Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 163
Offentligt
2027869_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. marts 2019
Besvarelse af spørgsmål 160 alm. del stillet af udvalget den 12. de-
cember 2018.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10/12-18 fra Dansk Er-
hverv, Finans Danmark og FSR-danske revisorer om Erhvervsministeriets
udmelding og undersøgelse om revision, jf. ERU alm. del - bilag 89.
Svar:
Den 7. december blev Erhvervsstyrelsens undersøgelse af det fremadret-
tede behov for revisionspligt oversendt til Folketinget, jf. ERU alm. del
bilag 88 og SAU alm. del
bilag 75.
FSR
danske revisorer, Dansk Erhverv og Finans Danmark har, jf. ERU
alm. del
bilag 89, fremsendt en henvendelse til Folketingets Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalg samt Skatteudvalg med følgende kritikpunkter:
At undersøgelsens hovedkonklusioner vedrørende revisionspligts
betydning for henholdsvis fejl i årsregnskaber og for skatteangi-
velser ikke reflekterer de underliggende analyser.
At break-even for fravalg af revision vs. stigende finansierings-
omkostninger er 21,7 mio. kr. i ekstern gæld, selvom det af under-
søgelsens bilagsrapport fremgår, at tallet er 1,7 mio. kr. Endvidere
kritiseres det, at de samlede fordele af mindre låneomkostninger
ved revision ikke er kvantificeret.
At der ikke er kontrolleret for forskelle i selskabernes størrelse i
beregningen af gennemsnitligt skatte- og momsgab i skatteforvalt-
ningens analyse af regelefterlevelse.
At tabt skatteprovenu ved fravalg af revision ikke kvantificeres.
I det følgende gennemgås punkterne i henvendelsen.
1.
Undersøgelsens hovedkonklusioner vedrørende revisionspligts be-
tydning for henholdsvis fejl i årsregnskaber og for skatteangivelser
Erhvervsstyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Det
bemærkes indledningsvist, at undersøgelsen indeholder tre over-
ordnede delanalyser, som undersøger sammenhængen mellem revisor-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 163: Kopi af svar fra erhvervsministeren på ERU alm. del – spørgsmål 160 om kommentar til henvendelse fra Dansk Erhverv, Finans Danmark og FSR - danske revisorer om Erhvervsministeriets udmelding og undersøgelse om revision
2/5
erklæringer og hhv. fejl i årsrapporter og regelefterlevelse på skatte- og
momsområdet:
Analyse af revisorerklæringers betydning for fejl i årsrapporter, som
er udarbejdet af professor Thomas Riise Johansen fra CBS.
Analyse af regelefterlevelse på skatte- og momsområdet og fravalg
af årsregnskabsmæssig revision, som er udarbejdet af Skatteforvalt-
ningen.
Analyse af revisionspligtens effekt på virksomhedernes udvikling
og vækst, som er udarbejdet af Copenhagen Economics.
Revisionspligts betydning for fejl i årsregnskaber
Professor Thomas Riise Johansens analyse af sammenhængen mellem
revisionspligt og formelle fejl i årsrapporter viser, at revisors involve-
ring reducerer antallet af fejl i årsregnskaberne, men undersøgelsen vi-
ser ikke, at fuld revision (dvs. de lovpligtige ydelser
revision
eller
ud-
videt gennemgang)
generelt medfører færre fejl i regnskabet end billi-
gere og ikke-lovpligtige revisorydelser som
review
eller
regnskabs-
mæssig assistance til opstilling af regnskabet.
Dette er afspejlet i un-
dersøgelsens hovedkonklusioner (dot 1 og 3).
Uklarheden opstår, fordi begrebet
revisionspligt
i dot 1 i hovedkonklu-
sionerne henviser til fuld revision (revision eller
udvidet gennemgang)
i forhold til de ikke-lovpligtige revisorydelser (review og
assistance).
Det bemærkes, at 84 pct. af alle selskaber i regnskabsklasse B ifølge
undersøgelsen benytter revisor, selvom langt størsteparten er selska-
berne ikke er underlagt krav herom.”
