Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 147, FIU Alm.del Bilag 86
Offentligt
2019294_0001.png
Skattestyrelsen
Til ledelsen i Skattestyrelsen om den
finansielle revision for regnskabsåret 2017
Revisionens formål
Formålet med dette management letter er at gøre ledelsen af Skattestyrelsen
opmærksom på de væsentligste revisionsresultater fra vores finansielle revi-
sion.
Vi gør opmærksom på, at denne revision er en del af en
samlet
revision af
hele
ministerområdet. Formålet med den samlede revision af Skatteministe-
riet er at opnå høj grad af sikkerhed for, at Skatteministeriets område af stats-
regnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinformation, og at der for regn-
skabet som helhed ikke forekommer væsentlige bevillingsafvigelser. Den
samlede revision kan dermed ikke anses for afsluttet, før vi har afgivet vores
erklæring om Skatteministeriets regnskab.
Revisionen i 2018 er planlagt og udført ud fra væsentlighed og risiko for mini-
sterområdet som helhed.
19. december 2018
10. kontor
J.nr.: 98050
Kopi: Skatteministeriets
departement
Rigsrevisionen
Landgreven 4
1301 København K
33 92 84 00
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Revisionens indhold
Vi har gennemgået debitorforvaltningen på § 38 i vores revision:
1.
2.
3.
4.
5.
Skattekontoen (DMO) (FK 6001)
KOBRA
Motorfordringer i SAP 38 (FK 6004)
Debitorer i forhold til pensionsbeskatning (FK6113)
Debitorer i SAP 38 (FK 6171, FK 6176 og FK 6191)
Revisionen har omfattet de debitorer, der administreres af § 38. Skattemini-
steriet. Revisionen dækker således forretningsgangene for alle skatter og af-
gifter.
Side 1 | 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019294_0002.png
Revisionens resultater
Revisionens resultater fremgår af tabellen nedenfor. I bedes senest den 21.
januar 2019 oplyse, hvordan I vil håndtere de kritiske forhold, der fremgår af
tabellen.
De væsentligste revisionsresultater
Observationerne er prioriteret i væsentlighedsniveauerne 1-3, hvor 1 er væ-
sentligst og bør prioriteres højest.
Punkt
Observation
Vurdering af risiko
Bemærkning
Prioritet
1. Skattekontoen (DMO) (FK6001)
1.1
Skattestyrelsen har forskel-
lige beskrivelser af forret-
ningsgangene i DMO. Sty-
relsen mangler i lighed med
sidste år et samlet overblik.
Der mangler desuden et ty-
deligt overblik over ansvars-
fordeling og kompenserende
kontroller.
Skattestyrelsen manglede
pr. 31. august 2018 at af-
skrive opkrævningsfordrin-
ger for samlet 85 mio. kr.
Skattestyrelsen mangler at
indføre en maskinel løsning
til at foretage automatisk af-
skrivning af opkrævningsfor-
dringer, der enten er foræl-
dede eller vedrører insol-
vente boer.
Skattestyrelsen manglede li-
geledes pr. 31. august 2018
at få indlæst afskrivning af
fordringer foretaget i EFI.
Det senest opgjorte tal ud-
gør 29,5 mio. kr. Disse af-
skrivninger er ikke automa-
tisk blevet indlæst i DMO.
1.3
Skattestyrelsen konstate-
rede i oktober 2015 rentebe-
regningsfejl på Skattekon-
toen, som har eksisteret si-
den etableringen i august
2013. De berørte virksom-
heder er enten blevet op-
krævet for meget eller for
lidt i rente. Skattestyrelsen
konstaterede i maj 2017, at
der var tale om en system-
fejl, der medførte fejl i rente-
beregningen. Systemfejlen
blev rettet i juli 2017. Gen-
beregningen af renter for
berørte virksomheder, fra
før juli 2017, udestår. Skat-
testyrelsen har udelukkende
valgt at genberegne renter
Renteberegningen for ca.
halvdelen af de virksomhe-
der, der indtil juli 2017 blev
beregnet renter for, vil være
berørt af fejl. Der skal igang-
sættes en automatisk opryd-
ning af rentefejlene. Der kan
være risiko for, at fejl fra før
juli 2017 stadig ikke bliver
opgjort korrekt. Der er ligele-
des usikkerhed forbundet
med, hvornår renteoprydnin-
gen kan forventes igangsat
og færdiggjort.
