Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1997590_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
8. januar 2019
Besvarelse af spørgsmål 144 alm. del stillet af udvalget den 28. no-
vember 2018 efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål:
I rapporten ”Analyse af Iværksætterselskaber” udgivet af Erhvervsstyrel-
sen i september 2018 i samarbejde med bl.a. Skatteministeriet fremgår
det, at der var usikkerhed om den nye selskabsform ”ville blive brugt til
svig og momsunddragelse i videre udstræk end andre virksomhedsfor-
mer”, og at det efterfølgende har vist sig, at iværksætterselskaberne ”i
større omfang end forventet har medført en forhøjet risiko for svig.” Den
forventning og usikkerhed stod ikke beskrevet i bemærkningerne til lov-
forslag nr. L 152 (folketingsåret 2012-13), hvor der tværtimod stod føl-
gende: ”Lovforslaget medfører ikke i øvrigt konsekvenser for det offent-
lige.” Kan ministeren redegøre for, hvor den forventning og usikkerhed
fremgik, og hvorfor den ikke blev videreformidlet i bemærkningerne til
lovforslaget?
Svar:
Jeg har bedt Erhvervsstyrelsen forholde sig til spørgsmålet. Erhvervssty-
relsen kan i den forbindelse oplyse følgende, som jeg kan henholde mig
til:
”Når
der i rapporten
”Analyse af Iværksætterselskaber” refereres til
”usikkerhed ved introduktionen af iværksætterselskaber”,
henvises der
ikke til en usikkerhed i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget,
men til en usikkerhed udtrykt i medier og senere af politikere i forbindel-
se med indgåelse af skattelyaftalen.
Der var derimod i forbindelse med lovarbejdet ved indførelsen af iværk-
sætterselskaberne ikke en særlig formodning om, at virksomhedsformen
ville blive misbrugt i højere grad end andre virksomhedsformer. Dette
byggede blandt andet på, at iværksætterselskaber blev underlagt samme
lovgivningskrav som anpartsselskaber, i modsætning til Selskaberne med
begrænset ansvar (S.M.B.A.’erne), som samtidig blev afskaffet som sel-
skabsform.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om, hvorvidt iværksætterselskaber vil kunne benyttes til svig og momsunddragelse, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
2/3
Da iværksætterselskaberne blev indført, blev der blandt andet lagt vægt på
betænkning 1498, november
2008, ”Modernisering af selskabsretten”,
som blev afgivet af et udvalg, som blev nedsat af den daværende økono-
mi- og erhvervsminister, og blandt andet omfattede repræsentanter fra
Justitsministeriet, Statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitet, Skat-
teministeriet og adskillige relevante erhvervsorganisationer samt profes-
sorer og andre sagkyndige.
Udvalget anbefalede i afsnit 5.5.2. vedr. kravet om et legalt minimum for
indskudskapital i anpartsselskaber, helt at afskaffe kapitalkravet for an-
partsselskaber.
Udvalget lagde vægt på, at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng
mellem kapitalkravet ved stiftelse og kreditorbeskyttelse, og at det var en
bedre beskyttelse for kreditorerne, at kræve at ledelsen i et selskab står til
ansvar for, at der til enhver tid er et forsvarligt kapitalberedskab. Sådanne
regler findes der for iværksætterselskaber i dag.
I forbindelse med selve lovarbejdet ved indførelsen af iværksætterselska-
ber kiggede man ligeledes på andre EU-lande, som ikke havde mini-
mumskrav for kapital i anpartsselskaber, eller havde etableret en ny sel-
skabsform, svarende til iværksætterselskaber. Her var der tilsyneladende
ikke større samfundsmæssige problemer.
Erhvervsstyrelsen foretog således ved lovarbejdet en intern vurdering på
baggrund af bl.a. ovennævnte betænkning.
Lovforslaget blev sendt i høring den 19. december 2012, til i alt 109 or-
ganisationer, foreninger, m.v., herunder Skatteministeriet, Justitsministe-
riet og Statsadvokaturen for særlig økonomisk kriminalitet. Der er modta-
get høringssvar fra 44 organisationer, foreninger, m.v., herunder Skatte-
ministeriet, flere relevante erhvervsorganisationer, som FSR, DE, DI samt
flere professorer og sagkyndige.
Der var enkelte høringsparter, som var skeptiske omkring forslaget, men
langt de fleste høringssvar vi modtog, var positive omkring afskaffelsen
af S.M.B.A.’erne
og indførelsen af iværksætterselskaberne.
Skatteministeriet har bl.a. afgivet høringssvar, hvoraf det fremgår, at de
ønsker at det præciseres, at iværksætterselskaber sidestilles med anparts-
selskaber. De skriver endvidere, at:
”Skatteministeriet vurderer, at indfø-
relse af iværksætterselskabet som afløser for S.M.B.A.’er fremadrettet
giver en større gennemsigtighed og fører til bedre grundlag for håndhæ-
velse af rigtige angivelser
til SKAT”.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om, hvorvidt iværksætterselskaber vil kunne benyttes til svig og momsunddragelse, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
1997590_0003.png
3/3
Herudover har en stor del af høringsparterne ligeledes modtaget forslaget
om at afskaffe SMBA’erne positivt, og angivet, at den manglende trans-
parens har givet anledning til bekymring. Dette fremgår blandt andet af
høringssvar fra FSR, DE og Finansrådet, og opfattelsen har desuden været
udtrykt af sagkyndige førend lovarbejdet.
Det
relevante
høringsmateriale
kan
læse
https://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/L152/bilag.htm#dok.
her:
Der var altså ikke i Erhvervsstyrelsen en særlig formodning om, at virk-
somhedsformen ville blive mere anvendt til svig end andre virksomheds-
former, da man udarbejdede lovforslaget.
I forhold til, at der ikke er omtalt noget i forarbejderne vedr. skattesvig,
skal Erhvervsstyrelsen henvise til høringssvaret fra Skatteministeriet. Er-
hvervsstyrelsen har bl.a. lagt dette høringssvar til
grund.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov