Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 53
Offentligt
1969847_0001.png
Eksportgodtgørelse for køretøjer
En evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der ekspor-
teres til udlandet.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0002.png
Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer
Der er omkring 4,5 mio. aktive registrerede køretøjer i Danmark. Motorområdet er ka-
rakteriseret ved et højt afgiftsniveau, som tilvejebringer et stabilt provenu på ca. 50
mia. kr. årligt, hvoraf registreringsafgiften udgør omkring 20 mia. kr. Det er Skattefor-
valtningens opgave at understøtte, at køretøjer registreres korrekt, og at værdifastsæt-
telse og afgiftsberegning af køretøjer sker på et ensartet og gennemskueligt grundlag.
Motorområdet har i de seneste år gennemgået en markant udvikling. Der er fx sket en
stor stigning i antallet af leasingkøretøjer og leasingselskaber, og selskaberne udby-
der løbende nye leasingformer. Samtidig er der komplicerede opgaver på området,
der har betydning for en korrekt skattebetaling, herunder i forbindelse med værdifast-
sættelse af køretøjer, som har skattemæssig betydning både ved import og eksport af
køretøjer. Endvidere kan det høje afgiftsniveau på motorområdet tilskynde nogle aktø-
rer i branchen til snyd.
For at styrke håndteringen af udfordringerne på motorområdet blev Motorstyrelsen
etableret pr. 1. juli 2018. Den nye styrelse skal bl.a. sikre et stærkere fagligt fokus på
motorområdet, og at kontrollen på området er tilstrækkelig robust. Det gælder både på
leasingområdet og ved import og eksport af køretøjer.
På eksportområdet er der særskilt
trods flere administrative og lovgivningsmæssige
initiativer i de senere år
konstateret en række udfordringer med ordningen for refu-
sion af registreringsafgift ved udførsel af køretøjer til udlandet
også kaldet eksport-
godtgørelsesordningen.
Skatteministeren igangsatte på den baggrund en række initiativer, som har til formål at
styrke kontrollen med eksportgodtgørelse her og nu. Samtidig igangsatte skattemini-
steren en evaluering af hele eksportgodtgørelsesordningen med henblik på at af-
dække udfordringer på området og skabe et bedre grundlag for eventuelle ændringer
af ordningen.
Nærværende evaluering indeholder først en afdækning af baggrunden for den nuvæ-
rende eksportgodtgørelsesordning og en beskrivelse af processen for udbetaling af re-
fusion af registreringsafgift ved eksport af køretøjer. Herefter følger en beskrivelse af
udviklingen i antal eksporterede køretøjer med tilhørende eksportgodtgørelse samt de
løbende tiltag, der har været gennemført på området. Endeligt afdækkes regelefterle-
velsen ved brugen af eksportgodtgørelsesordningen samt effekten af den kontrol, som
Motorstyrelsen gennemfører på området.
Evalueringen er udarbejdet i tæt samarbejde med Motorstyrelsen og området for Data
og Analyse i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
1
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0003.png
Baggrund for eksportgodtgørelsesordningen
Såfremt et køretøj eksporteres til udlandet, kan der anmodes om refusion af en del af
den oprindeligt betalte registreringsafgift for køretøjet (eksportgodtgørelsesordningen),
jf. boks 1.
Boks 1. Regler for eksportgodtgørelse
Som følge af lov nr. 342 af 27. maj 2002 kan der anmodes om godtgørelse for en del af den tidligere betalte
registreringsafgift, når et køretøj eksporteres til udlandet.
Eksportgodtgørelsesbeløbet
fastsættes som den registreringsafgift, der skulle betales, hvis det samme køretøj
blev indført fra udlandet. I godtgørelsesbeløbet fratrækkes 15 pct., dog mindst 8.500 kr. for personbiler . Afgifts-
godtgørelsen kan ikke overstige den afgift, der oprindeligt er betalt, fratrukket 15 pct. De 15 pct. antages at
svare til den normale forhandlerleverance ved salg af brugte køretøjer. Der bliver således ikke godtgjort registre-
ringsafgift for den forhandleravance, der ville være indeholdt i salgsprisen, hvis køretøjet blev solgt i Danmark.
Registreringsafgiften på køretøjet
og dermed eksportgodtgørelsesbeløbet
beregnes på baggrund af værdien
af køretøjet. Det følger af reglerne om værdifastsættelse af brugte køretøjer, samt at værdien af køretøjet fast-
sættes som prisen for et tilsvarende brugt køretøj eller for et sammenligneligt køretøj i normalt vedligeholdt
stand.
Privatpersoner skal anmode Motorstyrelsen om at foretage en værdifastsættelse af et køretøj til eksport, men s
virksomheder, der er registreret som selvanmeldere hos Motorstyrelsen, selv kan angive værdien af et køretøj i
Køretøjsregistret (DMR) med henblik på godtgørelse. Det er en betingelse for registrering som selvanmelder, at
virksomheden ikke har gæld til staten, ikke er under rekonstruktionsbehandling, konkurs eller likvidation, at virk-
somheden stiller en sikkerhed på mindst 500.000 kr. og er registreret i et EU/EØS-land.
Ved anmodning om eksportgodtgørelse skal der afleveres en synsrapport om køretøjets stand, hvis køretøjet er
registreret for mere end 10 år siden. Synsrapporten indgår i værdiansættelsen af køretøjet. For køretøjer under
10 år har Motorstyrelsen mulighed for at kræve synsrapporter for alle køretøjer. Der er i lovbemærkningerne lagt
op til, at der samlet set foretages syn af en tredjedel af alle køretøjer, der eksporteres. Syn af køretøjet foretages
af synshallerne, som Færdselsstyrelsen fører tilsyn med. I tilfælde hvor Motorstyrelsen ønsker selv at besigtige
køretøjerne, udføres denne kontrol sammen med synshallerne.
Kilde: Skatteministeriet.
Muligheden for at få refunderet en del af registreringsafgiften ved eksport blev indført
ved lov i 2002 med henblik på at undgå dobbeltbeskatning ved eksport af brugte køre-
tøjer.
Ved ordningens indførsel i 2002 skulle alle brugte køretøjer til eksport, hvor der blev
anmodet om godtgørelse, værdifastsættes af det tidligere SKAT. På baggrund af bl.a.
en stor stigning i antallet af anmodninger om eksportgodtgørelse blev der i 2006 ind-
ført en forsøgsordning, hvor virksomheder fik mulighed for at selv at angive værdien af
brugte køretøjer til eksport og dermed også størrelsen af godtgørelsen af afgiften.
Herefter blev forsøgsordningen med lov nr. 265 af 23. april 2008 gjort permanent i
form af den selvanmelderordning, der er i dag. Før 2008 var det kun muligt for bilfor-
handlere at selvanmelde nye køretøjer i forbindelse med import.
