Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 140
Offentligt
2013054_0001.png
Notat
5. februar 2019
J.nr. 2018-8540
Kontor:
Moms, Afgifter og Told
Revideret grund- og nærhedsnotat til Folketingets Eu-
ropaudvalg
Forslag til Rådets gennemførelsesforordning om ændring af momsgennemførelsesfor-
ordning (EU) nr. 282/2011 for så vidt angår levering af varer eller tjenesteydelser, der
formidles ved brug af elektroniske grænseflader, og særordninger for afgiftspligtige per-
soner, der leverer tjenesteydelser til ikke-afgiftspligtige personer, udfører fjernsalg af varer
og visse indenlandske leveringer af varer, (KOM(2018) 821).
Dette er et revideret notat. Notatet oversendes også til Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé
Formålet med forslaget til ændring af momsgennemførelsesforordningen er at fastsætte de detaljerede gen-
nemførelsesbestemmelser, der er nødvendige for at støtte de ændringer af momsreglerne for e-handel, der blev
vedtaget med Rådets direktiv 2017/2455 af 5. december 2017, og som skal træde i kraft den 1. januar
2021. Forslaget er fremsat den 11. december 2018 i dansk sprogversion.
Forslaget indeholder bestemmelser om leverandørens indirekte intervention i forsendelse eller transport ved
fjernsalg af varer, bestemmelser for markedspladser, platforme mv., bestemmelser i relation til udvidelsen
af anvendelsesområdet for One Stop Shop systemet (OSS), og andre mindre ændringer og justeringer.
Nogle af de foreslåede bestemmelser er nødvendige, for at it-specifikationerne til OSS-systemet, herunder
OSS systemet for import af varer med lav værdi, kan færdiggøres. På den baggrund har det rumænske
formandskab oplyst, at forslaget vil blive prioriteret højt med henblik på vedtagelse i foråret 2019.
De økonomiske konsekvenser af de samlede nye regler for e-handel vurderes positive. Forslaget om leve-
randørens indirekte involvering i forsendelse eller transport ved fjernsalg af varer vurderes at medføre et
merprovenu. Det skyldes, at der for flere varer købt af danskere i netbutikker i andre EU-lande, vil
skulle betales dansk moms i stedet for moms i netbutikkens hjemland. Et skøn over denne provenuvirk-
ning er under udarbejdelse.
Den danske regering er positiv over for forslaget og vil arbejde for en hurtig vedtagelse heraf. Det forventes,
at alle EU-lande vil arbejde positivt for en hurtig vedtagelse af forslaget.
2. Baggrund
Som ændring til momsdirektivet vedtog Rådet den 5. december 2017 et direktiv ((EU)
2017/2455) om moms på e-handel, som bl.a.:
Initialer:
LLJ, MLJ
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om ændring af momsgennemførelsesforordning
2013054_0002.png
Udvider omfanget af mini one stop-shop (MOSS)
1
til at omfatte alle typer tjenesteydel-
ser samt fjernsalg af varer inden for EU og fjernsalg af varer indført fra tredjelande.
MOSS bliver herefter til OSS.
Indfører særlige bestemmelser for afgiftspligtige personer, der formidler visse leveringer
foretaget af andre afgiftspligtige personer ved hjælp af en elektronisk grænseflade, så-
som en markedsplads, platform eller portal eller tilsvarende midler.
Formålet med forslaget er at fastsætte de detaljerede gennemførelsesbestemmelser, der er
nødvendige for at støtte disse ændringer til momsdirektivet, der finder anvendelse fra 1.
januar 2021. Dette opnås gennem en ændring af den gældende gennemførelsesforordning
vedrørende moms.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 397 i momsdirektivet, hvorefter Rådet med
enstemmighed og på forslag af EU-Kommissionen træffer de foranstaltninger, der er
nødvendige til gennemførelsen af direktivet. Forslaget er fremsat den 11. december 2018 i
dansk sprogversion.
Samtidig med dette forslag har EU-Kommissionen fremsat forslag til ændringer i moms-
direktivet, idet arbejdet med at fastlægge detaljerede gennemførelsesbestemmelser har vist
et behov for at indføre visse bestemmelser, der imidlertid skal fastsættes i selve momsdi-
rektivet og ikke i gennemførelsesforordningen. Der henvises til revideret grund- og nær-
hedsnotat om KOM(2018) 819.
