Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1987246_0001.png
12. december 2018
J.nr. 2018 - 7726
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 104 af 15. november 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om kommentar til præsentation fra foretræde den 15. november 2018 fra Fleggaard Holding A/S vedrørende grænsehandel, til skatteministeren
1987246_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere præsentationen fra foretræde den 15. november 2018 fra
Fleggaard Holding A/S vedrørende grænsehandel, jf. SAU alm. del - bilag 52.
Svar
I Fleggaard Holdings materiale fra foretræde i SAU d. 15. november 2018 fremgår blandt
andet, at afgiftslettelser ikke medfører hjemvendt grænsehandel. Fleggaard opfordrer på
den baggrund til, at tidligere afgiftslempelsers reelle effekt på grænsehandlen undersøges,
før der iværksættes yderligere afgiftslempelser.
Afgiftsændringers virkning
Fleggaard anfører, at afgiftsforskellen betyder meget lidt for den samlede prisforskel på
varer i Danmark og Tyskland, og at afgiftslettelser i Danmark ikke medfører hjemvendt
grænsehandel. Fleggaard fremhæver i den forbindelse egne data for salget af sodavand,
der viser, at Fleggaard har haft et øget sodavandssalg til danskere siden afskaffelsen af so-
davandsafgiften. Fleggaard anfører, at omsætningen med sodavand i Danmark kun er ste-
get marginalt i samme periode.
Efter Skatteministeriets vurdering er det ikke korrekt, at afgiftslempelser ikke påvirker
grænsehandlen. Når danske afgiftsnedsættelser mindsker prisforskellen i forhold til fx
Tyskland, indebærer det isoleret set, at incitamentet til at grænsehandle mindskes. Skatte-
ministeriet skønner således generelt, at prisændringer påvirker forbrugsmønstre og herun-
der også grænsehandel, når der er tale om grænsehandelsfølsomme varer.
Skatteministeriet kan desuden ikke bekræfte Fleggaards oplysninger om sodavandssalget,
efter afgiften blev halveret i 2013 og siden afskaffet i 2014. Ifølge Bryggeriforeningens tal
for medlemmernes salg af læskedrikke opgjort i mio. liter har der været en stigning i salget
på det danske marked på over 20 pct. fra 2012 til 2017
1
. Skatteministeriet vurderer samti-
dig, at grænsehandlen med sodavand opgjort i mio. liter er faldet med næsten 40 pct. i
samme periode
2
.
Effekt af tidligere afgiftslettelser
Siden 2012 har værdien af grænsehandlen med nydelsesmidler generelt været faldende for
alle varekategorier undtagen for røgtobak samt slik og chokolade,
jf. Skatteøkonomisk Rede-
gørelse 2018.
Denne udvikling kan ikke i alle tilfælde forklares med, at der har været foreta-
get diskretionære afgiftsnedsættelser. Det illustrerer, som Fleggaard også skriver, at der er
en række andre faktorer udover afgiftsændringer, som påvirker grænsehandlen. For ek-
sempel kan afgiftsændringer i udlandet, generelle ændringer i forbrugs- og rejsemønstre
samt prisændringer som følge af ændrede avancer mv. også påvirke grænsehandlen. Det
er således vanskeligt at isolere effekten på grænsehandlen af tidligere afgiftsnedsættelser.
1
Kilde: Bryggeriforeningen, Tal om læskedrikke, Medlemmernes salg på det danske læskedrikmarked (mio. liter).
Kilde: Skatteministeriet, Skatteøkonomisk Redegørelse 2018, Appendiks 5B. Udviklingen i mængden af grænsehandel med
nydelsesmidler.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om kommentar til præsentation fra foretræde den 15. november 2018 fra Fleggaard Holding A/S vedrørende grænsehandel, til skatteministeren
1987246_0003.png
Finansieringslogik
Fleggaard anfører, at der er en omvendt finansieringslogik i grænsehandelsdebatten, fordi
afgiftslettelser på slik og chokolade ifølge debatten medfører mindre grænsehandel, mens
afgiftsforhøjelser på cigaretter ifølge debatten ikke medfører øget grænsehandel. Det be-
mærkes, at en sådan omvendte finansieringslogik i grænsehandelsdebatten ikke kan hen-
føres til Skatteministeriets vurderinger af konsekvenserne ved mulige afgiftsnedsættelser
eller -forhøjelser.
Skatteministeriet skønner generelt, at danske afgiftsnedsættelser på grænsehandelsføl-
somme varer vil medføre mindsket grænsehandel og et øget indenlandsk salg, mens af-
giftsforhøjelser på grænsehandelsfølsomme varer omvendt skønnes at medføre en øget
grænsehandel og et mindsket indenlandsk salg. Denne antagelse gælder således også ved
ændringer i afgifter på chokolade og slik og for cigaretter og tobak, som Fleggaard henvi-
ser til. Det antages dog også, at der skal være en vis prisforskel, før der er en tilskyndelse
til at grænsehandle. Således antages der ved det nuværende prisniveau for cigaretter ikke
at blive grænsehandlet cigaretter i Tyskland i nævneværdigt omfang. Det skønnes dog, at
der grænsehandles cigaretter i Syd- og Østeuropa og i forbindelse med taxfree handel.
Denne grænsehandel antages at stige i forbindelse med afgifts- og prisstigninger i Dan-
mark.
Finanslovsaftalen for 2019
Selvom grænsehandlen generelt har været faldende over en årrække, mener regeringen
fortsat, at der er grundlag for at reducere afgifterne. Med Aftale om finansloven for 2019
er der derfor afsat ca. 110 mio. kr. årligt til en nedsættelse af øl- og vinafgifterne med hen-
blik på at reducere grænsehandlen og skabe øget omsætning i danske butikker.
Side 3 af 3