Revisionspligts betydning for fejl i skatteangivelser
For så vidt angår sammenhængen mellem regelefterlevelse på skatte- og
momsområdet og fravalg af årsregnskabsmæssig revision, henhører dette
under Skatteministeriets ressort.
Jeg har derfor anmodet om bidrag fra Skatteministeriet, der har oplyst
følgende:
”Skatteforvaltningens undersøgelse er foretaget ved at kontrollere skat-
te- og momsangivelserne for mere end 1.400 tilfældigt udvalgte sel-
skaber, der har mulighed for at fravælge revision. Undersøgelsen base-
rer sig dermed på en konkret gennemgang af virksomheders skatte- og
momsangivelser i modsætning til andre undersøgelser, der estimerer på
baggrund af overordnede statistikker.
Analysen benytter sig af samme veletablerede metode, som Skattefor-
valtningen har brugt til at beskrive regelefterlevelsen i mere end 10 år.
Analysemetoden følger OECD’s anbefalinger til at måle regelefterle-
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 163: Kopi af svar fra erhvervsministeren på ERU alm. del – spørgsmål 160 om kommentar til henvendelse fra Dansk Erhverv, Finans Danmark og FSR - danske revisorer om Erhvervsministeriets udmelding og undersøgelse om revision
3/5
velsen på skatte- og momsområdet vha. kontroller af tilfældigt udvalg-
te selskaber.
Undersøgelsen giver et indblik i regelefterlevelsen i skatte- og moms-
angivelsen for selskaber med og uden revision. Specifikt måles regel-
efterlevelsen ift. fejlprocent, andel bevidste fejl og gennemsnitlige
skatte- og momsgab. I undersøgelsen beskrives alene regelefterlevel-
sen for selskaber hhv. med og uden revision og ikke årsagerne til for-
skellene.
I forhold til betydningen af virksomhedsstørrelse, så er det korrekt, at
virksomhedernes størrelse kan påvirke målene for regelefterlevelsen,
som indgår i Skatteforvaltningens undersøgelse. Det virker eksempel-
vis sandsynligt, at virksomhedernes størrelse påvirker størrelsen på det
gennemsnitlige skattegab, som påpeget i henvendelsen fra FSR, Dansk
Erhverv og Finans Danmark. Omvendt kan det være vanskeligt at ar-
gumentere for, at virksomhedsstørrelsen skulle have væsentlig betyd-
ning for sandsynligheden for andelen af bevidste fejl. Det er bl.a. der-
for, at Skatteforvaltningens undersøgelse benytter forskellige paramet-
re til at afdække regelefterlevelsen. Det ville kræve et væsentligt større
datasæt, hvis der i undersøgelsen skulle være kontrolleret meningsfuldt
for virksomhedernes størrelse.
Hvad angår beregning af et samlet skattegab, har Skatteforvaltningens
bidrag undersøgt, hvordan regelefterlevelsen er for selskaber med og
uden revision. Grupperne af selskaber med og uden revision er af for-
skellig størrelse og ændrer sig løbende. Derfor vil det ikke være muligt
at vurdere, om en forskel i et samlet skattegab mellem selskaber med
og uden revision eller over tid er udtryk for revisionens betydning eller
en forskel i antallet af selskaber, der til- eller fravælger revision. Ved i
stedet at fokusere på et gennemsnitligt skatte- og momsgab kommer
man ud over denne udfordring.
Skatteministeriet anerkender generelt, at betydningen af revision kan
belyses yderligere ved at undersøge flere faktorer. Det ændrer ikke
ved, at Skatteforvaltningens bidrag til Erhvervsstyrelsens undersøgelse
giver et indblik i regelefterlevelsen for selskaber hhv. med og uden re-
vision.