3. Formål og indhold
Forslaget indeholder følgende elementer:
1) Bestemmelser om leverandørens indirekte intervention i forsendelse eller transport
ved fjernsalg af varer.
2) Bestemmelser for markedspladser, platforme mv.
3) Bestemmelser i relation til udvidelsen af anvendelsesområdet for OSS-systemet.
4) Andre bestemmelser.
Ad 1) Bestemmelser for leverandørens indirekte intervention i forsendelse eller transport
Momsdirektivets artikel 14, stk. 4, som ændret ved direktivet om moms på e-handel, defi-
nerer, hvad der skal forstås ved ”fjernsalg af varer inden for Fællesskabet” og ”fjernsalg af
varer indført fra tredjelandsområder eller tredjelande”. Disse definitioner,
sammenholdt
med reglen for, hvor moms skal betales ved fjernsalg, betyder, at i de tilfælde, hvor leve-
randøren medvirker direkte eller indirekte ved forsendelsen eller transporten til kunden,
skal momsen som hovedregel betales i det land, hvor transporten slutter. Dette vil i de
fleste tilfælde svare til forbrugslandet.
1
MOSS er et it-system, hvor virksomheder kan angive og afregne moms for grænseoverskridende salg af visse ydelser til
forbrugere i alle EU-lande. Dvs. at virksomhederne kan angive og afregne i ét EU-land fremfor i alle EU-lande, hvortil
den har salg.
Side 2 af 9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om ændring af momsgennemførelsesforordning
2013054_0003.png
For at sikre en korrekt og ensartet anvendelse af definitionerne om fjernsalg, er det nød-
vendigt at definere begrebet ”indirekte”. Hidtil er dette begreb kun blevet præciseret i en
ikke retlig bindende retningslinje fra EU´s Momsudvalg.
For at sikre fælles fortolkning af begrebet og dermed øge retssikkerheden indføjes, som
ny artikel 5a, de vejledende principper fra retningslinjen i den retligt bindende gennemfø-
relsesforordning.
Det foreslås således, at en leverandør er indirekte involveret i forsendelsen,
a) hvis forsendelsen eller transporten af varerne gives i underentreprise til en tredjepart,
der leverer varerne til kunden,
b) hvis forsendelsen eller transporten af varerne foretages af en tredjepart, men leveran-
døren enten helt eller delvist hæfter for levering af varerne til kunden,
c) når leverandøren fakturerer og opkræver transportgebyrerne fra kunden og videresen-
der dem til en tredjepart, som står for forsendelsen eller transporten af varerne,
d) når leverandøren på en hvilken som helst måde fremmer en tredjeparts leveringsydel-
ser over for en kunde, sætter kunden og tredjeparten i kontakt med hinanden eller på
anden måde giver tredjeparten oplysninger, som denne skal bruge til at foretage levering
af varerne til forbrugeren.
I forhold til retningslinjen er ordlyden i punkt d) blevet justeret, således at det nu fremgår,
at der er tale om indirekte involvering, når en leverandør på en hvilken som helst måde
fremmer en tredjeparts leveringsydelser over for en kunde. Det vil således f.eks. blive
anset som indirekte involvering, hvis leverandøren på sin hjemmeside eller i andet rekla-
memateriale omtaler eller henviser til en eller flere mulige transportører.
Ad 2. Bestemmelser for markedspladser, platforme mv.
Momsdirektivet, som ændret ved momsdirektivet vedrørende e-handel, indfører specifik-
ke bestemmelser gældende fra 1. januar 2021 for elektroniske grænseflader, såsom en
markedsplads, platform eller portal, der formidler visse leveringer af varer eller ydelser,
der udføres af andre afgiftspligtige personer. Det bestemmes således i direktivets artikel
14a, at markedspladser mv., der formidler salg eller levering af varer for virksomheder i
tredjelande til en værdi under 150 EUR til forbrugere (ikke-afgiftspligtige personer) i EU,
under visse omstændigheder bliver anset for selv at have solgt eller leveret varerne. Til-
svarende gælder en levering af varer i EU fra en afgiftspligtig person, der ikke er etableret
i EU, til en ikkeafgiftspligtig person.
