Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1983236_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. december 2018
Insolvensretskontoret
Stephan Andreas Dam-
gaard
2018-0030-1691
907958
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 77 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2018. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der snarest muligt bliver fulgt op på lovgivningen om tildækningsforbuddet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 77 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at der
snarest muligt bliver fulgt op på lovgivningen om tildæknings-
forbuddet hos de relevante myndigheder i form af udstedelse af
bekendtgørelser, cirkulærer og retningslinjer, så der ikke hos of-
fentlige institutioner m.v. skal herske usikkerhed om, hvordan
maskeringsforbuddet skal håndhæves, jf. artiklen i Altinget den
15. oktober 2018 ”Vild forvirring om burkaforbuddets konse-
kvenser”?”
Svar:
1.
Tildækningsforbuddet, jf. lovforslag nr. L 219 af 11. april 2018, blev ved-
taget i maj og trådte i kraft den 1. august 2018.
Med tildækningsforbuddet ønsker regeringen at slå fast, at det efter regerin-
gens opfattelse ikke er foreneligt med værdierne og sammenhængskraften i
det danske samfund eller respekten for vores fællesskab at holde ansigtet
skjult i det offentlige rum.
Det er selvsagt afgørende, at tildækningsforbuddet – der blev vedtaget af et
bredt flertal i Folketinget – efterleves og håndhæves i praksis.
Samtidig er det klart, at tildækningsforbuddet kan give anledning til forskel-
lige overvejelser om forholdet til andre sagsområder mv. Det er så vidt ses
hovedsigtet for den artikel, der henvises til i spørgsmålet. I artiklen peges
der bl.a. på, at det er usikkert, om man i kontanthjælpssystemet kan anses
for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvis man bærer burka eller niqab.
Det anføres også, at der mangler retningslinjer for, om man f.eks. må bære
burka på uddannelsesinstitutioner o.l.
2.
Med det vedtagne lovforslag om et tildækningsforbud er der nærmere be-
stemt indført en ny bestemmelse i straffelovens § 134 c, som forbyder på of-
fentligt sted at bære beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet.
Som eksempler på beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet, nævnes i
lovforslaget burka og niqab samt elefanthuer o.l., hvor alene øjne og mund
er synlige.
Undtaget fra forbuddet er tildækning af ansigtet, der efter en konkret vurde-
ring tjener et anerkendelsesværdigt formål. Det kan f.eks. omfatte hal-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der snarest muligt bliver fulgt op på lovgivningen om tildækningsforbuddet, til justitsministeren
størklæder, huer o.l. til beskyttelse mod kulde eller tildækning af ansigtet i
en konkret arbejdsmæssig sammenhæng (f.eks. beskyttelseshjelme).
Tildækningsforbuddet finder som nævnt anvendelse på ”offentligt sted”, der
ifølge lovforslaget skal forstås som svarende til det område, der er omfattet
af ordensbekendtgørelsens § 2 (jf. bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005
med senere ændringer). Det indebærer, at forbuddet gælder på veje eller på
andre steder, hvortil der er almindelig adgang. Det omfatter f.eks. fortove
og stier, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter,
samt offentligt tilgængelige parker, offentlige befordringsmidler mv.
3.
Med tildækningsforbuddet ønsker regeringen – som nævnt ovenfor – at
slå fast, at det efter regeringens opfattelse ikke er foreneligt med bl.a. sam-
menhængskraften i det danske samfund at holde ansigtet skjult i det offent-
lige rum.
Tildækningsforbuddet har dog ikke haft til formål at forbyde i alle tilfælde
at bære beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet (f.eks. burka, niqab, ele-
fanthue, beskyttelseshjelm e.l.). Som nævnt ovenfor, er forbuddet således
afgrænset til at gælde på offentlige steder, ligesom det også på offentlige
steder konkret kan være tilladt at tildække ansigtet, hvis det tjener et aner-
kendelsesværdigt formål.
Det nu indførte forbud imod at bære beklædningsgenstande, der skjuler an-
sigtet, er med andre ord ikke absolut eller undtagelsesfrit. Det indebærer på
den ene side, at der ikke er nogen direkte juridisk sammenhæng imellem til-
dækningsforbuddet og vurderingen af, om man i kontanthjælpssystemet –
efter regler på Beskæftigelsesministeriets område – kan anses for at stå til
rådighed for arbejdsmarkedet, hvis man tildækker ansigtet. På den anden
side kan tildækningsforbuddet – som nævnt ovenfor – have praktiske kon-
sekvenser for andre sagsområder, f.eks. beskæftigelsesindsatsen under Be-
skæftigelsesministeriet.
Om de gældende regler på beskæftigelsesområdet i forhold til personer, der
f.eks. bærer burka eller niqab, kan i øvrigt tilføjes, at Beskæftigelsesmini-
steriet har oplyst, at der gælder et krav om, at man skal identificere sig, hvis
man søger om hjælp i kontanthjælpssystemet. Beskæftigelsesministeriet har
også oplyst, at kommunerne skal sanktionere en ydelsesmodtager, hvis
modtageren f.eks. siger nej til et job, som vedkommende godt kan klare,
alene fordi vedkommende ikke kan bære f.eks. burka eller niqab.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der snarest muligt bliver fulgt op på lovgivningen om tildækningsforbuddet, til justitsministeren
I forhold til ikke-offentlige steder – det kan f.eks. efter omstændighederne
være en uddannelsesinstitution – kan tilføjes, at eventuel regulering af på-
klædning mv. bl.a. må bero på lokalt fastsatte reglementer.
Tildækningsforbuddet skal – ligesom straffelovens øvrige bestemmelser –
håndhæves af politiet. Det kan i den forbindelse tilføjes, at der i forlængelse
af Folketingets vedtagelse af tildækningsforbuddet bl.a. er udarbejdet en ori-
enteringsskrivelse til politikredsene om håndhævelsen af forbuddet.
Som det fremgår af lovforslaget om tildækningsforbuddet, var det – og er
det fortsat – regeringens opfattelse og mål, at tildækningsforbuddet vil
fremme og lette den sociale interaktion og sameksistens, der er afgørende i
et samfund, ved at bidrage til, at man i Danmark møder hinanden på en or-
dentlig måde i det offentlige rum.
4