Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1973981_0001.png
22. november 2018
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4. december
2018
1) Forslag om skat på omsætning af visse digitale tjenester
-
Generel indstilling
KOM(2018)148
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Styrkelse af bankunionen - Bankpakken
– revision af EU’s kapitalkravsregler
(CRR/CRD IV) og afviklingsregler (BRRD/SRMR)
-
Generel godkendelse af resultaterne fra trilogforhandlingerne
KOM(2016)850, KOM(2016)854, KOM(2016)851 og KOM(2016)852
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3) Styrkelse af bankunionen - Forslag til en fælles indskydergarantiordning (EDIS)
-
Fremskridtsrapport
KOM(2015)586
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
4) Kommissionens vækstundersøgelse, varslingsrapport og udkast til anbefalinger til euro-
området som helhed
-
Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM(2018)758, KOM(2018)759, KOM(2018)770
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5)
EU’s handlingsplan for misligholdte lån (NPL)
-
Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
6) Forslag vedr. regulering af tilsyn med, tilladelser og tredjelandsbestemmelser for centra-
le modparter (CCP’er)
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2017)331
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
7) Forslag til ændring af strukturdirektivet for alkohol
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2018)334
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
8) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2018)801, KOM(2018)802, KOM(2018)803, KOM(2018)804,
KOM(2018)805, KOM(2018)806, KOM(2018)809
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
9) Rådskonklusioner om bekæmpelse af hvidvask
-
Tidlig forelæggelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
Følger
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
1973981_0002.png
Dagsordenspunkt 7:
KOM(2018)334
1. Resume
Ændring af strukturdirektivet for alkohol
Kommissionen har 25. maj 2018 fremsat forslag om ændring af direktiv 92/83/EØF om
harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer mhp. at
revidere og præcisere reglerne for afgiftsstrukturen for alkohol i lyset af markedsudviklingen og
den teknologiske udvikling på området. Formandskabet har fremlagt et kompromisforslag, der
justerer Kommissionens forslag på
en række punkter. Sagen er ikke på ECOFIN’s dagsorden,
men der ventes snarligt at kunne opnås enighed om forslaget. Regeringen kan støtte formandska-
bets kompromisforslag.
Udelukkende de elementer i forslaget, som kan kræve ændringer i dansk lovgivning, er beskrevet
i det efterfølgende. For et mere omfangsrigt prioriteret uddrag af de væsentligste ændringer henvises
til Skatteministeriets reviderede grund- og nærhedsnotat af 12. oktober 2018.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og skal vedtages af Rådet med enstem-
mighed efter høring af Europa-Parlamentet.
2. Baggrund
EU's fælles punktafgiftsordning består af en række forskellige retsakter. Direktiv
92/83/EØF indeholder de fælles regler om punktafgiftsstrukturen for alkohol og
alkoholholdige drikkevarer, dvs. øl, vin og spiritus. Direktivet fastsætter reglerne
for afgiftsstrukturen, dvs. definitioner for og klassificering af de forskellige typer
alkohol og alkoholholdige drikkevarer og det grundlag, hvorpå punktafgifter be-
regnes. Minimumssatserne for de forskellige typer alkohol er fastsat i et andet
direktiv (92/84/EØF). Direktiverne er gennemført i dansk ret ved øl- og vinaf-
giftsloven og spiritusafgiftsloven. Udover de fælles EU punktafgifter kan EU-
landene også indføre nationale punktafgifter.
Direktivet om punktafgiftsstrukturen (92/83/EØF) for alkohol og alkoholholdige
drikkevarer er ude af trit med de udfordringer og muligheder, som nye teknologier
og udviklinger inden for alkoholindustrien indebærer. Det medfører ineffektivitet,
skaber mulige forvridninger på det indre marked og resulterer i besværlige admini-
strative procedurer for både skattemyndighederne og virksomheder. Uforholds-
mæssige administrations- og efterlevelsesomkostninger for virksomhederne be-
grænser især små og mellemstore virksomheders deltagelse i handelen med alko-
hol og alkoholholdige drikkevarer i EU.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag
Kommissionens forslag indeholder bl.a. følgende forslag:
1. Nedsatte afgiftssatser for små ciderproducenter
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
1973981_0003.png
Kommissionen foreslår at introducere en ensartet klassificering af cider i hele EU.