Selvanmelderordningen ved eksport af brugte køretøjer blev vedtaget af et enigt Fol-
keting
blandt andet ud fra et hensyn om at lempe administrative byrder for erhvervs-
livet og det daværende SKAT. Selvanmelderordningen indebærer imidlertid en vis ri-
siko for fejl på området, hvilket også blev anerkendt allerede ved ordningens udvi-
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
delse. I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 265 af 23. april 2008 blev følgende be-
mærket i besvarelse af spørgsmål 9:
”Kravet om et depositum på 200.000 kr. er et
blandt flere incitamenter for den registrerede virksomhed til at administrere ordningen
loyalt. Men det kan naturligvis ikke holde statskassen skadesløs, hvis nogen vil snyde
i stor stil”.
Da det efter lovændringen i 2008 blev konstateret, at køretøjer ældre end 10 år blev
forsøgt eksporteret, selvom de ikke var i registreringsklar stand, blev der med lov nr.
1338 af 19. december 2008 indført krav om obligatoriske syn af køretøjer over 10 år
før udbetaling af eksportgodtgørelse. Herudover blev der lagt op til, at en betydelig an-
del af køretøjerne under 10 år skulle udtages til syn. Samlet set blev der lagt op til, at
der foretages syn af en tredjedel af alle køretøjer, der eksporteres. Det obligatoriske
syn af køretøjer over 10 år samt syn af en betydelig andel af køretøjer under 10 år
blev indført for at imødegå udfordringerne.
I forbindelse med lovændringen i december 2008 blev Folketinget gjort opmærksom
på, at der var udfordringer med selvmelderordningen. Af bemærkningerne til lovforsla-
get fremgår således, at
”der eksporteres årligt omkring 60.000 køretøjer og udbetales
omkring
1 mia. kr. i godtgørelse”.
Det fremgår samtidig, at
”en stikprøvekontrol har
vist, at 15-20 pct. af de køretøjer, der var søgt godtgørelse for, ikke opfylder kravene
til udbetaling af godtgørelse”.
Desuden bemærkes det, at der er
”eksempler på, at kø-
retøjer
er værdiansat for højt i ansøgningen om godtgørelse”.
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0005.png
1. Processen for udbetaling af eksportgodtgørelse
Anmodninger om godtgørelse af registreringsafgiften på køretøjer, der eksporteres til
udlandet, behandles af Motorstyrelsen. Motorstyrelsen har ansvaret for den samlede
proces for eksportgodtgørelse. Sagsbehandlingen af den enkelte anmodning under-
støttes undervejs af både Færdselsstyrelsens synshaller og Skattestyrelsen.
Når virksomheder og privatpersoner anmoder om eksportgodtgørelse for et køretøj, er
der i alt fem forskellige trin, som køretøjet skal igennem,
jf. figur 1.
Figur 1. Beskrivelse af proces for eksportgodtgørelse
Kilde: Skatteministeriet.
1. Syn
Det følger af lovgivningen (registreringsafgiftsloven), at et køretøj, der er over 10 år
gammelt, skal
synes
(udvidet registreringssyn) med henblik på at vurdere, om køretø-
jet er i
registreringsklar stand, jf. boks 2.
Der findes en automatisk blokering i Køre-
tøjsregistret (DMR) for disse køretøjer, der skal sikre, at køretøjerne gennemgår et
syn, før der kan udbetales eksportgodtgørelse. Derudover har Motorstyrelsen mulig-
hed for at indkalde køretøjer til syn, der er under 10 år gamle. I praksis indkaldes op til
en tredjedel af køretøjerne under 10 år til syn. I 2017 blev alle køretøjer under 10 år
indkaldt til syn i en periode på ca. tre måneder med henblik på at gennemføre syn af
ca. en tredjedel af disse for hele året. Efter den hidtidige praksis er der således foreta-
get syn af mere end en tredjedel af alle køretøjer, der eksporteres. Registreringssynet
gennemføres i en af Færdselsstyrelsens godkendte synshaller.
Boks 2. Vurdering
af et køretøjs ”registreringsklare stand”
Efter registreringsafgiftsloven § 7 b, stk. 4, nr. 4, kan der ikke godtgøres afgift for køretøjer, der ikke
er i registreringsklar stand. Det følger af bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer, at det
ved synsvirksomhedens undersøgelse af køretøjet kontrolleres, om køretøjet er i forskriftsmæssig
stand og opfylder lovgivningens krav. Undersøgelsens formål er især kontrol af de dele af køretøjer,
der har væsentlig betydning for færdselssikkerheden og miljøet. Et køretøj, der ikke tidligere har væ-
ret registreret i Danmark, skal på tilsvarende måde synes og godkendes, inden køretøjet kan regi-
streres.
Det skal fremgå af synsrapporten, at køretøjet er i registreringsklar stand (godkendt ved syn), hvilket
er med til at sikre, at udbetalingen af eksportgodtgørelse sker på et korrekt grundlag.
Kilde: Skatteministeriet.
4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0006.png
2.
Værdifastsættelse
Herefter skal køretøjet
værdifastsættes.
Det kan ske ved, at virksomheder, der er god-
kendt til at anvende selvanmelderordningen med henblik på eksport, selv værdifast-
sætter køretøjet. 65 pct. af alle køretøjer, der eksporteres, værdifastsættes ved brug
af selvanmelderordningen. Herefter udløses eksportgodtgørelsesanmodningen auto-
matisk i Køretøjsregistret (DMR), der ligeledes automatisk beregner godtgørelsen. Al-
ternativt kan privatpersoner og virksomheder, der ikke er godkendt til selvanmelder-
ordningen, anmode Motorstyrelsen om at få foretaget en værdifastsættelse. 35 pct. af
alle køretøjer, der eksporteres, værdifastsættes af Motorstyrelsen. Motorstyrelsen
værdifastsætter køretøjet på baggrund af udsøgninger af priser på sammenlignelige
køretøjer.
3. Besigtigelsesperiode
Herefter følger en
besigtigelsesperiode
på 14 dage. I denne periode må køretøjet ikke
eksporteres, da Motorstyrelsen skal have mulighed for at indkalde køretøjet til besigti-
gelse i en synshal
uanset eventuelt allerede foretaget syn.
4. Eksport
Efter besigtigelsesperiodens udløb kan køretøjet
eksporteres.
Ejeren af køretøjet er
forpligtet til at opbevare dokumentation for eksporten samt den foretagne værdifast-
sættelse til brug for eventuel kontrol,
jf. boks 3.
Som led i kontrol med selvanmelderes
værdifastsættelser (pristjek) gennemgås også dokumentationen i forhold til eksport
1
. I
2017 gennemførte det tidligere SKAT omkring 1.800 pristjek, hvor dokumentationen
dermed blev kontrolleret.
