Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2035107_0001.png
Den tredje gruppe
på arbejdsmarkedet
Skattelovrådet
25. marts 2019
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0002.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
2
Indhold
1. Indledning og sammenfatning..................................................................................................................... 4
2. Teknologisk udvikling og nye aktiviteter ...................................................................................................... 8
2.1 Dig itale pla tforme
pla tforms - og deleøkonomi..................................................................................................................... 8
2.1.1 Hvad e r dig itale arbejdspla tforme ? ................................................................................................................................ 10
2.1.2 Hve m udbyde r arbe jdskraft på dig itale arbe jdspla tforme ?...............................................................................11
2.1.3 Hvordan udbydes arbe jdskraft?........................................................................................................................................11
2.2 Sociale medie r............................................................................................................................................................................................12
2.3 eSport
e le ktronis k sport................................................................................................................................................................... 13
2.3.1 Hve m udøve r og de ltage r i eSport i Danmark?....................................................................................................... 15
2.3.2 Skatte- og momsmæssig e forhold ................................................................................................................................ 15
3. Et arbejdsmarked med mange beskæftigelsesformer............................................................................... 17
3.1 Nye beskæftig e lsesforme r udfordre r lo vgivningen ..............................................................................................................17
3.1.1 Skatte lo vråde ts afgrænsning af den tredje g ruppe ...............................................................................................17
3.1.2 Sammenlig ning med defin itione r i andet regi.......................................................................................................... 18
3.2 Omfang af ”den tredje g ruppe” i Danmark................................................................................................................................
19
4. Udviklingen i den tredje gruppe................................................................................................................. 23
4.1 Ove rordnet udvikling i Danmark sammenhold t med andre lande ............................................................................. 23
4.1.1 Ekse mple r på tiltag i andre lande .....................................................................................................................................24
4.2 Udviklingen i udbredelsen af arbe jdskraft på dig itale platforme .................................................................................. 25
4.2.1 Konjunkturudviklingens betydning for arbe jdsstyrken ....................................................................................... 26
4.3 Udvikling i udbrede lsen af sociale medie r................................................................................................................................. 26
4.4 Udvikling i udbrede lsen af eSport....................................................................................................................................................27
5. Skatte- og momsregler .............................................................................................................................. 28
5.1 Skatte mæssig sondring me lle m e rhve rvsaktivite te r........................................................................................................... 29
5.1.1 Afg rænsning me lle m selvstændig e rhve rvsvirksomhed og lønmodtagerstatus................................ 29
5.1.2 Afg rænsning me llem selvstændig erhvervsvirksomhed, honorarmodtagere og ikke -
e rhve rvsmæssig virksomhed ........................................................................................................................................................ 31
5.1.3 Momsreg le r..................................................................................................................................................................................33
5.2 Beskrive lse af skatte - og momsreg le r......................................................................................................................................... 34
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0003.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
3
5.2.1 Beskatning af indkomst ........................................................................................................................................................ 34
5.2.2 Fradragsbe rettig ede udgifte r............................................................................................................................................. 34
5.2.3 Unde rskud .................................................................................................................................................................................... 37
5.2.4 Virksomhedsordningen ........................................................................................................................................................ 37
5.2.5 Arbe jdsmarkedsbid rag ..........................................................................................................................................................38
5.2.6 Sammenfatning vedrørende skatte reg ler..................................................................................................................38
5.2.7 Moms................................................................................................................................................................................................41
5.2.8 Momssatse r..................................................................................................................................................................................41
5.2.9 Fritagelse r.......................................................................................................................................................................................41
5.2.10 Regis tre ringsgrænse for momsplig tig omsætning..............................................................................................42
5.2.11 Momsfradrag.............................................................................................................................................................................42
5.3 Regle r for indeholde lse og betaling af skat og moms mv. .............................................................................................. 43
5.3 .1 Be taling af A-skat...................................................................................................................................................................... 43
5.3 .2 Be taling af B-skat...................................................................................................................................................................... 43
5.3 .3 Indbe retningsplig tig e ...............................................................................................................................................................44