Dette medfører, at det bliver markedspladsen mv., der i momsmæssig sammenhæng anses
for sælger og dermed har pligt til at angive og betale moms af salget. Herudover er der for
markedspladser mv., der formidler levering af varer eller ydelser til ikke-afgiftspligtige
personer, i direktivets artikel 242a indført særlige regnskabskrav og regler om, at disses
regnskaber skal stilles til rådighed for skattemyndighederne.
På den baggrund er det væsentligt, at der fastsættes detaljerede regler for, hvornår en
markedsplads mv. anses, henholdsvis ikke anses, for at være omfattet af de særlige regler.
Side 3 af 9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om ændring af momsgennemførelsesforordning
2013054_0004.png
Det foreslås fastsat i en ny artikel 5b, at en markedsplads mv. ikke anses for at formidle
levering af varer og dermed ikke omfattes af direktivets artikel 14a, når følgende betingel-
ser er opfyldt:
a) den afgiftspligtige person fastsætter ikke, hverken direkte eller indirekte, de generelle
vilkår, hvorunder leveringen af varer finder sted,
b) den afgiftspligtige person er hverken direkte eller indirekte involveret i opkrævning af
betaling fra kunden,
c) den afgiftspligtige person er hverken direkte eller indirekte involveret i bestilling eller
levering af varerne.
Desuden foreslås det fastsat, at direktivets artikel 14a ikke finder anvendelse på en af-
giftspligtig person, der kun leverer følgende ydelser:
a) håndtering af betalinger, der vedrører leveringen af varer
b) registrering af varer på lister eller reklame for varer
c) omdirigering eller overførsel af kunder til andre elektroniske grænseflader, hvor varer
udbydes til salg uden yderligere medvirken ved leveringen.
Tilsvarende bestemmelser foreslås, som en ny artikel 54b, fastsat i relation til, hvornår en
markedsplads mv. er omfattet, henholdsvis ikke omfattet, af bestemmelserne i direktivets
artikel 242a om særlige regnskabskrav.
Herudover foreslås i artikel 54c fastsat de nærmere krav til regnskaberne for de markeds-
pladser mv., der ikke skal anvende de gældende krav til de virksomheder, der bruger OSS
ordninger. Det foreslås, at følgende oplysninger skal fremgå af regnskabet:
a) navn og adresse på den leverandør, hvis leveringer formidles ved hjælp af elektroniske
grænseflader og, hvis de foreligger:
i) leverandørens elektroniske adresse eller websted
ii) leverandørens momsregistreringsnummer eller nationale skattenummer
iii) leverandørens bankkontonummer eller virtuelle kontonummer
b) en beskrivelse af varerne, deres værdi, og hvis det foreligger, det sted, hvor forsendel-
sen eller transporten af varerne afsluttes, samt leveringstidspunktet
c) en beskrivelse af tjenesteydelserne, deres værdi, og, hvis tilgængelige, oplysninger for at
fastslå leveringssted og -tidspunkt.
Forslaget vil bl.a. betyde, at platforme, som formidler udlejning og andre ydelser, skal
opbevare ovenstående oplysninger, samt stille dem til skattemyndighedernes rådighed på
forlangende.
Herudover foreslås det i en ny artikel 5c, at en markedsplads mv., der anses for at have
modtaget og leveret varerne selv, jf. direktivets artikel 14a, ikke hæfter for ekstra moms-
betalinger, når den er afhængig af oplysninger, som leverandøren, der sælger varer via
markedspladsen mv., leverer, og markedspladsen mv. kan bevise, at den har handlet i god
tro. Det foreslås også, at salg, der foretages af markedspladserne mv., anses for salg mel-
Side 4 af 9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om ændring af momsgennemførelsesforordning
2013054_0005.png
lem markedspladsen og ikke-afgiftspligtige personer (B2C handler). Dette fritager mar-
kedspladserne mv. fra byrden med at skulle føre bevis for kundens status.
Endelig foreslås det i artikel 41a og 61b fastsat, at tidspunktet for, hvor en betaling er
modtaget er tidspunktet, hvor betalingsbekræftelsen, meddelelsen om betalingsanvisning
eller kundens betalingsforpligtelse modtages af eller på vegne af leverandøren, uanset
hvornår betalingen rent faktisk sker. Bestemmelserne har til formål at sikre entydig fast-
læggelse af, hvilken afgiftsperiode salget og dermed angivelse og momsbetaling henhører
til.
Ad 3. Bestemmelser i relation til udvidelsen af anvendelsesområdet for OSS-systemet.
De nye regler om momsregler for e-handel, som træder i kraft den 1. januar 2021, ændrer
den nuværende mini one stop-shop (MOSS) til en one-stop-shop (OSS), idet systemet
udvides til alle typer ydelser samt til fjernsalg af varer inden for EU og fjernsalg af varer
indført fra tredjelande. I forslaget til gennemførelsesforordningen tilpasses en række af de
gældende bestemmelser om systemets funktion til denne udvidelse.
Derudover foreslås en række ændringer, som rækker ud over den blotte tilpasning af be-
stemmelserne til udvidelsen af anvendelsesområdet. Disse ændringer vedrører følgende
forhold:
a) En præcisering af, at det identifikationsnummer, som en formidler får af det EU-land,
hvor vedkommende er registreret til brug af OSS for fjernsalg af varer indført fra tred-
jelandsområder eller tredjelande, kun tillader formidleren til at optræde som mellemled
og kan ikke anvendes af formidleren selv til at angive moms af egne momspligtige
transaktioner, jf. forslagets artikel 57e, 2. afsnit.
b) I henhold til gældende regler udelukkes en afgiftspligtig person for brug af MOSS i to
kvartaler, hvis vedkommende frivilligt ophører med at anvende systemet. Da bestem-
melsen ikke anses for hensigtsmæssig af medlemslandene og kan påføre de berørte af-
giftspligtige personer byrder, foreslås bestemmelsen fjernet i artikel 57g, der vedrører
bestemmelserne ved frivilligt ophør med brug af systemet.
c) I henhold til momsdirektivet skal afgiftspligtige personer foretage eventuelle korrekti-
oner i MOSS-angivelser i de angivelser, som korrektionen vedrører. Korrektioner kan
foretages inden for tre år. Af direktivet om nye momsregler for e-handel, som træder i
kraft den 1. januar 2021, er det imidlertid fastsat, at korrektioner for angivelser indgi-
vet efter 1. januar 2021 skal ske i en efterfølgende angivelse, hvilket vil sige den første
angivelse, efter fejlen er konstateret. Direktivet anfører dog ikke nærmere, hvordan
korrektioner af angivelser for afgiftsperioder forud for den 1. januar 2021 skal foreta-
ges fra 2021. For at begrænse omfanget af it-ændringer ved overgangen fra ét system
til et andet, foreslås det, jf. forslagets artikel 61, at bevare det nuværende system for
korrektioner af perioderne fra fjerde kvartal 2017 til fjerde kvartal 2020.
Som følge af, at korrektioner af angivelser indgivet fra 2021 og frem skal foretages i en
efterfølgende angivelse, er der behov for præcisering af, hvordan korrektioner foreta-
ges, efter at en virksomhed er ophørt med at anvende OSS. Det foreslås i artikel 61a,
at eventuelle korrektioner af den endelige momsangivelse og tidligere momsangivelser,
Side 5 af 9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om ændring af momsgennemførelsesforordning
2013054_0006.png
der opstår efter indsendelsen af den endelige angivelse, afvikles direkte med den på-
gældende forbrugsmedlemsstats skattemyndigheder.
d) De regnskaber, der skal opbevares af den afgiftspligtige person, der anvender MOSS,
medtager i øjeblikket kundens navn, hvis den afgiftspligtige person har kendskab til
dette. Da disse oplysninger, som kun skal opbevares, hvis de foreligger, ikke anses for
at være nødvendige og kan rejse spørgsmål om databeskyttelse, foreslås det, at de ikke
medtages i relation til det kommende udvidede OSS-system, jf. forslaget til artikel 63c.
Ad 4. Andre bestemmelser
Ud over mindre ændringer og justeringer foreslås det, at de afgiftspligtige personer, der
fra 1. januar 2021 vil bruge OSS fra 1. januar 2021, skal kunne anmelde sig til registrering
fra den 1. oktober 2020.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
EU-Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Det anføres, at med forslaget fastlægges kun de nærmere bestemmelser, der er nødvendi-
ge for den korrekte funktion af direktivets bestemmelser om OSS, således at de direktiv-
vedtagne regler for moms af e-handel fra 1. januar 2021, herunder de tilknyttede it-
systemer til momsangivelse, betaling og udveksling af oplysninger, kan anvendes på en
harmoniseret måde af alle medlemsstater. Harmoniseringen er nødvendig for at skabe
retssikkerhed for erhvervslivet og for ikke at skabe forskelle, som kan medføre et ind-
tægtstab.
Regeringen er enig i EU-Kommissionens vurdering, og mener derfor, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Den gældende gennemførelsesforordning er direkte gældende i dansk ret.
Momsdirektivets bestemmelser om særordningerne for elektroniske ydelser, teleydelser og
radio- og tv-spredningstjenester (MOSS) er gennemført i momslovens kapitel 16. Herud-
over indeholder momsbekendtgørelsens kapitel 16 en række nærmere bestemmelser, her-
under enkelte bestemmelser fra gennemførelsesforordningen, der er medtaget for at give
en optimal sammenhæng i bekendtgørelsens bestemmelser. De danske regler er i overens-
stemmelse med de bagvedliggende nugældende EU-regler.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesforordningen er direkte gældende, og forslaget kræver derfor ikke lovgiv-
ning.
Økonomiske konsekvenser
Side 6 af 9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om ændring af momsgennemførelsesforordning
2013054_0007.png
Forslagets bestemmelser vedrørende OSS, jf. punkt 2-4 i dette notats afsnit 3, fastlægger
de nærmere detaljer for de vedtagne direktivregler. Denne del af forslaget vurderes ikke at
have selvstændige økonomiske konsekvenser.
Forslaget om leverandørens indirekte involvering i forsendelse eller transport, jf. punkt 1 i
dette notats afsnit 3, vurderes at ændre gældende dansk praksis, således at der for flere
varer købt af danskere i netbutikker i andre EU-lande, vil skulle betales dansk moms i
stedet for moms i netbutikkens hjemland. Det skønnes derfor, at forslaget vil medføre et
merprovenu. Skønnet konsolideres i forbindelse med implementeringen af reglerne i na-
tional ret.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige konsekvenser i Skatteforvaltningen.
Evt. statsfinansielle konsekvenser afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, som
udgangspunkt inden for eksisterende bevillinger.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En harmonisering af reglerne om moms på e-handel og ensartet anvendelse af OSS øger
virksomhedernes retssikkerhed. Herudover vurderes det, at forslaget om leverandørens
indirekte involvering i forsendelse eller transport, vil øge danske virksomheders konkur-
renceevne.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har følgende bemærkninger om de
administrative konsekvenser for erhvervslivet, som fremgår samlet nedenfor. TER har
behandlet dette forslag samt forslag til ændring af momsdirektivet (KOM (2018) 819)
samlet, da det ikke er meningsfuldt at adskille de to forslag, hvad angår forventede admi-
nistrative byrder for erhvervslivet.
Forslagene er en del af Kommissionens ambition om modernisering af momsreglerne for
grænseoverskridende salg af varer og ydelser til forbrugere i EU. Med baggrund heri blev
rådets direktiv (EU) 2017/24551 ("direktivet om moms på e-handel") om ændring af
direktiv 2006/112/EF ("momsdirektivet") vedtaget i 2017. Der er imidlertid behov for at
fastsætte yderligere bestemmelser om de elektroniske grænseflader, der muliggør levering
af varer til ikkeafgiftspligtige personer i EU fra afgiftspligtige personer, der ikke er etable-
ret i EU.
Når en afgiftspligtig person forestår et salg af en vare fra et tredjelandsområde til en kun-
de i EU gennem en elektronisk grænseflade (en markedsplads, digital platform mv.) opde-
les leveringen juridisk i to dele: ”Business-to-Business” (fra ”tredjelandsvirksomhed” til
markedsplads/platform) og ”Business-to-Consumer” (fra markedsplads/platform til for-
bruger). Det er derfor nødvendigt at fastslå, til hvem en leverance kan henføres med hen-
blik på korrekt momsbetaling. Med artikel 36b fastsættes det, at leveringen skal henføres
til den elektroniske grænseflade, hvorfor denne forpligtes til at indberette moms gennem
den forestående
”one-stop-shop”-ordning.
De administrative forpligtelser kan således
henføres til en forøget momsadministration for disse markedspladser. Det er oplyst til
Side 7 af 9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om ændring af momsgennemførelsesforordning
2013054_0008.png
TER, at der i Danmark muligvis findes en enkelt digital markedsplads, som omfattes af
direktivet. Det er dog stadig uklart, hvorvidt denne virksomhed omfattes i praksis. Hertil
kommer, at det er forventningen, at de potentielle administrative byrder hovedsagelig kan
henføres til indretning af arbejdsgange m.v. til de nye regler.
