synes, at Dansk Told og Skatteforbund rejser
nogle legitime bekymringer. Dem tager jeg alvor-
ligt. Men det er også bekymringer, som jeg synes,
vi har nogle gode svar på.
I samrådsspørgsmålet henvises der indledningsvist
til udtalelsen: ”Bare fordi man har delt
SKAT op i
syv styrelser, er tingene ikke løst”.
Det er jeg fuld-
stændig enig i. Regeringen har aldrig sagt, at opret-
telsen af syv nye styrelser var et trylleslag, der
skulle få alle problemer til at gå væk.
[Organiseringen]
Side 2 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0003.png
Når vi har valgt at gøre, som vi har, så er det fordi,
at det nu tidligere SKAT ikke var i stand til at løse
udfordringerne. Blandt andet fordi organisationen
var for stor og kompleks.
Oprettelsen af de syv nye styrelser skal mindske
kompleksiteten, give mere klart ansvar for de en-
kelte opgaver, styrke ledelsen og sikre mere fokus
på kerneopgaven. Det betyder ikke, at proble-
merne er løst. Det er de ikke. Men sammen med
de historisk store investeringer, som regeringen
har foretaget, er den nye organisering det funda-
ment, som skal sikre, at der om nogle år står et
bedre og stærkere skattevæsen.
Side 3 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0004.png
[Kompetencetab/Produktivitetstab]
Ift. bekymringen om kompetence- og produktivi-
tetstab, så skal det fremhæves, at SKAT i forvejen
stod over for en stor naturlig afgang, fordi rigtig
mange medarbejdere går på pension i de kom-
mende år. Så den udfordring skyldes ikke kun den
nye organisering.
Det er en udfordring, som skal løses
uanset
hvordan organiseringen ser ud. Og det vil en mere
langstrakt proces ikke ændre ved. Som skattemini-
ster kan jeg jo ikke beslutte, hvornår medarbejdere
går på pension.
Side 4 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0005.png
Det er rigtigt, at den nye organisering, samt rege-
ringens ønske om at placere flere statslige arbejds-
pladser uden for hovedstaden, betyder, at nogle
medarbejdere skal skifte arbejdsplads. Men det
hænger sammen med, at et af de bærende elemen-
ter i omorganiseringen er, at medarbejdere i højere
grad end tidligere skal samles i stærkere faglige mil-
jøer, hvor medarbejdere og ledere kommer til at
sidde på samme adresser.
Det kan indebære en risiko for et produktivitetstab
på den korte bane. Men hvis vi skal nå målet om
en stærkere skatteforvaltning, så er jeg overbevist
om, at prioriteringen er den rigtige.
Side 5 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0006.png
Samtidig ved jeg, at risikoen er forsøgt mindsket
ved at fordele flytningerne på kvartalsvise bølger
frem mod 2021
i stedet for at flytte alle medar-
bejdere og ledere på én gang.
Jeg lytter naturligvis, når Dansk Told og Skattefor-
bund siger, at vi risikerer et kompetencetab. Det er
en udfordring, men jeg tillader mig alligevel at være
fortrøstningsfuld, set i lyset af at der er afsat speci-
fikke midler til kompetenceudvikling. Derudover
har de nye styrelser et løbende fokus på at fast-
holde medarbejderne.
Side 6 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0007.png
[Store afstande og svært at samarbejde på tværs]
Dansk Told og Skatteforbund mener desuden, at
organiseringen kan medføre større afstande for
borgere og virksomheder og vanskeliggøre samar-
bejde på tværs af skatteforvaltningen.
Jeg mener, at det giver god mening at samle kom-
petencerne, så der skabes stærkere faglige miljøer
og større nærhed til nærmeste leder, og så enkelte
medarbejdere ikke sidder alene med opgaverne.
Derudover har det også været et hensyn at placere
opgaverne geografisk dér, hvor det giver bedst me-
ning ift. borgere og virksomheder.
Side 7 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0008.png
Samarbejde på tværs er en udfordring og et op-
mærksomhedspunkt i de fleste organisationer.
Den nye skatteforvaltning har både fokus på at
sikre en klar placering af ansvar for de enkelte ker-
neopgaver og sikre, at opgaveløsningen hænger
sammen på tværs af styrelser.
[Tillid og flere medarbejdere]
Dansk Told og Skatteforbund mener ikke, at tilli-
den til skatteforvaltningen kan genoprettes ved at
fordele opgaverne på syv nye styrelser
og gen-
nem investering af milliarder i nye it-systemer.
Også her er jeg enig. Tilliden genoprettes ikke
alene med en ny organisering. Eller med nyt it. Der
Side 8 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0009.png
skal mere til. Og jeg er helt enig i, at det også hand-
ler om medarbejdere. Bundlinjen af regeringens
politik er da også, at der siden regeringen tiltrådte
og frem mod 2021 vil være 2.000 flere medarbej-
dere i skattevæsenet, end der ellers ville have været,
hvis vi ikke havde investeret mere end 12 mia. kr.
siden 2015. Det betyder, at der hver måned starter
nye medarbejdere, der skal arbejde med fx vejled-
ning, skattekontrol og klagebehandling.