Denne skal sikre, at små ciderproducenter får adgang til de nedsatte afgiftssatser,
der gælder for små øl- og alkoholproducenter.
2. Hævet tærskel for anvendelse af nedsatte afgiftssatser på øl
Kommissionen foreslår at hæve tærsklen for øl med et lavt alkoholindhold, som
kan
omfattes af nedsatte afgiftssatser, fra 2,8 pct. alkohol til 3,5 pct. alkohol. For-
målet er i højere grad at kunne tilskynde forbrugerne til at vælge alkoholholdige
drikkevarer med et lavt alkoholindhold frem for standardgenstande og dermed
mindske alkoholindtaget.
3. Præcisering af og kontrol med anvendelse af afgiftsfritagelse for denatureret alkohol
Denatureret alkohol bruges til fremstilling af produkter såsom rengøringsmidler
og sprinklervæske og er fritaget for punktafgift. Fritagelsen kan udnyttes af pro-
ducenter, som bruger denatureret alkohol til at fremstille og sælge potentielt farli-
ge forfalskede drikkevarer. Kommissionen foreslår derfor bl.a. at oprette et sy-
stem for indberetning af misbrug af visse alkoholblandinger, så de ikke længere
kan bruges som denatureringsmidler.
4. Ensartede attester til små uafhængige bryggerier og ciderproducenter
Kommissionen foreslår at indføre et certificeringssystem, som kan bekræfte uaf-
hængige, små alkoholproducenters status i hele EU. Det vil reducere omkostnin-
gerne forbundet med administration og efterlevelse for små alkoholproducenter.
Formandskabets kompromisforslag
Det østrigske formandskab præsenterede et nyt kompromisforslag i oktober 2018,
som bl.a. indeholder følgende justeringer:
1. Definition af cider
Kompromisforslaget udvider definitionen af cider til også at omfatte andre sam-
menlignelige gærede drikkevarer fremstillet på andre råvarer end æble og pære, fx
rabarber og solbær. Samtidig tilføjes i kompromisforslaget mulighed for tilsætning
af alkohol som smagsbærer til cider og andre sammenlignelige gærede drikkevarer,
så længe alkoholindholdet ikke øges med mere end 1 pct.
2. Anvendelse af reducerede satser
Kompromisforslaget udvider muligheden for at anvende reducerede satser for
små producenter af cider til også at omfatte små producenter af andre sammen-
lignelige gærede drikkevarer.
I kompromisforslaget er yderligere tilføjet en mulighed for, ligesom det er muligt
vedr. øl, vin og andre gærede drikkevarer, at afgiftsfritage privatproduktion af
spiritus, som forbruges af producenten, dennes familie eller dennes gæster, forud-
sat at der ikke finder noget salg sted.
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
4. Europa-Parlamentets holdning
Kommissionens forslag kræver høring af Europa-Parlamentet. Europa-
Parlamentet har 24. oktober 2018 udtalt sig om Kommissionens forslag, hvortil
der blandt medlemmerne var bred tilslutning.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Der hen-
vises til Skatteministeriets reviderede grund- og nærhedsnotat af 12. oktober 2018
for en nærmere beskrivelse af nærhedsprincippet og vurderingen heraf.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
I Danmark reguleres afgifterne på alkohol, herunder også andre gærede drikkeva-
rer end øl og vin, i øl- og vinafgiftsloven og spiritusafgiftsloven.
Det er valgfrit for de enkelte lande, hvorvidt og i hvilket omfang de ønsker at
anvende mulighederne for reducerede satser for små producenter af cider og
sammenlignelige gærede drikkevarer, ligesom en hævet grænse for lavere afgifter
på øl er valgfri. Også anvendelse af mulighed for at afgiftsfritage privatproduktion
af spiritus er valgfri for EU-landene.