Ledelsen bør
sikre, at korrek-
tionen af rente-
beregningsfej-
lene fra før juli
2017 bliver
håndteret sna-
rest og på et
korrekt grund-
lag.
1
Det manglende overblik gør
det vanskeligt for ledelsen at
danne sig et overblik over
væsentlige risici og kompen-
serende kontroller.
Ledelsen bør
sikre sig, at sty-
relsen har et
samlet overblik
over gældende
forretnings-
gange.
2
1.2
Der er risiko for, at regnska-
bet ikke giver et retvisende
billede, hvis der ikke bliver
foretaget afskrivning af
samtlige opkrævningsfor-
dringer, der enten er foræl-
dede eller vedrører insol-
vente boer, og hvis af-
skrevne fordringer i EFI ikke
bliver indlæst og bogført
korrekt i DMO.
Ledelsen bør
sikre, at afskriv-
ninger håndte-
res løbende og
korrekt.
2
Side 2 | 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019294_0003.png
for de virksomheder, der har
henvendt sig til Skattestyrel-
sen, og undladt at korrigere
renterne for de øvrige virk-
somheder.
Skattestyrelsen har ikke på-
begyndt en genberegning af
renter for de virksomheder,
der er blevet opkrævet for
meget og kompensere virk-
somhederne for deres tab.
En tidsplan for håndteringen
af oprydningen er under ud-
arbejdelse. Der vil ikke ske
opkrævning hos de virksom-
heder, hvor Skattestyrelsen
har opkrævet for lidt. Af-
skrivning af disse renter
kræver ikrafttræden af en
bekendtgørelse.
2. KOBRA
2.1.
Skattestyrelsen har ikke en
overordnet forretnings-
gangsbeskrivelse for KO-
BRA med beskrivelser af
opgaver og ansvar. Styrel-
sen mangler i lighed med
sidste år et samlet overblik.
Fraværet af en overordnet
beskrivelse gør systemet
sårbart ved personaleud-
skiftning, da relativt få per-
soner kender systemet fuldt
ud. Det gør det også van-
skeligt for ledelsen at danne
sig et overblik over væsent-
lige risici og kompenserende
kontroller.
En løbende opfølgning på
debitorernes sammensæt-
ning og aldersfordeling vil
gøre det muligt at håndtere
eventuelle systemmæssige
fejl eller problemer i sagsbe-
handlingen.
Ledelsen bør
sikre sig, at sty-
relsen har et
samlet overblik
over gældende
forretnings-
gange.
2
2.2.
KOBRA vil inden udgangen
af 2018 planmæssigt blive
omfattet af de løbende debi-
toranalyser, som gør det
muligt at følge udviklingen i
debitorer på KOBRA. Skat-
testyrelsen arbejder på ud-
træk fra 30/9 og 30/12.
Ledelsen er i
gang med at
sikre sig, at der
sker en løbende
opfølgning på
data i KOBRA,
ligesom det er
sket vedrørende
motorfordringer,
fordringer i SAP
38 samt DMO.
2
3. Forvaltning af motorfordringer i SAP 38 (firmakode 6004)
3.1.
Skattestyrelsen har forskel-
lige beskrivelser af forret-
ningsgangene på motorom-
rådet. Styrelsen mangler i
lighed med sidste år et sam-
let overblik. Der mangler
desuden et tydeligt overblik
over ansvarsfordeling og
kompenserende kontroller,
hvor systemunderstøttet
funktionsadskillelse ikke er
mulig.