5.3 .4 Hve m e r indeholde lses- og indbe re tningsplig tig e afhæng ig af gruppe ....................................................44
5.3 .5 Opkrævning og indbetaling af moms ........................................................................................................................... 45
6. Skatte- og momsmæssige udfordringer .................................................................................................... 47
6.1 Målg ruppeundersøgelse og regele fte rle ve lse ........................................................................................................................ 48
6.1.1 Målg ruppeundersøgelse af skatte - og momsmæssig e udfordringe r........................................................ 48
6.1.2 Regele fte rle ve lse ...................................................................................................................................................................... 49
6.2 Skatte- og momsmæssig afg rænsning af aktivite te r..........................................................................................................50
6.2.1 Afg rænsning og antalle t af krite rie r for den skatte mæssig e status.............................................................50
6.2.2 Skatte mæssig status for opstartsvirksomhede r..................................................................................................... 51
6.2.3 Forske l på skatte- og momsmæssig status.............................................................................................................. 52
6.3 Skatte- og momsregle r......................................................................................................................................................................... 52
6.3 .1 Mang lende regelforståe lse ................................................................................................................................................. 52
6.3 .2 Fradrag for omkostninge r ved indkomste rhve rve lsen.......................................................................................53
6.3 .3 Unde rskudsmodregning og -fre mførse l..................................................................................................................... 54
6.3 .4 Momsregis tre ring......................................................................................................................................................................55
6.4 Be taling mv. af skat og moms ..........................................................................................................................................................56
6.4.1 Utils trække lig e regnskabsmæssig e rutine r...............................................................................................................56
6.4.2 Vanske lig heder ved forskudsregis tre ring og selvangive lse............................................................................. 57
6.4.3 Regle r for forskudsskat ......................................................................................................................................................... 57
6.4.4 Momsang ive lse for nyregis tre rede virksomhede r................................................................................................ 57
6.4.5 Oblig atoris k indeholdelse af skat.....................................................................................................................................58
6.4.6 Frivillig indeholde lse af skat af B-indkomst...............................................................................................................58
6.4.7 Kontrol af rege le fte rle velse.................................................................................................................................................59
6.4.8 Be talingsformidle r - udenlandsk be talingsservice ................................................................................................59
6.4.9 Hve rvgive r og hve rvformid le r - håndhæve lse af indbe re tningsplig ten ....................................................60
6.4.10 Vandrende hve rvtagere.....................................................................................................................................................60
6.5 Sammenfattende oplis tning af udfordringer............................................................................................................................ 61
Bilag: Kommissorium for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet ................................................................. 63
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0004.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
4
1. Indledning og sammenfatning
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0005.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0006.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0007.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
7
Boks 1. Skattelovrådets m edlemmer
Niels Winther-Sørensen (formand)
Professor i skatteret, dr.jur.
Bo Sandem ann Rasm ussen
Professor ved Institut for Økonomi, Aarhus Universitet, ph.d.
Christian Bachm ann
Advokat og partner hos Bachmann-Partners.
Jakob Bundgaard
Adm. direktør for Corit Advisory, adjungeret professor ved Aarhus Univer-
sitet og professor ved Aalborg Universitet, ph.d.
Kim Pedersen
Advokat og partner SIRIUS Advokater.
Klaus Okholm
Partner, statsaut. revisor, Pw C.
Preben Underbjerg Poulsen
Chefrådgiver i Skatteminister iet, cand.scient.adm.
Ria Falk
Partner hos KPMG Acor Tax, cand.merc.aud, cand.polit.
Skattelovrådet er et uafhængigt, stående udvalg, der blev nedsat i forbindelse med
Retssik-
kerhedspakke II
Borgerne skal stå stærkere.
Alle anbefalinger og vurderinger i denne ana-
lyse er Skattelovrådets. Skatteministeriet har fungeret som sekretariat for Skattelovrådet.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0008.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
8
2. Teknologisk udvikling og nye akti-
viteter
2.1 Digitale platforme
platforms- og deleøkonomi
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0009.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
9
Figur 2.1 Illustration af digital platform og brugere
Kilde: Disruptionrådet, 2018.
Boks 2.1 Kapital- og arbejdsplatforme
Kapitalplatform e
Digitale platforme, der formidler udlejning af privat ejendom (fx huse og lejligheder) og ejen-
dele (biler, både og værktøj) til privatpersoner og/eller virksomheder. Eksempler herpå er Air-
bnb (boligudlejning mv.) og GoMore (biludlejning, samkørsel og leasing mv.).
Afgrænsning fra kapitalafkast
Indtægt fra udlejningen af fx sin bolig via en digital platform kan i visse tilfælde betragtes som
en arbejdsindtægt (personlig indkomst). Det vil fx forekomme, hvis udlejeren af en bolig ser-
vicerer lejeren i form af morgenmad, rengøring, rundvisning eller anden arbejdslignende ser-
vice.
Arbejdsplatforme
Digitale platforme, som formidler køb og salg af tjenesteydelser mellem en udbyder og efter-
spørger. Arbejdsopgaverne på arbejdsplatforme spænder fra rengøring, børnepasning hen-
over kørsel og andre transporttjenester til online opgaver i form af fx gennemførelse af data-
indsamlinger eller mere avancerede og specialiserede tjenester som fx juridisk bistand og
grafisk design. Happy Helper er et dansk eksempel på en arbejdsplatform, hvor der udbydes
arbejdskraft.
Kilde: Ilsøe og Madsen, 2017.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0010.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
10
2.1.1 Hvad er digitale arbejdsplatforme?
Boks 2.2 To typer af arbejdsplatform e
’Gig-w ork’
Involverer typisk småjobs, projektarbejde, og korte tidsbegrænsede ansættelser. Gig-w ork
udføres typisk blot af enkeltpersoner. Eksempler herpå findes fx inden for rengørings -, trans-
port- og udbringningsbranchen mv.