Det vil kræve ændring af øl- og vinafgiftsloven, såfremt man i Danmark vælger at
gøre brug af mulighederne for at anvende reducerede satser for små ciderprodu-
center eller anvende reducerede satser for øl med op til 3,5 pct. alkohol. Det vil
kræve ændring i spirituslovgivningen, såfremt man i Danmark vælger at anvende
afgiftsfritagelse ifm. privatproduktion af spiritus.
Visse elementer i forslaget kræver ændring af lovgivningen, herunder præcisering
af regler for og kontrol med denatureret alkohol samt udarbejdelse af ensartede
attester til små uafhængige bryggerier og ciderproducenter.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Såfremt forslaget ikke fører til anvendelse af nedsatte afgiftssatser for små cider-
producenter eller en forhøjelse af grænsen for afgiftsfri øl fra 2,8 til 3,5 pct. alko-
hol i dansk lovgivning, forventes forslaget ikke at have provenumæssige konse-
kvenser. Såfremt disse muligheder anvendes i dansk lovgivning, skønnes det at
medføre et begrænset mindreprovenu, som ikke umiddelbart kan skønnes med
nogen grad af præcision på det foreliggende grundlag, idet der på nuværende tids-
punkt ikke foreligger data for den afgiftsberigtigede mængde øl med mellem 2,8
og 3,5 pct. alkohol eller for mængden af afgiftsberigtiget cider fra små uafhængige
ciderproducenter i Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
En evt. øget anvendelse af reducerede satser for lavalkohol øl og for cider produ-
ceret af små producenter vil medføre en mindre afgiftsbetaling fra disse virksom-
heder. Det vil i givet fald forbedre konkurrencevilkårene for de omfattede virk-
somheder og produkter.
Forslaget om at indføre afgiftslettelse for små ciderproducenter vil samtidig med-
føre øgede administrative omkostninger for de omfattede virksomheder, idet de
vil skulle opgøre og indberette deres årlige produktion og deres juridiske og øko-
nomiske uafhængighed af andre ciderproducenter. Den øgede administrative om-
kostning skal dog ses i lyset af den opnåede afgiftslettelse.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har vurderet, at direktivfor-
slaget vil medføre administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt.
8. Høring
Der henvises til Skatteministeriets reviderede grund- og nærhedsnotat af 12. okto-
ber 2018 for en nærmere gennemgang af danske høringssvar om Kommissionens
oprindelige forslag.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være generel opbakning fra EU-landene til de foreslåede
ændringer, herunder i formandskabets kompromis som søger at tage højde for
flere landes ønsker, herunder fx udvidelse af definitionen af cider til at omfatte
anden gæret frugt.
En række EU-lande ventes at være kritiske overfor muligheden for at anvende
alkohol som smagsbærer i cider, ligesom der fortsat ikke er enighed om mulighe-
den for fritagelse for hjemmeproduktion af spiritus pga. bekymring for kontrol-
og sundhedsimplikationer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor ambitionen om at revidere og præcisere
reglerne for afgiftsstrukturen for alkohol i lyset af markedsudviklingen og den
teknologiske udvikling. Regeringen kan støtte formandskabets kompromisforslag,
og de tilpasninger til Kommissionens forslag, der er indeholdt heri.
Regeringen støtter således muligheden for at anvende alkohol som smagsbærer i
cider og er indstillet på at undersøge muligheden for en lavere tærskel eller alterna-
tive løsninger med henblik på at fastholde muligheden i det endelige kompromis.
Regeringen kan umiddelbart også støtte kompromisforslaget om at tillade afgifts-
fritagelse for privatproduktion af spiritus, i det omfang der er tale om produktion
til privatforbrug og forudsat at der ikke finder noget salg sted.
Regeringen finder ligeledes, at udarbejdelsen af ensartede attester for små uaf-
hængige producenter vil kunne medføre en mere ensartet behandling af disse pro-
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
ducenter på tværs af EU-landende, forudsat at disse ikke bliver uforholdsmæssigt
tunge at administrere.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der henvises til Skatteministeriets reviderede grund- og nærhedsnotat oversendt
til Folketingets Europaudvalg 12. oktober 2018.
6