Boks 3. Krav til dokumentation ved eksport
Efter registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 1, skal der ved anmodning om godtgørelse for køretøjer,
der er registreret for mere end 10 år siden, og andre køretøjer, som Skatteforvaltningen udvælger,
afleveres en synsrapport om køretøjets stand. Efter samme bestemmelse skal der fremvises doku-
mentation for, at køretøjet er afmeldt fra Køretøjsregisteret (DMR) og udført fra Danmark.
Skatteforvaltningen har den 17. februar 2017 udsendt vejledning om krav til dokumentation ved ek-
sport af et køretøj. Det præciserer heri, at der skal fremlægges dokumentation for ejerskab af køretø-
jet, såfremt ejer ikke er registreret i Køretøjsregisteret (DMR), samt for salg og udførsel af køretøjet.
Denne dokumentation kan fx bestå af en salgsfaktura samt af et fragtbrev eller dokumentation for, at
køretøjet er registreret i et andet land.
Krav til dokumentation gælder uanset, om køretøjerne værdifastsættes af Motorstyrelsen eller af
selvanmeldere.
Kilde: Skatteministeriet.
5. Udbetaling
Hvis Motorstyrelsen ikke i besigtigelsesperioden på de 14 dage har indkaldt et køretøj
til besigtigelse,
udbetales
godtgørelsen automatisk af Skattestyrelsen.
1
Et pristjek kontrollerer, om selvanmelderes værdifastsættelse af et køretøj ligger på niveau eller inden for
et tolerancespænd af, hvad Motorstyrelsen ville værdifastsætte køretøjet til.
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0007.png
3. Udviklingen i antal værdifastsatte køretøjer og udbetalt eksportgodt-
gørelse
Siden eksportgodtgørelsesordningen blev indført i 2002, er det samlede antal af vær-
difastsatte køretøjer til eksport steget fra ca. 1.200 køretøjer i 2002 til 37.000 køretøjer
i 2017,
jf. figur 2.
Samtidig er udbetalingerne af eksportgodtgørelse steget fra i alt ca.
14 mio. kr. i 2002 til ca. 1,2 mia. kr. i 2017,
jf. figur 3.
Det bemærkes, at datakvaliteten
før 2013 er behæftet med væsentlig usikkerhed, da opgørelserne før implementerin-
gen af Køretøjsregistret (DMR) i 2012 er foretaget manuelt.
Udviklingen i antal værdifastsættelser og udbetalt eksportgodtgørelse, 2002 til 2017
Figur 2. Udvikling i antal værdifastsatte ek-
sportkøretøjer
Figur 3. Udvikling i udbetalt eksportgodt-
gørelse
Anm.: Antal værdifastsættelser og udbetalt eksportgodtgørelse i perioden 2002 til 2012
dvs. før implementeringen af det
digitale Køretøjsregister (DMR) i 2012
er opgjort manuelt og er derfor behæftet med en væsentlig usikkerhed.
Kilde: Skatteministeriet.
Antallet af værdifastsættelser og omfanget af udbetalt eksportgodtgørelse steg mar-
kant i årene 2005 til 2008. Det skal formentlig ses i sammenhæng med højkonjunktu-
ren i perioden med højt indenlandsk udbud af og udenlandsk efterspørgsel efter
brugte køretøjer samt indførelsen af selvanmelderordningen for brugte køretøjer i
2006 på forsøgsbasis.
Fra 2008 til 2009 skete der et markant fald i både antal værdifastsættelser og udbeta-
linger af eksportgodtgørelse. Det skyldes formentlig en kombination af den økonomi-
ske afmatning i kølvandet på finanskrisen samt indførelsen af syn på køretøjer til ek-
sport i 2008.
I perioden 2011-2012 ses en svag stigning i antal værdifastsatte eksportkøretøjer i
kombination med en markant stigning i udbetalt eksportgodtgørelse. Det betyder, at
eksportgodtgørelsen pr. køretøj er steget henover perioden. Det kan formentlig henfø-
res til en højere værdi af de eksporterede køretøjer, bl.a. fordi bilparken blev fornyet
og dermed steg i værdi under højkonjunkturen forud for finanskrisen som følge af den
øgede import af nye køretøjer
2
.
2
Den markante stigning i udbetalt eksportgodtgørelse fra 2011 til 2012 kan også skyldes usikkerhed i data
fra før 2013.
6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0008.png
I perioden 2012-2017 har antallet af værdifastsættelser og udbetalinger af eksport-
godtgørelse udviklet sig nogenlunde stabilt. Siden implementeringen af Køretøjsregi-
stret (DMR) medio 2012 har udbetalingerne ligget på knap 1,2 mia. kr. årligt i gennem-
snit.
Den største andel af den samlede eksportgodtgørelse udbetales for de køretøjer, som
selvanmeldere har værdifastsat,
jf. figur 4.
Det skyldes bl.a., at selvanmeldere værdi-
fastsætter ca. 65 pct. af køretøjerne til eksport, mens Motorstyrelsen står for ca. 35
pct. af værdifastsættelserne. Hertil kommer, at den gennemsnitlige udbetalte eksport-
godtgørelse pr. køretøj er højere for de køretøjer, som er værdifastsat gennem selvan-
melderordningen, end for køretøjer der er værdifastsat af det tidligere SKAT,
jf. figur 5.
Udviklingen i udbetalt eksportgodtgørelse for hhv. selvanmeldere og det tidligere SKAT
Figur 4. Samlet udbetalt eksportgodtgø-
relse (kr.)
Figur 5. Gns. udbetalt eksportgodtgørelse
pr. køretøj (kr.)
Anm.: Den samlede udbetalte eksportgodtgørelse dækker over de udbetalte beløb for alle køretøjer i perioden 2013 til 2017
fordelt på hhv. selvanmelderes værdifastsættelser og værdifastsættelser foretaget af det tidligere SKAT. Fra perioden før
2013 foreligger der ikke opgørelser over udbetalt eksportgodtgørelse opdelt på hhv. selvanmeldere og det tidligere SKAT.
Kilde: Skatteministeriet.
Niveauforskellen mellem de udbetalte beløb for køretøjer værdifastsat af henholdsvis
selvanmeldere og det tidligere SKAT kan muligvis skyldes en forskel i sammensætnin-
gen af de køretøjer, der værdifastsættes af henholdsvis selvanmeldere og af Skatte-
forvaltningen. Hertil kommer, at værdifastsættelsen af brugte køretøjer beror på et
skøn, idet der ikke findes en entydig og objektivt korrekt pris for brugte køretøjer. Skat-
teforvaltningen
anvender derfor et såkaldt ”tolerancespænd”, der betyder, at såfremt
den selvangivne værdi af et køretøj falder inden for et vist spænd af, hvad Skattefor-
valtningen ville have værdifastsat køretøjet til, så accepteres værdifastsættelsen.