Skattestyrelsen har oplyst,
at styrelsen oversender ca.
40.000 motorfordringer om
Fraværet af en overordnet
beskrivelse gør systemet
sårbart ved personaleud-
skiftning, da relativt få per-
soner kender systemet fuldt
ud. Det gør det også van-
skeligt for ledelsen at danne
sig et overblik over væsent-
lige risici og kompenserende
kontroller.
Ledelsen bør
sikre sig, at sty-
relsen har et
samlet overblik
over gældende
forretnings-
gange og
kendte risici.
2
3.2.
Såfremt styrelsen ikke etab-
lerer en ny oversendelses-
løsning, vil der være risiko
for, at det ikke længere vil
være muligt at inddrive og
Det er væsent-
ligt, at ledelsen
prioriterer etab-
leringen af en
1
Side 3 | 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019294_0004.png
måneden via en portalløs-
ning, ”EFI-portalen”, der luk-
kes ved udgangen af 2018.
Oversendelsen kræver et
væsentligt manuelt arbejde,
fordi det ikke er muligt at
oversende fordringer med
stiftelsesdato og forældel-
sesdato fra DMR til SAP 38.
Skattestyrelsen forventer at
implementere en automatisk
løsning ultimo, som er fær-
digudviklet i 3. kvartal 2019.
3.3.
Skatteministeriet mangler en
juridisk afklaring og proces
for håndtering af motorfor-
dringer ift. bosager.
Skattestyrelsen behandler
kun bosager efter henven-
delse fra Gældsstyrelsen -
eller efter henvendelse fra
borgere. Dette er i modstrid
med inddrivelsesbekendtgø-
relsen, hvoraf det fremgår,
at ansvaret for fordringer,
der ikke er oversendt til ind-
drivelse, ligger hos Skatte-
styrelsen (BEK nr. 576 af
29/05/2018). Både proces-
beskrivelse og den juridiske
afklaring har været udestå-
ende siden nedlukningen af
EFI i 2015.
Der var ca. 132.000 motor-
fordringer vedrørende bosa-
ger til en værdi af 48,0 mio.
kr. pr. 31. oktober 2018 i
SAP 38. Ministeriet er op-
mærksom på problemet,
som har eksisteret siden
2013, og bl.a. er omtalt i mi-
nisteriets handleplan fra
2018.
3.4.
Skatteministeriet mangler en
juridisk afklaring og proces
for håndtering af motorfor-
dringer i forbindelse med
konkurser og lukkede virk-
somheder.
Skattestyrelsen sagsbe-
handler kun sager efter hen-
vendelse
eksempelvis fra
Gældsstyrelsen eller kura-
tor. Både procesbeskrivelse
og den juridiske afklaring
har været udestående siden
nedlukningen af EFI i 2015.
forældelsesafbryde fordrin-
gerne. Der er risici og bety-
delige omkostninger forbun-
det med den nuværende
oversendelsesløsning, der
er afhængig af manuel
sagsbehandling og ikke in-
deholder systemunderstøt-
tede kontroller.
fordringshaver-
aftale, og at de
nødvendige sy-
stemmæssige
tilretninger gen-
nemføres, så en
ny oversendel-
sesløsning kan
etableres umid-
delbart efter luk-
ningen af EFI-
portalen.
Der er risiko for, at Skatte-
styrelsen ikke udbetaler,
hvor der skal ske betaling til
et bo, og ikke får afskrevet
bosager, hvis der ikke er
dækning i boet for styrel-
sens tilgodehavender. Der
er desuden risiko for, at
bosager forælder. Endelig er
der risiko for, at der sker en
uens behandling af borgeres
gæld idet nuværende prak-
sis er, at styrelsen kun be-
handler sager efter henven-
delse. Styrelsen forventer
en juridisk afklaring ultimo
året og en afklaring af ar-
bejdsdelingen med Gælds-
styrelsen primo 2019.
Det er kritisa-
belt, at proces-
beskrivelsen og
de juridiske af-
klaringer vedrø-
rende motorfor-
dringer har væ-
ret udestående
siden nedluknin-
gen af EFI. Mini-
steriet overhol-
der ikke den
gældende be-
kendtgørelse.
1
Der er risiko for, at styrelsen
ikke udbetaler, hvor der skal
ske udbetaling, og ikke får
afskrevet sager. Der er des-
uden risiko for, at sagerne
forælder. Styrelsen forventer
en juridisk afklaring ultimo
året og en afklaring af ar-
bejdsdelingen mellem Skat-
testyrelsen og Gældsstyrel-
sen primo 2019.
Det er kritisa-
belt, at proces-
beskrivelsen og
de juridiske af-
klaringer vedrø-
rende motorfor-
dringer har væ-
ret udestående
siden nedluknin-
gen af EFI.
1
Side 4 | 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019294_0005.png
Der var ca. 56.000 motorfor-
dringer vedrørende konkur-
ser og lukkede virksomhe-
der til en værdi af 104,6 mio.
kr. medio 2018 i SAP 38.
Ministeriet er opmærksom
på problemet, som har eksi-
steret siden 2013, og bl.a. er
omtalt i ministeriets handle-
plan fra 2018.
3.5.
Politiet har ikke inddraget
nummerplader ved mang-
lende betaling af motorafgif-
ter siden 2012. Det skyldes,
at Skatteministeriet ikke har
oversendt anmodninger til
politiet, fordi det med den
nuværende systemunder-
støttelse ikke har været mu-
ligt at sikre retvisende oplys-
ninger om, hvorvidt motoraf-
giften er betalt. Skattestyrel-
sen vurderer, at der er ca.
400.000 bilejere, der kører i
deres bil uden at have betalt
afgift. Skatteministeriet har
udarbejdet en handleplan
for akutte udfordringer i op-
krævningen, som vil gøre
det muligt at oversende an-
modning om inddragelse af
nummerplader i 2019. Af
planen fremgår det, at mini-
steriet bl.a. af hensyn til
sagsbehandlingsmængden
kun forventer at anmode om
inddragelse af nummerpla-
der i 2019 for et afgrænset
segment af skyldnerne, og
at en juridisk afklaring af
denne løsning udestår.
Forholdet blev også omtalt i
sidste års revision og mini-
steriet har omtalt problemet i
forskellige notater og rap-
porter i 2017 og 2018.
3.6.
Skattestyrelsen har siden
2012 på grund af mang-
lende systemunderstøttelse
ikke beregnet renter ved
manglende betaling af mo-
torfordringer. Styrelsen har
siden 3. kvartal 2016 afven-
tet en afklaring af, hvad der
skal ske med gamle fordrin-
ger, hvor der ikke har været
beregnet renter. Der vil blive
afstået renter fra 2012 til
2017 for ca. 140 mio. kr.
Dertil kommer et endnu ikke
Skatteministeriet har en juri-
disk forpligtigelse til at op-
kræve renter (jf. opkræv-
ningsloven § 16.). Derud-
over resulterer den mang-
lende renteberegning i et
provenutab for den danske
stat.
Det er kritisa-
belt, at Skatte-
styrelsen i en
årrække ikke
har beregnet
renter af motor-
fordringer.
1
Det følger af gældende lov-
givning, at politiet efter an-
modning fra skatteforvaltnin-
gen skal inddrage nummer-
plader, snarest, hvis en bil-
ejer ikke betaler grøn ejeraf-
gift (Brændstofforbrugsaf-
giftsloven § 11). Skattemini-
steriet har ikke siden, DMR
blev idriftsat i 2012 levet op
til lovens bestemmelser,
som har været gældende i
over 10 år. Det er derudover
er et legitimitetsproblem for
skatteforvaltningen, at skyld-
nere ikke oplever nogen
konsekvens af ikke at betale
deres gæld.
Der er risiko for, at Skatte-
styrelsen med en afgrænset
anmodning om inddragelse
af nummerplader til politiet,
fortsat ikke lever op til lo-
vens bestemmelser, og at
borgere med gæld i den
sammenhæng behandles
forskelligt.
Rigsrevisionen
finder det kriti-
sabelt, at en
løsning vedrø-
rende anmod-
ning om inddra-
gelse af num-
merplader har
udestået siden
2012.
1
Side 5 | 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019294_0006.png
opgjort tab for 2018. Skatte-
styrelsen forventer på nu-
værende tidspunkt idriftsæt-
telse af et renteberegnings-
modul fra 1/3 2019. Forhol-
det blev også omtalt i sidste
års revision og ministeriet
har omtalt problemet i for-
skellige notater og rapporter
i 2017 og 2018.
4. Forvaltning af debitorer i SAP 38 (firmakode 6113)
4.1.
Skattestyrelsen har endnu
ikke udarbejdet debitorana-
lyse for FK6113, men for-
venter, at den vil blive udar-
bejdet kvartalsvist fra 3.
kvartal 2018.
Firmakode 6113 har samlet
en debitorsaldo på -38,6
mio. kr. pr. 31/7-2018, og in-
deholder en række kreditbe-
løb og angivelser, som
burde være udlignet, da de
vedrører aconto betalinger
helt tilbage til 2010, som
burde være udlignet med
angivelsen i det efterføl-
gende indkomstår.
Manglende løbende opfølg-
ning på udviklingen i debito-
rernes sammensætning og
aldersfordeling kan med-
føre, at eventuelle system-
mæssige fejl ikke bliver
håndteret rettidigt.
Der er risiko for at den
manglende udligning af
åbne poster kan resultere i
forældelse af aconto betalin-
ger eller angivelser.
Ledelsen bør
sikre, at analy-
serne bliver ud-
arbejdet, og at
analyserne sup-
pleres med for-
klaringer.
Ledelsen bør
sikre, at der bli-
ver foretaget op-
rydning i åbne
poster, ved at
der løbende
sker udligning af
aconto betalin-
ger og angivel-
ser.
2
4.2.
2
5. Forvaltning af debitorer i SAP 38 (firmakode 6171, 6176 og 6191)
5.1.
Skattestyrelsen har forskel-
lige beskrivelser af forret-
ningsgangene på debitor-
området i SAP 38. Styrelsen
mangler i lighed med sidste
år et samlet overblik. Der
mangler desuden et tydeligt
overblik over ansvarsforde-
ling og kompenserende kon-
troller.
Skattestyrelsen har udarbej-
det en samlet debitorana-
lyse for FK6171, 6176 og
6191, men manglede på re-
visionstidspunktet i septem-
ber måned 2018 fortsat at
anvende den aktivt i forbin-
delse med den løbende op-
følgning på debitorerne for
disse firmakoder.
Skattestyrelsen har ikke op-
krævet renter af SAP-debi-
torerne siden 2013. Den
midlertidige løsning er fort-
sat ikke igangsat, og der
udestår fortsat juridiske af-
klaringer i forhold til anven-
delsen af de forskellige ren-
teregler. Dette medfører, at
der på revisionstidspunktet i
september 2018 fortsat ikke
Fraværet af en overordnet
beskrivelse gør systemet
sårbart ved personaleud-
skiftning, da relativt få per-
soner kender systemet fuldt
ud. Det gør det også van-
skeligt for ledelsen at danne
sig et overblik over væsent-
lige risici og kompenserende
kontroller.
De mange forskelligartede
debitorer i SAP 38 er med til
at øge risikoen for, at der er
fordringer, der mister rets-
kraft, da der ikke i tide bliver
fulgt op.
Ledelsen bør
sikre sig, at sty-
relsen har et
samlet overblik
over gældende
forretnings-
gange.
2
5.2.