’Crow dw ork’
Andet specialiseret og vidensbaseret arbejde. Crow dw ork er ofte kendetegnet ved standardi-
serede og enkeltforekommende opgaver. Ofte benytter man sig af crow dw ork, når man har
en større opgave, der kan opdeles i mindre afgrænsede og simple opgaver.
Anm: Opdelingen af platf orme i de to kategorier er en v urdering på baggrund af research f oretaget af Erhv erv sministe-
riet.
Kilde: Disruptionrådet, 2018.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0011.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
11
2.1.2 Hvem udbyder arbejdskraft på digitale arbejdsplatforme?
Tabel 2.1 Sam m enligning af udbydere på digitale platform e i 2017 og det sam lede arbejds-
m arked
Karakteristika
Alder 20-29 år
Højeste uddannelsesniveau (erhvervs- eller gymna-
sial uddannelse)
Andel i digitale
platforme (pct.)
38
46
Andel af samlet ar-
bejdsstyrke (pct.)
17*
61
Hovedbeskæftigelse i servicesektor
89 79 (andel beskæftiget
i servicesektoren i
forhold til erhverv i
alt)
Anm.: (*) angiv er, at procentsatsen er f ra år 2016, hv orf or der sammenlignes på tv ærs af årstal.
Kilder: Tabellen indeholder data f ra Forskningscenter f or Arbejdsmarkeds- og organisationsstudier (FAOS) og Dan-
marks Statistik.
2.1.3 Hvordan udbydes arbejdskraft?
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0012.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
12
2.2 Sociale medier
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0013.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
13
Figur 2.2 Eksem pler på indtægtskilder for influencer
Anm.: Figuren er v ejledende og ikke udtømmende i f orhold til at beskriv e inf luencerens mulige indtægtskilder. Indtægtens f orde-
ling f ra de f orskellige poster er ligeledes indiv iduelt af hængig og v arierer endv idere ov er tid. Det er derf or også sv ært at sige,
hv ilke indtægter der er stabile eller tilbagev endende ov er tid f or personer med denne beskæf tigelsesf orm.
Kilde: Figuren er udarbejdet med inspiration f ra Scrunch, Inf luencer.co, Problogger, Inf luence Marketing Danmark og Bloggers
Delight.
2.3 eSport
elektronisk sport
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0014.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
14
Boks 2.3 Com puterspilsgenrer
”Realtim e strategy
(forkortet RTS): En spiller opbygger en hær, som skal ødelægge mod-
standerens hær. Der er ikke tale om runder. Derimod udføres alle handlinger i realtid. Typisk
spiller man i hold. Et populært spil i denne genre er Starcraft II.
Multiplayer online battle arena
(forkortet MOBA): Spilleren styrer en slags superhelt, som
bliver stærkere igennem spillet, jo flere han slår ihjel. Sammen med computerstyrede minions
undersåtter
skal han ødelægge modstanderens base. MOBA -spil spilles i hold. Populære
spil i denne kategori er Dota 2 og League of Legends.
First person shooters
(forkortet FPS): Spilleren ser verden i førstepersonsperspektiv. Han
løber rundt med våben, typisk skydevåben såsom geværer, pistoler eller granatkastere, og
skal løse forskellige missioner, mens han slår sine modstandere ihjel. FPS-spil spilles typisk i
hold. Populære spilserier i denne kategori er Call of Duty og Counter Strike.
Der findes også andre populære spiltyper, f x det digitale kortspil Hearthstone, hvor man skal
sammensætte et dæk af kort, der kan slå modstanderens kort. Der afholdes også turneringer
i fodboldspillet FIFA og i spil, hvor man slås med de bare næver, f x
Street Fighter”
Kilde: Faktalink, 2018.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0015.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
15
2.3.1 Hvem udøver og deltager i eSport i Danmark?
2.3.2 Skatte- og momsmæssige forhold
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0016.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
16
Boks 2.4 Eksem pler på danske eSportsudøveres præm iesummer i international sam m en-
hæng
#2 på listen over sam let indtjening fra præm iesum mer i eSport
Den danske eSportsudøver, der er kendt som NOtail, har tjent ca. 24 mio. kr.* i sin
eSportskarriere hidtil (oktober 2018), hvoraf størstedelen primært er vundet siden 2016 gen-
nem spillet Dota 2. Dette er pr. oktober 2018 den anden højeste samlede indtjening fra en
enkeltperson for præmiepenge i eSport generelt, både på tværs af lande og spil.
Syv danske eSportsudøvere i top-25 over sam let indtjening fra CS:GO
Hele syv danskere er at finde i top-25 listen over samlet indtjening fra CS:GO præmiepenge,
for hvilken data er registreret siden spillets oprindelse i 2012. Endvidere er 1-3 pladsen dan-
skere, for hvilke tre har en samlet præmieindtægt på ca. 19 mio. kr.*, hvoraf størstedelen pri-
mært er vundet siden 2016.