7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
4. Løbende tiltag ved eksportgodtgørelsesordningen
Siden lovændringen i 2008, hvor virksomheder fik mulighed for at selvanmelde vær-
dien af brugte køretøjer til eksport
med henblik på udbetaling af eksportgodtgørelse
er der blevet gennemført en række løbende tiltag i forhold til eksportgodtgørelses-
ordningen.
Da det efter lovændringen i 2008 blev konstateret, at køretøjer ældre end 10 år blev
forsøgt eksporteret, selvom de ikke var i registreringsklar stand, blev der med lov nr.
1338 af 19. december 2008 indført krav om obligatoriske syn af køretøjer over 10 år.
Herudover blev der lagt op til, at en betydelig andel af køretøjerne under 10 år skulle
udtages til syn. Med lovændringen blev der lagt op til, at der samlet set foretages syn
af en tredjedel af alle køretøjer, der eksporteres. Det obligatoriske syn af køretøjer
over 10 år samt syn af en betydelig andel af køretøjerne under 10 år blev således ind-
ført for at imødegå udfordringerne.
I forbindelse med lovændringen i december 2008 blev Folketinget gjort opmærksom
på, at der var udfordringer med selvmelderordningen. Af bemærkningerne til lovforsla-
get fremgår således, at
”der eksporteres årligt omkring 60.000 køretøjer og udbetales
omkring 1 mia. kr. i godtgørelse”.
Det fremgår samtidig, at
”en stikprøvekontrol har
vist, at 15-20 pct. af de køretøjer, der var søgt godtgørelse for, ikke opfylder kravene
til udbetaling
af godtgørelse”.
Desuden bemærkes det, at der er
”eksempler på, at kø-
retøjer er værdiansat for højt i ansøgningen om godtgørelse”.
Efterfølgende har det tidligere SKAT i perioden 2015-2018 igangsat og gennemført en
række undersøgelser samt efterfølgende tiltag for at forebygge fejl og sikre større re-
gelefterlevelse i forbindelse med udbetaling af eksportgodtgørelse. I perioden 2016-
2018 har Skatteministeriets Koncernrevision ligeledes undersøgt området. På bag-
grund af de løbende undersøgelser er der foretaget en række stramninger af regel-
grundlaget og i administrationen, herunder:
Op til 2012 gennemførte det tidligere SKAT manuel kontrol af selvanmelderes
værdifastsættelser på motorekspeditionskontorerne. Fra 2014 til 2015 har det
tidligere SKAT systematisk haft et kontroltryk med selvanmelderes værdifast-
sættelser på 5 pct. gennem en risikobaseret kontrol. Kontroltrykket blev fra
2016 og frem øget fra 5 til 10 pct.
I perioden 2016-2017
blev der indført en ”kravlegårdsordning”, hvor alle nye
selvanmeldere følges tæt de første tre måneder. Desuden blev kravene til do-
kumentation, herunder for ejerskab og udførsel af køretøjer, skærpet.
Det tidligere SKAT skærpede i 2017 praksis, så selvanmeldere skal anmode
om eksportgodtgørelse mindst 14 dage før, at køretøjer eksporteres, så Skat-
teforvaltningen har mulighed for at besigtige køretøjerne inden udbetaling af
eksportgodtgørelse. Såfremt køretøjerne udtages til besigtigelse, må køretø-
jerne ikke eksporteres, før besigtigelsen er foretaget.
I 2017 blev minimumssikkerhedsstillelsen for virksomheder, der anmoder om
registrering som selvanmeldere, ved lov forhøjet fra 200.000 til 500.000 kr.
8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0010.png
Forhøjelsen er implementeret af Skatteforvaltningen i 2018. I forlængelse
heraf er Motorstyrelsen ved at implementere en såkaldt ”trappemodel”,
som
var forudsat ved lovændringen, hvor sikkerhedsstillelsen som udgangspunkt
gøres afhængig af virksomhedens årlige eller forventede årlige afgiftstilsvar,
forretningsomfang mv. Formålet med trappemodellen er at sikre, at den stil-
lede sikkerhed er proportional med statens risiko ved ordningen. Trappemo-
dellen forventes færdigudviklet primo 2019.
Som følge af aftale om
Omlægning af bilafgifterne
fra september 2017 er der
derudover igangsat udvikling af en systemmæssig kontrol (semiautomatisk
værdifastsættelse), hvor de værdier, som selvanmeldere indtaster i Køretøjs-
registret (DMR), automatisk sammenholdes med prisdata for lignende køretø-
jer. Dette vil kunne fungere som en grovsortering ift. kontrol, øge ensartethe-
den i vurderingerne og gøre det enklere for både selvanmeldere og Motorsty-
relsen at fastsætte en retvisende værdi. Systemet med semiautomatiske vær-
diansættelse forventes færdigudviklet i 2019 eller primo 2020.
Alle vejlednings- og kontrolaktiviteter er i dag videreført fra det tidligere SKAT og sam-
let hos Motorstyrelsen, der blev etableret den 1. juli 2018. Etableringen af Motorstyrel-
sen skal bl.a. sikre en mere sammentænkt kontrol- og vejledningsindsats i alle led af
eksportgodtgørelsesprocessen
hvor kontrollen og vejledningen på eksportområdet
tidligere var organisatorisk adskilt i hhv. det tidligere
SKAT Indsats og SKAT Kunde-
service.
Et centralt formål med etableringen af Motorstyrelsen som en særskilt styrelse
i Skatteforvaltningen var således at styrke fagligheden på området og øge det ledel-
sesmæssige fokus.
Herudover blev der i september 2018 igangsat en række initiativer for at styrke kon-
trollen med eksportgodtgørelse,
jf. boks 4.
Initiativerne er under implementering.
Boks 4. Initiativer på eksportområdet
Hårdere kurs over for selvanmeldere:
Motorstyrelsen skærper linjen over for selvanmel-
dere, der ikke holder sig inden for lovens rammer, herunder øget brug af advarsler og om
nødvendigt fratagelse af virksomheders adgang til selvanmelderordningen.
Kontroltryk på 10 pct.:
Motorstyrelsen fastholder fremadrettet en målsætning om et risi-
kobaseret kontroltryk på 10 pct. Det betyder, at der gennemføres pristjek på 10 pct. af de
ca. 25.000 køretøjer, der årligt selvanmeldes til eksport
3
.
Nyt myndighedssamarbejde:
Motorstyrelsen styrker samarbejdet med Færdselsstyrel-
sen med henblik på at styrke kvaliteten af de syn, som foregår i synshallerne. Det skal ses
i lyset af, at mange af de køretøjer, for hvilke der udbetales eksportgodtgørelse, skal igen-
nem et syn, før der kan udbetales godtgørelse.
Strammere lovgivning for nægtelse af virksomheder adgang til selvanmelderordnin-
gen:
Ved Folketingets åbning i oktober 2018 blev der fremsat et lovforslag, hvori det ind-
går, at der fremover også vil kunne inddrages oplysninger om tidligere handlinger, som
virksomhedens ejer, bestyrelse mv. har foretaget, når en virksomhed anmoder om at blive
registreret som selvanmelder. Der er tale om en væsentlig udvidelse af den undersøgelse,
som foretages i forbindelse med registrering som selvanmelder.