Herudover gennemføres der med forslaget mere tekniske specifikationer og definitioner,
som har været nødvendige for effektiv gennemførsel af momsdirektivet. Disse fremgår af
både gennemførselsforordningen og direktivforslaget.
TER vurderer, at de samlede administrative konsekvenser ved ovenstående forslag er
under 4 mio. kr. årligt for danske virksomheder. TER vil tage yderligere stilling til forsla-
gets administrative konsekvenser i forbindelse med implementeringen af direktivet.
8. Høring
Forslaget er fra den 13. december 2018 til den 16. januar 2019 sendt i høring hos Advo-
katsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Danske Advokater, Danmarks Statistik, Dansk Industri, Datatilsynet, DI Trans-
port, Digitaliseringsstyrelsen, Eksportrådet, FDIH, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen
Danske Revisorer, FSR - danske revisorer, IBIS, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, Post Danmark, Skatteankestyrelsen,
SRF Skattefaglig Forening og TER - Erhvervsstyrelsen.
Advokatsamfundet, Danmarks Statistik, Dansk Byggeri og FSR
danske revisorer har
sendt bemærkninger til høringen. Høringssvarene resumeres i det følgende.
Advokatsamfundet har ingen bemærkninger til forslaget.
Danmarks Statistik bemærker, at nationale skattemyndigheder i henhold til forordning
(EF) nr. 1982/2004 skal afgive oplysninger om afgiftsperioden, registreringsnummer og
beskatningsgrundlaget for afgiftspligtige personers erhvervelse og levering af varer inden
for EU opgjort på grundlag af momsangivelser.
Oplysningerne anvendes af Danmarks Statistik til at identificere virksomheder, som skal
indberette EU-handel til Danmarks Statistik via Intrastat-systemet samt til at estimere
EU-handlen for de virksomheder, som er fritaget fra indberetning til Intrastat.
Danmarks Statistik forventer, at forslag til ændringer i ovennævnte direktiv og tilhørende
gennemførelsesbestemmelser fortsat vil sikre datagrundlaget for oplysningerne nævnt
ovenfor, som i dag modtages fra de danske skattemyndigheder. Dette skyldes, at mang-
lende data vil nødvendiggøre anden dataindsamling hos danske virksomheder, med deraf
følgende øgede indberetningsbyrder for erhvervslivet.
Danmarks Statistik forventer, at der fra dansk side arbejdes for at sikre, at ændringer i
momsdirektivet og tilhørende gennemførelsesbestemmelser understøtter, at der fortsat
leveres data i henhold til forordning nr. 1982/2004.
Side 8 af 9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om ændring af momsgennemførelsesforordning
2013054_0009.png
Dansk Byggeri har ingen bemærkninger til forslaget
FSR
danske revisorer har ingen bemærkninger til forslaget, men støtter bestræbelserne
på at modernisere momssystemet og mindske de administrative byrder for virksomheder
og myndigheder.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene er generelt positivt indstillet til forslaget, og der er et generelt ønske om
en hurtig vedtagelse.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslaget, som er væsentlig for en harmoniseret og rettidig
gennemførelse af de vedtagne nye momsregler for e-handel, herunder afskaffelsen af den
momsfri import af varer med en værdi under 80 kr.
I forbindelse med at EU-Kommissionen har udarbejdet forslaget, er der fra dansk side
blandt andet arbejdet for at få de gældende ikke retligt bindende retningslinjer for, hvor-
når en virksomhed er indirekte involveret i en vares forsendelse eller transport til kunden,
indsat som bindende og klar bestemmelse i forordningen. Regeringen støtter EU-
Kommissionens forslag, som vil betyde, at der for flere varer købt af danskere i netbutik-
ker i andre EU-lande, vil skulle betales dansk moms i stedet for moms i netbutikkens
hjemland.
Regeringen finder det vigtigt bl.a. af hensyn til danske virksomheders konkurrenceevne, at
forslaget vedtages så hurtigt som muligt således, at alle de nye regler for moms af e-
handel ved salg til forbrugere i EU kan træde i kraft den 1. januar 2021.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den 9. januar 2019 blev grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg.
Side 9 af 9