Jeg har fuld forståelse for, at man kan ønske sig
endnu flere ansatte. Men jeg synes, at regeringens
politik på det her punkt er ambitiøs. Der sker i
Side 9 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0010.png
disse år et historisk stort medarbejderløft i skatte-
forvaltningen.
Så skal det også bemærkes, at selv hvis vi ville an-
sætte flere, så er der grænser for, hvor hurtigt det
kan gå. Som Dansk Told og Skatteforbund også er
inde på i udtalelsen, så skal nye medarbejdere læres
op, og det kræver tid.
Men det ændrer ikke på, at regeringen i de kom-
mende år er åben for, at der skal afsættes yderli-
gere midler til flere medarbejdere, hvis behovet
opstår. Jeg noterer mig, at der er et ønske fra flere
Side 10 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0011.png
partier, og hvis vi kan finde finansiering til det, så
er jeg åben for at tage en politisk drøftelse om det.
[Finansloven]
Og apropos finansiering så skriver Dansk Told og
Skatteforbund i deres udtalelse, at de ser med stor
bekymring på udviklingen i ressourcer til skatte-
forvaltningen i regeringens finanslovsforslag.
Tillad mig her at blive lidt teknisk, for det er altså
ikke rigtigt, at vi med finanslovsforslaget har lagt
op til besparelser på skatteforvaltningen de kom-
mende år. Man kan nemt få den opfattelse ud fra,
Side 11 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0012.png
hvad der står i medierne. Men det gør det ikke
mere rigtigt.
Der er siden finansloven for 2016 samlet set prio-
riteret mere end 12 mia. kr. til skattevæsenet, heraf
2,2 mia. kr. yderligere i forbindelse med finanslo-
ven for 2019. Regeringen har således over de se-
neste år sikret massive investeringer i skattefor-
valtningen. Hertil vil der
over de kommende år
være en løbende stillingtagen til behovet for
yderligere bevillinger.
Det er ikke unormalt, at der er et teknisk fald i be-
villingerne på finansloven, når man ser fire år
Side 12 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0013.png
frem. Det er derfor ikke korrekt, når det angives,
at regeringen har planer om at spare på skattevæs-
net i de kommende år.
[Den tidsmæssige ramme]
Endelig mener Dansk Told og Skatteforbund, at
den tidsmæssige ramme er for kort. Igen er det en
helt forståelig bekymring.
Jeg tror, at mange danskere har en forventning om,
at vi går hurtigt frem, så vi kan få skattevæsenet
styrket så hurtigt, som muligt. Oprydningen og
genopbygningen af skattevæsenet ikke er noget, vi
kan klare fra den ene dag til den anden. Det tager
Side 13 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0014.png
tid at implementere en ny organisation. Det hand-
ler om det lange seje træk. Og det skylder vi dan-
skerne at være åbne og ærlige omkring.
Jeg mener ikke, at vi går for hurtigt frem. Vi har
arbejdet frem mod åbningen af de nye styrelser i to
år. Og arbejdet med at ændre organisationen for-
løber frem til 2021. Nogle mener, at det går for
langsomt. Andre mener, at det går for hurtigt.
Jeg lytter altid til kloge folk og konstruktive input,
men vi kommer ikke udenom, at vi før eller siden
bliver nødt til at flytte arbejdspladserne, hvis pla-
nen om at højne det faglige niveau skal lykkes.
Side 14 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0015.png
Hvis vi udskyder flytteplanerne, så risikerer vi, at
det kommer til at tage endnu længere tid at genop-
rette skattevæsenet.
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg gerne sige, at jeg synes, at
bekymringerne fra Dansk Told og Skatteforbund
er helt forståelige. De afspejler udfordringer, som
vi løbende skal have en politisk drøftelse af.
Jeg håber, at vi til trods for disse bekymringer fort-
sat kan samarbejde konstruktivt om det fælles mål,
vi har, her i kredsen. Nemlig at få et nyt og bedre
skattevæsen. Jeg vil i hvert fald gøre mit til at sikre
Side 15 af 16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. december 2018 om konklusioner fra Dansk Told & Skatteforbunds Repræsentantskabsmøde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J, til skatteministeren
1986323_0016.png
ro og stabilitet til den fortsatte etablering af det
nye skattevæsen.
Vi er alle
på tværs af partifarver - blevet klogere
af den proces, som skatteforvaltningen har gen-
nemgået det sidste årti. Og den viden skal vi selv-
følgelig tage ved lære af. Jeg håber, at vi sammen
finder nogle fornuftige løsninger på de problemer,
der måtte opstå undervejs
og jeg er overbevist
om, at det nok skal lykkes os i fællesskab. Og her
er det min forhåbning, at vi fortsat i denne kreds
kan samarbejde konstruktivt og finde fælles løs-
ninger i form af flere brede politiske aftaler.
Tak for ordet.
Side 16 af 16