Kild
Kilde: Skatteministeriet.
3
Et pristjek kontrollerer, om selvanmelderes værdifastsættelse af et køretøj ligger på niveau eller inden for
et tolerancespænd af, hvad Motorstyrelsen ville værdifastsætte køretøjet til.
9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0011.png
5. Regelefterlevelse ved eksportgodtgørelsesordningen
På baggrund af en række undersøgelser i perioden 2016-2017, hvor der blev konsta-
teret udfordringer med anvendelsen af eksportgodtgørelsesordningen, er der foretaget
en stikprøveundersøgelse af regelefterlevelsen på eksportområdet med henblik på at
afdække udfordringerne på området nærmere.
Ved undersøgelsen er der foretaget kontrol af 550 tilfældigt udvalgte køretøjer,
jf. boks
5.
Med afsæt i resultaterne af undersøgelsen af regelefterlevelsen på eksportområdet
er der estimeret beregningstekniske skattegab inden for tre typer af fejlkategorier. De
beregningsteknisk opgjorte skattegab er ikke udtryk for uberettigede udbetalinger. Det
skyldes bl.a., at de estimerede skattegab ikke tager højde for kontrolaktiviteter som
led i administrationen af eksportgodtgørelsesordningen, ligesom der med definitionen
af skattegab heller ikke sondres mellem mindre eller mere alvorlige fejl. Alle typer af
fejl indregnes derfor fuldt ud i de beregningstekniske skattegab.
Boks 5. Metode for compliance-undersøgelse af eksportgodtgørelsesordningen
Undersøgelsen er en såkaldt compliance-undersøgelse, som anvendes på forskellige områder til at undersøge
skatteydernes regelefterlevelse. Undersøgelsens resultater rapporteres i denne evaluering.
I undersøgelsen er der udvalgt 550 køretøjer ved en simpel tilfældig udvælgelse mhp. at undersøge regelefterle-
velsen. Data er indsamlet i perioden marts 2017 til marts 2018 og er efterfølgende blevet analyseret frem mod
november 2018.
364 af anmodningerne om eksportgodtgørelse er angivet via selvanmelderordningen, mens de resterende 186 er
angivet af virksomheder eller personer, der ikke er omfattet af selvanmelderordningen. I disse 186 tilfælde har
det tidligere SKAT værdifastsat køretøjerne.
Samtlige køretøjer, der udtages til kontrol, gennemgår en række fast definerede og ensartede kontrolhandlinger,
herunder bl.a. visitering, fysisk inspektion af køretøjet, kontrol af ejerskabsdokumentation og kontrol af udfør-
selsdokumentation. Desuden bliver selvanmelderes værdifastsættelse af køretøjet kontrolleret.
Den fysiske inspektion af køretøjerne er udført med bistand fra inspektører fra Færdselsstyrelsen, da Færdsels-
styrelsen har kompetencen til at vurdere køretøjernes fysiske og tekniske stand.
Efter kontrollen er de køretøjer, hvor der er konstateret fejl, blevet inddelt i tre fejlkategorier: i) selvanmelders
værdifastsættelser af køretøjer, ii) dokumentationen, der lægges til grund ved anmodninger af eksportgodtgø-
relse og iii) køretøjets stand forud for eksport.
Herefter er der for hver fejlkategori estimeret et beregningsteknisk skattegab ved at summere konstaterede fejl
og multiplicere denne sum med de udvalgte køretøjers andel af det samlede antal eksporterede køretøjer. Det
bemærkes, at der ikke sondres mellem mindre eller alvorlige fejl i de beregningsteknisk opgjorte skattegab for
så vidt angår dokumentation og besigtigelse af køretøjets stand. Herudover tages der i de estimerede bereg-
ningstekniske skattegab ikke højde for kontrolaktiviteter som led i administrationen af eksportgodtgørelsesord-
ningen.
I løbet af kontrolperioden har skatteydere desuden haft mulighed for at forelægge relevante oplysninger og do-
kumentation og herefter genanmode om eksportgodtgørelse. Godkendte genanmodninger er fratrukket de be-
regningstekniske skattegabsestimater.
Kilde: Skatteministeriet.
I undersøgelsen er der fundet fejl ved 207 ud af de 550 tilfældigt udvalgte køretøjer
(ca. 38 pct.) som følge af køretøjernes fysiske stand, manglende eller utilstrækkelig
dokumentation og fejl i selvanmelderes værdifastsættelser.
De konstaterede fejl i forbindelse med vurderingen af køretøjernes stand (besigtigel-
sen) samt fejl ved dokumentation vedrører både de køretøjer, der er værdifastsat af
Motorstyrelsen, og som selvanmeldere har værdifastsat med henblik på eksport. Fejl i
forbindelse med værdifastsættelserne er kun aktuelt for de selvanmeldte køretøjer.
10
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0012.png
Undersøgelsen af regelefterlevelsen skal ses i sammenhæng med, at såfremt der er
fejl og mangler ved dokumentationen eller ved besigtigelsen, så reguleres beregnings-
teknisk hele eksportgodtgørelsesbeløbet uanset fejlens karakter. Køretøjerne vil derfor
have en vis værdi, som vil give anledning til eksportgodtgørelse, hvis fejlen udbedres.
Størrelsen heraf er ukendt. Ved fejl i værdifastsættelsen sker der typisk ikke en regu-
lering af hele godtgørelsesbeløbet, men kun en del heraf.
Værdifastsættelse af køretøjer
Forud for eksport af et brugt køretøj, hvor der anmodes om eksportgodtgørelse, skal
køretøjet værdifastsættes. Værdien af køretøjet skal efter gældende regler fastsættes
som prisen for et tilsvarende brugt køretøj eller for et sammenligneligt køretøj i normalt
vedligeholdt stand. På baggrund af køretøjets værdi beregnes eksportgodtgørelsen,
jf.
afsnit 2.
Virksomheder, der er registreret som selvanmeldere hos Motorstyrelsen, kan selv
værdifastsætte køretøjer til eksport. Selvanmeldere værdifastsætter ca. 65 pct. af kø-
retøjerne til eksport, mens Motorstyrelsen står for ca. 35 pct. af værdifastsættelserne.
Værdifastsættelsen af brugte køretøjer beror på et skøn, da der ikke findes en entydig
og objektivt korrekt pris for brugte køretøjer. Motorstyrelsen anvender derfor et såkaldt
”tolerancespænd”, der betyder, at såfremt værdien af et køretøj falder inden for
et ri-
meligt spænd, så accepteres værdifastsættelsen. Tolerancespændet varierer med
prisniveauerne for køretøjerne. For dyrere køretøjer anvendes således et bredere
spænd opgjort i kroner. Da eksportgodtgørelsen beregnes på baggrund af køretøjets
værdi ved eksport, vil selvanmeldere have incitament til at værdifastsætte køretøjerne
med henblik på størst mulig eksportgodtgørelse.