#5 på listen over den sam lede indtjening fra CS:GO præm iepenge for lande
Danmark indtager en femte plads over den samlede indtjening fra spillet CS:GO med ca.
1.138 registrerede spillere blandt alle lande i verden. Danmark er kun overgået af nationerne
USA, Kina, Sydkorea og Sverige.
3,5 m ia. kr. i de sam lede præm iepenge registreret i eSport
Ifølge esportearnings.com er der registreret mere end 3,5 mia. kr.* alene i præmiesummer fra
eSport gennem tiden på tværs af lande og spil. Dertil skal der for eSportsudøvernes indtæg-
ter også medtænkes øvrige indtægtskilder såsom kontrakter, sponsorater og lignende. Langt
størstedelen af disse præmiepenge stammer ligeledes blot fra de seneste 3-4 år og under-
støtter altså, at denne branche er i hastig og fortsat udvikling. Dertil vindes disse præmie-
summer fortsat i overvejende grad ved fysiske offline/LAN konkurrencer, og hermed ikke ude-
lukkende online.
137 m io. kr. har top-500 danske eSportsudøvere tjent
Ca. 137 mio. kr.* har top-500 over danske eSportsudøvere tjent alene i præmiesummer gen-
nem tiden. I overvejende grad er langt størstedelen af disse præmiesummer vundet indenfor
de sidste 3-5 år. Dertil skal det bemærkes, at præmiepengene også er fordelt sådan, at top-
80 står for ca. 122 mio. kr.* ud af de ca. 137 mio. kr., altså ca. 89 pct. af den samlede præ-
miesum.
Kilde: esportearnings.com, 2018.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0017.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
17
3. Et arbejdsmarked med mange be-
skæftigelsesformer
3.1 Nye beskæftigelsesformer udfordrer lovgivningen
3.1.1 Skattelovrådets afgrænsning af den tredje gruppe
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0018.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
18
Boks 3.1 Skattelovrådets afgrænsning af den tredje gruppe
Honorarmodtagere
Personligt beskattede op-
startsvirksomheder
Ikke-erhvervsmæssig
virksomhed
3.1.2 Sammenligning med definitioner i andet regi
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0019.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
19
3.2
Omfang af ”den tredje gruppe” i Danmark
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0020.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
20
Tabel 3.1 Skattepligtige i Danm ark fordelt på persongrupper i 2017 (1.000)
Anm.: I Skattelov rådets opgørelse af personligt beskattede opstartsv irksomheder er der medtaget personer, der inden
f or en treårig periode har selv angiv et et ov er- eller underskud v ed erhv erv smæssig v irksomhed. Personer med SE-nr.,
der det f ørste år har angiv et et ov erskud på mere end 100.000 kr. er ikke medtaget, da det beregningsteknisk er lagt til
grund, at de f alder uden f or Skattelov rådets f okus på personer, der må f orv entes at hav e berettiget uv ished om deres
skatte- og momsmæssige status. Denne gruppe
er i stedet medtaget under kategorien ”selv stændigt erhv erv sdri-
v ende”.
Kilde: Skatteministeriet, 2018.
Figur 3.1 Udvikling i antal af personer i den tredje gruppe (periode 2014-2017)
Antal
250.000
Antal
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
2014
2015
2016
2017
200.000
150.000
100.000
50.000
0
Opstartsvirksomheder
Honorarmodtagere
Ikke-erhvervsmæssig virksomhed
Kilde: Skatteministeriet, 2018.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0021.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
21
Figur 3.2 Indkom stintervaller fordelt på persongrupper i 2017 (pct.)
Indkom stinterval for ikke -erhvervsm æssig virksom heder (A) og honorarm odtagere (B)
A
Indkomstintervaller
Mindre en d 2.500 kr.
2.501-1 0.0 00 kr.
10.001 -30.000 kr .
30.001 -50.000 kr .
50.001 -100.000 kr.
B
Over 100.000 kr.
0%
20%
40%
60%
80%
100 %
Resultatinterval for personer, der opstarter virksom hed (C)
Interval for årsresultat
Under 0 kr .
C
0-10 .00 0 kr.
10.001 -30.000 kr .
30.001 -50.000 kr .
50.001 -100.000 kr.
Over 100.000 kr.
0%
20%
40%
60%
80%
100 %
Anm.: Interv allet i illustration C er alene opgjort f or personer, der har etableret v irksomhed i 2017. Personer med SE -nr., der har angiv et
et ov erskud på mere end 100.000 kr. er ikke medtaget, da de antages at f alde uden f or Skattelov rådets f okus på perso ner, der må f or-
v entes at hav e berettiget uv ished om deres skatte-
og momsmæssige status. Denne gruppe er medtaget under kategorien ”selv stændigt
erhv erv sdriv ende”.
