Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2035108_0001.png
Kommissorium
25. marts 2019
Supplerende kommissorium for den tredje gruppe på
arbejdsmarkedet
Skattelovgivningen er særligt udformet med henblik på at imødekomme traditionelle be-
skæftigelsesformer i form af lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende. Skattelov-
givningen imødekommer ikke i samme omfang vilkår og behov for andre beskæftigelses-
former i form af fx honorarmodtagere.
Personer, der har indkomst fra sådanne mere utraditionelle beskæftigelsesformer, kan i
mange tilfælde betegnes som tilhørende den tredje gruppe på arbejdsmarkedet.
Den tredje gruppes skattemæssige udfordringer er sidst belyst i 2003. Der er efterfølgende
opstået en række nye beskæftigelsesformer inden for denne gruppe, herunder udbud af
arbejdskraft via digitale platforme og indkomst fra aktiviteter på de sociale medier. Udvik-
lingen skaber et behov for en fornyet behandling af de skatte- og momsmæssige problem-
stillinger for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet.
Det er baggrunden for, at skatteministeren har anmodet Skattelovrådet om at foretage en
behandling af gruppens skatte- og momsmæssige forhold.
Skattelovrådet er konkret anmodet om i en fase 1 at foretage en kortlægning af person-
kredsen i den tredje gruppe samt at afdække gruppens skatte- og momsmæssige udfor-
dringer. Dernæst er Skattelovrådet i en fase 2 anmodet om at udarbejde konkrete anbefa-
linger til håndtering af skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe.
Skattelovrådets afrapportering af fase 1
Skattelovrådet har nu afrapporteret vedrørende en konkret kortlægning af den tredje
gruppe og en afdækning af skatte- og momsmæssige udfordringer i relation til gruppens
aktiviteter, jf.
Den tredje gruppe på arbejdsmarkedet.
Skattelovrådet har afgrænset den tredje gruppe på arbejdsmarkedet til ca. 300.000 perso-
ner i form af honorarmodtagere og personer, der har aktiviteter i forbindelse med op-
startsvirksomhed eller inden for ikke-erhvervsmæssig virksomhed.
Skattelovrådets har afdækket skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe
på flere områder. Det gælder udfordringer i relation til den skattemæssige status af aktivi-
teter, den konkrete opgørelse af skat og moms samt en række skatteadministrative udfor-
dringer, der hindrer en enkel og korrekt betaling af skat og moms.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035108_0002.png
Skattelovrådets afrapportering af fase 2
Skattelovrådet anmodes om at udarbejde anbefalinger, der kan bidrage til en mere enkel
og korrekt betaling af skatter og moms og som kan bidrage til at reducere usikkerhed om
de skatte- og momsmæssige vilkår for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet.
Skattelovrådet kan endvidere vurdere muligheder for anbefalinger, der sigter på at sikre
mere ensartede skatte- og momsvilkår for aktiviteter med forskellig skattemæssig status.
Skattelovrådet skal til brug for anbefalinger belyse virkninger af forskellige modeller til
forenkling af regler for opgørelse af den tredje gruppes indkomstskat. Herunder en model
for frivillig anvendelse af skematiske skattemæssige fradrag og en model, der kan medføre
mere ensartede regler for beskatning
uanset den skattemæssige status af aktiviteterne.
Derudover anmodes Skattelovrådet om, at anbefalinger tager udgangspunkt i de skatte-
og momsmæssige udfordringer fra den foretagne afrapportering, der kan omsættes til
operationelle forslag, som målrettet kan nedbringe identificerede udfordringer. Analyser
af sådanne udfordringer skal derudover indeholde en samlet vurdering af positive og ne-
gative virkninger af potentielle forslag. Herunder indgår en vurdering af virkningerne på
de offentlige finanser.
Til brug for afrapporteringen kan Skattelovrådet endvidere inddrage anbefalinger, der
ikke nødvendigvis tager udgangspunkt i de skatte- og momsmæssige udfordringer, som er
afdækket i fase 1.
Skattelovrådets anbefalinger skal tage højde for principperne for digitaliseringsklar lovgiv-
ning.
Skattelovrådets afrapportering skal endvidere indeholde udkast til eventuelle lovændringer
i overensstemmelse med Skattelovrådets anbefalinger.
Skattelovrådet skal inden udgangen af 2019 foretage en endelig afrapportering til skatte-
ministeren. Skattelovrådet kan forinden foretage delafrapporteringer til skatteministeren.
Side 2 af 2