I undersøgelsen af regelefterlevelsen blev det vurderet, at 107 ud af 364 selvanmeldte
værdifastsættelser lå uden for Motorstyrelsens tolerancespænd, hvilket svarer til en
fejlandel på ca. 29 pct. De 107 køretøjer blev i gennemsnit reguleret med ca. 7.000
kr.,
jf. tabel 1.
Såfremt resultaterne overføres til samtlige selvanmeldte køretøjer, hvor der er anmo-
det om eksportgodtgørelse, svarer det til et beregningsteknisk skattegab på ca. 60
mio. kr. som følge af fejl ved værdifastsættelser,
jf. tabel 2.
Det beregnede skattegab
tager ikke højde for efterfølgende kontrolaktiviteter som led i administrationen af ek-
sportgodtgørelsesordningen,
jf. afsnit 6.
Tabel 1. Reguleringsbeløb som følge af fejl i værdifastsættelser for selvanmeldere
Køretøjer
med fejl
(antal)
107
Køretøjer udta-
get til kontrol
(antal)
364
Fejl-
andel
(pct.)
29
Beregningsteknisk
skattegab
(mio. kr.)
59,9
Gns. regule-
ringsbeløb
(kr.)
7.151
Fejltype
Værdifastsættelse
Kilde: Skatteministeriet.
For de køretøjer, der ved kontrol er blevet vurderet til ikke at have en værdi inden for
tolerancegrænsen, gælder det, at 41 pct. af køretøjerne reguleres med 0-20 pct. af det
anmodede godtgørelsesbeløb, mens knap 29 pct. af de regulerede køretøjer regule-
res med mindst 30 pct. af det anmodede beløb,
jf. tabel 2.
11
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0014.png
Tabel 2. Reguleringerne af selvanmelderes værdifastsættelser: Reguleringernes andel af an-
modet godtgørelsesbeløb.
Interval, pct.
< 0 (dvs. større godtgørelse end anmodet)
0 - 20 pct.
21 pct. - 30 pct.
31 pct. - 40 pct.
> 40 pct.
I alt
Kilde: Skatteministeriet.
Antal
12
44
20
18
13
107
Andel (pct.)
11
41
19
17
12
100
Hovedparten (63 pct.) af de køretøjer, hvor der foretages en regulering af eksportgodt-
gørelsen, bliver reguleret for mellem 0 og 10.000 kr. pr. køretøj,
jf. figur 6.
Figur 6. Fordeling af regulerede beløb
Antal
40
35
30
25
20
15
10
5
0
<0
0 - 4.999
5.000 - 9.999 10.000 - 14.999
> 15.000
Antal
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Kilde: Skatteministeriet.
Dokumentation ved anmodninger om eksportgodtgørelse
Ved undersøgelsen af eksportgodtgørelsesordningen er dokumentationen for samtlige
tilfældigt udvalgte køretøjer kontrolleret, hvilket omfatter både selvanmeldte køretøjer
og køretøjer, som værdifastsættes af Motorstyrelsen.
Der er i undersøgelsen kontrolleret dokumentation blandt andet for, at køretøjet føres
ud af landet (fx fragtbreve), ejerskab (fx registreringsafgiftsattest) og for salg til uden-
landsk køber (fx salgsfaktura). Fejltyperne ved dokumentationen kan derfor omfatte alt
fra, at dokumentationen i første omgang ved en fejl ikke er indsendt, til at ejeren af et
køretøj fx ikke kan påvise, at køretøjet er udført. Uanset fejltype gælder, at såfremt
den nødvendige dokumentation ikke kan fremskaffes, kan der ifølge gældende regler
ikke udbetales eksportgodtgørelse.
13
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0015.png
Der er konstateret fejl i dokumentationen for 24 ud af de 550 kontrollerede køretøjer,
hvilket svarer til 4 pct. af køretøjerne. Såfremt dokumentationen findes utilstrækkelig,
bliver anmodningen om eksportgodtgørelse afvist i sin helhed. For de køretøjer, der
havde fejl ved dokumentationen, er eksportgodtgørelsen gennemsnitligt blevet regule-
ret med ca. 50.000 kr. pr. køretøj,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Reguleringsbeløb som følge af fejl ved dokumentation
Køretøjer
med fejl
(antal)
24
Køretøjer udta-
get til kontrol
(antal)
550
Fejl-
andel
(pct.)
4
Beregningsteknisk
skattegab
(mio. kr.)
93,7
Gns. regule-
ringsbeløb
(kr.)
50.619
Fejltype
Dokumentation
Anm.: Undersøgelsens resultater er korrigeret for de køretøjer, der har genanmodet om eksportgodtgørelse og har kunnet
påvise korrekt dokumentation. Som følge heraf har disse køretøjer fået eksportgodtgørelsen godkendt.
Kilde: Skatteministeriet.
Såfremt resultaterne overføres til samtlige køretøjer, hvor både selvanmeldere og Mo-
torstyrelsen har værdifastsat køretøjerne med henblik på eksportgodtgørelse, kan der
estimeret et beregningsteknisk skattegab på ca. 94 mio. kr. som følge af fejl ved do-
kumentation. Det beregnede skattegab tager ikke højde for efterfølgende kontrolaktivi-
teter som led i administrationen af eksportgodtgørelsesordningen,
jf. afsnit 6.
Køretøjets stand forud for eksport
I undersøgelsen er samtlige 550 tilfældigt udvalgte køretøjer indkaldt til en fysisk in-
spektion, der foretages af Færdselsstyrelsen bilinspektører. De 550 køretøjer omfatter
både virksomhedernes selvanmeldte køretøjer og køretøjer, der værdifastsættes af
Motorstyrelsen.
Der er ved den fysiske inspektion af køretøjerne konstateret forskellige fejl og mangler
ved køretøjernes stand. Et køretøj skal ifølge lovgivningen
være i ”registreringsklar
stand”, når det føres
ud af landet, for at være berettiget til at få udbetalt eksportgodt-
gørelse. Såfremt et køretøj ikke vurderes at være i registreringsklar stand, kan der
være tale om mindre fejl som fx en manglende lygte eller en ridse i forruden eller mere
alvorlige fejl, der resulterer i et kørselsforbud. Der er ikke ved de fysiske ekspeditioner
fundet så alvorlige fejl, at der er udstedt kørselsforbud.
I forbindelse med den fysiske inspektion af køretøjerne blev der konstateret fejl i 76 ud
af de 550 tilfælde, hvilket svarer til 14 pct. af køretøjerne. Køretøjerne blev som følge
heraf gennemsnitligt reguleret med ca. 21.000 kr. pr. køretøj,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Reguleringsbeløb som følge af mangler ved køretøjernes stand
Køretøjer
med fejl
(antal)
76
Køretøjer udta-
get til kontrol
(antal)
550
Fejl-
andel
(pct.)
14
Beregningsteknisk
skattegab
(mio. kr.)
130,2
Gns. regule-
ringsbeløb
(kr.)
21.491
Fejltype
Besigtigelse
Kilde: Skatteministeriet.
Såfremt undersøgelsens resultater overføres til samtlige køretøjer, hvor der er anmo-
det om eksportgodtgørelse, kan det beregningstekniske skattegab estimeres til ca.
14
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0016.png
130 mio. kr. som følge af fejl og mangler, der ville kunne identificeres ved en fysisk in-
spektion,
jf. tabel 4.
Der tages i beregningen ikke højde for, at køretøjerne fortsat vil
have en værdi, som kan give anledning til eksportgodtgørelse, hvis fejlen berigtiges.
Størrelsen heraf er ukendt.
Reguleringsbeløb fordelt på selvanmeldere og ikke-selvanmeldere
I undersøgelsen af regelefterlevelsen er det endvidere undersøgt, hvordan de tre fejl-
typer fordeler sig for henholdsvis køretøjer anmeldt af selvanmeldere og ikke-selvan-
meldere.
Undersøgelsen viser, at selvanmeldere samlet set har en højere fejlandel end de kø-
retøjer, der er blevet værdifastsat af det tidligere SKAT,
jf. tabel 5.
Omvendt er der hø-
jere fejlandele for ikke-selvanmeldere for de to fejlkategorier, der er relevante for både
selvanmeldere og ikke-selvanmeldere. Ikke-selvanmeldere har således fejlandele på
ca. 7 og 22 pct. for henholdsvis fejl og mangler ved dokumentation og besigtigelse
mod hhv. ca. 3 og 10 pct. for selvanmeldere.
Med etableringen af Motorstyrelsen er både kravene til den nødvendige dokumenta-
tion samt praksis for gennemgang af dokumentationen blevet skærpet. Som følge af
den ændrede praksis i Motorstyrelsen, vil der derfor ikke i dag være tale om et skatte-
gab på ca. 60 mio. kr. for ikke-selvanmeldere i forbindelse med fejl ved dokumenta-
tion.
Tabel 5. Fordeling af fejltyper for hhv. selvanmeldere og ikke-selvanmeldere
Fejltype
1)
Selvanmeldere
Beregningsteknisk
skattegab
(mio. kr.)
59,9
33,3
83,1
Ikke-selvanmeldere
Beregningsteknisk
skattegab
Fejlandel
(mio. kr.)
(pct.)
2)
-
60,3
47,1
-
7,3
22,2
Fejlandel
(pct.)
29,2
2,7
9,9
Værdifastsættelse
Dokumentation
Besigtigelse
Anm.: 1) Værdifastsættelse omfatter bl.a. fejl i selvanmelderes værdifastsættelse. Dokumentation omfatter bl.a. fejl vedr.
dokumentation af ejerskab og udførsel af køretøjerne. Besigtigelse af køretøj omfatter bl.a. fejl konstateret ved besigtigelse,
visitering af køretøjerne, tilbagekaldte anmodninger og ny værdifastsættelse ved genanmodninger (ikke-selvanmeldere). 2)
Fejlandelen er endvidere vægtet i forhold til antal anmodninger i den givne kontrolperiode
Kilde: Skatteministeriet.
Reguleringer i forhold til virksomheders antal eksportanmodninger
Herudover er det undersøgt, om der er en høj fejlandel blandt de selvanmeldere, der
har flest eksportanmodninger, sammenholdt med de selvanmeldere i undersøgelsens
stikprøve, som havde færre end 10 anmodninger,
jf. tabel 6.
Resultaterne viser, at der generelt er en stor spredning i fejlandele for de større selv-
anmeldere. Derudover er der stort set ikke forskel i den gennemsnitlige fejlandel for
selvanmeldere med et højt antal anmodninger og selvanmeldere med færre end 10
anmodninger,
jf. tabel 6.
Det indikerer således, at der både er udfordringer med regelefterlevelsen blandt større
såvel som mindre selvanmeldere.
15
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0017.png
Tabel 6. Antal anmodninger, antal fejl, fejlprocent og gennemsnitligt reguleringsbeløb fordelt
på selvanmeldere
Antal an-
modninger
33
28
19
17
16
14
13
12
10
162
202
364
Fejlandel
(pct.)
47
54
38
17
42
44
39
32
64
42
41
41,8
Gennemsnitligt regule-
ringsbeløb (kr.)
10.173
-117
5.577
995
1.874
4.240
5.901
7.061
14.951
5.325
6.810
14.704
Selvanmelder
Selvanmelder 1
Selvanmelder 2
Selvanmelder 3
Selvanmelder 4
Selvanmelder 5
Selvanmelder 6
Selvanmelder 7
Selvanmelder 8
Selvanmelder 9
Selvanmelder 1-9 (samlet)
Øvrige selvanmeldere
I alt
Antal fejl
17
16
7
3
6
6
5
4
6
70
82
152
Anm.: Øvrige selvanmeldere omfatter selvanmeldere med færre end 10 anmodninger.
Kilde: Skatteministeriet.
16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0018.png
6. Resultater af Skatteforvaltningens indsats og kontrol
Som led i Motorstyrelsens kontrolaktiviteter foretages der kontrol af selvanmelderes
værdifastsættelser. Det sker i form af såkaldte pristjek,
jf. boks 6.
Boks 6. Beskrivelse af pristjek
Et
pristjek
kontrollerer, om selvanmelderes værdifastsættelser af et køretøj ligger på niveau, eller
inden for et tolerancespænd af, hvad Motorstyrelsen ville værdifastsætte køretøjet til. Til vurderingen
heraf sammenligner Motorstyrelsen derfor med handelsværdien fo r tilsvarende køretøjer.
Motorstyrelsen udtager virksomheder, der selvanmelder, på baggrund af en vurdering af, hvor sand-
synligheden for at manglende regelefterlevelse er størst. Der anvendes derfor en såkaldt
risikobase-
ret udvælgelse
til kontrol.
Motorstyrelsen hævede fra 2016 og frem kontroltrykket med selvanmelderes værdifastsættels er fra 5
til 10 pct. Det betyder, at Motorstyrelsen i dag kontrollerer 10 pct. af værdifastsættelserne af selvan-
meldte køretøjer til eksport.
Kontroltrykket kan opgøres på to måder: i) ved tidspunktet for anmeldelse af et køretøj til eksport og
ii) tidspunktet for gennemførelse af et pristjek. Et køretøj, der fx er anmeldt til eksport i 2016, kan
blive udtaget til pristjek i 2017. Der er derfor en tidsmæssig forskydning mell em eksporttidspunktet
og tidspunktet for gennemførsel af pristjek. Motorstyrelsen har ved opgørelsen af pristjek i perioden
2015 til 2017 opgjort kontroltrykket efter tidspunktet for anmeldelse af et køretøj til eksport. Da der
blev udtaget en højere andel end 10 pct. af de selvanmeldte køretøjer til eksport i 2016, hvoraf flere
først fik gennemført et pristjek i 2017, fremgår der en ujævn fordeling særligt i perioden 2016 til
2017. Såfremt der derfor er anmodet om eksportgodtgørelse i december 2016, og kør etøjet først
udtages til pristjek i februar 2017, vil kontrol af det pågældende køretøj indgå for 2016.
Kilde: Skatteministeriet.
På køretøjer eksporteret i perioden 2015 til 2017 er der i alt foretaget ca. 6.150 pris-
tjek. Heraf er der foretaget regulering i forbindelse med ca. 3.900 pristjek, dvs. for næ-
sten to tredjedele af alle pristjek. Pristjekkene af selvanmelderes værdifastsættelser
har medført en gennemsnitlig regulering pr. køretøj på ca. 18.000 kr.,
jf. tabel 7.
Tabel 7. Udviklingen i kontroltryk og regulerede beløb i perioden 2015 til 2017
Regule-
ringer
(antal)
1.023
2.008
888
3.919
Regule-
ring
(pct.)
73
69
48
64
Reguleret
beløb i alt
(mio. kr.)
1)
20
41
11
71
Gns. reguleret
beløb pr. køretøj
(kr.)
19.235
20.176
12.588
18.211
Gns. regulering ift. godt-
gørelse pr. køretøj
3)
(pct.)
33
20
19
31
År
2015
2016
2017
I alt
Pristjek
(antal)
1.397
2.901
1.854
6.152
Anm.: 1) Reguleringsbeløbet angiver, i hvilket omfang Skatteforvaltningens pristjek har givet anledning til at regulere de
beløb, som udbetales i eksportgodtgørelse i forbindelse med selvanmeldte køretøjer. 3)
Reguleret beløb i pct. af godtgø-
relse angiver, hvor stor en andel reguleringsbeløbet udgør af den udbetalte eksportgodtgørelse på de regulerede køretøjer
(dvs. de køretøjer, der er reguleret pba. pristjek).
Kilde:
Skatteministeriet.
Pristjekkene har medført væsentligt højere gennemsnitlige reguleringsbeløb (ca.
18.000 kr.) end reguleringerne af værdifastsættelsen i compliance-undersøgelsen (ca.
7.000 kr.), hvor køretøjerne var tilfældigt udvalgte. Det skal ses i sammenhæng med,
17
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
1969847_0019.png
at Skatteforvaltningen anvender en risikobaseret udvælgelse til kontrol. Den risikoba-
serede kontrol har til formål at regulere værdifastsættelsen for de køretøjer, hvor fej-
lene i værdifastsættelsen er størst.
Resultaterne af compliance-undersøgelsen estimerer et beregningsteknisk skattegab
på ca. 60 mio. kr. som følge af selvanmelderes fejl i værdifastsættelser før Skattefor-
valtningens indsats. Skatteforvaltningens risikobaserede kontrol med selvanmelderes
værdifastsættelser har medført reguleringer for gennemsnitligt 24 mio. kr. årligt i perio-
den 2015-2017,
jf. tabel 8.
Det vil sige, at 40 pct. af det beregningstekniske skattegab
bliver reguleret.
Tabel 8. Regulering af eksportgodtgørelse for værdifastsættelser
Reguleret beløb som følge af pris-
tjek
(mio. kr.)
24,0
Beregningsteknisk skattegab
(mio. kr.)
59,9
Kilde: Skatteministeriet.
Difference
(mio. kr.)
35,9
Når en ikke-selvanmelder anmoder om værdifastsættelse af et køretøj til eksport, gen-
nemgås al dokumentation for udførsel af køretøjer, herunder bl.a. salgsfaktura, udfør-
selsdokumentation mv. Denne praksis er skærpet som led i etableringen af Motorsty-
relsen. Disse kontrolaktiviteter skønnes at reducere det beregningstekniske skattegab
med ca. 60 mio. kr.,
jf. tabel 9.
Tabel 9. Regulering af eksportgodtgørelse ved dokumentation
Reguleret beløb som følge af Skat-
teforvaltningens indsats
(mio. kr.)
60,3
Beregningsteknisk skattegab
(mio. kr.)
93,7
Kilde: Skatteministeriet.
Difference
(mio. kr.)
33,4
I undersøgelsen af regelefterlevelsen er der estimeret et beregningsteknisk skattegab
på ca. 130 mio. kr. ved besigtigelsen af
køretøjers stand
forud for eksport,
jf. tabel 10.
Køretøjerne vil fortsat have en vis værdi, som vil give anledning til eksportgodtgørelse,
hvis fejlen berigtiges. Størrelsen heraf er ukendt. Det beregningstekniske skattegab
tager ikke højde herfor.
Tabel 10. Regulering af eksportgodtgørelse ved besigtigelse af køretøjets stand
Korrigeret værdi efter udbedring af
fejl
(mio. kr.)
?
Beregningsteknisk skattegab
(mio. kr.)
130,2
Kilde: Skatteministeriet.
Difference
?
18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Evaluering af eksportgodtgørelsesordningen for køretøjer, der eksporteres til udlandet
7. Konklusion
Der er udarbejdet en undersøgelse af regelefterlevelsen på eksportområdet, som
har afdækket både omfanget og typen af fejl med afsæt i 550 tilfældigt udvalgte kø-
retøjer. De konstaterede fejl kan relateres til fejl ved selvanmelderes værdifastsæt-
telser, den dokumentation, der lægges til grund ved anmodninger om eksportgodt-
gørelse, og køretøjers stand forud for eksport.
De beregningstekniske skattegab opgøres til hhv. ca. 60 mio. kr. som følge af selvan-
melderes fejl i værdifastsættelser, ca. 94 mio. kr. som følge af fejl ved dokumentation
samt ca. 130 mio. kr. som følge af fejl, der er identificeret ved fysisk inspektion af kø-
retøjerne. Der sondres ikke mellem mindre eller alvorlige fejl i de beregningsteknisk
opgjorte skattegab for så vidt angår dokumentation og besigtigelse af køretøjets
stand. Herudover tages der i de estimerede beregningstekniske skattegab ikke højde
for kontrolaktiviteter som led i administrationen af eksportgodtgørelsesordningen.
De beregningsteknisk opgjorte skattegab er
ikke
udtryk for uberettigede udbetalinger.
Samlet set er det Skatteministeriets vurdering, at der er udfordringer med regelefterle-
velsen ved anvendelsen af eksportgodtgørelsesordningen. Skatteministeriet vurderer
derfor, at der er behov for at iværksætte flere initiativer på eksportområdet.
19