Kilde: Skatteministeriet, 2018.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0022.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
22
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0023.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
23
4. Udviklingen i den tredje gruppe
4.1 Overordnet udvikling i Danmark sammenholdt med andre lande
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0024.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
24
4.1.1 Eksempler på tiltag i andre lande
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0025.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
25
4.2 Udviklingen i udbredelsen af arbejdskraft på digitale platforme
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0026.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
26
4.2.1 Konjunkturudviklingens betydning for arbejdsstyrken
4.3 Udvikling i udbredelsen af sociale medier
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0027.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
27
4.4 Udvikling i udbredelsen af eSport
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0028.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
28
5. Skatte- og momsregler
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0029.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
29
5.1 Skattemæssig sondring mellem erhvervsaktiviteter
5.1.1 Afgrænsning mellem selvstændig erhvervsvirksomhed og lønmodtagerstatus
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0030.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
30
Tabel 5.1 Afgrænsning m ellem selvstændig erhvervsvirksomhed og lønm odtager status
Kriterier, der taler for selvstæn-
dig erhvervsvirksomhed:
Indkomstmodtageren tilrettelægger,
leder, fordeler og fører tilsyn med
arbejdet uden anden instruktion fra
hvervgiveren end den, der eventuelt
følger af den afgivne ordre.
Hvervgiverens forpligtelser over for
indkomstmodtageren er begrænset
til det enkelte ordreforhold.
Indkomstmodtageren er ikke på
grund af ordren begrænset i sin ad-
gang til samtidig at udføre arbejde
for andre.
Indkomstmodtageren er økonomisk
ansvarlig over for hvervgiveren for
arbejdets udførelse eller i øvrigt på-
tager sig en selvstændig økonomisk
risiko.
Indkomstmodtageren har ansat per-
sonale og er frit stillet med hensyn
til at antage medhjælp.
Vederlaget betales efter regning, og
betaling ydes først fuldt ud, når ar-
bejdet er udført som aftalt og even-
tuelle mangler afhjulpet.
Indkomsten modtages fra en ube-
stemt kreds af hvervgivere.
Indkomsten afhænger af et eventu-
elt overskud.
Indkomstmodtageren ejer de an-
vendte redskaber, maskiner og
værktøj eller lignende.
Indkomstmodtageren leverer helt el-
ler delvist de materialer, der anven-
des ved arbejdets udførelse.
Indkomstmodtageren har etableret
sig i egne lokaler, fx forretning,
værksted, kontor, klinik, tegnestue
mv., og arbejdet udøves helt eller
delvist fra lokalerne.
Indkomstmodtagerens erhvervsudø-
velse kræver særskilt autorisation,
bevilling og lignende. Samtidig skal
indkomstmodtageren have fået en
sådan tilladelse.
Indkomstmodtageren er momsregi-
streret i henhold til momsloven, og
ydelsen er faktureret med tillæg af
moms.
Ansvaret for en eventuel ulykke un-
der arbejdets udførelse påhviler ind-
komstmodtageren.
Kriterier, der taler for lønm odta-
gerstatus:
Hvervgiveren har en almindelig ad-
gang til at fastsætte generelle eller
konkrete instrukser for arbejdets ud-
førelse, herunder tilsyn og kontrol.
Indkomstmodtageren har udeluk-
kende eller i overvejende grad
samme hvervgiver.
Der er indgået aftale mellem hverv-
giveren og indkomstmodtag eren om
løbende arbejdsydelse.
Indkomstmodtageren har arbejdstid
fastsat af hvervgiveren.
Indkomstmodtageren har ret til opsi-
gelsesvarsel.
Vederlaget er beregnet, som det er
almindeligt i tjenesteforhold.
Vederlaget udbetales periodisk.
Hvervgiveren afholder udgifterne i
forbindelse med udførelsen af arbej-
det.
Vederlaget i overvejende grad er
nettoindkomst for indkomstmodtage-
ren.
Indkomstmodtageren anses for løn-
modtager efter ferieloven, lov om
arbejdsløshedsforsikring mv., funkti-
onærloven, lov om arbejdsskadefor-
sikring og lov om arbejdsmiljø.
Anm.: Tabellen er udarbejdet på baggrund af Skattef orvaltningens Juridiske Vejledning, af snit C.C.1.2.1 Selv stændig
erhv erv svirksomhed, af grænsning ov er f or lønmodtagere.
Kilde: Skatteministeriet, 2018.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0031.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
31
5.1.2 Afgrænsning mellem selvstændig erhvervsvirksomhed, honorarmodtagere og ikke-er-
hvervsmæssig virksomhed
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0032.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
32
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0033.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
33
5.1.3 Momsregler
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0034.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
34
5.2 Beskrivelse af skatte- og momsregler
5.2.1 Beskatning af indkomst
5.2.2 Fradragsberettigede udgifter
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0035.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
35
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0036.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
36
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0037.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
37
5.2.3 Underskud
5.2.4 Virksomhedsordningen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0038.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
38
5.2.5 Arbejdsmarkedsbidrag
5.2.6 Sammenfatning vedrørende skatteregler
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0039.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
39
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0040.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
40
Tabel 5.2 Sam m enfatning af forskelle m ellem beskatning af selvstændigt erhvervsdrivende
lønm odtagere og honorarm odtagere
Selvstæn-
dig er-
hvervsvirk-
som hed
Der betales ar-
bejdsmarkeds-
bidrag af netto-
indkomsten.