Undersøgelsen konkluderer på det foreliggende grundlag, at regelefter-
levelsen hos selskaber med og uden revision er forholdsvis ens på flere
parametre. Undersøgelsen konkluderer også, at selskaber med revideret
årsregnskab har signifikant færre fejl i momsindberetninger end sel-
skaber uden revideret årsregnskab, og andelen af bevidste fejl ligeledes
er lavere blandt selskaber med revideret årsregnskab.”
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 163: Kopi af svar fra erhvervsministeren på ERU alm. del – spørgsmål 160 om kommentar til henvendelse fra Dansk Erhverv, Finans Danmark og FSR - danske revisorer om Erhvervsministeriets udmelding og undersøgelse om revision
2027869_0004.png
4/5
2. Break-even for fravalg af revision, samt at fordelene ved mindre
låneomkostninger ikke kvantificeres
Erhvervsstyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”I
henvendelsen påpeges det, at break-even for fravalg af revision vs.
stigende finansieringsomkostninger i undersøgelsen er angivet som
21,7 mio. kr. i ekstern gæld, selvom det af undersøgelsens bilagsrap-
port fremgår, at tallet er 1,7 mio. kr. Endvidere kritiseres det, at de
samlede fordele af mindre låneomkostninger ved revision ikke er kvan-
tificeret.
Break-even for fravalg af revision
I undersøgelsens
gengivelse af Copenhagen Economics’ analyse
af
sammenhængen mellem låneomkostninger og ekstern revision angives
det på baggrund af en række internationale studier, at danske selskaber
med en revisorydelse på 21.600,- kr. og mere end 21,7 mio. kr. i eks-
tern gæld vil opleve en større stigning i låneomkostningerne, end de
ville kunne opnå i direkte besparelser ved fravalg af revisorbistand.
Der er desværre sket en beklagelig slåfejl, idet beløbet retteligt skal
være 1,7 mio. kr. Beløbet på 1,7 mio. kr. fremgår af bilagsrapporten,
som er en del af dokumentationen for undersøgelsen.
Estimat af de samlede fordele af mindre låneomkostninger ved revision
Når lovforslag og bekendtgørelser konsekvensvurderes, bliver både
negative og positive konsekvenser talt med på lige fod. Det, der kvanti-
ficeres, er således både negative og positive direkte konsekvenser. De
indirekte konsekvenser, som typisk vil være mere spekulative, herun-
der afledte effekter eller adfærdsvirkninger, kvantificeres normalt ikke,
idet Erhvervsstyrelsens
Vejledning om erhvervsøkonomiske konse-
kvensvurderinger
kun stiller krav om kvantificering af direkte konse-
kvenser.
Eventuelt højere renter på f.eks. gældsfinansiering er en afledt effekt,
som derfor ikke er kvantificeret nærmere. Ligeledes er der heller ikke i
undersøgelsen lavet et samlet estimat på andre indirekte konsekvenser
af lempelserne, som kunne tænkes at være positive
det kunne eksem-
pelvis være lavere forbrugerpriser eller BNP-effekter.
I det lys har Erhvervsstyrelsen ikke anmodet Copenhagen Economics
om at udregne et samlet estimat af fordelene ved mindre låneomkost-
ninger ved revision, da undersøgelsen først og fremmest har fokus på
de direkte konsekvenser for erhvervslivet ved lempelserne af revisi-
onspligten.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 163: Kopi af svar fra erhvervsministeren på ERU alm. del – spørgsmål 160 om kommentar til henvendelse fra Dansk Erhverv, Finans Danmark og FSR - danske revisorer om Erhvervsministeriets udmelding og undersøgelse om revision
5/5
Lempelserne giver således mulighed for, at den enkelte virksomhed
med udgangspunkt i egen situation selv kan vurdere behovet for revi-
sorbistand, og undersøgelsen viser netop, at langt størstedelen af de
fritagne virksomheder frivilligt vælger at benytte revisor.”
3. Skatte- og momstab
Der henvises til Skatteministeriets bidrag under punkt 1.
4. Manglende kvantificering af tabt skatteprovenu
Der henvises til Skatteministeriets bidrag under punkt 1.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov