Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1960315_0001.png
Foreningen
Biogasbranchen
Til
Skatteudvalget
Axeltorv 3, 1.
1609 København V
Tlf. 3339 4267
E-mail:
[email protected]
www.biogasbranchen.dk
xx. oktober
30. oktober 2018
Provenu neutral grøn omstilling i transportsektoren
Regeringen har med Klima- og luftudspillet
Sammen om en grønnere fremtid
taget initiativ til at
bryde transportsektorens stigende påvirkning af det globale klima. Regeringen anfører to prin-
cipper for målopfyldelsen:
skabe de rigtige rammer for en markedsdrevet og teknologineutral omstilling, der giver aktø-
rerne incitament til at vælge de mest omkostningseffektive klimatiltag
sikre, at klimaindsatsen er omkostningseffektiv, så vi får mest muligt for pengene.
Målet om en million grønne køretøjer i 2030 er ambitiøst, og en omstilling baseret på el-
køretøjer alene realiseres ikke uden markante provenutab for staten.
Målet om en markant omstilling til CO
2
neutral transport kan imidlertid også opnås ved at lige-
stille afgifterne på transport baseret på biogas med de tilsvarende baseret på diesel og benzin. De
nuværende afgifter er prohibitive for en sådan grøn omstilling, da det samme køretøj afgiftsbela-
stes langt højere i biogasversion end fossil version.
Den nødvendige biogasmængde er allerede tilstede i gasnettet, og der vil derfor alene være tale
om at flytte anvendelsen over på det mest optimale sted, nemlig i transportsektoren og dermed
udenfor kvotesektoren.
Nuværende afgifter højere på biogas end på diesel og benzin
SKAT opkræver i modsætning til fx importeret palmeolie
CO
2
afgift
på biogas, når det leveres
gennem det danske naturgasnet til gasfyldestationerne i Danmark. Det sker på trods af, at Ener-
ginets certifikatsystem entydigt dokumenterer, at det er biogas der tankes.
Denne dokumentation anerkender Energistyrelsen og EU i forbindelse med opfyldelse af iblan-
dingskravene for biobrændstoffer. Det er således klimamæssigt yderst uhensigtsmæssigt at Skat-
teministeriet ikke på samme måde anerkender systemet.
Energiafgiften,
der udgør den væsentligste afgift på brændstof, er alene fastlagt ud fra brænds-
lernes energiindhold. Det tager ikke hensyn til brændstoffernes klimapåvirkning.
Da gaskøretøjer som f.eks. gasbusser kører ca. 15
20 pct. kortere pr. energienhed end de tilsva-
rende i dieselbusser, afgiftsbelastes de CO
2
neutrale køretøjer tilsvarende højere for samme
transportarbejde (pr. km.). Denne økonomiske skævvridning kunne undgås på en provenuneutral
måde ved at lægge et loft over den samlede energiafgiftsbetaling på niveau med dieselkøretøjet.
En sådan ligestilling med diesel vil fjerne en væsentlig barriere for flådeejere af varebiler samt
reducere meromkostningen ved en grøn omstilling af kommunale køretøjer (og dermed statens
DUT omkostninger).
1
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Henvendelse af 30/10-18 fra Foreningen Biogasbranchen vedrørende foretræde om provenu neutral grøn omstilling i transportsektoren
1960315_0002.png
Afgiftsforvridning på køretøjer
For varebiler betales i dag ca. 30 pct. mere i grøn ejerafgift for det samme køretøj på biogas i
forhold til den tilsvarende i dieseludgave. Dette er illustreret i nedenstående figur for en 3,5 tons
IVECO varebil.
Personbiler drevet på biogas rammes både af denne skæve ”grønne” ejerafgift plus af markant
højere registreringsafgifter, som det er vist i nedenstående tabel for en VW Move UP 1,0 MPI.
Afgifter på
Sort
Grønne
VW Move UP 1.0 MPI
Benzin Biogas El
Registreringsafgift
Grøn ejerafgift (10 år)
Afgifter i alt over 10 år
35.144
6.200
80.148
0
37.200 6.200
41.344 117.348 6.200
Afgiftsprovenu for ens varebiler over 10 år.
Afgiftsprovenu for ens personbiler over 10 år.
Konsekvenserne af disse ekstreme afgiftsforskelle er, at der fortsat vælges dieseldrevne varebiler
til distribution, service og entreprenørarbejde, og fortsat vælges benzin- og dieseldrevne person-
biler, når det drejer sig om både private servicebiler og bilerne i den kommunale hjemmeservice.
Ved at fastlåse såvel registrerings- som grøn ejerafgift for biogaskøretøjer med den fossile pen-
dant, kan en grøn omstilling skubbes i gang uden provenutab. Tilmed kan staten spare markant
på tilskuddet til biogas, der ikke kan opnå tilskud ved iblanding i transportsektoren fra 2023.
Provenu neutral grøn afgiftsomlægning i transporten.
Nedenstående tiltag vil bringe afgifterne i overensstemmelse med regeringens beskrevne prin-
cipper om,
at klimatiltagene skal være omkostningseffektive, så man får mest muligt for pengene:
1. Biogas leveret til transport gennem naturgasnettet fritages for CO
2
afgifter.
2. Energiafgifterne til transport ligestilles for ens transportarbejde (pr. km) ved en passende
afgiftssænkning på CO
2
neutrale brændstoffer.
3. Den grønne ejerafgift for biogaskøretøjer fastlåses på niveau med den fossile pendant.
4. Registreringsafgiften for biogaskøretøjer fastlåses på niveau med den fossile pendant.
Med venlig hilsen
Henrik Høegh
Formand
Frank Rosager
Direktør
2