Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1995490_0001.png
21. december 2018
J.nr. 2018 - 8378
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 162 af 5. december 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/12-18 fra Stefan Lehm vedrørende ejendomsskat, til skatteministeren
1995490_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere den generelle problemstilling som rejses i henvendelsen af
3. december 2018 fra Stefan Lehm vedrørende ejendomsskat, jf. SAU alm. del
bilag 73.
Svar
Borgeren beskriver i henvendelsen, at han i en årrække har betalt ejendomsværdiskat på
baggrund af en ejendomsvurdering på 4.000.000 kr. i stedet for 2.600.000 kr., som ifølge
henvendelsen er den korrekte vurdering. Den højere vurdering skyldes ifølge borgeren, at
Skatteforvaltningen ikke har registreret oplysningerne fra BBR-registret korrekt.
Forkert registrering af oplysninger, som borgeren her beskriver, er desværre endnu et ek-
sempel, der udstiller svagheden ved det hidtidige vurderingssystem, og hvorfor vi i fælles-
skab har besluttet at udvikle et nyt system, der skal give danskerne mere retvisende og
gennemskuelige ejendomsvurderinger.
Med hensyn til adgangen til genoptagelse kan jeg forstå, at der verserer en klage herom
hos Skatteankestyrelsen. Jeg har som skatteminister efter skatteforvaltningsloven ikke lov
til at gå ind i konkrete sager, og jeg kan derfor heller ikke udtale mig om den konkrete sag,
men jeg har fuld forståelse for, at fristreglerne i visse tilfælde kan virke firkantede.
Genoptagelsesreglerne skal sikre adgang til at ændre en forkert beskatning, men skal imid-
lertid samtidig
på samme måde som de almindelige forældelsesregler
sikre, at der
hverken over for borgere og virksomheder eller skattemyndighederne kan rejses krav ved-
rørende forhold langt tilbage i tid. Generelt er det sådan, at der kan ske genoptagelse, hvis
vurderingen er foretaget på et fejlagtigt grundlag som følge af fejlagtig eller manglende re-
gistrering af ejendommens grundareal, bygningsareal, planforhold eller lignende objektivt
konstaterbare faktiske forhold. Der kan derimod ikke ske genoptagelse af rene beløbs-
mæssige vurderingsskøn.
Anmodningen om genoptagelse skal indgives senest den 1. maj i det fjerde år efter udlø-
bet af det kalenderår, hvor den fejlagtige vurdering første gang er foretaget (ordinær gen-
optagelse). Der er dog mulighed for ekstraordinær genoptagelse efter denne frist, hvis
genoptagelsen vil resultere i en ændring af ejendomsværdien eller grundværdien med mere
end 20 pct. Ekstraordinær genoptagelse vil som udgangspunkt kun have skattemæssig
virkning fra det tidspunkt, hvor vurderingen ændres. Det gælder dog ikke, hvis genopta-
gelse er til ugunst for ejeren, og ejeren ikke har været i god tro.
Det er mit klare politiske udgangspunkt, at skatteborgerne ikke skal bære risikoen for fejl
begået af skattemyndighederne. Samtidig er det helt afgørende, at reglerne har den rette
balance, så adgangen til genoptagelse på den ene side ikke reelt bliver en forlængelse af
klagefristen, og på den anden side giver rimelige muligheder for at rette op på en forkert
beskatning. I lyset af, at Skatteforvaltningen kan genoptage sager i tilfælde, hvor der ikke
er betalt skat, vil jeg bede mine embedsmænd om at se på, om der er behov for at ændre
genoptagelsesreglerne for at løse sager som denne.
Side 2 af 2