Personlig
indkomst jf.
statsskatte-
lovens § 4
og person-
skattelo-
vens § 3.
Lønind-
kom st
Der betales ar-
bejdsmarkedsbi-
drag af bruttoind-
komsten.
Personlig ind-
komst, jf. stats-
skattelovens § 4
og personskatte-
lovens § 3. Den
skattepligtige
værdi af persona-
legoder fastsæt-
tes efter reglerne
i ligningslovens §
16.
Ikke fradrag i ar-
bejdsmarkedsbi-
dragsgrundlaget.
Ligningsmæssigt
fradrag.
Honorar-
m odtager
Der betales ar-
bejdsmarkeds-
bidrag af brut-
toindkomsten.
Personlig ind-
komst, jf. stats-
skattelovens §
4 og person-
skattelovens §
3.
Ikke-erhvervs-
m æssig virk-
som hed
Overskud regnes
ikke med til bi-
dragsgrundlaget.
Personlig indkomst
jf. statsskattelo-
vens § 4 og per-
sonskattelovens §
3.
Beskatning
af indtje-
ning
Fradrags-
værdi
Fradrag i ar-
bejdsmarkeds-
bidragsgrundla-
get.
Fradrag i per-
sonlig ind-
komst.
Ikke fradrag i
arbejdsmar-
kedsbidrags-
grundlaget.
Fradrages i
personlig ind-
komst.
Fradrag for ud-
gifter i tilknyt-
ning til indtæg-
terne.
Fradrag, herun-
der for afskriv-
ninger, kan ikke
overstige ind-
tægten ved den
enkelte virk-
somhed.
Honorarmodta-
gere kan fore-
tage afskrivnin-
ger efter af-
skrivningslo-
vens kapitel 2
og 3.
Ikke fradrag i ar-
bejdsmarkedsbi-
dragsgrundlaget.
Fradrages i per-
sonlig indkomst.
Fradrags-
grundlag
Fradrag for
driftsomkost-
ninger.
Dog eventuel
afskrivningsad-
gang.
Fradrag for visse
lønmodtagerud-
gifter, herunder
afskrivninger ef-
ter afskrivnings-
loven, der over-
stiger 6.100 kr.
(2018).
Fradrag for udgifter
i tilknytning til ind-
tægterne.
Fradrag herunder
for afskrivninger,
kan ikke overstige
indtægten ved den
enkelte virksom-
hed.
Der er ikke hjem-
mel til at beskatte
eventuelt gen-
vundne afskrivnin-
ger, selvom der tid-
ligere er foretaget
fradrag efter netto-
indkomstprincippet,
fordi der er tale om
levetidsafskrivnin-
ger.
Underskud kan
ikke
fremføres til
modregning i se-
nere års indkomst.
Underskud kan
ikke
modregnes i
anden indkomst.
Under-
skud
Underskud ved
erhvervsvirk-
somhed kan
modregnes i
anden person-
lig indkomst, fx
lønindkomst.
Fremførselsad-
gang.
Kan anvendes.
Underskud kan
modregnes i æg-
tefællens ind-
komst. Oversky-
dende beløb
fremføres til
modregning i se-
nere indkomstår.
Underskud kan
ikke
fremføres
til modregning i
senere års ind-
komst. Under-
skud kan
ikke
modregnes i
anden ind-
komst.
Kan
ikke
an-
vendes.
Virksom-
hedsord-
ning
Kan
ikke
anven-
des.
Kan
ikke
anven-
des.
Anm.: I en gennemsnitskommune udgør skattev ærdien af ligningsmæssige f radrag 24,9 pct. ekskl. kirkeskat, mens
skattev ærdien af personlig indkomst udgør 37,1 pct. f or en person, der ikke betaler topskat, og 52,07 pct. f or en per-
son, der betaler topskat (skattev ærdier er opgjort ud f ra 2023-regler, hv or skatteref ormer mv . er f uldt indfasede). Skat-
tev ærdien af erhv erv sindkomster, inkl. arbejdsmarkedsbidrag (8 pct.), udgør 42,1 pct. f or en person, der ikke betaler
topskat, og 55,9 pct. f or en person, der betaler topskat (tilsv arende opgjort ekskl. kirkeskat).