Ledelsen bør
sikre, at debitor-
analyserne bli-
ver anvendt ak-
tivt i debitorop-
følgningen.
2
5.3.
Skatteministeriet har en juri-
disk forpligtigelse til at op-
kræve renter (bl.a. jf. op-
krævningsloven § 16.). Der-
udover resulterer den mang-
lende renteberegning i et
provenutab for den danske
stat.
Det er kritisa-
belt, at Skatte-
styrelsen i en
årrække ikke
har beregnet
renter af fordrin-
gerne i firma-
kode 6171,
6176 og 6191.
1
Side 6 | 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019294_0007.png
er blevet tilskrevet renter.
Efterfølgende er der tilskre-
vet renter på en del af ho-
vedfodringerne, og Skatte-
styrelsen forventer at til-
skrive størstedelen af ren-
terne inden udgangen af
2018.
5.4.
Regnskabet for 2017 var
korrigeret med 221 mio. kr.,
da Skattestyrelsen ikke
havde gennemført den plan-
lagte afskrivning af ikke-
retskraftige fordringer. Den
planlagte afskrivning er fort-
sat ikke gennemført.
I SAP 38 er der kreditposter
for 720 mio. kr. pr. 31/7-
2018, hvoraf en stor del er
mere end 1 år gamle.
Så længe afskrivningen ikke
er gennemført, bruger Skat-
testyrelsen fortsat resurser
på at administrere debitorer,
som ikke er retskraftige.
Ledelsen bør
sikre, at Skatte-
styrelsen får
gennemført af-
skrivningen.
1
5.5.
Den manglende udlig-
ning/udbetaling af disse kre-
ditposter giver en risiko for
fejl i regnskabet, og betyder
at regnskabet indeholder en
række poster, som kan
være forældede. Derudover
kan der være skatteydere,
som mangler at få udbetalt
penge fra Skattestyrelsen.
Der er risiko for, at disse for-
dringer mister retskraft, da
det nuværende set-up kræ-
ver, at Gældsstyrelsen ma-
nuelt skal foretage opslag i
SAP 38. Der er dermed ri-
siko for at fordringerne ikke
bliver omfattet af inddrivel-
sesskridt.
Ledelsen bør
prioritere, at der
bliver ryddet op i
disse kreditpo-
ster.
2
5.6.
I SAP 38 er der en stor
mængde fordringer, som har
spærre A, som angiver, at
de er sendt til inddrivelse og
dermed omfattet af udsky-
delse af forældelse, men at
fordringerne ikke teknisk
kan oprettes i EFI/DMI.
Fremadrettet vil Gældssty-
relsen udelukkende skulle
arbejde med fordringer i
EFI/DMI og PSRM, og selve
onboardingen af SAP 38 til
PSRM vil tidligst ske ultimo
2019.
Skattestyrelsen sender for-
dringer fra FK6171, 6176 og
6191 til inddrivelse, så de
kan blive omfattet af udsky-
delsen af forældelsen (BEK
nr. 576 af 29/05/2018).
Gældsstyrelsen kan dog
ikke inddrive fordringerne,
da fordringerne ikke opfylder
datakravene, og SAP 38 vil
aldrig kunne løse denne op-
gave i det nuværende setup.
Ledelsen bør
sikre, at der fin-
des en løsning
for disse fordrin-
ger, så de ikke
mister retskraft
og derved bliver
værdiløse.
1
5.7
Der er risiko for, at kravene
vil forælde, hvis Skattesty-
relsen ikke finder en løs-
ning, der sikrer at fordrin-
gerne har de nødvendige
stamdata. Dermed er der ri-
siko for tab af skattepro-
venu.
Ledelsen bør
sikre, at fordrin-
gerne oversen-
des som inddri-
velsesparate.
1
Med venlig hilsen
Anne Christensen
Specialkonsulent
Christian Schultz Larsen
Fuldmægtig
Carsten Holmgaard Hansen
Chefkonsulent
Side 7 | 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
Side 8 | 8