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0041.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
41
5.2.7 Moms
5.2.8 Momssatser
5.2.9 Fritagelser
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0042.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
42
5.2.10 Registreringsgrænse for momspligtig omsætning
5.2.11 Momsfradrag
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0043.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
43
5.3 Regler for indeholdelse og betaling af skat og moms mv.
5.3.1 Betaling af A-skat
5.3.2 Betaling af B-skat
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0044.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
44
5.3.3 Indberetningspligtige
5.3.4 Hvem er indeholdelses- og indberetningspligtige afhængig af gruppe
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0045.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
45
5.3.5 Opkrævning og indbetaling af moms
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0046.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
46
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0047.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
47
6. Skatte- og momsmæssige udfor-
dringer
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0048.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
48
6.1 Målgruppeundersøgelse og regelefterlevelse
6.1.1 Målgruppeundersøgelse af skatte- og momsmæssige udfordringer
Boks 6.1. Målgruppe undersøgelse af skatte - og m om sm æssige udfordringer
Skattestyrelsen har i oktober 2018 gennemført en kvalitativ målgruppeundersøgelse af den
tredje gruppes skatte- og momsmæssige udfordringer. Der er i alt foretaget 25 telefoninter-
view s af en varighed på 10-25 minutter med henholdsvis honorarmodtagere og personligt be-
skattede opstartsvirksomheder. Ved interview ene er benyttet en semistruktureret interview -
guide. Interview guiden bestod af en række spørgsmål indenfor temaer relateret til mulige ud-
fordringer, herunder skattemæssig status samt oplevelsen med opgørelse og betaling af skat-
ter og moms. Spørgsmålene omhandlede eksempelvis, hvad der opleves som henholdsvis let
og svært ved forskudsregistrering og selvangivelse. Interview guiden var fleksibel, sådan at
spørgsmålene løbende kunne tilpasses interview personens konkrete situation, og individuelle
udfordringer kunne uddybes. En sådan delvist persontilpasset interview form har været mulig,
da interview ene er foretaget af to skattefaglige medarbejdere fra Skattestyrelsen.
Strategien for anvendelse af en målgruppeundersøgelse er at gennemføre denne i to trin.
Den aktuelle undersøgelse er første trin. Næste trin er en opfølgende målgruppeundersø-
gelse med fokus på de udfordringer, skatteministeren anmoder om, at der arbejdes videre
med i foråret 2019. Konklusionerne af første trin af målgruppeundersøgelsen kan opdeles i
nedenstående fire udfordringer:
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0049.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
49
1. Regler om skattefradrag og delvis m om s er komplicerede
Flere regler for skattemæssige fradrag opleves som værende uklare. Det gælder bl.a. fradrag
ved kontor i hjemmet, indkøb af computer og restaurantbesøg samt øvrig forplejning i ar-
bejdsmedfør. Manglende kendskab til reglerne betyder, at mange enten er afhængige af de-
res revisors viden eller blot vælger ikke at forholde sig til mulige fradrag og derfor reelt går
glip af berettigede fradrag. I forhold til delvis fradrag for købsmoms opleves reglerne også
som værende komplicerede. Det gælder eksempelvis ved arbejdsrelaterede restaurantbesøg.
Vejledninger, der er formuleret i et juridisk sprog, gør det ligeledes vanskeligt at forstå regler-
nes betydning for den enkeltes konkrete situation.
2. Forskudsopgørelse og selvangivelse er kompliceret
Personer, der har flere forskellige indtægtskilder og -former, kan have vanskeligt ved at fore-
tage en korrekt angivelse af de respektive indtægter på de korrekte rubrikker på selvangivel-
sen og felter på forskudsopgørelsen. Det giver risiko for manglende eller dobbelt angivelse af
indtægter. Nogen oplever, at forklaringstekster er formuleret i et utilgængeligt juridisk sprog
og derfor ikke altid afklarer tvivlen. Det bidrager også til at skabe tvivl, at nogle forhold indbe-
rettes af arbejdsgiver, mens andre ikke indberettes.
3. Kom plicerede skatteforhold nødvendiggør for m ange en revisor
De interview ede håndterer deres skatteforhold på forskellige måder. Mange anvender revisor,
andre klarer det selv fx ved hjælp af et regnskabsprogram eller råd og vejledning fra venner,
kollegaer eller brancheorganisationer.
Blandt gruppen, der anvender en revisor, tager revisoren sig særligt af selvangivelsen, mens
de fleste selv står for forskudsopgørelsen. Anvendelse af en revisor giver tryghed. Inden for
nogle brancher opleves et øget behov for at have en revisor, der kender til områdets særlige
regler. Dette gør sig bl.a. gældende for musikere og øvrige kunstnere, hvoraf flere har haft
oplevelser af, at en revisor, der ikke var branchespecifik, ikke har været til gavn, men tværti-
mod har ydet forkert eller mangelfuld rådgivning.
Blandt gruppen, der ikke har anvendt en revisor, har motivet primært været at undgå den
umiddelbare omkostning. Der er imidlertid også i denne gruppe en bevidsthed om, at mod-
stykket til revisoromkostninger kan være, at man risikerer at gå glip af fordele, herunder be-
rettigede skattemæssige fradrag.
4. Regler for forskudsskat skaber bl.a. likviditetsm æssige ulemper
Det er vanskeligt for mange af de interview ede præcist at forudsige niveauet for indtægter i
det forestående år. Det skaber en tilbagevendende udfordring ved udfyldelse af forskudsop-
gørelsen. Når der forskudsregistreres B-indkomst, genereres der automatisk B-skatterater,
som herefter skal betales i 10 månedlige rater. For personer med sæsonbetonede indkomster
eller indkomster, der er lavere end forskudsregistreret, kan det i nogen tilfælde skabe likvidi-
tetsmæssige udfordringer at betale faste B-skatterater gennem hele året. Derfor vælger nogle
at forskudsregistrere indkomsten til 0 med henblik på alternativt selv at spare op til en samlet
betaling af den efterfølgende restskat.
Skatteministeriet. (2018).
6.1.2 Regelefterlevelse
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0050.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
50
Figur 6.1 Relativ underdeklaration og fejlprocent for borgere kun m ed
A-indkom st og honorar, indkom ståret 2014
Pct
.
20
15
10
5
0,2
0
6,8
1,5
16
Pct
.
20
15
10
5
0
Alene med A-indkomst
Relativ underdeklaration
Honorarmodtagere
Fejlprocent
Anm: Honorarmodtagere er def ineret som borgere, der har beløb stående i enten f elt 207
anden personlig indkomst
eller f elt 210
honorar og v ederlag. Honorarmodtagere inkluderer ikke selv stændige erhv erv sdrivende. Det er kun
en mindre del af honorarmodtagerne, 15 pct., som er selv stændigt erhv erv sdrivende. Forskelle mellem honorarmodta-
gere og borgere, der alene har A-indkomst, sky ldes delv ist tekniske forhold.
Kilde: Skatteministeriet. (2018).
6.2 Skatte- og momsmæssig afgrænsning af aktiviteter
6.2.1 Afgrænsning og antallet af kriterier for den skattemæssige status
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0051.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
51
6.2.2 Skattemæssig status for opstartsvirksomheder
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0052.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
52
6.2.3 Forskel på skat te- og momsmæssig status
6.3 Skatte- og momsregler
6.3.1 Manglende regelforståelse
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0053.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
53
6.3.2 Fradrag for omkostninger ved indkomsterhvervelsen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0054.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
54
6.3.3 Underskudsmodregning og -fremførsel
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0055.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
55
6.3.4 Momsregistrering
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0056.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
56
6.4 Betaling mv. af skat og moms
6.4.1 Utilstrækkelige regnskabsmæssige rutiner
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0057.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
57
6.4.2 Vanskeligheder ved forskudsregistrering og selvangivelse
6.4.3 Regler for forskudsskat
6.4.4 Momsangivelse for nyregistrerede virksomheder
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0058.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
58
6.4.5 Obligatorisk indeholdelse af skat
6.4.6 Frivillig indeholdelse af skat af B-indkomst
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0059.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
59
6.4.7 Kontrol af regelefterlevelse
6.4.8 Betalingsformidler - udenlandsk betalingsservice
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0060.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
60
6.4.9 Hvervgiver og hvervformidler - håndhævelse af indberetningspligten
6.4.10 Vandrende hvervtagere
76
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0061.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
61
6.5 Sammenfattende oplistning af udfordringer
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0062.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
62
Boks 6.2. Udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsm arkedet
S katte- og momsmæssig afgrænsning af aktiviteter:
Afg rænsning og antallet af krite rier for den skattemæssig e status (afsnit 6.2.1)
Skatte mæssig status for o pstartsvirksomheder (afsnit 6.2.2)
Forske l på skatte- og momsmæssig status (afsnit 6.2.3)
S katte- og momsre gler:
Manglende regelforståelse (afsnit 6.3.1)
Forske llig e skatteværdier af omkostninger og bruttoindtjening (afsnit 6.3.2.1)
Forske llig e fradragsgrundlag (afsnit 6.3.2.2)
Be g rænsninger på underskudsfre mførsel (afsnit 6.3.3)
Momsregistrering (afsnit 6.3.4)
S katteadministrative forhold:
Utilstrække lige regnskabsmæssige rutiner (afsnit 6.4.1)
Vanskeligheder ve d forskudsregistrering og selvangivelse (afsnit 6.4.2)
Re g ler for forskudsskat (afsnit 6.4.3)
Momsangivelse for nyregistrerede virksomheder (6.4.4)
Oblig atorisk indeholdelse af skat (afsnit 6.4.5)
Frivillig indeholdelse af skat af B-indkomst (afsnit 6.4.6)
Kontrol af regelefterlevelse (6.4.7)
Be talingsformidler
udenlandsk betalingsservice (6.4.8)
Hve rvg iver og hvervformidler
håndhævelse af indberetningspligten (6.4.9)
Hve rvtag er
vandrende hvervtagere (afsnit 6.4.10).
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0063.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
63
Bilag: Kommissorium for den tredje
gruppe på arbejdsmarkedet
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Skattelovrådets rapport om de skatte- og momsmæssige udfordringer for den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
2035107_0064.png
S kattelovrådet
Den tredje g ruppe på arbejdsmarkedet
64